Testnacht Avenio Prinsegracht-Jan Hendrikstraat-Kerkplein (27 juni 2018)
In de vroege uurtjes van woensdag 27 juni 2018 werd het traject Prinsegracht - Jan Hendrikstraat - Kerkplein in beide richtingen getest door Avenio 5038.
Dit traject wordt in juli 2018 een paar weken gebruikt als omleidingsroute.
Historische tramdienst op Vlaggetjesdag (16 juni 2018)
Op zaterdag 16 juni 2018 was het Vlaggetjesdag in Scheveningen.
Traditioneel werden er ook nu weer ritten gereden met historische trams.
De Tramweg-Stichting reed tussen Scheveningen Haven en Scheveningen Noorderstrand.
Het Haags Openbaar Vervoer Museum reed met extra's op tramlijn 11 tussen Scheveningen Haven en het Rijswijkseplein.
Bovengrondse halte Grote Markt bijna klaar (9 juni 2018)
De bovengrondse halte Grote Markt ter hoogte van de Jan Hendrikstraat is bijna gereed.
Deze halte vervangt vanaf 14 juli 2018 tijdelijk de gelijknamige ondergrondse halte vanwege omvangrijke werkzaamheden in de tramtunnel.
Het zal niet de eerste keer zijn als op 14 juli 2018 RR-lijn 4 tijdelijk keert op het Kerkplein.
Op zondag 17 september 2006 stond RR-voertuig 4005 al op het Kerkplein om het Haagse publiek kennis te laten maken met RandstadRail.
Op zaterdagmiddag 9 juni 2018 strandde de Haagse Hop-on Hop-off PCC 1101 met een defecte motorgenerator op de Schedeldoekshaven.
Omdat de Tourist Tram 1193 voor instructie reed werd er besloten om tijdelijk even PCC 1210 als vervanger in te zetten.
De 1193 heeft uiteindelijk de 1101 naar het Haags Openbaar Vervoer Museum gesleept.
De onverwachte uitval van de PCC 1101 heeft nauwelijks tot verstoring van de dienstregeling van de Tourist Tram geleid.
GTL's 3059 en 3064 vertrokken uit Den Haag (8 juni 2018)
Op vrijdag 8 juni 2018 vertrokken er weer twee GTL's per truck naar het recyclingbedrijf.
Van der Vlist haalde in de ochtend als eerste de 3059 op.
Aan het begin van de middag werd vervolgens de 3064 opgehaald voor transport.
Op donderdag 7 juni 2018 werd er een reeks van drie testdagen afgesloten waarbij gekeken werd wat ADAS doet als je een stootblok nadert.
Speciaal voor deze testen was een medewerker van de firma Bosch naar Den Haag gekomen om verschillende soorten stootblokken uit te proberen.
De testen werden uitgevoerd bij Madurodam, het Zuiderpark, de Volendamlaan en de Visseringlaan.
Door af te rijden op de radars welke op een aantal variaties aan het stootblok waren bevestigd werd de data verzameld.
Deze data dient weer als input voor het uiteindelijke definitieve testresultaat.
Omdat deze testdagen de speciale meetapparatuur aan de A-zijde van de 5012 was gekoppeld was het de kunst om alle stootblokken vanaf de A-zijde te naderen.
Dat vergde best wel wat rekenwerk omdat de 5012 daarvoor soms kop moest maken op een overloopspoor zonder de dienst te verstoren.
Enige kennis van het sporenplan was zeker nodig.
Er zijn inmiddels drie Avenio's uitgerust met ADAS.
Uiteindelijk krijgen alle Avenio's dit systeem (elke week één).
Meettram PCC 1315 op visite in Loosduinen (8 juni 2018)
Regelmatig is de PCC meettram 1315 te zien op het Haagse tramnetwerk.
Deze PCC is het enige railvoertuig die alle trajecten van het HTM netwerk mag berijden.
Op vrijdag 1 juni 2018 stond tramlijn 3 op de rol om gemeten te worden.