Bovengrondse (tijdelijke) halte Grote Markt (31 mei 2018) |
Op de Prinsegracht wordt er een bovengrondse halte met middenperron aangelegd.
Deze bevindt zich ter hoogte van de Jan Hendrikstraat.
Deze halte is nodig omdat de tramtunnel vanwege onderhoudswerkzaamheden in deze zomer een aantal weken op slot gaat.
Tramlijn 2 en het Haagse deel van RR 3 worden in die periode met Avenio's gereden.
Het Haagse deel van RR 4 rijdt gedurende deze periode tussen De Uithof en het Kerkplein waar gelijk gekeerd wordt.
|
Een tijdelijke halte voor de tramlijnen 2, 3 en 4. Onduidelijk is nog of er ook een voorziening komt voor lijn 6
(Foto: © Joris van der Ros - 31 mei 2018)
|
Testnacht RandstadRail bij Station Hollands Spoor (25 mei 2018) |
In de vroege ochtend van vrijdag 25 mei 2018 werd met RandstadRail-voertuig 4017 de infrastructuur in de omgeving van Station Hollands Spoor getest.
Het testen kon pas om 01:33 uur beginnen na de laatste passage van tramlijn 1.
|
Tijdens de nachtelijke testen reed de 4017 voorzichtig langs de hoofdingang van Station Hollands Spoor
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 mei 2018)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 mei 2018)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 mei 2018)
|
Vanaf het Stationsplein werd er naar de haltes van de lijnen 11 en 12 op het Rijswijkseplein gereden
Terugrijden vanaf de Oranjelaan naar het Stationsplein
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 mei 2018)
|
Weer terug aangekomen op het Stationsplein
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 mei 2018)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 mei 2018)
|
Testnacht RandstadRail Scheveningen en Station HS (24 mei 2018) |
In de vroege ochtend van donderdag 24 mei 2018 werd er met RandstadRail-voertuig 4031 naar het Noorderstrand gereden om de daar infrastructuur te testen.
Nadat bijna alle sporen waren getest (spoor 1 was niet mogelijk) werd er terug via lijn 9 in de richting van het Rijswijkseplein gereden waarbij onderweg de haltes werden opgemeten.
Op het Zieken werd via er via het verbindingsspoortje via de Oranjelaan en de Stationsweg naar het Stationsplein gereden.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 mei 2018)
|
Avenio 5019 in dienst op tramlijn 19 (20 mei 2018) |
Op Pinksterzondag 20 mei 2018 werd er voor de eerste keer een Avenio in de lijndienst gesignaleerd op tramlijn 19.
Bijkomende toevalligheid was dat het ook nog eens om de Avenio 5019 ging.
Sinds 1 april 2018 is het gehele traject van tramlijn 19 vrij gegeven voor de Avenio maar het was voor het eerst dat er ook een Avenio in de lijndienst reed.
|
Op ovzoeker was de 5019 te volgen (19 seconden te laat)
(Foto: © www.ovzoeker.nl)
|
De 5019 halteert bij de halte Weigelia in Leidsenhage
(Foto: © Rinus van de Kuil - 20 mei 2018)
|
(Foto: © Rinus van de Kuil - 20 mei 2018)
|
Tramdienst met dezelfde tram op twee lijnen (18 mei 2018) |
In de meeste diensten 'slip' je als trambestuurder naar verschillende wagens.
Er zijn ook een paar diensten waarbij de tram meegenomen wordt naar een ander lijn.
Op vrijdag 18 mei 2018 stond er een dienst in het rooster waarbij je als trambestuurder de tram mee moest nemen naar een andere lijn.
Na een rit met de Avenio 5010 op tramlijn 9 moest de tram uittakken naar remise Zichtenburg.
Na een pauze werd dezelfde tram weer gebruikt voor de inzet op tramlijn 2.
|
Cabine-view vanuit de cabine van de 5010 aan Scheveningen Noorderstrand (tramlijn 9)
(Foto: © www.digitaletram.nl - 18 mei 2018)
|
De 5010 heeft even pauze op spoor 5 in remise Zichtenburg
(Foto: © www.digitaletram.nl)
|
Cabine-view vanuit Zichtenburg voorafgaand aan de rit naar tramlijn 2
(Foto: © www.digitaletram.nl)
|
Wachten op de vertrektijd van de 5010 bij Kraayenstein (tramlijn 2)
(Foto: © www.digitaletram.nl - 18 mei 2018)
|
GTL's 3084 en 3094 vertrokken uit Den Haag (18 mei 2018) |
Op vrijdag 18 mei 2018 vertrokken er weer twee GTL's per truck naar het recyclingbedrijf.
Van der Vlist haalde in de ochtend als eerste de 3084 op.
Aan het begin van de middag werd vervolgens de 3094 opgehaald voor transport.
|
Terwijl de 3083 uitrukt voor een dienst is het voor de 3084 echt einde dienst
(Foto: © www.digitaletram.nl - 18 mei 2018)
|
De 3084 vertrekt naar het recyclingsbedrijf
(Foto: © www.digitaletram.nl - 18 mei 2018)
|
Na het vertrek van de 3084 werd de 3094 naar buiten gereden achter de Unimog
(Foto: © www.digitaletram.nl - 18 mei 2018)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 18 mei 2018)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 18 mei 2018)
|
De 3084 in betere tijden: Omgeving Centraal Station
(Dia: © www.digitaletram.nl - 16 mei 1997)
|
De 3094 in betere tijden: Aflevering bij de Delftselaan
(Dia: © Auguste Haas - 20 juni 1984)
|
Nieuwe kozijnen geplaatst in de HTM 402 (16 mei 2018) |
De medewerkers van de Tramweg-Stichting en de Timmerwinkel hebben nieuwe kozijnen in de HTM 402 geplaatst.
Nu deze nieuwe kozijnen geplaatst zijn kunnen wij vaststellen dat de HTM 402 weer terug op een tram gaat lijken.
|
(Foto: © Jaap van der Noordt)
|
(Foto: © Jaap van der Noordt - 16 mei 2018)
|
(Foto: © Jaap van der Noordt - 16 mei 2018)
|
(Foto: © Jaap van der Noordt - 16 mei 2018)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 mei 2018)
|
Filmopnamen met GTL 3111 op de Meppelwerf (15 mei 2018) |
Op dinsdag 15 mei 2018 werd op het opstelterrein Meppelwerf GTL 3111 gebruikt om opnamen te maken voor de film "Hiernamaals".
Deze film komt medio 2019 in de bioscoop.
Vanwege het licht werd de 3111 later op de dag gedraaid.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 mei 2018)
|
Testen verlenging Oosterheem (15 mei 2018) |
Testnacht RandstadRail naar Nootdorp en Vrederust (9 mei 2018) |
In de vroege ochtend van woensdag 9 mei 2018 werd de vierde en voorlopig laatste test gereden.
Met de 4030 werd de route tussen Vrederust en Nootdorp gemeten.
Behalve een wisselseinpaal op de Dedemsvaartweg bleken er verder nauwelijks knelpunten te zijn.
Tijdens de testen werden de haltes opgemeten en werd er ook 'tegenstrooms' gereden.
|
Helaas niet direct naar Vrederust vanwege wisselsein
(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 mei 2018)
|
Het opmeten van de halte Plesmanlaan in de vinexwijk Ypenburg
(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 mei 2018)
|
Het eindpunt van lijn 15 in Nootdorp was al eerder getest maar is nog niet officieel vrij gegeven voor de Regio Citadis
(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 mei 2018)
|
Op deze site ontbreekt het verslag van de derde testnacht.
Tijdens deze derde testnacht op dinsdag 8 mei 2018 was De Digitale Tram niet aanwezig.
Voor de statistieken kan gemeld worden dat in de derde testnacht de 4043 werd gebruikt.
De nadruk lag ook die nacht op het traject tussen Vrederust en Nootdorp (inclusief de calamiteitenbogen Herenstraat).
|
Testnacht RandstadRail naar Voorburg en Ypenburg (7 mei 2018) |
In de vroege ochtend van maandag 7 mei 2018 werd er getest of het mogelijk was om met een RandstadRail-voertuig vanaf de Dedemsvaartweg over de route van tramlijn 9, de TTHS, de Jan van der Heijdenstraat en tramlijn 15 richting Ypenburg te rijden.
Tijdens de rit met de 4035 werden ook de keerdriehoek bij het Zuiderpark en de keermogelijkheid bij de Herenstraat meegenomen in het testprogramma.
Ook deze test verliep goed en er waren eigenlijk geen knelpunten.
|
Vanaf de Meppelweg rechtsaf de Dedemsvaartweg op
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 mei 2018)
|
Vanaf de Dedemsvaartweg linksaf het traject van lijn 9 op
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 mei 2018)
|
Vanaf de Dedemsvaartweg via de Leyweg en de keerdriehoek Zuiderpark naar de Moerweg
Vanaf de Moerweg via de Wouwermanstraat en de Parallelweg door de TTHS naar het Leeghwaterplein
Passage langs het HOVM bij de halte Wouwermanstraat
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 mei 2018)
|
Daarna verder naar de halte Jacob Catsstraat
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 mei 2018)
|
Aankomst bij de halte Leeghwaterplein na een probleemloze rit door de TTHS
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 mei 2018)
|
Na een succesvol testprogramma was er even tijd om de 4035 te fotograferen op de fly-over richting Ypenburg
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 mei 2018)
|
Testnacht RandstadRail naar Scheveningen (6 mei 2018) |
In de vroege ochtend van zondag 6 mei 2018 werd de route van tramlijn 9 tussen het Malieveld en het Noorderstrand getest met RandstadRail-voertuig 4058.
Het doel van deze test was om te kijken of een RandstadRail-voertuig zonder problemen de route kon berijden.
In deze test waren ook de tailtrack bij Madurodam en de wissels bij het Circustheater en richting remise Scheveningen opgenomen.
De test verliep goed behoudens een in de weg staand 'Hagenaartje'.
|
De testrit begon bij de halte Malieveld richting Scheveningen
(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 mei 2018)
|
Metingen bij de halte Riouwstraat; het past allemaal prima
(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 mei 2018)
|
De 4058 bij de halte Madurodam op weg naar Scheveningen
(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 mei 2018)
|
Vanaf Madurodam over de 'Wittebrug' via de Wagenaarweg en de Nieuwe Duinweg naar het Circustheater
Testen van de aansluitbogen op de Gevers Deynootweg en door naar de halte Kurhaus
(Foto: © Nick Roestenburg - 6 mei 2018)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 mei 2018)
|
De testwagen 4058 op de Gevers Deynootweg tijdens het testen en berijden van de bogen
(Foto: © Nick Roestenburg - 6 mei 2018)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 mei 2018)
|
(Foto: © Nick Roestenburg - 6 mei 2018)
|
Het einddoel is bereikt en de 4058 staat als eerste RandstadRail-voertuig aan het Noorderstrand
(Foto: © M. Kruiselbergen - 6 mei 2018)
|
Restauratie rijtuig HTM 402 uit 1896 (3 mei 2018) |
In de Timmerwinkel in de Wagenstraat in het centrum van Den Haag worden de nieuwe kozijnen gemaakt voor de HTM 402.
Deze 'open aanhangwagen' wordt door vrijwilligers van de Tramweg-Stichting in de Lijsterbesstraat gerestaureert.
|
(Foto: © Jaap van der Noordt - 3 mei 2018)
|
(Foto: © Jaap van der Noordt - 3 mei 2018)
|
(Foto: © Jaap van der Noordt - 3 mei 2018)
|
(Foto: © Jaap van der Noordt)
|
|