Ombouwer 36 (113 jaar oud) weer terug op de baan (29 april 2018) |
Op 29 april 2018 reed de 113 jaar oude ombouwer 36 weer voor het publiek.
Deze tram reed tot 1963 dagelijks door de stad en werd daarna opgenomen in het museumbestand.
In 2000 werd de tram met verschillende defecten aan de kant gezet.
Na een zeer uitgebreide restauratie is de tram weer goed gekeurd en een prachtig juweeltje binnen de collectie.
|
(Foto: © Chris Westerduin - 29 april 2018)
|
Ritten met museumtrams op Koningsdag 2018 (27 april 2018) |
Op Koningsdag 2018 reden zowel de Tramweg-Stichting als het Haags Openbaar Vervoer Museum met historische trams tussen het Statenkwartier en het Haagse centrum.
De Tramweg-Stichting reed met de blauwe tram NZH A327 en de HTM ombouwer 77.
Het Haags Openbaar Vervoer Museum reed met de buitenlijner 57 en de sleepbeugeltram 265.
|
Gezellige vrijmarkt-drukte op de Frederik Hendriklaan
(Foto: © Raymond Naber - 27 april 2018)
|
Mooie corridor voor tramlijn 16 en de museumtrams
(Foto: © Raymond Naber - 27 april 2018)
|
Omleidingen vanwege Life I Live festival (26 april 2018) |
Op 26 april 2018 reden een aantal tramlijnen om vanwege de voorbereidingen voor het Life I Live festival.
Dit jaar reed tramlijn 16 tussen het Statenkwartier en Leeghwaterplein vanaf de Laan van Meerdervoort in beide richtingen via de route van tramlijn 3, de Loosduinseweg, de Monstersestraat en de TTHS en kwam dus niet door het centrum en de beide stations.
Tramlijn 1 was in twee delen geknipt waarbij het Scheveningse deel niet verder reed dan het Plein 1813.
|
De Scheveningse tak van tramlijn 1 reed tussen Scheveningen Noorderstrand en Plein 1813
(Foto: © www.digitaletram.nl - 26 april 2018)
|
Tramlijn 16 reed om via de route van RandstadRail 3 en tramlijn 11
(Foto: © www.digitaletram.nl - 26 april 2018)
|
(Foto: © Nick Roestenburg - 26 april 2018)
|
GTL's 3085 en 3099 vertrokken uit Den Haag (20 april 2018) |
Op vrijdag 20 april 2018 vertrokken er weer twee GTL's per truck naar het recyclingbedrijf.
Van der Vlist haalde in de ochtend als eerste de 3085 op.
Aan het begin van de middag werd vervolgens de 3099 opgehaald voor transport.
|
De 3085 stond al vroeg in de ochtend op de vrachtwagen van Van der Vlist
(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 april 2018)
|
Onderweg naar het definitieve einde
(Foto: © www.digitaletram.nl)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 april 2018)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 april 2018)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 april 2018)
|
De 3085 in betere tijden: Onderweg als tramlijn 3 naar Loosduinen
(Dia: © www.digitaletram.nl - 11 maart 2006)
|
De 3099 in betere tijden: Lijn 1 in omleiding bij de Monstersestraat
(Dia: © www.digitaletram.nl - 4 april 2002)
|
Kop 5042 - staart 6654 (CNX) botsing in Rijswijk (14 april 2018) |
Op zaterdagmiddag 14 april 2018 boste op de Sir Winston Churchillllaan in Rijswijk de Avenio 5042/17 achter op de Connexxion bus 6654/51.
De schade was behoorlijk groot en de oorzaak van het ongeval is nog niet helemaal duidelijk.
|
(Foto: © J. Hulscher - 14 april 2018)
|
(Foto: © J. Hulscher - 14 april 2018)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 14 april 2018)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 14 april 2018)
|
Nachtelijke testen met een Regio Citadis in het centrum (11 april 2018) |
Op 10 april 2018 startte een serie van vier testnachten voor de Regio-Citadis.
Doel van deze testen is te kijken of een RandstadRail-voertuig vanaf het Centraal Station via de Resident op straatniveau een rondje door het centrum van Den Haag kan maken.
De eerste nacht werd de 4069 gebruikt en in de tweede testnacht werd hiervoor de 4016 uitgekozen.
Als eerste werd op 11 april 2018 de route Kalvermarkt - Spui - Schedeldoekshaven - Lage zand in alle richtingen getest.
Daarna werd het traject Spui - Hofweg - Buitenhof - Lange Vijverberg - Tournooiveld - Korte Voorhout - Koningskade - Rijnstraat - Schedeldoekshaven getest.
Behoudens een paar aandachtspuntjes kwam de 4016 weinig problemen tegen.
|
De Regio Citadis 4016 is na een fikse onweersbui vanaf het Centraal Station naar de Resident gereden om de testritten aan te vangen
(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 april 2018)
|
Vanaf de Resident eerst een klein rondje stadhuis en daarna een groot rondje via het Centraal Station
(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 april 2018)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 april 2018)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 april 2018)
|
Tijdens deze tweede testnacht werd het testteam vergezeld door een fictieve Koningspoedel
Praktijktesten ADAS met Avenio 5012 op tramlijn 19 (5 april 2018) |
Op 5 april 2018 waren er wederom testen gepland om te kijken op welke manier ADAS zich gedraagd in de praktijk.
In totaal waren er vijf dagen ingepland om zoveel mogelijk kilometers te maken.
De resultaten waren erg goed en als een bestuurder zijn of haar rijvaardigheid normaal toepast merk je niet dat ADAS actief is.
Uiteraard werd er alleen gereden over de trajecten waar de Avenio toegelaten is.
Dat worden er steeds meer want per 1 april 2018 werd ook de huidige route van tramlijn 19 toegevoegd aan deze lijst.
Deze tramlijn werd dus gelijk maar meegenomen in het testprogramma.
|
De bestuurder van de 5012 werkte graag mee om Chris Westerduin deze fraaie foto te laten maken
(Foto: © Chris Westerduin - 5 april 2018)
|
Na het kop maken in de tailtrack bij Station Delft ging de 5012 over de route van tramlijn 19 naar Leidsenhage
(Foto: © Chris Westerduin - 5 april 2018)
|
Even stoppen bij de RandstadRail-halte Leidschenveen
(Foto: © wwww.digitaletram.nl - 5 april 2018)
|
Ook de Vliettunnel is nu toegankelijk voor de Avenio
(Foto: © wwww.digitaletram.nl - 5 april 2018)
|
|