Powered by "www.digitaletram.nl"


Onderwerpen van vroeger en nu

- 23-02-2018 - Test nieuwe sporen rond de Grote Kerk (HTM)
- 14-02-2018 - De laatste rit voor GTL 3062 (HTM)
- 13-02-2018 - Metrorijtuig 5024 "arriveert" op station Blaak (RET/ROMEO)
- 12-02-2018 - GTL's 3063 en 3066 vertrokken uit Den Haag (HTM)
- 11-02-2018 - Tramlijn 2 weer terug op de routestickers (HTM)
- 06-02-2018 - Metrostel 5024 onderweg naar Blaak (RET/ROMEO)
- 01-02-2018 - Archief onderwerpen januari 2018


Test nieuwe sporen rond de Grote Kerk    (23 februari 2018)
Op vrijdagochtend 23 februari 2018 werden de opnieuw aangelegde ruimere sporen rond de Grote Kerk getest met GTL 3110. Binnenkort staan er ook nachtelijke testen met een Avenio op het programma. Zodra de nieuwe sporen in de Jan Hendrikstraat klaar zijn wordt er ook met een RandstadRail-voertuig getest tussen het Kerkplein en de Prinsegracht.

(Foto: © Rob van den Berg - 23 februari 2018)

(Foto: © Rob van den Berg - 23 februari 2018)

(Foto: © Rob van den Berg - 23 februari 2018)

Het laatste uitstapje voor GTL 3062    (14 februari 2018)
Een rode stip op de voorruit van een tram betekent niet veel goeds. Voor deze 3062 betekent het in ieder geval dat de rit naar Zichtenburg het laatste uitstapje is geweest. De 3062 gaat nu voor onttakeling terug naar de Lijsterbesstraat

(Foto: © www.digitaletram.nl - 14 februari 2018)

Metrorijtuig 5024 "arriveert" op station Blaak    (13 februari 2018)
Op dinsdagavond 13 februari 2018 was iedere Rotterdammer die de metro een warm hart toe draagt wel zo'n beetje op visite geweest. Op deze laatste avond treffen wij in de cabine John Vis aan, een bestuurder die veel met dit materieel heeft gereden. Speciaal voor deze foto werden ook even alle deuren gesloten zodat het net lijkt alsof de 5024 hier net station Blaak binnen komt rijden. Een mooie afsluiting van een geslaagde viering van 50 jaar Metro in Rotterdam.

Metrovoertuig 5024 met bestuurder John Vis "nadert" station Blaak
(Foto: © Eric Sallevelt - 13 februari 2018)

GTL's 3063 en 3066 vertrokken uit Den Haag    (12 februari 2018)
Op maandag 12 februari 2018 vertrokken er weer twee GTL's per truck naar het recyclingbedrijf. Van der Vlist haalde in de ochtend als eerste de 3063 op. Aan het begin van de middag werd vervolgens de 3066 opgehaald voor transport.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 februari 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 februari 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 februari 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 februari 2018)


De 3063 in betere tijden: Onderweg naar wateringse Veld
(Dia: © www.digitaletram.nl - 4 september 2000)

De 3066 in betere tijden: Vertrektijd afwachten Kraayenstein
(Foto: © Jaap van der Noordt - 27 oktober 2011)

Tramlijn 2 weer terug op de routestickers    (11 februari 2018)
In de RandstadRail-voertuigen zijn weer nieuwe routestickers geplaatst waarbij ook tramlijn 2 weer is opgenomen. Na de instroom van de nieuwe Avenio-trams op tramlijn 2 was deze lijn tijdelijk eventjes verdwenen van de routestickers.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 februari 2018)

Metrostel 5024 onderweg naar Blaak    (6 februari 2018)
Op 9 februari 2018 bestaat de Rotterdamse Metro precies vijftig jaar. Op 9 februari 1968 werd in Rotterdam de metrolijn tussen het Centraal Station en Zuidplein geopend. Het betrof een kort traject van slechts 5,8 kilometer. Deze verbinding was van grote betekenis omdat de reistijd tussen de beide Maasoevers aanzienlijk werd bekort. Op dit moment is het metronet de ruggengraat van het Rotterdamse Openbaar vervoer en is de lengte, inclusief RandstadRail, uitgegroeid tot ongeveer tachtig kilometer. Ter gelegenheid van deze vijtigste verjaardag het keurig gerestaureerde metro-rijtuig 5024 ingericht als tentoonstellingsruimte op station Blaak.

(Foto: © Roland Bal - 6 februari 2018)

(Foto: © Roland Bal - 6 februari 2018)

(Foto: © Roland Bal - 6 februari 2018)

Red de Haagse PCC's 1308 en 2104    (4 februari 2018)
Het Haagse PCC koppelstel 1308+2104 is door de huidige eigenaar Bombardier geschonken aan het Hannoversches Straßenbahn-Museum in Wehmingen (Duitsland). De voorwaarde is dat het museum de transportkosten op zich neemt. Het koppelstel bevindt zich op dit moment in het Belgische Weelde en de kosten voor het transport bedragen € 8.000,-. Het museum heeft tot 1 april 2018 de tijd om het bedrag bij elkaar te brengen en is daarom een actie begonnen om het transport te bekostigen. Begin februari was er al € 4.000,- ingezameld. Er zijn vast wel PCC liefhebbers die de wagens willen behouden en een bijdrage (hoe klein ook) willen leveren. Dit kan door een bijdrage te storten op IBAN rekening: DE69 2505 0180 1080 1324 65 (Sparkasse Hannover) ten name van het "Hannoversches Straßenbahn-Museum" onder vermelding van "PCC". Meer informatie vindt u op de website van het Hannoversches Straßenbahn-Museum.

Het fraaie PCC-koppelstel 1308+2104 tijdens een rondrit voor genodigden op het tramnet van Brussel
(Foto: © Jaap van der Noordt - 26 november 2011)