Nieuwjaarswens van "De Digitale Tram" (31 december 2016)
Het laatste dienstje van 2016 (31 december 2016)
Op zaterdag 31 december 2016 werd het jaar 2016 afgesloten met een dienstje op de tramlijnen 2 en 19.
Drie en een halve ritjes op tramlijn 2 en een slag naar Delft Noord op lijn 19.
Gereden met de Avenio voertuigen 5004, 5018 en het RandstadRailvoertuig 4041.
De dienst begon eindigde bij de Meppelwerf waar de 4041 voor het gebouw werd gezet.
Ontmoetingen aan Scheveningen Haven (30 december 2016)
Op vrijdag 30 december 2016 stond een dienst op tramlijn 11 op het programma.
Aan het eind van het jaar wordt er volgens traditie met veel passie gebouwd aan een enorme brandstapel.
Deze brandstapel van 35 meter vormt samen met de toevallig pauzerende Hoftrammm en een dienstwagen van lijn 11 een mooi decor voor een gezellige sfeer.
Aanvang hersporen Avenio 5015 Korte Voorhout (30 december 2016)
Omdat de spanning van de bovenleiding moest worden gehaald kon het hersporen van de 5015 in de tailtrack op het Korte Voorhout pas in de vroege uurtjes van 30 december 2016 beginnen.
Het hersporen met de grote kraan van de firma Blansjaar duurde de hele nacht en de 5015 ging uiteindelijk rond 06:00 uur op eigen kracht naar Zichtenburg.
Op het Korte Voorhout is alles in stelling gebracht om de 5015 te hersporen
Laatste nieuwe Avenio in de reizigersdienst (28 december 2016)
Op 27 december 2016 kwam de 5046 op voor het eerst in dienst op tramlijn 9.
Op woensdag 28 december 2016 werd de 5046 ingedeeld op tramlijn 2.
De 5046 kwam als laatste Avenio uit de serie op 22 april 2016 naar de HTM en door Siemens gebruikt voor kleine aanpassingen welke uiteindelijk ook op de andere Avenio's zullen worden aangebracht.
Voor de eerste keer in de reizigersdienst op tramlijn 2 vanaf de Kraayensteinlaan
Onderstaande foto's kunnen groter bekeken worden door de cursor over de miniaturen te bewegen
HTM 2 vertrokken naar Amsterdam (28 december 2016)
Op woensdag 28 december 2016 vertrok de HTM 2 van de Tramweg-Stichting naar Amsterdam.
De HTM 2 gaat conform eerdere gemaakte afspraken voor een aantal jaren in Amsterdam ritten rijden onder het wagennummer 72.
Op woensdag 28 december 2016 stond een vroege dienst op tramlijn 17 op het programma.
Vanaf remise Zichtenburg uitrukken en in dichte mist rijden naar de Dorpskade in Wateringen.
Bij de haltes levert dat nogal fraaie plaatjes op.
Tweede succesvolle kerstrit van de Tramweg-Stichting (23 december 2016)
Op vrijdag 23 december 2016 organiseerde de Tramweg-Stichting de tweede succesvolle kerstrit naar Voorburg met drie historische trams.
Ombouwer 77 fungeerde als catering-tram en de NZH A106 nam samen met de buitenlijner 58 de gasten mee.
Deze kerstrit was volledig vol geboekt en was ook weer een enorm succes.
Succesvolle kerstrit van de Tramweg-Stichting (17 december 2016)
Op zaterdag 17 december 2016 organiseerde de Tramweg-Stichting een succesvolle kerstrit naar Voorburg met drie historische trams.
Ombouwer 77 fungeerde als catering-tram en de NZH A106 nam samen met de buitenlijner 58 de gasten mee.
De rit was erg gezellig en er waren dus dan ook alleen maar vrolijke gezichten te zien tijdens de kerstrit.
GTL 3002 in aanbouw in de WeKra tramfabriek, deel 1 (17 december 2016)
In de WeKra tramfabriek gaat op dit moment een al zeer lang gekoesterde wens van de webmaster van deze site in vervulling.
Langzaam maar zeker wordt er gewerkt aan de bouw van een model uit de oudste GTL-serie.
Het gaat hier om de zogenaamde 'oerversie-uitvoering' van de 3002 dus zonder zachte neus, en met vouwdeuren en twee panto's.
TS-tram NZH A327 weer rijvaardig (16 december 2016)
Op vrijdagochtend 16 december 2016 reed de NZH A327 van de Tramweg-Stichting een geslaagde proefrit en is weer rijvaardig.
De NZH A327 heeft de afgelopen tijd een truckrevisie ondergaan en ook voorzien van nieuwe wielbanden.
Buitenlijner 90 terug naar Limburg (14 december 2016)
Bij de Tramweg-Stichting in de Lijsterbesstraat wordt de buitenlijner 90 voorbereid om terug te gaan naar ZLSM in Zuid Limburg.
De nummers zijn verwijderd en de tram krijgt ook de oorspronkelijk LTM-kleuren voordat hij vertrekt.
Op dinsdag 13 december 2016 was het alweer voorbij dat er twee verschillende tramlijnen 9 door Den Haag reden.
De verwarring voor de reiziger was erg groot omdat de bestemmingen en de lijnnummers niet overeen kwamen met de aankondigingen op de borden en via het internet.
In het EBS werd de bestemming Madurodam toegevoegd voor de Avenio en de GTL tramlijn 9 kreeg nu ook daadwerkelijk het aangekondigde nummer 59.
Op 29 januari 2017 zal tramlijn 59 voor het laatst rijden.
Een dag later gaat tramlijn 9 met Avenio's rijden naar Scheveningen Noorderstrand.
Fotoshoot bij een Avenio op Kraayenstein (13 december 2016)
Op dinsdag 13 december 2016 werd de webmaster van deze site opgewacht door een fotograaf van de Telegraaf.
Het doel was om een foto te maken bij een artikel over 'oudere jongeren' die erin geslaagd zijn om als 50-plusser aan een totaal andere baan te beginnen.
Het artikel met foto komt op 24 december 2016 in de Kerstbijlage van de Telegraaf.
Wil u het artikel lezen? Klik hier voor het krantenartikel.
Nieuwe kort-traject diensten in nieuwe dienstregeling (13 december 2016)
In de nieuwe jaardienstregeling zijn op werkdagen in de spits een aantal nieuwe kort-traject diensten toegevoegd.
Zo heeft tramlijn 6 in de ochtendspits twee extra kort-traject ritten tussen Leyenburg en station Mariahoeve waarbij in de display opvallend genoeg de merkwaardige bestemming Margarethaland wordt getoond.
Ook tramlijn 16 heeft in de ochtendspits twee kort-traject ritten vanaf het Statenkwartier naar het Centraal Station (Schedeldoekshaven).
Op de tramlijnen 1, 2, 3 en 4 zaten al veel langer kort-traject ritten maar hier heeft alleen tramlijn 1 een uitbreiding gekregen.
Onduidelijkheid voor de reiziger (12 december 2016)
De situatie met twee tramlijnen 9 in combinatie met niet kloppende lijnnummers en bestemmingen blijken in de praktijk voor nogal veel verwarring bij de reizigers te zorgen.
De aangekondigde tramlijn 59 met rood-beige trams rijdt als lijn 9 en de Avenio tramlijn 9 welke niet verder rijdt dan Madurodam heeft als bestemming Scheveningen Noorderstrand.
Dit is niet wenselijk en zal daarom met de hoogste prioriteit op korte termijn conform de aankondigingen worden opgelost.
Tramlijn 9 weer naar het Noorderstrand met GTL's (11 december 2016)
Vanaf zondag 11 december 2016 werd de tijdelijke buslijn 69 tussen Madurodam en Scheveningen Noorderstrand opgeheven en weer gereden met GTL-trams.
Op papier werd er gereden als tramlijn 59 tussen het Centraal Station en Scheveningen Noorderstrand maar in de praktijk werd het lijnnummer 9 gebruikt.
Hierdoor ontstond een merkwaardige situatie omdat er twee tramlijnen 9 in dienst waren.
Tussen Vrederust en Madurodam bleef de Avenio gewoon rijden.
Op zaterdag 10 december 2016 werd er een begin gemaakt met het overbrengen van de trams naar de nieuwe locatie Meppelwerf.
De ingebruikname van de Meppelwerf valt samen met de start van de jaardienst 2017.
Op de Meppelwerf zijn 13 opstelsporen waar maximaal 36 (twee richting) voertuigen kunnen staan.
Op het terrein is een servicegebouw waar de voertuigen gewassen en gezand kunnen worden.
De voertuigen worden daarna in de open lucht opgesteld.
Het servicegebouw dient als opkomstlocatie met de standaard voorzieningen en er zijn twee flexplekken aanwezig.
Trams vanuit de opslag naar de recycling, deel 4 (9 december 2016)
Eerste nieuwe tram in Nieuwegein gearriveerd (9 december 2016)
Op vrijdagochtend 9 december 2016 arriveerde het eerste nieuwe voertuig (6001) voor de Uithoflijn bij de remise in Nieuwegein.
De komende weken worden er veel testen uitgevoerd met het nieuwe voertuig.
Er komen 27 voertuigen (6001-6027).
Op 18 januari 2017 is er voor het publiek de gelegenheid kennis te maken met het nieuwe voertuig.
Tramlijn 9 omgeleid wegens kapotte bovenleiding (8 december 2016)
Op donderdag 8 december 2016 trok een vrachtwagen de bovenleiding van tramlijn 9 kapot ter hoogte van de halte Beresteinlaan.
De bestuurder van de 5058 zag het gebeuren en kon meteen stoppen toen de bovenleiding naar beneden kwam.
Tramlijn 9 werd omgeleid naar de Uithof en reed een aantal uren niet tussen de Dedemsvaartweg en De Dreef.
Instructie bestuurders op de Meppelwerf (6 december 2016)
Op dinsdagochtend 6 december 2016 was er voor de bestuurders de eerste mogelijkheid om kennis te maken met het nieuwe opstelterrein Meppelwerf.
Er werd uitleg gegeven over het gebruik van de sporen en de seinen op het terrein.
Het opstelterrein Meppelwerf wordt vanaf zondag 11 december 2016 in gebruik genomen voor de tramlijnen 2, 3 en 19.