Tourist Tram PCC's naar de Lijsterbesstraat (31 mei 2016)
Op dinsdagavond 31 mei 2016 werden de PCC's 1180 en 1193 overgebracht vanaf remise Zichtenburg naar de Lijsterbesstraat.
Daar krijgen de PCC's de komende tijd onderhoud en aanpassingen voor hun toekomstige taak.
Sinds december 2002 heeft het Spaanse Bilbao ook een tramlijn.
Deze tramlijn A wordt beheerd door Euskotran en heeft op dit moment 14 haltes.
Er wordt gebruik gemaakt van meterspoor en er zijn acht Urbos trams aanwezig.
Tragisch ongeval verstoort tramverkeer (26 mei 2016)
Op donderdagochtend 26 mei 2016 vond er op de hoek van de Rijnstraat met de Schedeldoekshaven een tragisch ongeval plaats door vallende steigeronderdelen.
Daardoor was er zowel op de Schedeldoekshaven als in de Rijnstraat urenlang geen tramverkeer mogelijk.
Een aantal trams stonden gestremd in de Lekstraat en de Schedeldoekshaven.
Op 23 mei 2016 was het 25 jaar geleden dat Ton Slootmaker op bezoek was in de werkplaats aan de Lijsterbesstraat.
In de werkplaats werd op dat moment de GTL 3006 voor de tweede keer beschilderd door Pien Hazenberg en werd er ook gewerkt aan de trams voor de Floriade welke in 1992 in Zoetermeer werd gehouden.
Na de werkzaamheden in de werkplaats was er nog even tijd om de pekeltrams (inclusief de 1315) en de slijpwagen H23 (ex-1207) te bezoeken.
In Zichtenburg zijn de PCC's 1180 en 1193 de afgelopen week in de schilderswerkplaats van Zichtenburg creme met groen geschilderd.
Deze twee PCC's zullen worden ingezet op de 'Tourist Tram' welke zeer binnenkort van start gaat.
Op reis door het verleden: Trondheim (19 mei 1986)
Op 19 mei 2016 was het precies dertig jaar geleden dat De Digitale Tram tijdens een rondreis door Scandinavië een bezoek bracht aan de Noorse stad Trondheim.
In 1986 was er nog één tramlijn in dienst tussen Lian en Lade.
Voor de dienstuitvoering waren er elf nieuwe enkelgelede LHB trams beschikbaar.
Voor kort traject dienst tussen Lade en Munkvoll reden nog een aantal oude Strømmen trams.
In 1988 werd de tramexploitatie gestaakt maar een jaar later keerde de tram toch weer terug tussen Lian en St. Olaf Gate.
In 2005 werd het trambedrijf overgenomen door Veolia.
De tailtrack aan het eindpunt van tramlijn 15 in Nootdorp ligt op zijn plek.
Voorlopig tijd blijft de keerlus nog in gebruik omdat er nu nog GTL's rijden.
De tailtrack is vrij eenvoudig aan te sluiten als de Avenio zijn intrede doet op tramlijn 15.
Gentse PCC's bij hun laatste eindhalte (16 mei 2016)
Met de komst van de nieuwe 'Albatrossen' in Gent worden steeds meer PCC-trams buiten dienst gesteld.
Deze af te voeren PCC-trams staan voorlopig hun lot af te wachten op het doodlopende spoortje onder het snelweg-viaduct in Gentbrugge.
Het lijkt een kwestie van tijd voordat deze fraaie wagens uiteindelijk onvermijdelijk richting sloper gaan.
Afscheid van de oudste PCC's in Antwerpen (16 mei 2016)
Op Pinkstermaandag 16 mei 2016 werd er in Antwerpen een excursie georganiseerd voor het naderende afscheid van de oudste serie PCC's in Antwerpen.
De excursie werd gereden door PCC 7058 en de rode PCC 2000.
Mede door de nauwkeurige berekeningen van de organisatie konden andere ontmoetingen met trams perfect gerealiseerd worden.
ZUB-beveiliging als proef op Antwerpse PCC's (16 mei 2016)
In Antwerpen zijn een aantal PCC-trucks voorzien van een ZUB-beveiliging systeem van Siemens.
Navraag leert dat het om een test gaat.
De ZUB-beveiliging wordt ook gebruikt door RandstadRail in het buitengebied en heeft als groot voordeel dat er een geleidelijke afbouw van de snelheid wordt gegenereerd bij het naderen van een rood seinbeeld.
Op reis door het verleden: Oslo (OS) (12 mei 1986)
Op 12 mei 2016 was het precies dertig jaar geleden dat De Digitale Tram tijdens een rondreis door Scandinavië een bezoek bracht aan de Noorse hoofdstad Oslo.
In 1986 reden er nog een groot aantal Hoka SM53 trams (204-253) waarvan een aantal met een ST55 aanhangrijtuig (551-580).
In het midden van de jaren 1980 werden elf van deze Hoka trams verbouwd en gemoderniseerd.
Deze trams kregen de aanduiding SM83 (261-271).
In 2000 gingen al deze tramtypes buiten dienst toen de Oslo Sporveier de spanning van haar netwerk verhoogde van 600 Volt naar 750 Volt.
Wegens werkzaamheden voor de toekomstige tailtrack in Nootdorp kan tramlijn 15 een tijdje geen gebruik maken van de keerlus.
Vanaf de halte Gruttosingel wordt er zonder passagiers doorgereden via tramlijn 19 in de richting van de halte Weidevogellaan.
Net voor de halte wordt er achteruit gedriehoekt en wacht tramlijn 15 daar zijn vertrektijd af.
Op zaterdag 7 mei 2016 was er een open dag in de remise Hillegersberg.
Allan Motorrijtuig 130 reed samen met het Allan aanhangrijting 1042 vanuit de remise historische tramritten tussen het Centraal Station en de Molenlaan.
Ingekorte tramlijn 17 volledig met Avenio's (2 mei 2016)
Op maandag 2 mei 2016 gingen ook op tramlijn 17 de nieuwe Avenio-trams rijden.
Tramlijn 17 werd ingekort tot de tijdelijke tailtrack op het Korte Voorhout en tramlijn 16 reed vanaf het Centraal station door naar het Statenkwartier.
De laatste dag van de GTL op tramlijn 17 (1 mei 2016)
Op zondag 1 mei 2016 reden er voor het laatst GTL's op tramlijn 17.
Het traject van lijn 17 tussen het Centraal Station en het Statenkwartier zal worden overgenomen door tramlijn 16.
Tramlijn 16 blijft de komende jaren nog een GTL-lijn.
Ontmoetingen op de Laan van Meerdervoort (1 mei 2016)
Op zondagmiddag 1 mei 2016 was het even behoorlijk druk op de Laan van Meerdervoort ter hoogte van de remise Lijsterbesstraat.
Terwijl de NZH A106 een luchtje schepte passeerden er een paar museumtrams van het HOVM.