Aanrijding Conradkade met GTL 3132 (30 augustus 2015)
Op zondag 30 augustus 2015 reed op het doorsteekje bij de Conradkade een personenauto tegen de net passerende GTL 3132/11 richting Scheveningen Haven.
Twee personen raakten gewond en werden naar het ziekenhuis gebracht.
Op zondag 30 augustus 2015 gingen de blauwe trams weer terug naar Den Haag.
Alle betrokkenen partijen kunnen terug kijken op een succesvolle week.
Eerst werd de A327 op de truck gezet, daarna het goederenwagentje C117 en als laatste werd de A106 op de truck geplaatst.
Onder grote belangstelling verlieten de trucks Katwijk aan den Rijn.
Bekijk de video van 'De Blauwe Tram nog één keer terug in Katwijk'
Avenio's 5002 en 5029 in Den Haag aangekomen (28 augustus 2015)
Op vrijdagochtend 28 augustus 2015 werden er op De Werf achter remise Zichtenburg de Avenio's 5002 en 5029 afgeleverd.
Op dit moment zijn er dertig Avenio's ( 5002 t/m 5030 en 5032 ) aanwezig bij de HTM in Den Haag.
Op dinsdagavond 26 augustus 2015 werd door het K.N.M.I. het weeralarm 'code rood' afgekondigd.
Tijdens een dienst op tramlijn 19 barstte het noodweer in alle hevigheid los.
Na de onweersbuien was de lucht prachtig gekleurd.
Najaarsfeesten in Katwijk aan den Rijn van start (24 augustus 2015)
Op maandagavond 24 augustus 2015 werd in het wijkgebouw De Open Hof het officiële startsein gegeven voor de tijdelijke terugkomst van de Blauwe Tram in Katwijk aan den Rijn.
Na een aantal toespraken gaf de commissaris van de Koning van Zuid-Holland, dhr. Jaap Smit (CDA), het startsein met een kort fluitsignaal op de Blauwe NZH A327.
Afscheid van de klassieke Haagse bovenleidingmasten (24 augustus 2015)
Vanaf 24 augustus 2015 werd het deel van tramlijn 9 tussen het Centraal Station en de Gevers Deynootweg tijdelijk buiten dienst gesteld.
Het traject wordt vernieuwd en de haltes aangepast om de komst van de nieuwe tram ook hier mogelijk te maken.
Bij Madurodam wordt de keerlus vernieuwd en er wordt een nieuwe tailtrack aangelegd.
Deze werkzaamheden betekenen het einde van de klassieke Haagse bovenleidingmasten op de Wittebrug bij Madurodam.
Windows 10 tram op Rotterdamse tramlijn 10 (21 augustus 2015)
In Rotterdam is instructietram 1629 al enige tijd in blauwe kleuren uitgedost als #Windows10Tram op tramlijn 10.
De Blauwe Tram maakt proefrit in de Rijnstraat (23 augustus 2015)
Op zondagmiddag maakte de Blauwe Tram (A327+C117+A106) een proefrit over de sporen in de Rijnstraat.
Door een metalen braampje aan de rails ontspoorde de A327 in een bocht met de voorste as.
De schade bleek mee te vallen en met de hulp van een bouwkraan van de Katwijkse Bouwmaatschappij (KBM) slaagde de Tramweg-Stichting er rond de klok van 16:30 uur in om de ontspoorde tram weer in het tijdelijke spoor terug te zetten.
Voor de organiserende Katwijkse Oranjevereniging waren de hulptroepen in de oranje hesjes een toevallige samenloop van omstandigheden.
Rond 16:30 uur was de A327 weer vakkundig op het juiste spoor gezet
De Blauwe Tram is terug in Katwijk (21 augustus 2015)
Op vrijdagochtend 21 augustus 2015 werden de NZH A327, de NZH A106 en de tijdelijke generatorwagen NZH C117 overgebracht naat Katwijk.
De trams werden onder grote publieke belangstelling in de Rijnstraat op het spoor gezet.
Avenio's 5027 en 5032 in Den Haag aangekomen (21 augustus 2015)
Op vrijdagochtend 21 augustus 2015 werden op De Werf achter remise Zichtenburg de nieuwe Avenio's 5027 en 5032 afgeleverd.
Op dit moment zijn er 28 Avenio's ( 5003 t/m 5028, de 5030 en 5032 ) aanwezig bij de HTM in Den Haag.
Tijdelijke tramsporen in Katwijk aan den Rijn (20 augustus 2015)
Op donderdag 20 augustus 2015 werd er gestart met de aanleg van een tramspoor in de Rijnstraat.
Dit gebeurde onder auspiciën van de Oranjevereniging van Katwijk aan den Rijn en met medewerking van de Tramweg-Stichting.
Ontsporing in de tailtrack Monstersestraat (13 augustus 2015)
Op donderdagavond 13 augustus 2015 was er een ontsporing met de 4031 in de tailtrack in de Monstersestraat.
Na invertarisatie bleek dat er toch een kraan aan te pas moest komen om de 4031 weer in het rechte spoor te zetten.
De lijnen 2 en RR4 werden omgeleid naar het De Savornin Lohmanplein en tramlijn 11 reed vanaf Scheveningen Haven over de route van de lijnen 17 en RR3 naar de Brouwersgracht.
Vanaf de Brouwersgracht werd er door het centrum en onder de Resident via de Lekstraat naar het Rijswijkseplein gereden.
Terug werd weer de eigen route gereden.
De 4031 bleef na het hersporen in de tailtrack en ging op zaterdag 15 augustus 2015 naar Zichtenburg
Werkzaamheden tramlijn 2 en RR-lijn 4, deel 4 (11 augustus 2015)
Op dinsdag 11 augustus 2015 was op de Loosduinseweg een deel van het beton gestort en werd er gelast.
Omdat RandstadRail lijn 4 ingekort was tot de Monstersestraat reed tramlijn 6 tjdelijk door vanaf Leyenburg naar De Uithof.
RandstadRail voertuigen op transport (11 augustus 2015)
Op dinsdag 11 augustus 2015 werd op het De Savornin Lohmanplein de 4018 omgewisseld met de 4011.
De defecte 4018 kon vanwege werkzaamheden op de Loosduinseweg niet over het spoor naar Zichtenburg worden overgebracht.
De 4011 werd op De Werf opgeladen op een truck van Van der Vlist.
De 4018 kwam daarna met dezelfde truck retour.
Avenio's 5028 en 5030 in Den Haag aangekomen (7 augustus 2015)
Op vrijdagochtend 7 augustus 2015 werden op De Werf achter remise Zichtenburg de nieuwe Avenio's 5028 en 5030 afgeleverd.
Op dit moment zijn er 26 Avenio's ( 5003 t/m 5026, 5028 en 5030 ) aanwezig bij de HTM in Den Haag.
Werkzaamheden tramlijn 2 en RR-lijn 4, deel 2 (5 augustus 2015)
Op woensdag 5 augustus 2015 was het vervangen van de tramsporen in een deel van de keerlus bij De Uithof bijna afgerond.
Op de Loosduinseweg tussen de Regentesselaan en de Uytenhagestraat waren de oude tramsporen van tramlijn 2 en RR-lijn 4 verdwenen en werden er alvast voorbereidingen getroffen voor het leggen van nieuwe sporen.
De spoorvernieuwingen in een deel van de keerlus bij De Uithof zijn bijna afgerond
Werkzaamheden tramlijn 2 en RR-lijn 4, deel 1 (4 augustus 2015)
Op maandag 3 augustus 2015 gingen de werkzaamheden van start op de trajecten van tramlijn 2 en RR-lijn 4.
Op een groot aantal plekken werden de sporen vervangen waardoor tramverkeer niet mogelijk was.
Tramlijn 2 werd tussen de Monstersestraat en Kraayenstein vervangen door buslijn 62.
RR-lijn 4 werd op het traject tussen het Centraal Station en De Uithof vervangen door tramlijn 6.
Tramlijn 6 reed tot 6 augustus 2015 even niet verder dan remise Zichtenburg.
Spoorvernieuwing in de keerlus van RR-lijn 4 bij De Uithof
Tramlijn 6 nam het stokje over van RR-lijn 4 maar keerde tot 6 augustus 2015 in de remise
Stremming door achterovergeslagen stroomafnemer (4 augustus 2015)
Op dinsdag 4 augustus 2015 sneuvelde bij de halte Wouwermanstraat de stroomafnemer van GTL 3099 (tramlijn 9).
De bovenleiding raakte beschadigd en na een spoedreparatie kon de achteruit gereden 3092 de 3099 wegslepen.
Inschuiven nieuw spoordek RandstadRail E, deel 2 (2 augustus 2015)
Op zondag 2 augustus 2015 was het eerste spoordek al een flink eind opgeschoven in de richting van de definitieve plek.
Het was allemaal zeer voorspoedig verlopen en het project lag voor op het schema.
Voor de HTM RandstadRail-lijnen 3 en 4 zal het in de toekomst ook mogelijk zijn om tijdens calamiteiten of werkzaamheden gebruik te maken van deze nieuwe halte.
Tussen de sporen is een laag perron voorzien zodat er gemakkelijk in- en uitgestapt kan worden.
Omleidingen tijdens werkzaamheden op de Haagweg (2 augustus 2015)
Wegens geplande werkzaamheden op de Haagweg was er een aantal dagen geen tramverkeer mogelijk.
Op zondag 2 augustus 2015 reed tramlijn 5 om deze reden naar Voorburg Station.
Een vervangende buslijn 71 pendelde tussen het tijdelijke overstappunt Herenstraat en Nootdorp.
In Nootdorp kon worden overgestapt op lijn 1 naar Delft Tanthof.
Inschuiven nieuw spoordek RandstadRail E, deel 1 (1 augustus 2015)
Op zaterdag 1 augustus 2015 werd er begonnen met het inschuiven van het nieuwe spoordek voor RandstadRail E.
Over een afstand van 150 meter werd het spoordek vanaf de bouwplaats achter het Prins Bernhardviaduct langzaam naar zijn definitieve plaats geschoven.
Dit gebeurde met een berekende snelheid van ongeveer zes meter per uur.