Brandweeroefening met de Avenio 5001 (29 oktober 2014) |
Op woensdagmorgen 29 oktober 2014 werd er in de keerlus bij De Uithof door de brandweer geoefend met de 5001.
|
(Foto: © Dejan Jeremic - 29 oktober 2014)
|
(Foto: © Dejan Jeremic - 29 oktober 2014)
|
(Foto: © Dejan Jeremic - 29 oktober 2014)
|
(Foto: © Dejan Jeremic)
|
Chaos door bovenleidingbreuk Paul Krugerlaan (24 oktober 2014) |
Op vrijdagmiddag 24 oktober 2014 trok de panto van GTL 3072 van tramlijn 12 in de Paul Krugerlaan de bovenleiding stuk.
Dit veroorzaakte een grote stroomstoring in het 'Zevensprong'-gebied en had directe gevolgen voor de tramlijnen 2, 6, 7, 12 en 65.
De trams in dit gebied kwamen stil te staan.
Mede door de geplande werkzaamheden op de Lijnbaan was de halte 'De La Reyweg' een tijdelijk belangrijk overstappunt.
Door deze plotselinge stroomverstoring stonden de trams in het 'Zevensprong'-gebied urenlang stroomloos en dat zorgde voor een flinke verstoring van de tramdiensten.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 oktober 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 oktober 2014)
|
De onfortuinlijke 3072 werd uiteindelijk door de Unimog in de richting van de Lijsterbesstraat gesleept
(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 oktober 2014)
|
In het 'Zevensprong'-gebied stonden de trams urenlang gestremd
(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 oktober 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 oktober 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 oktober 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 oktober 2014)
|
Spoorvernieuwing op de Lijnbaan en Prinsegracht (23 oktober 2014) |
Vanaf donderdag 23 oktober 2014 werden de sporen in de bocht tussen de Lijnbaan en de Prinsegracht vervangen.
Deze geplande werkzaamheden duurden tot en met zondag 26 oktober 2014 en hadden een behoorlijke impact op het tramverkeer.
Om vooral het Centraal Station toch goed bereikbaar te houden werd een tijdelijke tramlijn 7 ingesteld.
|
De versleten tramsporen in de bocht van De Lijnbaan naar de Prinsegracht waren al snel verwijderd
(Foto: © Nick Roestenburg - 23 oktober 2014)
|
(Foto: © Nick Roestenburg - 23 oktober 2014)
|
De belangrijkste tijdelijke aanpassingen op het tramnet
Tramlijn 2 |
Kraayenstein - De La Reyweg |
Kopmaken Monstersestraat |
RR-lijn 3 |
Zoetermeer Centrum West - Brouwersgracht |
Overloopwissel Brouwersgracht |
RR-lijn 4 |
Zoetermeer Javalaan - Brouwersgracht |
Op werkdagen koppelstellen |
Tramlijn 6 |
Tienhovenselaan - Delftselaan |
Via halte De La Reyweg |
Tramlijn 7 |
Leyenburg - Centraal Station - De Savornin Lohmanplein |
Route tram 6 - Kerkplein - CS - tram 17 - RR65 |
RR-lijn 65 |
Loosduinen - De Uithof |
Koppelen RR3-RR4 (Hoefijzeren) |
Heel lang geleden was het De Savornin Lohmanplein ook al het eindpunt van tramlijn 7
(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 oktober 2014)
|
Passage van RR-lijn 65 met een omgeleide tram van lijn 7 op de Noord West-Buitensingel
(Foto: © Kees Verhulst - 23 oktober 2014)
|
Tramlijn 7 rijdt over een zelden gebruikt spoor
(Foto: © Nick Roestenburg - 23 oktober 2014)
|
Onderstaande foto's kunnen groter bekeken worden door de cursor over de miniaturen te bewegen
De Praagse tram tussen de burcht en de Moldau (16 oktober 2014) |
Vanaf de Moldau rijden een aantal tramlijnen omhoog.
Tramlijn 22 heeft na een heuse haarspeldbocht een halte aan de achterzijde van de burcht.
Na de bezichtiging van de burcht en het volgen van de wisseling van de wacht voert de wandeling door een sfeervolle straat weer richting de Moldau.
Even voor de befaamde 'Karlov Most' bevindt zich de halte van de tramlijnen 12, 20 en 22.
Voor de bezoeker is tramlijn 22 trouwens zeer geschikt om Praag te verkennen.
|
Een Tatra-lagevloerset op tramlijn 22 slingert zich langs de burcht en via het centrum naar haar eindbestemming.
(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 oktober 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 oktober 2014)
|
Zomaar wat knooppunten: Kobylisy en Palmovka (15 oktober 2014) |
De Tsjechische hoofdstad Praag beschikt over een fijnmazig tramnet.
Het tramnet hanteert het meerdere tramlijnen per tak-systeem en het wachten op een tram duurt daarom nooit lang.
De 21 (dag)tramlijnen ontmoeten elkaar op de knooppunten waarvan er veel in de stad aanwezig zijn.
Mede door de lage tarieven en de hoge frequentie lijkt Praag een voorbeeld van hoe een openbaar vervoer systeem behoort te functioneren.
Er rijden veel verschillende soorten tramtypes over het tramnet en op de tramlijnen zelf wordt gereden met een gemengde exploitatie.
Op deze manier is het mogelijk om op alle tramlijnen bepaalde diensten met lagevloermaterieel te rijden.
De passeertijden van deze voor mindervaliden toegankelijke diensten staan vermeld op de halte.
De benodigde logistiek lijkt hier goed te functioneren.
|
Knooppunt Kobylisy: Tramlijnen 3, 10, 17 - Metrolijn C
(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 oktober 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 oktober 2014)
|
Knooppunt Palmovka: Tramlijnen 1, 3, 8, 10, 12, 16, 25 - Metrolijn B
(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 oktober 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 oktober 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 oktober 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 oktober 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 oktober 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 oktober 2014)
|
Zomaar een eindpunt: DPP-tramlijn 5, Ústrední dílny DP (15 oktober 2014) |
Tramlijn 5 in Praag rijdt tussen Podbaba en Ústrední dílny DP.
Aan de keerlus Ústrední dílny DP liggen de remise en de werkplaats Depo Hostivar.
Op tramlijn 5 rijden een aantal diensten met de speciaal omgebouwde lagevloer Tatra's uit de serie 8251 - 8283.
Deze diensten zijn in Praag altijd herkenbaar aan het rolstoel embleempje bij de passeertijd.
|
Haltebord voor daglijn 5 en nachtlijn 55
(Foto: © www.digitaletram.nl)
|
Een omgebouwde 'lagevloer'-tatra rijdt een dienst geschikt voor mindervaliden
(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 oktober 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 oktober 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 oktober 2014)
|
De eerder aangeschafte gelede Skoda 14T trams voldeden niet en staan te koop op het voorterrein van Depo Hostivar
(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 oktober 2014)
|
De Praagse instructietrams rukken uit (15 oktober 2014) |
De Tsjechische hoofdstad Praag heeft een uitgebreid tramnet van 21 (dag)tramlijnen en een tramvloot van ruim 1000 voertuigen.
Om deze voertuigen te besturen zijn er veel bestuurders nodig.
Op woensdag 15 oktober 2014 stonden er in de keerlus Královka langs de lijnen 22 en 25 vier lestrams klaar voor het opleiden van de nieuwe trambestuurders.
|
De lestrams worden in afwachting van de komst van de instructeurs en leerlingen opgesteld in de keerlus Královka
(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 oktober 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 oktober 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 oktober 2014)
|
Nadat de leerlingen op de bok zitten vertrekken de lestrams onder begeleiding in de richting van de stad
(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 oktober 2014)
|
Trams in Amsterdam Noord (14 oktober 2014) |
(Foto: © Jaap van der Noordt - 14 oktober 2014)
|
(Foto: © Jaap van der Noordt - 14 oktober 2014)
|
(Foto: © Jaap van der Noordt)
|
Avenio 5002 in Den Haag aangekomen (10 oktober 2014) |
Op vrijdag 10 oktober 2014 arriveerde rond 03:00 uur in de ochtend vanuit Wildenrath een truck met daarop de Avenio 5002.
Rond 08:00 uur in de ochtend werd er begonnen met het lossen van de 5002.
Na het opstarten reed de 5002 op eigen kracht naar zijn soortgenoten op spoor 20 in remise Zichtenburg.
De 5002 is de derde Avenio op Haagse rails.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 oktober 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 oktober 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 oktober 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 oktober 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 oktober 2014)
|
Een Rotterdamse tram in Zoetermeer (1 oktober 2014) |
(Foto: © Helga van Honk - 1 oktober 2014)
|
(Foto: © Helga van Honk - 1 oktober 2014)
|
(Foto: © Helga van Honk - 1 oktober 2014)
|
|