Omleiding Haagse tramlijn 11 bijna verleden tijd (31 juli 2014)
Op donderdag 31 juli 2014 reed tramlijn 11 tussen Scheveningen Haven en Station Hollands Spoor voor het laatst via de route van de lijnen 17, RR3 en 2.
Tramlijn 11 reed deze omleidingsroute in de richting van Station Hollands Spoor meer dan een jaar vanwege werkzaamheden aan de kademuur bij de Conradkade en de bouw van een onderstation bij de halte Laan van Meerdervoort.
De route van tramlijn 11 is nu bijna helemaal klaar voor de komst van de Avenio.
Sleepbeugel-dag bij het Haags Openbaar Vervoer Museum (27 juli 2014)
Gecombineerd RandstadRail-voertuig in dienst (23 juli 2014)
Op 23 juli 2014 reed RandstadRail-voertuig 4046 weer op RR-lijn 3.
Dit voertuig was samen met de 4015 betrokken bij een kop-staartbotsing bij de halte De Rade op 21 januari 2014.
Uit deze twee voertuigen is een nieuw gecombineerd voertuig samengesteld.
De A-bak van de 4046 was zwaar beschadigd en is vervangen door de A-bak van de 4015.
Bakwisselingen bij RandstadRail-voertuigen zijn zeldzaam maar zijn recentelijk al eerder voorgekomen
RandstadRail-voertuig 4025 per truck naar de Lijsterbesstraat (22 juli 2014)
Op dinsdagmorgen 22 juli 2014 werd RR-voertuig 4025 overgebracht per truck vanaf De Werf naar het De Savornin Lohmanplein.
Op de geïsoleerde RR-lijn 3L zijn nu de 4023, 4038, 4047 en de 4025 beschikbaar voor de dienst.
Op dinsdagochtend 15 juli 2014 keerde de 3018 weer terug in Den Haag.
De GTL werd na de laatste dienstwagen van RR-lijn 3L afgeladen op het De Savornin Lohmanplein.
De 3025 stond klaar om de 3018 naar de remise LB te slepen.
Op zaterdag 12 juli 2014 reden er drie historische tramlijnen die werden geëxploiteerd met historisch materieel.
Deze tramlijnen met de lijnnummers 8, 10 en 14 waren toegankelijk voor het publiek.
Voor €2 kon men een ritje meemaken.
Tramlijn 8 reed tussen Scheveningen Noorderstrand en Station Hollands Spoor via de route van tramlijn 1.
Op deze lijn reden de HTM buitenlijners 57 + 118, HTM buitenlijner 58, NZH A327 + B37, de HTM 826 en de HTM 265 + 505.
Tramlijn 10 reed tussen het Statenkwartier en het Centraal Station via de route van tramlijn 17.
Op deze lijn reden de HTM "tweeramer" 2, de HTM "laagdakker" 164 en de HTM "eenmanswagen" 77 (ex-bovenleidingaanhangwagen H42).
Tramlijn 14 reed tussen Scheveningen Noorderstrand en het Centraal Station via de route van tramlijn 9.
Op deze lijn reden de "modernere" trams: De HTM "Zwitser" 215, de HTM PCC 1165, de HTM PCC 1304 en PCC Partytram 1302.
Werkplaats uitwisselingen per vrachtwagen, deel 1 (11 juli 2014)
Omdat er tijdelijk geen railverbinding is tussen de werkplaatsen aan de Lijsterbesstraat en de werkplaats Zichtenburg worden er regelmatig trams uitgewisseld per truck.
In de vroege uurtjes van vrijdag 11 juli 2014 werd GTL 3131 op een truck overgebracht van Zichtenburg naar de Lijsterbesstraat.
Vanuit de Lijsterbesstraat ging de 3140 naar Zichtenburg.
Avenio-tram 5003 aangekomen in Zichtenburg (6 juli 2014)
Op zondagmorgen 6 juli 2014 werd de nieuwe Avenio 5003 na het opladen op de Loosduinseweg overgebracht naar De Werf.
De 5003 blijft bij de HTM in Den Haag (remise Zichtenburg) en gaat niet terug naar het Duitse Wildenrath.
Impressie Jubileumoptocht 150 jaar tram in Den Haag (5 juli 2014)
Op zaterdag 5 juli 2014 werd het jubileum 150 jaar tram in Den Haag gevierd.
Er was een optocht en de deelnemende voertuigen werden in de juiste volgorde opgesteld op de Eisenhowerlaan.
Het startsein werd gegeven aan het Zwarte Pad.
Daar luidde Koning Willem-Alexander, in het gezelschap van Haagse burgemeester Jozias van Aartsen en HTM directeur Jaap Bierman, een bel.
De koning reed daarna ook mee in het open aanhangrijtuig 505 naar het Kerkplein.
Via tramlijn 11 naar Scheveningen Haven werd er via de Statenlaan naar de Eisenhowerlaan gereden
Sfeerfoto's van de parade '150 jaar HTM' (Foto's Eric Sallevelt, Jaap van der Noordt en Sem Kuipers)
Avenio-tram 5003 arriveert in Den Haag (5 juli 2014)
Op zaterdagochtend 5 juli 2014 arriveerde de Avenio 5003 in Den Haag.
De 5003 was op 3 juli 2014 vertrokken vanuit Siemens-testcentrum Wegberg-Wildenrath in Duitsland.
Het afladen op de Loosduinseweg tussen de Monstersestraat en de Noord West Buitensingel kon rond 02:00 uur beginnen na passage van de laatste dienstwagen van tramlijn 2.
Om de 'aflaad-locatie' te bereiken moesten er bij de Escamplaan en de Houtwijklaan twee bochten overwonnen worden
RandstadRail-voertuig 4017 per truck door Den Haag (1 juli 2014)
Op dinsdagochtend 1 juli 2014 werd na de laatste dienstwagen van RR-lijn 3L RandstadRail-voertuig 4017 opgeladen op het De Savornin Lohmanplein.
De 4017 had een flinke technische storing welke niet in de remise Lijsterbesstraat opgelost kon worden.
Omdat de Valkenbosbrug afgesloten is moest de 4017 dus per vrachtwagen naar Zichtenburg.
Na het vertrek van de 4017 zijn de 4023, 4038 en 4047 beschikbaar voor de dienst Loosduinen - Goudenregenstraat.
Onderstaande foto's zijn gemaakt op het De Savornin Lohmanplein, bij de Escamplaan en op De Werf