Aanrijding tram met bus op de Westlandseweg (29 juni 2014)
|
Op zondag 29 juni 2014 was er een aanrijding in Delft tussen aardgasbus 6662 van Veolia en de 3046 van tramlijn 1.
Bij de aanrijding vielen vier lichtgewonden.
Tramlijn 1 was door deze aanrijding een flink aantal uren gestremd.
|
De 3046 werd met de voorste truck op asbreukwagentjes geplaatst en door de 3136 richting Den Haag geduwd.
|
De 3046 op asbreukwagentjes bij de Westlandseweg
(Foto: © J. Hulscher - 29 juni 2014)
|
Doorkomst van de 3046 met de 3136 bij 's-Gravenmade
(Foto: © J. Hulscher - 29 juni 2014)
|
"Deel je tramverhaal van vroeger!" (29 juni 2014)
|
In remise Scheveningen werd op 28 juni 2014 de 3037 voorzien van een thema.
In het kader van 150 jaar HTM wordt de reiziger opgeroepen zijn of haar tramverhaal van vroeger in te sturen.
De GTL 3037 reed op 29 juni 2014 op lijn 1.
|
In het kader van 150 jaar HTM moedigt GTL 3037 de reiziger aan het tramverhaal van vroeger in te sturen
(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 juni 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 juni 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 juni 2014)
|
De 3037 werd op 28 juni 2014 in de remise Scheveningen voorzien van "Deel je tramverhaal van vroeger!"
|
(Foto: © Raymond Naber - 28 juni 2014)
|
(Foto: © Raymond Naber - 28 juni 2014)
|
Testrit over de Schenkkadebrug (27 juni 2014)
|
Op vrijdagmiddag 27 juni 2014 werd er met RandstadRail-voertuig 4070 een testrit gereden over het hulpspoor op de Schenkkadebrug.
Dit tijdelijke spoor is aangelegd door Strukton Rail en is een S-beweging naar ontwerp van de HTM.
|
(Foto: © P. Suijkens - 27 juni 2014)
|
(Foto: © P. Suijkens - 27 juni 2014)
|
(Foto: © J. Hulscher - 27 juni 2014)
|
(Foto: © J. Hulscher - 27 juni 2014)
|
Tijdens de testrit bleek dat een electronische verkeersafsluiter in de buurt van de halte Stuyvesantstraat te dicht langs het tramspoor stond.
Nadat deze iets verder weg van het spoor was verplaatst werd er een nieuwe poging gedaan.
|
(Foto: © Jacqueline Couprie - 27 juni 2014)
|
(Foto: © Jacqueline Couprie - 27 juni 2014)
|
(Foto: © J. Hulscher - 17 juni 2014)
|
(Foto: © Jacqueline Couprie - 27 juni 2014)
|
(Foto: © P. Suijkens - 27 juni 2014)
|
Aanleg tijdelijk hulpspoor Schenkkadebrug (27 juni 2014)
|
In de vroege uurtjes van vrijdag 27 juni 2014 werd het tijdelijke hulpspoor voor lijn 2 in de richting van Kraayenstein op de Schenkkadeburg aangesloten.
Om de diensten met de RandstadRail-voertuigen voor tramlijn 19 voor de volgende dag te garanderen brachten de 4056 en de 4067 de nacht door in de keerlus aan de Dillenburgsingel.
De 4058, 4062 en 4069 stonden in de tailtrack bij Antoniushove.
Tramlijn 2 werd vanwege de aanleg de hele dag ingekort tot de route Kraayenstein - Centraal Station (tailtrack).
Op het tramloze traject aan de Leidschendamse kant reden pendelbussen.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 27 juni 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 27 juni 2014)
|
Tramlijn 2 reed tussen Kraayenstein en het Centraal Station.
Pendelbuslijn 52 nam het tramloze gedeelte over.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 27 juni 2014)
|
(Foto: © J. Hulscher - 27 juni 2014)
|
Historische ontmoetingen in de Haagse regio (21 juni 2014) |
Op zaterdag 21 juni 2014 kwamen tijdens de jaarlijkse donateursvergadering van de Stichting Haags Tram Museum de buitenlijners 57 en 58 en de Zwitser 215 in actie.
De twee buitenlijners werden samen gefotografeerd bij Voorburg Station en 's-Gravenmade.
In de middaguren passeerde ombouwer 77 tijdens een instructierit het Prins Hendrikplein.
|
(Foto: © Eric Sallevelt - 21 juni 2014) |
(Foto: © Eric Sallevelt - 21 juni 2014) |
Trambedrijven in Frankrijk: Brest (20 juni 2014) |
Op 23 juni 2012 keerde in Brest de tram weer terug in het straatbeeld.
Van 1898 tot 1944 had Brest al een trambedrijf maar deze werd opgeheven na de bombardementen van de stad in 1944.
Het nieuwe trambedrijf bestaat voorlopig uit één lijn met 28 haltes op een volledige vrije baan en heeft een lengte van ongeveer 14,3 kilometer.
(Bron © Wikipedia)
|
Tijdelijk hulpspoor voor tramlijn 2 op de Schenkbrug (19 juni 2014) |
Op de Laan van Nieuw Oost Indië wordt al enige tijd gewerkt aan het vervangen van de brug.
Tramlijn 2 rijdt al sinds eind 2013 richting Leidschendam Leidsenhage om via de keerlus Laan van NOI.
Omdat lijn 2 richting Kraayenstein niet kan omrijden via deze lus wordt er een tijdelijke hulpspoor gelegd over het deel van de brug welke nu gereed is.
|
Trambedrijven in Frankrijk: Nantes (18 juni 2014) |
Op 7 januari 1985 was Nantes de eerste stad in Frankrijk waar de tram opnieuw werd ingevoerd.
In 2014 bestaat het trambedrijf uit drie lijnen met een totale lengte van 43,5 kilometer.
Lijn 1 loopt van het westen naar het noordoosten, is 17,6 kilometer lang en telt 33 haltes.
Lijn 2 loopt van het zuidwesten naar het noorden, is 11,7 kilometer lang en telt 25 haltes.
Lijn 3 is 13,3 kilometer lang, telt 31 haltes en loopt van het centrum naar het noordwesten.
(Bron © Wikipedia)
|
(Foto: © Jaap van der Noordt - 18 juni 2014) |
Trambedrijven in Frankrijk: Tours (17 juni 2014) |
Op 31 augustus 2013 keerde in Tours de tram weer terug.
Het eerste trambedrijf werd in 1949 opgeheven.
Het nieuwe trambedrijf bestaat uit één lijn met 29 haltes en heeft een totale lengte van ongeveer 14,8 kilometer.
(Bron Wikipedia)
|
(Foto: © Jaap van der Noordt - 17 juni 2014) |
VBB fase 2: RR-lijn 3Z naar de Fahrenheitstraat (16 juni 2014) |
RandstadRail voertuig 4041 heeft net kop gemaakt aan de halte Fahrenheitstraat om weer richting Zoetermeer te gaan
(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 juni 2014) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 juni 2014) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 juni 2014) |
Trambedrijven in Frankrijk: Angers (15 juni 2014) |
Op 25 juni 2011 keerde de tram terug in het straatbeeld van Angers.
Het eerste trambedrijf werd in 1949 opgedoekt.
Het nieuwe trambedrijf bestaat uit één lijn met 25 haltes en heeft een lengte van 12,3 kilometer.
(Bron © Wikipedia)
|
Trambedrijven in Frankrijk: Parijs (14 juni 2014) |
Op 16 november 2013 werd tramlijn 7 geopend tussen Villejuif en Athis-Mons.
Deze 11,2 kilometer lange tramlijn heeft 18 haltes en een gemiddelde snelheid van ruim 21 km/h.
Deze tramlijn kan gezien worden als verlenging van lijn 7 van de Parijse metro, en komt verder ook bij het handelscentrum van Thiais en bij de luchthaven Orly.
(Bron © Wikipedia)
|
VBB fase 1: Eindhalte Fahrenheitstraat (14 juni 2014) |
De oplossing voor het K-bord aan de kop het tijdelijke keerspoor bij de halte Fahrenheitstraat is bedacht en meteen gerealiseerd.
Een witte streep tussen het spoor geeft aan waar het RandstadRail-voertuig moet halteren.
Doorrijden naar het K-bord heeft tot gevolg dat de voorste deuren buiten het halteperron komen en dat is niet echt de bedoeling.
|
Het K-bord staat iets te ver en kan niet dichterbij worden geplaatst
(Foto: © www.digitaletram.nl - 14 juni 2014) |
De oplossing is gevonden door te halteren voor de witte streep.
(Foto: © www.digitaletram.nl - 14 juni 2014) |
Museumritten op Vlaggetjesdag 2014 (14 juni 2014) |
Op zaterdag 14 juni 2014 was het Vlaggetjesdag in Scheveningen en dus reden er traditioneel weer een flink aantal historische trams.
De Tramweg Stichting reed met de HTM 2, de NZH A327 en buitenlijner HTM 58 een kwartierdienst tussen Scheveningen Haven en het Zwarte Pad.
Het Haags Openbaar Vervoer Museum (HOVM) reed met een aantal PCC's een dienstregeling tussen Scheveningen Haven (tramlijn 11) en de beide Haagse hoofdstations (HS en CS).
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 14 juni 2014) |
VBB fase 1: Testrit naar de Fahrenheitstraat (13 juni 2014) |
Op vrijdag 13 juni 2014 werd met RandstadRail-voertuig 4052 een testrit gereden over een deel van RR-lijn 3 tussen de Noord West Buitensingel en het nieuwe tijdelijke keerspoor bij de halte Fahrenheitstraat.
Tijdens de testrit werden de nieuwe sporen en de infrastructuur gecontroleerd.
Zo bleek dat er bij de halte Van Speykstraat een halteband te dicht bij tegen het tramspoor bleek te liggen.
Deze werd tijdelijk verwijderd en daarna op de juiste plaats terug gelegd.
Onderstaande foto's kunnen groter bekeken worden door de cursor over de miniaturen te bewegen
|
Acuut gestopt omdat de tram een halteband raakte
(Foto: © www.digitaletram.nl - 13 juni 2014) |
De halteband werd daarna tijdelijk verwijderd
(Foto: © J. Hulscher - 13 juni 2014) |
Bij de Fahrenheitstraat is het uitrijwissel een klapveerwissel met een voorkeurstand voor rechtsleidend geworden.
Aan de top van de halte geeft een K-bord aan waar de bestuurder moet stoppen.
Dit K-bord staat iets te ver en daar stoppen betekent dat de eerste deuren buiten de halte komen te liggen.
Hier wordt nog een oplossing voor bedacht.
|
Na het bereiken van het keerspoor (tailtrack) bij de Fahrenheitstraat werd het andere spoor op dezelfde wijze getest.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 13 juni 2014) |
Behoedzaam door de boog rijden richting Waldeck Pyrmontkade
(Foto: © J. Hulscher - 13 juni 2014) |
Voorzichtige passage over de "Van Boecopbrug"
(Foto: © J. Hulscher - 13 juni 2014) |
De kortste tramlijn van Nederland (11 juni 2014) |
Van 6 juni tot en met 31 augustus 2014 rijdt RR-lijn 3L tussen Loosduinen en de halte Goudenregenstraat.
Het traject vanaf het Arnold Spoelplein naar de Goudenregenstraat is 4,3 kilometer lang.
Omdat er bij de remise Lijsterbesstraat gerangeerd moet worden is de afstand vanaf de Goudenregenstraat naar het Arnold Spoelplein iets langer, ongeveer 4,5 kilometer.
Om deze pendeldienst te kunnen uitvoeren zijn er voor het begin van de werkzaamheden aan de brug vier RandstadRail-voertuigen overgebracht naar remise Lijsterbesstraat.
Dit zijn de voertuigen met de nummers 4017, 4023, 4038 & 4047.
In principe wordt er de gehele dag een kwartierdienst gereden met drie RandstadRail-voertuigen.
|
Gereed voor de rit naar de tijdelijke eindbestemming Goudenregenstraat
(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 juni 2014) |
Vanuit de cabine van RR-voertuig 4017 is het uitzicht zoals altijd
(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 juni 2014) |
Bij de halte Goudenregenstraat wordt tijdelijk kop gemaakt
(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 juni 2014) |
Tussen de Goudenregenstraat en de Fahrenheitstraat is het spoor onderbroken
(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 juni 2014) |
VBB fase 1: Nieuw keerspoor RR-lijn 3Z bij de Fahrenheitstraat (10 juni 2014) |
Op dinsdagmorgen 10 juni 2014 werden de tijdelijke sporen voor het keerspoor bij de halte Fahrenheitstraat gelegd.
Vanaf maandag 16 juni tot en met vrijdag 29 augustus 2014 heeft RR-lijn 3Z hier zijn tijdelijke begin- en eindpunt.
|
VBB fase 1: Werkzaamheden langs RR-lijn RZ (9 juni 2014) |
Op maandag 9 juni 2014 lagen de nieuwe sporen op de kruising Laan van Meerdervoort / Waldeck Pyrmontkade op hun plek.
Tramlijn 11 rijdt tijdelijk om via de route van tramlijn 17, de Jan Hendrikstraat en de route van de tramlijn 2.
|
De tramlijnen 11 en 17 kunnen tijdens de werkzaamheden gewoon passeren
(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 juni 2014) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 juni 2014) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 juni 2014) |
Op de Laan van Meerdervoort ter hoogte van de Fahrenheitstraat zijn de voorbereidingen klaar en kunnen de sporen voor het tijdelijke keerspoor gelegd worden.
RR-lijn 3Z zal hier 'kop' maken en weer terugrijden richting Zoetermeer.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 juni 2014) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 juni 2014) |
Ter hoogte van de Van Boecopbrug (wie kent hem niet?) zijn de sporen in een paar dagen tijd volledig verdwenen.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 juni 2014) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 juni 2014) |
VBB fase 1: RR-lijn 3L bij de Goudenregenstraat (7 juni 2014) |
Omdat RR-lijn 3L bij de halte Goudenregenstraat het begin- en eindpunt heeft moet er voor remise Lijsterbesstraat gerangeerd worden.
Vanaf de Goudenregenstraat wordt over verkeerd spoor terug gereden naar het overloopspoor bij de Lijsterbesstraat.
Daar zorgt een rangeerder voor het omzetten van de wissels en het achteruit rijden naar het middenspoor.
Na het omleggen van het wissel kan RR-lijn 3L weer vanaf het middenspoor terug naar Loosduinen.
|
RR-voertuig 4023 toont de enige en juiste bestemming op RR-lijn 3L.
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 juni 2014) |
Bij de halte Goudenregenstraat houden de rails en bovenleiding op
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 juni 2014) |
Terug naar Loosduinen en dan rangeren voor de remise
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 juni 2014) |
Het handmating omzetten van het wissel bij de remise
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 juni 2014) |
Vervolgens oprijden naar het middenspoor terwijl de bestuurder in de eigen cabine blijft
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 juni 2014) |
VBB fase 1: Tramlijn 20 en opbreken RR-lijn 3Z (6 juni 2014) |
Op vrijdag 6 juni 2014 ging fase 1 van de omleidingen en inkortingen van kracht.
Dit heeft gevolgen voor RR-lijn 3 en de tramlijnen 11 en 12.
Er wordt ook gewerkt op de kruising Laan van Meerdervoort met de Waldeck Pyrmontkade.
|
Tramlijn 12 is tijdelijk opgeheven en gedeeltelijk vervangen door tramlijn 20 en buslijn 82.
Tramlijn 20 rijdt tussen het Rijswijkseplein en de Thorbeckelaan (via tramlijn 2).
Bij de Thorbeckelaan wordt er gedriehoekt op de Volendamlaan.
|
Bij de halte Fahrenheitstraat wordt gewerkt aan om een tijdelijk keerspoor (tailtrack) voor RR-lijn 3Z te realiseren.
|
Een deel van het inrijwissel bij de halte is verwijderd
(Foto: © Jaap van der Noordt - 6 juni 2014) |
Tijdelijke buslijn 63 rijdt tussen de Fahrenheitstraat en MCH Westeinde
(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 juni 2014) |
De vervanging van de tramsporen van RR-lijn 3 (en tramlijn 11) op de Waldeck Pyrmontkade is in volle gang.
|
(Foto: © Ton Slootmaker - 6 juni 2014) |
(Foto: © Ton Slootmaker - 6 juni 2014) |
Voorbereidingen omleidingen vervanging Valkenbosbrug (3 juni 2014) |
Tijdens de zomermaanden van 2014 zal de Valkenbosbrug vervangen worden.
Voor RR-lijn 3 en tramlijn 12 betekent dit dat het traject tussen de Fahrenheitstraat en de Goudenregenstraat tijdelijk opgeheven wordt.
Een tijdelijke tramlijn 20 gaat een deel van tramlijn 12 vervangen en gaat pendelen tussen het Rijswijkseplein en de Thorbeckelaan.
Bij de Fahrenheitstraat komt een tijdelijke keervoorziening voor RR-lijn 3Z waarbij handig gebruik zal worden gemaakt van het uitrijwissel van de lijnen 3 en 12.
Omdat RR-lijn 3L tussen het Arnold Spoelplein en de Goudenregenstraat tijdens deze periode geïsoleerd komt te liggen worden er vier RandstadRail-voertuigen overgebracht naar de Lijsterbesstraat.
|
Rotterdamse Düwag 1633 voor het laatst geschilderd (1 juni 2014) |
De A- en de C-bak werden voor de afvoer naar de sloop toch nog een keer beschilderd
(Foto: © Jaap van der Noordt - 1 juni 2014) |
|