Powered by "www.digitaletram.nl"


Onderwerpen van vroeger en nu

- 31-03-2014 - RandstadRail-voertuig 4033 op transport (HTM)
- 30-03-2014 - Buitenlijner 58 officieel in dienst gesteld (TS)
- 29-03-2014 - Van GTL 3035 tot Hoftrammm, deel 16 (HTM)
- 26-03-2014 - Van GTL 3035 tot Hoftrammm, deel 15 (HTM)
- 25-03-2014 - Eerste Haagse Avenio klaar voor transport (HTM)
- 23-03-2014 - De HTM en het NSS: Een impressie, deel 2 (HTM)
- 22-03-2014 - De HTM en het NSS: Een impressie, deel 1 (HTM)
- 22-03-2014 - Van GTL 3035 tot Hoftrammm, deel 14 (HTM)
- 19-03-2014 - Stemmen in de StemTram (HTM)
- 19-03-2014 - Van GTL 3035 tot Hoftrammm, deel 13 (HTM)
- 16-03-2014 - Buitenlijner 58 maakt zeer succesvolle proefrit (TS)
- 15-03-2014 - Ontwikkelingen bij de 3100-serie, deel 1 (HTM)
- 15-03-2014 - Van GTL 3035 tot Hoftrammm, deel 12 (HTM)
- 13-03-2014 - Den Haag bestelt twintig extra Siemens Avenio trams
- 12-03-2014 - Van GTL 3035 tot Hoftrammm, deel 11 (HTM)
- 10-03-2014 - Kop-staart botsing in Rotterdam (RET)
- 09-03-2014 - Omleidingen tijdens de CPC-loop van 2014 (HTM)
- 08-03-2014 - Aanleg nieuwe verbindingsboog bij Ypenburg (HTM)
- 02-03-2014 - Aanrijding GTL 3081 met RandstadRail 4033 (HTM)
- 01-03-2014 - Van GTL 3035 tot Hoftrammm, deel 10 (HTM)
- 01-03-2014 - Eerste "rit" RET 387 achter HTM buitenlijner 58 (TS)
- 01-01-2014 - Archief onderwerpen februari 2014


RandstadRail-voertuig 4033 op transport    (31 maart 2014)
Op maandag 31 maart 2014 werd het zwaar beschadigde RR-voertuig 4033 door vervoerder Van der Vlist opgehaald.

(Foto: © J. Hulscher - 31 maart 2014)

(Foto: © J. Hulscher - 31 maart 2014)
(Foto: © J. Hulscher - 31 maart 2014)

Buitenlijner 58 officieel in dienst gesteld    (30 maart 2014)
Na de succesvolle proefrit werd de prachtig gereviseerde buitenlijner 58 op zondag 30 maart 2014 officieel in dienst gesteld. De buitenlijner, door veel mensen aangeduid als 'juweeltje', werd vanaf de Lijsterbesstraat via Scheveningen naar Voorburg gereden. Onderweg bij de halte Herenstraat/Geestbrugweg stapte de wethouder P.W.M. Smit in de buitenlijner. Bij Station Voorburg werd de buitenlijner 58 na een korte plechtigheid weer officieel in dienst gesteld.

(Foto: © Jaap van der Noordt - 30 maart 2014)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 30 maart 2014)

Tijdens de rondrit reed de 58 via het Paul Krugerplein, de Scheveningseweg en het Haagse centrum naar Voorburg.





(Foto: © www.digitaletram.nl - 30 maart 2014)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 30 maart 2014)

Na de korte plechtigheid bij station Voorburg werd er rond 14:00 uur weer terug gereden naar de Lijsterbesstraat.
(Foto: © www.digitaletram.nl - 30 maart 2014)

(Foto: © Eric Sallevelt - 30 maart 2014)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 30 maart 2014)
(Foto: © www.digitaletram.nl - 30 maart 2014)

Van GTL 3035 tot Hoftrammm, deel 16    (29 maart 2014)
Op 26 maart 2014 was de ombouw van de 3035 tot Hoftrammm al weer een flink eind gevorderd. De keuken staat in de C-bak en in de A-bak waren de metalen houders voor het toekomstige meubilair aangebracht. In de B-bak ligt het afvoerwater reservoir op zijn plek. Ook is er een begin gemaakt met het aanbrengen van een nieuw sfeervol plafond.

De keuken is in de C-bak aanwezig om geinstalleerd te worden
(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 maart 2014)

Alle keukenapparatuur is aanwezig om aangesloten te worden
(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 maart 2014)

Er is een begin gemaakt met een nieuw sfeervol plafond
(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 maart 2014)

Het afvoerwater reservoir ligt op zijn plek in de B-bak
(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 maart 2014)

Van GTL 3035 tot Hoftrammm, deel 15    (26 maart 2014)
Op 26 maart 2014 was in de B-bak van de Hoftrammm een deel van de houten vloer gelegd. Op de houten vloer zijn nu ook de metalen houders geplaatst voor het toekomstige meubilair. Binnenkort wordt ook de keuken geleverd.





(Foto: © www.digitaletram.nl - 26 maart 2014)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 26 maart 2014)

Eerste Haagse Avenio klaar voor transport    (25 maart 2014)
Op dinsdag 25 maart 2014 werd de eerste Haagse Avenio bij de fabriek in Wenen klaar gemaakt voor transport naar het Wegberg-Wildenrath Test en Validatie Center in Duitsland Daar zal het voertuig een programma van dynamische proeven ondergaan. De nieuwe Haagse Avenio heeft op dit moment nog geen Haagse logo's en wagennummers.





De HTM en het NSS: Een impressie, deel 2    (23 maart 2014)
Op de Scheveningseweg is de tram het enige vervoermiddel welke de Johan de Wittlaan mag oversteken
(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 maart 2014)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 maart 2014)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 maart 2014)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 maart 2014)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 maart 2014)

De HTM en het NSS: Een impressie, deel 1    (22 maart 2014)
Op 24 en 25 maart 2014 wordt in Den Haag de Nuclear Security Summit 2014 conferentie gehouden. Dit zorgt in de Randstad voor extreme veiligheidsmaatregelen en dat geldt zeker voor de omgeving van het World Forum. Voor de tramlijnen 1, 11 en 17 betekent NSS 2014 een tijdelijke andere omgeving waarbij de route voert langs hoge hekken.





Tramsporen lopen 'dood' in de versperring
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De versperring op het Statenplein heeft iets weg van het Berlijnse Checkpoint Charlie
(Foto: © www.digitaletram.nl - 22 maart 2014)

Van GTL 3035 tot Hoftrammm, deel 14    (22 maart 2014)
Voor de Hoftrammm heeft de firma Alstom een grote kast voor de elektronica geleverd welke in de C-bak klaar staat om op zijn plek te worden gezet. In de B-bak liggen de reservoirs voor het afvalwater klaar om gemonteerd te worden. Als alles volgens plan verloopt wordt in de laatste week van maart 2014 de keukenapparatuur geleverd en geplaatst.

De bakken voor het afvalwatersysteem zijn gearriveerd
(Foto: © www.digitaletram.nl - 22 maart 2014)

In De C-bak staat een grote elektronica kast van Alstom
(Foto: © Nick Roestenburg - 22 maart 2014)

De wanden van de tram worden netjes afgewerkt met hout zodat het mogelijk is eventueel behang aan te brengen.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 22 maart 2014)

(Foto: © Nick Roestenburg - 22 maart 2014)

Stemmen in de StemTram    (19 maart 2014)
Op woensdag 19 maart 2014 kon er in Den Haag voor de Haagse Gemeenteraadsverkiezingen gestemd worden in een tram. PCC 1210 reed een speciale route door de stad en de burgers konden op vijf lokaties hun stem uitbrengen. Deze lokaties waren het Kerkplein, het De Savornin Lohmanplein, Vrederust, Scheveningen Haven en Kraayenstein.





(Foto: © www.digitaletram.nl - 19 maart 2014)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 19 maart 2014)

Van GTL 3035 tot Hoftrammm, deel 13    (19 maart 2014)
Op de toekomstige Hoftrammm is een tijdelijke proeftekst geplaatst. Deze tekst is geplaatst op de zachte neus van de 3102 welke nu tijdelijk op de 3035 is geplaatst. Het interieur van deze tram wordt geverfd en er wordt gewerkt aan de elektrische installatie. Ondertussen wordt er ook aandacht besteed aan het toekomstige interieur van de Hoftrammm.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 19 maart 2014)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 19 maart 2014)

Buitenlijner 58 maakt zeer succesvolle proefrit    (16 maart 2014)
Op zondag 16 maart 2014 maakte de prachtig gereviseerde buitenlijner 58 een geslaagde proefrit met genodigden. De buitenlijner, door veel mensen het 'juweeltje' genoemd, maakte een rit van de remise Lijsterbesstraat naar remise Scheveningen. Vanaf remise Scheveningen werd via lijn 1 naar Station Voorburg gereden, het oude werkterrein van de buitenlijners. Na een aantal fotostops in Voorburg ging de buitenlijner weer terug naar de remise Lijsterbesstraat.
Het 'juweeltje' passeert hier de Loosduinseweg naar de Paul Krugerlaan
(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 maart 2014)

Aan het eind van de ochtend bereikte de buitenlijner 58 na een zeer lange afwezigheid weer remise Scheveningen.





Rond 12:15 uur klonk in de Javastraat de bekende fluit en even later passeerde de buitenlijner het Plein 1813.

(Foto: © Eric Sallevelt - 16 maart 2014)

(Foto: © Eric Sallevelt - 16 maart 2014)

Even later werd Voorburg bereikt en reed de 58 over het traject van de inmiddels helaas opgeheven tramlijn 10.
(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 maart 2014)

(Foto: © Aad de Meij - 16 maart 2014)

(Foto: © Eric Sallevelt - 16 maart 2014)

In Voorburg werd ook nog even geposeerd bij de halte Diaconessenhuis. Via het Copernicusplein (de route van tramlijn 12) ging het weer terug naar de remise Lijsterbesstraat waar werd terug gekeken op een geslaagde rit.





Ontwikkelingen bij de 3100-serie, deel 1    (15 maart 2014)

De 3102 is voorzien van een nieuwe pantograaf
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Ook de 3112 (links) en de 3140 (rechts) worden nu aangepakt
(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 maart 2014)

Van GTL 3035 tot Hoftrammm, deel 12    (15 maart 2014)
In de werkplaats aan de Lijsterbesstraat gaat de ombouw van de 3035 tot Hoftrammm in een zeer rap tempo verder. Er is een begin gemaakt met het schilderen van het interieur en het 'geraamte' van het eerste tafeltje is geplaatst.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 maart 2014)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 maart 2014)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 maart 2014)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 maart 2014)

Den Haag bestelt twintig extra Siemens Avenio trams    (13 maart 2014)

De Haagse Tramweg Maatschappij (HTM) heeft bij Siemens-divisie Rail Systems twintig extra trams besteld van het type Avenio. In 2011 heeft Siemens het contract binnen gehaald om veertig lagevloer trams te leveren voor Den Haag met een optie om nog eens veertig extra lagevloertrams te leveren. De opdracht voor de nu zestig trams inclusief bestuurderstraining, documentatie en onderdelen heeft een waarde van ruim € 150 miljoen. De Avenio wordt gebouwd in de Siemens-fabriek in Wenen. De productie van de voertuigen is op dit moment in volle gang en de eerste Avenio zal naar verwachting na een testperiode in Duitsland (Wildenrath)in mei 2014 naar Den Haag komen. De Avenio voor Den Haag is 35 meter lang en biedt 70 zit- en 168 staanplaatsen. Het gangpad heeft geen treden, aangezien de Avenio een 100 procent lagevloertram is. De twintig extra bestelde trams zijn bestemd voor tramlijn 1. De eerste veertig Avenio's zijn bestemd voor de tramlijnen 9, 11, 15 en 17. Meer informatie is te vinden op de site van Siemens AG.


Van GTL 3035 tot Hoftrammm, deel 11    (12 maart 2014)
In de werkplaats aan de Lijsterbesstraat gaat de ombouw van de 3035 tot Hoftrammm in een rap tempo verder.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 maart 2014)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 maart 2014)

Kop-staart botsing in Rotterdam    (10 maart 2014)
Op maandagmiddag 10 maart 2014 rond 13:00 uur was er een kop-staart trambotsing op de Randweg in Rotterdam-Zuid. In de omgeving van de halte Breeplein botsen drie Citadis-trams van de lijnen 2, 20 en 25 achterop elkaar. Er waren tientallen gewonden te betreuren waaronder ook de trambestuurder van de achterste Citadis tram (2035).
De drie trams (2018, 2029 en 2035) botsten op elkaar op de Randweg dichtbij de halte Breeplein
(Foto: © Jaap van der Noordt - 10 maart 2014)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 10 maart 2014)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 10 maart 2014)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 10 maart 2014)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 10 maart 2014)

Omleidingen tijdens de CPC-loop van 2014    (9 maart 2014)

Tramlijn 12 reed onder code 06 tijdelijk naar Leyenburg
(Foto: © Nick Roestenburg - 9 maart 2014)

RR-lijn 3 reed tijdelijk via lijn 2 naar Kraayenstein
(Foto: © Ton Slootmaker - 9 maart 2014)

RR-lijn 3 wacht de vertrektijd af bij Kraayenstein
(Foto: © Nick Roestenburg - 9 maart 2014)

Een jaarlijkse traditie: Tramlijn 9 driehoekt bij de badkapel
(Foto: © Nick Roestenburg - 9 maart 2014)

Aanleg nieuwe verbindingsboog bij Ypenburg    (8 maart 2014)





Aanrijding GTL 3081 met RandstadRail 4033    (2 maart 2014)
Op zondagmorgen 2 maart 2014 was er een aanrijding tussen GTL 3081 van tramlijn 1 en RandstadRailvoertuig 4033 van tramlijn 19. De 4033 richting Delft Noord botste op de kruising Vrijenbanselaan met de Broekmolenweg tegen de B-bak van de 3081 richting Scheveningen. Door de aanrijding vielen een aantal gewonden. De 3081 ontspoorde met het vierde draaistel en de 4033 met het eerste draaistel. De B-bak van de 3081 werd daarbij zeer zwaar beschadigd.
(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 maart 2014)

Zware aanrijding HTM RandstadRail 4033 en GTL 3081 (duur 00:34:10 minuten)
(Video: © Dominique Mulder - 2 maart 2014)

De onfortuinlijke 3081 gezien door de al even onfortuinlijke 4033
(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 maart 2014)

Na het hersporen sleepte de RR 4033 de gehavende 3081 via de keerlus bij Leidschendam Noord naar Zichtenburg.

De 4033 sleept de 3081 door de keerlus in Leidschendam-Noord
(Foto: © J. Hulscher - 2 maart 2014)

Er werd gebruik gemaakt van een noodkoppeling
(Foto: © J. Hulscher - 2 maart 2014)

Van GTL 3035 tot Hoftrammm, deel 10    (1 maart 2014)
In de werkplaats aan de Lijsterbesstraat gaat de ombouw van de 3035 tot Hoftrammm in een rap tempo. Bij twee van de vijf deuren is de vloer verhoogd en ook de geledingen hebben een flinke opknapbeurt gekregen. Binnenkort wordt gestart met het aanbrengen van de vloer met eikenhouten balken. Daarna kan begonnen worden met het interieur.

(Foto: © Nick Roestenburg - 1 maart 2014)

(Foto: © Nick Roestenburg - 1 maart 2014)

Eerste "rit" RET 387 achter HTM buitenlijner 58    (1 maart 2014)
(Foto: © Raymond Naber - 1 maart 2014)

(Foto: © Raymond Naber - 1 maart 2014)

(Foto: © Raymond Naber - 1 maart 2014)