Tramlijn 6 rijdt al enige tijd om via de Monstersestraat en volgt niet de normale route tussen de Brouwersgracht en de Delftselaan.
De Hobbemastraat wordt deels opnieuw ingericht en langs het Om en Bij wordt de kademuur vernieuwd.
GTL 8-II uitwisseling Lijsterbesstraat en Zichtenburg, deel 16 (24 mei 2013)
Op vrijdag 24 mei 2013 werd de 3121 vanuit de Lijsterbesstraat naar Zichtenburg overgebracht.
De 3110 ging retour naar de Lijsterbesstraat en moest dit keer omrijden via de keerlus bij De Uithof en via het De Savornin Lohmanplein.
Een nieuwe tailtrack voor Leidsenhage, deel 1 (22 mei 2013)
Nieuwe tailtracks voor tramlijn 19 (18 mei 2013)
Tramlijn 19 heeft met ingang van de zomerdienst 2013 de beschikking over twee kopeindpunten.
Deze 'tailtracks' zijn op dit moment in aanbouw bij Leidschendam Leidsenhage en in Delft bij de halte "Nieuwe Plantage" (Delft Noord).
Aanpassing sporensituatie Zichtenburg, deel 10 (15 mei 2013)
Testrijden op traject naar Gosselies (12 mei 2013)
Op zondag 12 mei 2013 werd het traject van metrolijn M3 tussen Charleroi en Gosselies getest met werkwagen 7882.
Het voormalige traject van SNCV tramlijn 62 is opnieuw aangelegd en zal binnenkort in gebruik worden genomen.
Tramlijnen gesplitst wegens werkzaamheden, dag 4 (12 mei 2013)
Van donderdag 9 mei t/m zondag 12 mei 2013 was de stationshal van Den Haag Centraal afgesloten voor het publiek.
De RR-lijnen 3 en 4 reden vanaf Zoetermeer niet verder dan Station Laan van NOI en maakten daar kop tussen de dienstwagens van RR-lijn E.
De Haagse delen van de tramlijnen 2 en 4 keerden via de Laakkade en maakten daarom veel lege kilometers.
Het Weteringplein werd op 12 mei 2013 intensief bereden door de tramlijnen 2, 4, 5, 9, 16 en 17.
Op zaterdag 11 mei 2013 vond de Tour de Ruhr 2013 plaats met een bezoek aan Dortmund, Bochum en Mulheim a/d Ruhr.
In Dortmund was er volop gelegenheid om dienstwagens te fotograferen en werd het Trammuseum Mooskamp bezocht.
Hier werd men getrakteerd op koffie en een flinke collectie trams uit vervlogen tijden.
Na Dortmund werd er koers gezet richting Bochum waar een lange tramrit met historisch materieel (met fotostops) op het programma stond.
Na Bochum werd naar Mulheim a/d Ruhr gereden waar gelegenheid was voor een tramrit of voor het drinken van een Duits glas bier en het eten van een Bratwurst.
Na het bezoek aan Mulheim ging het gezelschap na een dinerstop bij Hunxe, weer richting Nederland.
Al met al kan er worden gesproken van een zeer sfeervolle geslaagde excursiedag!
Tramlijnen gesplitst wegens werkzaamheden, dag 2 (10 mei 2013)
Van donderdag 9 mei t/m zondag 12 mei 2013 was de stationshal van Den Haag Centraal afgesloten voor het publiek.
Omdat de tramtunnel niet toegankelijk was voor het tramverkeer was het niet verplicht om ARI-wagens in te zetten.
Op de tramlijnen 2 en 4 konden in principe elke type GTL ingezet worden, dus ook de GTL's zonder het ARI systeem.
Tramlijnen gesplitst wegens werkzaamheden, dag 1 (9 mei 2013)
Van donderdag 9 mei t/m zondag 12 mei 2013 was de stationshal van Den Haag Centraal afgesloten voor het publiek.
De grote kraan welke in de hal stond werd weggehaald en aansluitend werd het dak gedicht met het laatste wybertje.
Dit had grote gevolgen voor met name het tramverkeer op de lijnen 2, 3, 4 en 6.
Op het Haagse deel reed RR-lijn 3 tussen Loosduinen en de Prinsegracht.
Lijn 6 reed als lijn 4 met GTL's tussen De Uithof en de Schedeldoekshaven.
Lijn 2 reed op het Haagse deel met GTL's tussen Kraayenstein en de Schedeldoekshaven.
De twee noordelijke delen van lijnen 2 en 6 werden aan elkaar gekoppeld.
De RR-lijnen 3 en 4 reden vanaf Zoetermeer niet verder dan Station Laan van NOI.
Tussen de Schedeldoekshaven en het Station Laan van NOI werd een pendelbusdienst 73 ingezet.
Opvallend was de inzet van niet ARI-wagens op de tramlijnen 2 en 4.
Met name op lijn 4 waren veel GTL's uit de lage 3000-serie ingezet.
Vanaf De Uithof werd meestal Zoetermeer Javalaan getoond, voor een GTL zeer uitzonderlijk.
NZH motorwagen A327 in 2013 100 jaar oud! (8 mei 2013)
De NZH motorwagen A327 van de Tramweg-Stichting bereikt in 2013 de respectabele leeftijd van 100 jaar.
Dit zal in juli 2013 gevierd worden met een speciale rondrit over het Haagse tramnet.
Onderstaande foto's tonen de huidige motorwagen A327 van de Tramweg-Stichting en de reeds gesloopte motorwagen A319 op een vergelijkbaar eindpunt.
Tramlijnen in Delft gestremd wegens werkzaamheden, deel 2 (5 mei 2013)
Van donderdag 2 mei t/m zondag 5 mei 2013 wordt er in Delft gewerkt langs het tramtraject van de tramlijnen 1 en 19.
Bij de halte "Nieuwe Plantage' is de aanleg begonnen van de tailtrack voor het tijdelijke eindpunt van tramlijn 19.
In de Delftse Spoorzone wordt het tramspoor verlegd.
Tussen de halte Broekpolder en Delft Tanthof rijdt pendelbuslijn 71.
Op bevrijdingsdag 5 mei 2013 werd er een rit georganiseerd met Combino 2033 door Amsterdam.
De route van deze Gouden Koets met aan de voorkant de Nederlandse vlag met wimpel en aan de achterkant de Koningsmantel voerde langs typisch Amsterdamse locaties.
De excursie was zeer goed georganiseerd en slaagde dus met vlag en wimpel.
Haags bezoek aan de "Dag van de TTO-klusploeg" (4 mei 2013)
Op zaterdag 4 mei 2013 bracht een delegatie van het H.O.V.M. een bezoek aan de TTO-klusploeg in Knokke.
Na een warm ontvangst werd er met de PCC 1006 een rit gereden naar Westende.
Na een goed verzorgde lunch werd er aansluitend met SO motorwagen 10041 een rit gereden naar de nieuwe keer-driehoek Blankenberge/Harendijke.
Na de verplaatsing van de Sneltram naar de andere zijde van het Centraal Station in Utrecht is een begin gemaakt met het verwijderen van de oude infrastructuur.
Op donderdag 2 mei 2013 werden de sporen grotendeels verwijderd.
Tramlijnen in Delft gestremd wegens werkzaamheden, deel 1 (2 mei 2013)
Van donderdag 2 mei t/m zondag 5 mei 2013 wordt er in Delft gewerkt langs het tramtraject van de tramlijnen 1 en 19.
Bij de halte "Nieuwe Plantage' is de aanleg begonnen van de tailtrack voor het tijdelijke eindpunt van tramlijn 19.
In de Delftse Spoorzone wordt het tramspoor verlegd.
Tussen de halte Broekpolder en Delft Tanthof rijdt pendelbuslijn 71.
Na de verplaatsing van de Sneltram naar de andere zijde van het Centraal Station in Utrecht is een begin gemaakt met het verwijderen van de oude infrastructuur.
Op woensdag 1 mei 2013 werd een deel van de bovenleiding weggeknipt.
Aanpassing sporensituatie Zichtenburg, deel 9 (1 mei 2013)
Bij Zichtenburg begint de toekomstige sporensituatie steeds meer zichtbaar te worden.
In de nieuwe situatie worden de rangeerbewegingen voor de werkplaats zoveel mogelijk op De Werf geconcentreerd.
Ook zal het in- en uitrukken naar tramlijn 2 dan niet meer gehinderd worden.
Bekijk voor alle details de film over de renovatie van remise Zichtenburg.