Op zondag 28 april 2013 zagen drie speciale Haagse kroningstrams het daglicht.
De 3029 en 3038 zijn fraai beplakt met een speciale bestickering.
De 3029 werd ingezet op tramlijn 11 en de 3038 reed speciaal voor een ontmoeting een ommetje naar Scheveningen.
De Tramweg-Stichting heeft motorwagen HTM 2 op een speciale manier versierd.
De museumtram rijdt op Koninginnedag 2013 een aantal historische ritten tussen het Noorderstrand en het Kerkplein.
Aanpassing sporensituatie Zichtenburg, deel 8 (24 april 2013)
Bij Zichtenburg begint de toekomstige sporensituatie steeds meer zichtbaar te worden.
In de nieuwe situatie worden de rangeerbewegingen voor de werkplaats zoveel mogelijk op De Werf geconcentreerd.
Ook zal het in- en uitrukken naar tramlijn 2 dan niet meer gehinderd worden.
Bekijk voor alle details de film over de renovatie van remise Zichtenburg.
Nieuwe eindhalte voor de Utrechtse sneltram (23 april 2013)
In Utrecht is de nieuwe eindhalte voor de Sneltram in gebruik genomen.
Deze nieuwe halte ligt aan de Jaarbeurszijde van het station en heeft drie kopsporen.
Het derde kopspoor heeft een houten perron en is bedoeld voor de spitstram.
Twee kleine ontsporingen vrijwel tegelijkertijd (22 april 2013)
Op dinsdagmiddag 22 april 2013 waren er twee kleine ontsporingen op vrijwel hetzelfde tijdstip.
Bij de Bosbrug raakte de 3006 van tramlijn 9 richting Vrederust het spoor bijster en op het remiseterrein Zichtenburg ontspoorde de 3096.
RandstadRail-voertuigen overnachten bij Kraayenstein (21 april 2013)
Op tramlijn 2 zijn de GTL's inmiddels verdwenen en rijden er weer de RandstadRail-voertuigen.
De in- en uitrukroute vanaf Zichtenburg is wegens werkzaamheden voorlopig nog niet te berijden.
Voorlopig brengen daarom zes trams de nacht door in de lus van Kraayenstein.
Omdat de eerste dienstwagen op zondag pas om 07:00 uur vertrekt is het dus mogelijk om deze tijdelijke 'openlucht-remise' bij daglicht te bezoeken en dus ook met voldoende licht foto's te maken.
Aanpassing sporensituatie Zichtenburg, deel 7 (20 april 2013)
Bij Zichtenburg begint de toekomstige sporensituatie steeds meer zichtbaar te worden.
In de nieuwe situatie worden de rangeerbewegingen voor de werkplaats zoveel mogelijk op De Werf geconcentreerd.
Ook zal het in- en uitrukken naar tramlijn 2 dan niet meer gehinderd worden.
Bekijk voor alle details de film over de renovatie van remise Zichtenburg.
Aangepaste diensten wegens werkzaamheden bij Seghwaert (20 april 2013)
Op zaterdag 20 april en zondag 21 april 2013 waren er werkzaamheden in Zoetermeer in de omgeving van de halte Seghwaert.
Vanwege deze werkzaamheden konden de RR-lijnen 3 en 4 in Zoetermeer niet verder rijden dan Centrum West.
Vanaf Voorweg Hoog verzorgden twee enkelsporige pendellijntjes het vervoer waarbij de noordelijke tak van de Krakeling werd bereden tussen Voorweg Hoog en Leidsewallen.
De zuidelijke tak werd bereden tussen Voorweg Hoog en Centrum West.
Voor de Oosterheemlijn reed een er vervangende pendelbuslijn tussen Centrum West en de Willem Dreeslaan.
Tussen de halte Willem Dreeslaan en de eindhalte Javalaan reed ook een pendeltram over enkel spoor.
Bij de halte Seghwaert werd onderhoud uitgevoerd bij de splitsing en aan een deel van het traject naar Oosterheem.
Er werd nieuw porfier gestort en de stopmachine van Volker Stevin egaliseerde dat.
RR-lijn 4 pendelde even verderop.
De uitwisseling bij de werkplaats Zichtenburg vereist wat meer rangeerbewegingen dan gebruikelijk.
Vanwege de werkzaamheden op De Werf is een deel van de sporen buiten dienst en kan er dus niet achterom gereden worden.
Op 16 april 2013 werd vanaf 20:00 uur RandstadRail op het verkeerde spoor "gezet".
Vanwege werkzaamheden aan een wissel bij het Forepark reed RandstadRail in beide richtingen over hetzelfde spoor tussen Leidschenveen en het station Laan van NOI.
De RET-metrovoertuigen reden het eerste uur nog wel naar Den Haag CS, maar vanaf 21:00 uur werd de RET-lijn E ingekort tot Leidschenveen.
Dit leverde een betere doorstroming op voor de HTM-lijnen 3 en 4.
Grote opruiming bij Leidschendam-Leidsenhage (15 april 2013)
De keerlus bij Leidschendam-Leidsenhage is bijna geheel verdwenen.
Na het verwijderen van de bovenleiding zijn nu de sporen aan de beurt.
Begin juli 2013 wordt op deze plek een tailtrack in gebruik genomen voor de lijnen 2 en 19.
Op jacht voor de Hespedamse tramfabriek (14 april 2013)
Vanuit Hespedam kwam de vraag om voor de in aanbouw zijnde PCC 1210 het dakreklamebord te fotograferen.
Deze PCC wordt in de Hespedamse tramfabriek gebouwd voor de Digitale Tramweg Maatschappij.
Toevallig stond de PCC 1210 op zondagmiddag 14 april 2013 ingedeeld voor de korte rit naar het De Savornin Lohmanplein en dat was dus een uitgelezen kans om het bord optimaal te fotograferen.
Omdat het Martini dakreklamebord op de museum PCC 1210 wat meer naar achteren ligt moest het fotograferen dus wel gebeuren vanaf een flink wat hoger gelegen lokatie.
De aarzelende terugkeer van de tram in Madurodam (13 april 2013)
Nu de winter voorbij echt voorbij lijkt te zijn werd het op 13 april 2013 maar weer eens tijd om een kijkje te nemen in Madurodam.
De dubbelsporige ringbaan is gereed en heeft zelfs een fraaie afspaninrichting voor de bovenleiding.
Ook was er een RandstadRail-voertuig op de baan maar helaas deze reed niet.
Waarschijnlijk last van een storing?
GTL 8-II uitwisseling Lijsterbesstraat en Zichtenburg, deel 11 (12 april 2013)
Op vrijdag 12 april 2013 werd de 3103 vanuit de Lijsterbesstraat naar Zichtenburg overgebracht.
De 3119 ging vanuit Zichtenburg weer terug naar de Lijsterbesstraat en nam de aangekoppelde 3140 achter zich mee op sleeptouw.
De overbrenging van de 3119 en de 3140 was een bijzonder transport en trok onderweg veel bekijks.
Tramlijn 19 tijdelijk verlengd naar Leidschendam Noord (9 april 2013)
Tramlijn 19 is wegens de werkzaamheden bij Leidsenhage tijdelijk verlengd naar Leidschendam Noord.
Deze situatie zal een paar maanden gaan duren en tramlijn 19 is gedurende deze periode een tramlijn met twee nood-eindpunten.
Aanpassing sporensituatie Zichtenburg, deel 3 (8 april 2013)
Werkzaamheden bij Leidsenhage, deel 6 (8 april 2013)
Aanleg overloopwissels bij Voorburg 't Loo, deel 4 (8 april 2013)
Vanaf maandag 8 april 2013 werden er weer RandstadRail-voertuigen op tramlijn 2 ingezet.
De overloopspoor met de daarbij behorende wissels liggen netjes in het verse beton.
De bovenleiding wordt in een later stadium aangebracht.
Remise Hillegersberg houdt open depot (6 april 2013)
Op zaterdag 6 april 2013 werd er een open depot gehouden in remise Hillegersberg waar het materieel staat van de Stichting ROMEO en de Tramweg-Stichting.
Tussen het Oostplein en de remise Hillegersberg reed de vierasser 303.
Aanleg overloopwissels bij Voorburg 't Loo, deel 1 (5 april 2013)
In Leidschendam-Voorburg zijn vanaf 5 april 2013 een aantal werkzaamheden.
Op het traject van tramlijn 2 komt een overloopwissel ter hoogte van de halte Voorburg 't Loo.
In combinatie met werkzaamheden bij Leidsenhage en op de Koningin Julianalaan kan lijn 2 tijdelijk niet verder rijden dan station Laan van NOI.
De werkzaamheden voor tramlijn 2 duren tot en met zondag 7 april 2013.
Een vervangende buslijn 62 rijdt tussen Laan van NOI en Leidschendam Noord.
In Leidschendam-Voorburg zijn vanaf 5 april 2013 een aantal werkzaamheden.
Tramlijn 19 kan daardoor tijdelijk de route tussen Nootdorp en Leidschendam Leidsenhage niet berijden en driehoekt in Nootdorp achteruit naar de halte Weidevogellaan.
Een vervangende buslijn 79 rijdt tussen Weidevogellaan (Nootdorp) en Leidschendam Leidsenhage.
Vanaf maandag 8 april 2013 rijdt tramlijn 19 tijdelijk (tot de zomerdienst) tussen Delft Tanthof en Leidschendam Noord.
Aanpassing sporensituatie Zichtenburg, deel 2 (4 april 2013)
Op 4 april 2013 is er flink gesloopt op De Werf.
De verbinding met tramlijn 2 is niet meer te berijden.
De dienstregeling van tramlijn 2 is hierdoor ook aangepast.
De eerste ritten (voor 06:00 uur) rijden tijdelijk niet meer vanaf Kraayenstein.
Aanpassing sporensituatie Zichtenburg, deel 1 (2 april 2013)
Na een aantal voorbereidingen werd er op 2 april 2013 een begin gemaakt met de aanpassing van de sporensituatie rond Zichtenburg.
Deze aanpassingen hebben tot doel de geluidsoverlast met het betrekking tot het rangeren meer te concentreren op De Werf.
Omdat het in- en uitrukken voor tramlijn 2 tijdens deze werkzaamheden niet altijd mogelijk is zullen de dienstwagens van tramlijn 2 een tijdje onder bewaking overnachten in de keerlus bij de Kraayensteinlaan.
Tijdelijke openluchtremise Kraayenstein (1 april 2013)
In de vroege uurtjes van 1 april 2013 werden bijna alle diensttrams van de dag ervoor opgesteld in de keerlus aan Kraayenstein.
Deze tijdelijke stallingsruimte heeft te maken met de verbouwing van het HTM-complex Zichtenburg.