Sinds begin januari 2013 moeten de tramlijnen 9, 15, 16 en 17 een omleidingsroute volgen omdat de Bosbrug wordt vernieuwd.
Het tramtraject tussen het Lange Voorhout en de Schedeldoekshaven is voor zeer lange tijd afgesloten.
De tramhalte Centraal Station laag is verplaatst naar de Schedeldoekshaven, een loopafstand van ongeveer drie minuten.
Als eerste handeling zijn de tramsporen op de Bosburg (bij het Malieveld) de afgelopen weken opgebroken.
De winterrit van het Haags Openbaar Vervoer Museum (27 januari 2013)
Op zondag 27 januari 2013 werd de winterrit met historische trams gereden door het Haags Openbaar Vervoer Museum.
Er werden vier PCC's ingezet (de 1022, 1165, 1210 en de partytram 1302).
Vanaf het museum werd er eerst naar Duindorp gereden.
Daarna ging het via de Delftselaan naar Scheveningen Haven.
Via het Statenkwartier werd er via lijn 17 door het centrum weer terug gereden naar het museum.
Enorme sneeuwoverlast in Madurodam (26 januari 2013)
In Madurodam is het openbare leven totaal tot stilstand gekomen.
Railvervoer is door de enorme sneeuwval niet meer mogelijk en ook het auto- en vliegverkeer is totaal onwricht.
Ook de Fyra is stilgelegd en het wachten is nu op de dooi.
De bouw van de dubbelsporige ringtramlijn ligt voorlopig ook stil.
De vervangende bus raakte al eerder ingesneeuwd.
Nadat een koploper volledig onder een sneeuwlaag was verdwenen besloot de MS (Madurodamse Spoorwegen) de treindienst volledig te staken.
De aangepaste dienstregeling die daarvoor van kracht was trok toch al weinig reizigers.
Sneeuw in de Haagse regio, deel 4 (21 januari 2013)
Op maandagmorgen 21 januari 2013 reden nog niet alle tramlijnen van de HTM de gebruikelijke route.
Voor tramlijn 9 waren er geen veranderingen en in de loop van de dag werden ook de lijnen 12 en 19 weer opgestart.
Wegens een wisselstoring in het buitengebied van RandstadRail reed het Haagse deel van de RandstadRail lijnen 3 en 4 enige tijd via tramlijn 2 naar Leidschendam Noord.
Reizigers van en naar Zoetermeer konden bij Voorburg 't Loo overstappen.
De winterrit van RandstadRail lijn 3 begint in Loosduinen.
Omdat er volgens het sneeuwnet gereden wordt rijdt RR3 na Zoetermeer Centrum West rechtsaf de krakeling in.
Na de krakeling gaat RR3 weer terug naar Den Haag.
De film eindigt op Den Haag Centraal.
De versnelde versie staat rechts en volgt dezelfde route in ongeveer achttien minuten.
Bekijk hier de videofilm 'real time'
Bekijk hier de versnelde videofilm
Haagse tramlijn 12 weer in dienst (17 januari 2013)
Op 17 januari 2013 kwam HTM tramlijn 12 weer in dienst.
Vanwege het sneeuwnet was deze lijn tijdelijk opgeheven.
Eerste sneltram afgevoerd naar de sloop (16 januari 2013)
Begin januari 2013 is de sneltram 5018 van Connexxion afgevoerd naar de sloop.
De 5018 raakte in september 2010 zwaar beschadigd bij een aanrijding tegen een bus.
De sneltram is ontdaan van de nog bruikbare onderdelen en zal naar verwachting spoedig worden gesloopt.
De laatste 'bruikbare' onderdelen werden op 16 januari 2013 verwijderd.
Sneeuw in de Haagse regio, deel 2 (15 januari 2013)
Vanwege de forse sneeuwval reden op dinsdag 15 januari 2013 de HTM-tramlijnen en RandstadRail lijnen volgens het sneeuwnet.
De tramlijnen 6, 12, 16 en 19 reden de hele dag niet evenals de kort-traject diensten van de RandstadRail lijnen 3 en 4.
De tramlijnen die nog wel reden hadden vooral in de ochtenduren erg veel last van de gevallen sneeuw.
Sneeuw in de Haagse regio, deel 1 (14 januari 2013)
Aan het eind van de midddag van maandag 14 januari 2013 was er al aardig wat sneeuw gevallen.
Vanuit het Haags Openbaar Vervoer Museum werd de pekelwagen H5 weer ingezet.
Bij remise Scheveningen was er aan het eind van de dienst een file ontstaan van inrukkende tramvoertuigen.
Bij de andere remises was er min of meer hetzelfde beeld.
Sneeuwneuzen op zachte neuzen (14 januari 2013)
Op maandag 14 januari 2013 begon het aan het begin van de middag te sneeuwen.
Het viel daarbij op dat de sneeuw op de onlangs gemonteerde zachte neuzen van de GTL's vrijwel dezelfde vormen bleken te hebben.
Nog leuker is het dat de sneeuw op de zachte neuzen ook de vorm van een mensen-neus bleken te hebben.
Toch wel grappig of niet?
Sleepactie voor defecte tram in Loosduinen (14 januari 2013)
Op maandag 14 januari 2013 sneuvelde de pantograaf van de 4013 van tramlijn 2 richting Leidschendam Noord bij de Burgemeester Hovylaan.
Vanuit remise Zichtenburg werd de 4056 naar de 4013 gestuurd.
De 4013 werd daarna door de 4056 over verkeerd spoor door Loosduinen en de keerlus bij Kraayenstein naar remise Zichtenburg terug gesleept.
Op vrijdag 11 januari 2013 bezochten wij de Arubaanse hoofdstad Oranjestad.
Aruba is ongeveer even groot als Texel en in Oranjestad zijn de afgelopen maanden tramsporen aangelegd tussen de cruise-terminal en het centrum.
Er ligt momenteel ongeveer 2,5 kilometer aan tramspoor en er zijn tien wissels.
In het traject zijn drie keerlussen.
De tijdelijke loods bij de cruise-terminal wordt vervangen door een remise die nog in aanbouw is.
Er zijn drie tramwagens voorzien.
Foto's van sporensituatie met lokatie-tekening bij dit item in voorbereiding
Veranderingen op het Haagse tramnet (4 januari 2013)
Op vrijdag 4 januari 2013 werden er op tramgebied twee perioden afgesloten.
Op tramlijn 2 werden voor het laatst GTL-trams ingezet vanaf de avondspits.
De werkzaamheden rond het Centraal Station zijn nu zover gevorderd dat de avondomleidingen niet meer nodig zijn.
Voor spitstramlijn 10 viel definitief het doek en hoewel tramlijn 17 de komende maanden het traject tijdelijk gaat overnemen lijkt het niet waarschijnlijk dat tramlijn 10 weer terug komt op deze route.
Een vuurwerkfestivaltram op Nieuwjaarsdag (1 januari 2013)
Een festival kun je het eigenlijk niet noemen als je al het vuurwerkafval op straat ziet liggen.
Maar op Nieuwjaarsdag is de tekst op RandstadRailvoertuig 4018 wel passend.
Sinds kort kunnen de trams meer teksten tonen in de displays.