Het jaar 2012 was voor tramlijn 2 nog niet een jaar waar de RandstadRailvoertuigen het alleenrecht hadden.
De GTL's namen met vaste regelmaat vanaf het einde van de middag en het begin van de avond het vervoer over vanwege de werkzaamheden aan het Centraal Station.
Vanaf 5 januari 2013 is het afgelopen met de inzet van de GTL op tramlijn 2.
Op 4 januari 2013 valt definitief het doek voor tramlijn 10.
Na de opheffing van het Voorburgse deel in december 2011 was het te verwachten dat de in december 2003 tot spitslijn gedegradeerde lijn uiteindelijk het loodje zou gaan leggen.
In verband met werkzaamheden bij de Veenkade gaat tramlijn 17 voor langere tijd de route van tramlijn 10 overnemen.
Aanleg tramlijn in Madurodam, deel 1 (31 december 2012)
In Madurodam wordt er toch eindelijk gewerkt aan een nieuwe tramlijn.
De tramsporen zijn al geruime tijd gelegd maar er rijdt voorlopig nog een vervangende busdienst.
De tramlijn is eigenlijk een dubbelsporige ringlijn en de route gaat onder het ministerie van VROM door en gaat straks ook stoppen bij een replica van het Rotterdamse station Blaak.
Nog even een afwijkend kleurenschema voor de 3116 (30 december 2012)
Op 30 december 2012 reed de 3116 op tramlijn 12 straat in de rood/beige beschildering.
De 3116 heeft voorlopig nog even de rode deuren overgehouden van het voorgaande afwijkende kleurenschema.
In de loop van 2013 zullen in het kader van de midlife revisie voor de 3100-en de rode deuren weer overgeschilderd worden in de oude bruine kleur.
Tramlijn 17 gestremd door bovenleidingbreuk (27 december 2012)
Op de kruising van de Statenlaan met de Frankenslag trok een vrachtwagen de bovenleiding kapot.
Tramlijn 17 stond daardoor geruime tijd gestremd op de Statenlaan in het Statenkwartier en werd ingekort tot het Prins Hendrikplein.
Kop 3124 - staart 3134 botsing in Delft Tanthof (21 december 2012)
Op vrijdag 21 december 2012 botste in de keerlus in Delft Tanthof de 3124 achterop de 3134, beiden dienstwagens op tramlijn 1.
Door de botsing ontspoorde het achterste draaistel van de 3134 en van de 3124 ontspoorde de eerste as van het voorste draaistel.
Door de klap schoot ook de stroomafnemer van de 3124 naast de bovenleiding waardoor het noodzakelijk was de spanning uit te schakelen.
De tramlijnen 1 en 19 driehoekten enige tijd aan de Krakeelpolderweg.
Het Haagse centrum tijdens de feestdagen (20 december 1993)
Mededeling De Digitale Tram gaat na 20 december 2012 gewoon door
Het nieuwe trambedrijf van Aruba (19 december 2012)
Wat in Groningen niet lukte werd op Aruba in korte tijd wel gerealiseerd.
Op het eiland Aruba is de afgelopen maanden gewerkt om een bescheiden trambedrijfje aan te leggen.
Er wordt gereden op accu's en er zijn drie rijtuigen voorzien.
Op zaterdag 22 december 2012 gaat de tram tussen de haven en de binnenstad voor het eerst voor het publiek rijden.
De Sky Radio Kersttram van Amsterdam (19 december 2012)
In tegenstelling tot andere Nederlandse tramsteden rijdt er weer een echte Sky Radio Kersttram in Amsterdam.
Deze tram, de 781 met een echte rode kerstmuts en lampjes aan de buitenkant, reed op 19 december 2012 op tramlijn 3.
Een bijzondere ontmoeting in remise Scheveningen (17 december 2012)
Op 17 september 2012 ontmoette de HTM 90 voor het eerst de HTM 2 in de werkplaats van remise Scheveningen.
Deze ontmoeting heeft nimmer eerder plaatsgevonden omdat in 2011 de HTM 2 als GTr 72 in Amsterdam was.
HTM 90 overgebracht naar remise Scheveningen (16 december 2012)
In de vroege uurtjes van zondag 16 december 2012 werd de HTM 90 vanuit het Haags Openbaar Vervoer Museum overgebracht naar remise Scheveningen.
Dit gebeurde door middel van een wel heel bijzonder transport.
De HTM 90 werd gekoppeld achter drie PCC's (1304+1165+2101) en achter de HTM 90 werd de TS-werkwagen H312 gekoppeld voor de beremming.
Deze vijfwagen-tramcombinatie reed vanaf het museum via tramlijn 11, de Duinstraat en de route van tramlijn 1 naar remise Scheveningen.
Na het een aantal rangeerbewegingen werd de 90 op spoor 20 geplaatst.
Op het Harstenhoekplein moest er intensief gerangeerd worden om de HTM 90 op de juiste plek te krijgen.
De PCC's werden afgekoppeld en driehoekten in twee delen naar het remiseterrein.
De HTM 90 werd door de H312 opgeduwd en de NZH A327 trok daarna de HTM 90 de driehoek in.
Vervolgens werd de H312 achter de HTM 90 gekoppeld en spoor 20 opgeduwd.
Omdat een deel van spoor 20 in de werkplaats geen bovenleiding heeft kon de H312 de HTM 90 niet helemaal precies op de juiste plek zetten en werd de HTM 90 door de aanwezigen het stroomloze deel ingeduwd.
Tramlijnen 9 en 15 weer over de Kalvermarkt (15 december 2012)
Vanaf 15 december 2012 rijden de tramlijnen 9 en 15 weer over de Kalvermarkt en onder de Resident.
Voor tramlijn 9 is dit een tijdelijke terugkeer in deze vorm want vanaf zondag 6 januari 2013 rijdt deze tramlijn over de Kalvermarkt in de andere richting.
Dit dus in verband met de geplande langdurige werkzaamheden aan de Bosbrug bij het Malieveld.
Een tramhalte nader bekeken: Tienhovenselaan (14 december 2012)
Bij de halte Tienhovenselaan wordt bediend door tramlijn 6 en RandstadRail lijn 4.
Op vrijdagmorgen 14 december 2012 passeerden er behalve de reguliere dienstwagens ook andere tramvoertuigen deze halte op de Escamplaan.
De andere tramvoertuigen die de halte Tienhovenselaan passeerden waren de dienstwagen 3068 (herkenbaar aan een papieren 6 achter de voorruit). de meettram 1315 en de instructietram 3090 (lijn 99).
Tenslotte kwam ook de 3142 langs die voor de verdere revisie vanuit de schildercabine in Zichtenburg naar de Lijsterbesstraat werd overgebracht.
Tramlijn 12 op 12-12-12 (12 december 2012)
Voor de laatste keer in de 21e eeuw was er op 12 december 2012 de mogelijkheid om iets te doen met de datum.
In de nacht van 8 op 9 december 2012 werd een proefrit gehouden met ombouwer HTM 77 en motorwagen H312 van Tramweg-Stichting teneinde de tractieinstallatie goed te kunnen beproeven.
Er werd gereden naar het Noorderstrand, Scheveningen Haven en het Rijswijkseplein over tramlijn 11.
(Met dank aan Raymond Naber voor onderstaande foto's)
Weinig problemen tijdens eerste sneeuwval (7 december 2012)
Op vrijdag 7 december 2012 sneeuwde het in Nederland.
Omdat er grote problemen werden verwacht wilde de HTM in de eerste instantie het sneeuwnet in werking stellen.
Dit bleek echter niet nodig.
De hoeveelheid sneeuw viel mee en de preventieve maatregelen bleken voldoende.
In de nachtelijke uren reden de vier pekeltrams (GTL's) en de H5 vanuit het HOVM.
Er waren een wel een paar kleine incidenten met wissels en in Scheveningen ontspoorde de 3093.
Op het Gevers Deynootplein ontspoorde GTL 3093 (inrukker van lijn 17) op het wissel naar de Harstenhoekstraat.
Het tramstel ontspoorde, waarschijnlijk als gevolg van een met vocht volgelopen wissel, met het eerste draaistel.
De eerste twee wielen verspoorden (gingen rechtdoor in plaats van rechtsaf) waardoor de tweede set wielen dus ontspoorden.
Trammetje lijn 4 naar Schemerland (5 december 2012)
In de Centrale Bibliotheek te Rotterdam staat trammetje 4 naar Schermerland de feestmaand december op te leuken.
Spoorstaafconditioneringssysteem (1 december 2012)
Het woord heeft 32 letters en begint met een S.
Bij de tramhalte van de lijnen 1 en 19 in Delft vind u een woord welke op het tradionele Scrabble-bord zeker niet zal misstaan.
Voor de vele Wordfeud fans is dit woord echter veel te lang.