RandstadRail omleiding via 'tramlijn 2', deel 1 (31 juli 2012) |
Sinds de komst van RandstadRailvoertuigen op lijn 2 zijn er meer mogelijkheden om de RandstadRail lijnen 3 en 4 om te leiden bij calamiteiten.
Door een stremming bij de Soestdijksekade moesten de lijnen RR4 en 6 tijdelijk omrijden.
|
RandstadRail 4 heeft nu meer mogelijkheden bij calamiteiten.
Passage bij de halte Thorbeckelaan.
(Foto: © Rene Weterings - 31 juli 2012) |
Tramlijn 6 driehoekte bij de Volendamlaan
(Foto: © Rene Weterings - 31 juli 2012) |
RandstadRail 4 bij de halte Kapelaan Meereboerweg
(Foto: © Rinus van de Kuil - 31 juli 2012) |
Rotterdamse tramdelen (749A+744B) naar Den Haag (30 juli 2001) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 30 juli 2001) |
Rotterdamse slijptram 2303 terug naar Den Haag (29 juli 2003) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 juli 2003) |
Weekendwerkzaamheden in Den Haag (28 juli 2012) |
Tijdens de zomervakantie was er een aantal weekenden geen tramverkeer mogelijk over het Centraal Station-hoog.
De Haagse delen van de lijnen RR3 en RR4 reden niet verder dan het keerspoor bij de Brouwersgracht.
Tramlijn 2 reed met GTL's en maakte samen met tramlijn 6 een ruime lus door het centrum naar en van Centraal Station-laag.
|
Rangeren met een wisselwachter voor de RandstadRailvoertuigen op de Prinsegracht.
De lijnen naar Loosduinen en De Uithof hebben geen lijnnummer.
(Foto: © www.digitaletram.nl - 28 juli 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 28 juli 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 28 juli 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 28 juli 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 28 juli 2012) |
Trajectvideo: Rij mee met lijn 2 (27 juli 2012) |
Op vrijdag 27 juli 2012 reden wij mee met HTM-tramlijn 2 van Kraayenstein naar Leidschendam Noord en weer terug.
Sinds 23 april 2012 rijden er op lijn 2 RandstadRail voertuigen.
De GTL-trams rijden alleen nog bij werkzaamheden.
|
De 4065 staat klaar voor vertrek aan de halte Kraayensteinlaan
(Foto: © www.digitaletram.nl - 27 juli 2012) |
De 4065 staat klaar voor vertrek aan de halte Dillenburgsingel
(Foto: © www.digitaletram.nl - 27 juli 2012) |
| Real time trajectvideo
Rij mee met lijn 2
|
|
Een toekomstige Hagenaar in Hannover (26 juli 2002) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 26 juli 2002) |
Aruba krijgt een groene tramlijn (25 juli 2012) |
In Oranjestad, de hoofdstad van Aruba, realiseert MNO Vervat de eerste tramlijn van het eiland.
De trams rijden straks vanaf de cruiseterminal in de haven van Oranjestad naar het centrum van de stad.
Op een betonnen fundering wordt 2,5 kilometer spoor en 10 meter aan wissels aangelegd.
De trams krijgen geen bovenleiding, maar worden voorzien van accu's.
In december 2012 moet de tramlijn op Aruba klaar zijn en kunnen de toeristen snel in het centrum komen.
|
Schets van de toekomstige tram |
De spoorstaven zijn gearriveerd in een container |
De tramlijn op Aruba wordt aangelegd in samenwerking met de HTM.
Op dit moment worden de sporen aangelegd in de binnenstad van Oranjestad.
Dit gebeurt in fases om de overlast voor het wegverkeer zo veel mogelijk te beperken.
|
Aanleg van de wissels |
De spoorstaven zijn gearriveerd |
Pendeltram 61 vanwege werkzaamheden Parkstraat, deel 2 (24 juli 2012) |
(Foto: © Ton Slootmaker - 24 juli 2012) |
(Foto: © Ton Slootmaker - 24 juli 2012) |
(Foto: © Nick Roestenburg - 24 juli 2012) |
(Foto: © Nick Roestenburg - 24 juli 2012) |
(Foto: © Ton Slootmaker - 24 juli 2012) |
Kasselse 269 naar het trammuseum in Wehmingen (24 juli 2012) |
Op dinsdagmiddag 24 juli 2012 werd de Kasselse 269 op het achterterrein van remise Scheveningen door transporteur Brouwer opgehaald.
De Kasselse 269 gaat terug naar Duitsland en zal een rijvaardige toekomst krijgen in Wehmingen.
|
(Foto: © Raymond Naber - 24 juli 2012) |
(Foto: © Raymond Naber - 24 juli 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 juli 2012) |
(Foto: © Raymond Naber - 24 juli 2012) |
Rond 18:30 vertrok de truck vanaf remise Scheveningen om via de Badhuiskade naar de Utrechtsebaan te rijden
(Foto: © Nick Roestenburg - 24 juli 2012) |
De truck van de firma Brouwer met daarop de Kasselse 269 bereikte rond 21:30 uur de Duitse grens
(Foto: © Peter van Bommel - 24 juli 2012) |
De Kasselaar 269 is goed aangekomen
(Webcam: © Trammuseum Wehmingen) |
Pendeltram 61 vanwege werkzaamheden Parkstraat, deel 1 (23 juli 2012) |
Op maandag 23 juli 2012 werden in de Parkstraat de tramsporen vernieuwd.
De tramlijnen 1 en 10 konden daardoor twee dagen lang hun normale route niet rijden.
Tramlijn 1 werd omgeleid via lijn 9 en spitslijn 10 reed helemaal niet
Tussen Scheveningen Noorderstrand en het Plein 1813 werd een pendeltramdienst ingesteld met het lijnnummer 61.
|
In de vroege ochtend waren de oude tramsporen al verwijderd
(Foto: © Ton Slootmaker - 23 juli 2012) |
In de vroege avond lagen de nieuwe tramsporen er alweer in
(Foto: © J. Hulscher - 23 juli 2012) |
Tramlijn 61 is in feite een kort traject pendeldienst tussen Scheveningen Noorderstrand en Plein 1813
(Foto: © J. Hulscher - 23 juli 2012) |
GTL 3126 terug van Zichtenburg naar de Lijsterbesstraat (23 juli 2012) |
Op maandag 23 juli 2012 was het spuitwerk aan de 3126 klaar en kon de tram weer terug naar de Lijsterbesstraat.
|
De 3126 heeft Zichtenburg via De Werf verlaten
(Foto: © Rinus van de Kuil - 23 juli 2012) |
Zelfstandig onderweg naar de werkplaats Lijsterbesstraat
(Foto: © Joris van der Ros - 23 juli 2012) |
Fraai PCC 1200-koppelstel op tramlijn 9 (22 juli 1971) |
De PCC-serie 1200 van de HTM bestond uit veertig trams.
Regelmatig werden deze trams gekoppeld ingezet op lijn 9.
Op 22 juli 1971 reed het koppelstel 1211+1213 op lijn 9 ter hoogte van het Malieveld.
Tramlijn 9 reed toen nog via het Lange Voorhout naar Station HS.
Let ook eens op de omgeving met het Dafje 33 en de oude 'koektrommel' haltepaal.
|
Het fraaie koppelstel 1211+1213 met de Stimerol dakreklame op weg naar Station HS
(Foto: © J. Woltjes - 22 juli 1971) |
Antwerpse tramlijnen 4 en 8 tijdelijk onderbroken (20 juli 2012) |
In Antwerpen worden de tramsporen in de Nationalestraat vernieuwd.
De tramlijnen 4 en 8 rijden een ingekorte route.
Tramlijn 4 rijdt tussen Hoboken en de Marnixplaats en tramlijn 8 tussen Silsburg en de Groenplaats.
In de loop van 2012 wordt het tramnet drastisch gewijzigd en komen er nieuwe tramroutes.
Het lijnnummer 8 komt dan te vervallen.
|
Kleurrijk verleden in zwart-wit: Station Hollands Spoor (19 juli 1964) |
|
Vernieuwingen in Amsterdam (18 juli 2012) |
Op zondag 15 juli 2012 werd in Amsterdam de vernieuwde Hogesluisbrug feestelijk in gebruik genomen.
De tijdelijke noodbrug, waar ook de trams gebruik van maakten, werd buiten dienst gesteld en bijna symbolisch "omhoog" gezet.
|
(Foto: © Jaap van der Noordt - 18 juli 2012) |
(Foto: © Jaap van der Noordt - 18 juli 2012) |
In de Utrechtsestraat werden op woensdag 18 juli 2012 de rails van lijn 4 door een gespecialiseerd bedrijf geslepen.
|
(Foto: © Jaap van der Noordt - 18 juli 2012) |
(Foto: © Jaap van der Noordt - 18 juli 2012) |
Een oud en een nieuw metrovoertuig in Diemen (18 juli 2012) |
(Foto: © Jaap van der Noordt - 18 juli 2012) |
(Foto: © Jaap van der Noordt - 18 juli 2012) |
Rotterdamse vierassers in oorlogskleuren (17 juli 2012) |
(Foto: © Jaap van der Noordt - 17 juli 2012) |
(Foto: © Jaap van der Noordt - 17 juli 2012) |
(Foto: © Jaap van der Noordt - 17 juli 2012) |
Kleurrijk verleden in zwart-wit: Scheveningen Zeebad (17 juli 1965) |
Tijdelijk bruggetje voor de aanleg van de verlengde A4 (15 juli 2012) |
Voor de aanleg van de verlengde Rijksweg A4 tussen Delft en Vlaardingen is er een smal bruggetje gebouwd voor het werkverkeer.
Tramlijn 23 van en naar Vlaardingen rijdt voorlopig ook onder dit bruggetje door.
(Foto's: © Niek Hesp)
|
Overbrenging Kasselse 269 naar Scheveningen (14 juli 2012) |
Op zaterdagmiddag 14 juli 2012 reed de Kasselse 269 voor de laatste keer op eigen kracht vanuit remise Zichtenburg naar het Haags Openbaar Vervoer Museum aan de Frans Halsstraat.
Daar werd de pantograaf verwijderd.
Rond 20:30 uur werd de 269 door twee PCC's naar remise Scheveningen gesleept.
De TS-werkwagen H312 duwde de 269 voorzichtig naar het achterterrein.
De Kasselse 269 gaat binnenkort naar het trammuseum Wehmingen bij Hannover.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 14 juli 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 14 juli 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 14 juli 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 14 juli 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 14 juli 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 14 juli 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 14 juli 2012) |
GTL 3126 in spuitcabine Zichtenburg (12 juli 2012) |
Op donderdag 12 juli 2012 stond de 3126 'vers' rood-beige gespoten in de spuitcabine van Zichtenburg.
De GTL was de dagen daarvoor zorgvuldig afgeplakt en stond daarna in het creme te wachten op de behandeling door de schilder.
|
(Foto: © HTM - 12 juli 2012) |
(Foto: © HTM - 11 juli 2012) |
De 3126 was op vrijdag 6 juli 2012 op eigen kracht van de werkplaats Lijsterbesstraat naar de werkplaats Zichtenburg gereden.
Voor deze korte rit was de tram voorzien van een tijdelijk logo, een wagennummer in Romeinse cijfers met in het klein er onder 'normale' cijfers, buitenverlichting en knipperlichten.
Omdat er in de 3126 geen zijruiten zaten waren de gaten van de ramen afgedekt met hout om te voorkomen dat het in geval van een regenbui binnen nat zou worden.
|
(Foto: © Rene Weterings - 6 juli 2012) |
(Foto: © Rene Weterings - 6 juli 2012) |
Omgeving Berlijn: Stassenbahn Potsdam (11 juli 2012) |
Potsdam is vanuit Berlijn te bereiken met S-bahn linie S7 (Ahrensfelde - Potsdam).
Het tramnet bestaat uit 5 lijnen en 2 versterkingslijnen en heeft een lengte van 29 kilometer.
Er wordt gereden met Tatra's, Combino's en Variobahn-trams.
|
Tijdens ons bezoek aan Potsdam werden wij getrakteerd op een enorme hoosbui in de buurt van het Holländisches Viertel
(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 juli 2012) |
Wat heeft Potsdam met Nederland?
De onderstaande foto's hebben beiden een verbintenis met Nederland.
|
Raakpunt met Nederland: De 410 reed in 2000 enkele dagen in Amsterdam
(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 juli 2012) |
Raakpunt met Nederland: De tram passeert een Nederlandse wijk in Potsdam
(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 juli 2012) |
Omgeving Berlijn: Strassenbahn Schöneiche - Rüdersdorf (10 juli 2012) |
De Straßenbahn Schöneiche - Rüdersdorf is vanuit Berlijn te bereiken met S-bahn linie S3 (Ostkreuz - Erkner).
De tramlijn heeft het lijnnummer 88 en loopt vanaf het S-Bahnhof Friedrichshagen naar Alt Rüdersdorf.
De lijn is ruim 14 kilometer lang en heeft meterspoor.
De dienst wordt gereden met Tatra's uit Cottbus waar een lagevloermiddenbak is ingebouwd en met gelede Düwag trams uit Heidelberg.
Op het moment van het bezoek was er een 20-minuten dienst.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 juli 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 juli 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 juli 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 juli 2012) |
Omgeving Berlijn: Woltersdorfer Strassenbahn (10 juli 2012) |
De Woltersdorfer Strassenbahn is vanuit Berlijn te bereiken met S-bahn linie S3 (Ostkreuz - Erkner).
De tramlijn heeft het lijnnummer 87 en loopt vanaf het S-Bahnhof Rahnsdorf naar Woltersdorf Schleuse.
De lijn is 5,6 kilometer lang en reed op het moment van het bezoek elke 20 minuten.
De dienst wordt gereden met twee gerenoveerde Gotha trams.
|
Het beginpunt van de tramlijn bij S-Bahnhof Rahnsdorf
(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 juli 2012) |
Gotha tramwagen 31 arriveert bij de eindhalte Woltersdorf Schleuse
(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 juli 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 juli 2012) |
De kleine remise ligt langs de tramlijn in de Vogelsdorfer Straße dichtbij de halte Thälmannplatz.
In de remise staan ook een aantal zeer fraaie museumtrams.
Op het remiseterrein staan een klein aantal werkwagens (Arbeitswagens).
|
Omgeving Berlijn: Strausberger Eisenbahn (9 juli 2012) |
De Strausberger Eisenbahn is vanuit Berlijn te bereiken met S-bahn linie S5 (Spandau - Strausberg Nord).
De tramlijn heeft het lijnnummer 89 en loopt vanaf het S-Bahnhof Strausberg naar Lustgarten.
De lijn is slechts 6,2 kilometer lang en wordt gereden met Tatra KT8-trams.
Er zijn nieuwe trams besteld (model Berlijnse Flexity in tweerichtinguitvoering).
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 juli 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 juli 2012) |
Zomaar een eindpunt: BVB-tramlijnen M4 & M5, Hackescher Markt (9 juli 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 juli 2012) |
Defecte GTL in tramtunnel weggesleept door tegenligger (9 juli 2012) |
Op maandagavond 9 juli 2012 kwam GTL 3131 van lijn 2 defect te staan in de tramtunnel bij halte Grote Markt.
Om de defecte tram weg te krijgen werd de tegemoetkomende GTL 3077 van lijn 2 op CS-hoog op verkeerd spoor gedirigeerd om de defecte collega terug te slepen naar de keerlus voor het station Laan van NOI.
Bij de halte Oostinje was dat een bijzondere aanblik, de 3077 over verkeerd spoor achteruit met de 3131 'dood' erachter.
Aan de constante handgebaren van de aanwezige TD-man te zien leek het erop dat de sleeptram vanaf de bestuurdersstand achteruit werd gereden.
|
(Foto: © Eric Renson - 9 juli 2012) |
(Foto: © Eric Renson - 9 juli 2012) |
(Foto: © Eric Renson - 9 juli 2012) |
(Foto: © Eric Renson - 9 juli 2012) |
GTL 3052 zonder en met beplakte zachte neus (8 juli 2012) |
(Foto: © Raymond Naber - 7 juli 2012) |
(Foto: © Raymond Naber - 8 juli 2012) |
|