Tramfoto's op Schrikkeldag (29 februari 2012) |
Op 29 februari 2012 was het weer eens Schrikkeldag en dat vraagt om speciale "schrikkeldag-tramplaatjes".
Op deze 29e februari, welke meestal eens in de vier jaar langs komt, zijn er plaatjes gemaakt in Den Haag, Rotterdam en Gent.
|
De 3135 op tramlijn 19 is bijzonder omdat deze geen ARI heeft
(Foto: © Hans Vollebregt - 29 februari 2012) |
De 3069 op tramlijn 2 is bijzonder met een rode neus over een totaalreclame
(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 februari 2012) |
De nieuwe Citadisvoertuigen van de RET rijden nu ook op andere tramlijnen
(Foto: © Jaap van der Noordt - 29 februari 2012) |
Enkele niet-verbouwde PCC's dienen als Rijschool
(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 februari 2012) |
Lijn 1 rijdt weer door naar Evergem
(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 februari 2012) |
De Korenmarkt in Gent is opnieuw ingericht
(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 februari 2012) |
Officiële start lightrail-proef Alphen-Gouda (28 februari 2003) |
Op 28 februari 2003 werd de lightrail-proef tussen Alphen aan den Rijn en Gouda feestelijk in gebruik genomen.
|
(Foto: © www.digtaletram.nl - 28 februari 2003) |
(Foto: © www.digtaletram.nl - 28 februari 2003) |
Werkzaamheden langs de Conradkade, deel 2 (27 februari 2012) |
(Foto: © Ton Slootmaker - 26 februari 2012) |
(Foto: © Ton Slootmaker - 26 februari 2012) |
Kortdurende stremming voor tramlijn 6 (26 februari 2012) |
Als er stremmingen worden vermeld op De Digitale Tram dan zijn dat meestal langdurige stremmingen.
Soms is het ook wel eens leuk daar maar eens van af te wijken.
Op zondag 26 februari 2012 stond tramlijn 6 heel even gestremd op het Stuyvesantplein.
Er werd een glasbak geleegd en dat is niet echt iets wat je op een zondag zou verwachten.
|
(Foto: © Jacqueline Couprie - 26 februari 2012) |
(Foto: © Jacqueline Couprie - 26 februari 2012) |
On the road met motorwagen 523 (25 februari 2012) |
Op zaterdag 25 februari 2012 ging motorwagen 523 (met de 2605) naar buiten voor instructie.
Deze instructieritten worden momenteel ook gereden voor het testen van de nieuwe route voor museumtramlijn 10 het komende seizoen.
|
(Foto: © Roland Bal - 25 februari 2012) |
(Foto: © Roland Bal - 25 februari 2012) |
Rangeeractiviteiten TS-depot Scheveningen (25 februari 2012) |
Op zaterdag 25 februari 2012 werd PCC 1227 vanaf het achterterrein door de H312 in de remise geplaatst.
|
PCC 1227 wordt door TS-werkwagen H312 versleept naar de remisehal
(Foto: © Raymond Naber - 25 februari 2012) |
(Foto: © Raymond Naber - 25 februari 2012) |
(Foto: © Raymond Naber - 25 februari 2012) |
(Foto: © Raymond Naber - 25 februari 2012) |
Spoorvernieuwing in Antwerpen (25 februari 2012) |
In het weekend van 25 en 26 februari 2012 werd er gewerkt aan de tramsporen op de Herentalsebaan en Stenenbrug.
Op de Stenenbrug werden de tramsporen vervangen en op de Herentalsebaan werden de sporen verlegd.
Tramlijn 24 werd ingekort en reed tussen Schoonselhof en Stenenbrug.
Op het tramloze traject werden pendelbussen ingezet.
|
RandstadRailvoertuig rijdt proef op tramlijn 2, deel 3 (24 februari 2012) |
Vanaf 20 februari 2012 worden er met enige regelmaat testritten gereden met RandstadRailvoertuigen over tramlijn 2.
Op vrijdag 24 februari 2012 reed RandstadRailvoertuig 4020 enkele testritten tussen Kraayenstein en Leidschendam.
|
RandstadRailvoertuig 4020 bij halte Kamperfoeliestraat onderweg richting Leidschendam
(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 februari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 februari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 februari 2012) |
RandstadRailvoertuig 4020 bij nadert de halte Kapelaan Meereboerweg richting Kraayenstein
(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 februari 2012) |
De "wyberbordjes" worden nummerloos (24 februari 2012) |
De in januari 2012 geplaatste "wyberbordjes" bleken achteraf gezien niet de juiste info te bevatten.
De "wyberbordjes" met daarin het cijfer "1" zijn al voor een heel groot deel vervangen door "wyberbordjes" waarin geen cijfer meer staat.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 februari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 februari 2012) |
RandstadRailvoertuig rijdt proef op tramlijn 2, deel 2 (23 februari 2012) |
Vanaf 20 februari 2012 worden er met enige regelmaat testritten gereden met RandstadRailvoertuigen over tramlijn 2.
Op donderdag 23 februari 2012 reed RandstadRailvoertuig 4027 enkele ritten tussen Kraayenstein en Leidschendam.
|
(Foto: © Chris Westerduin - 23 februari 2012) |
(Foto: © Chris Westerduin - 23 februari 2012) |
(Foto: © Chris Westerduin - 23 februari 2012) |
Signalering voor Citadistrams (22 februari 2012) |
Met de komst van de 2e serie Citadis-trams in Rotterdam is het traject over de Stationssingel voorzien van bordjes en een verkeerslichteninstallatie.
De verkeerslichten zijn toegepast bij de onoverzichtelijke boog waar Citadis-trams elkaar niet kunnen passeren.
Dit is een goedkope manier om brede trams toch over het spoor te kunnen laten rijden.
De gele blokken op het wegdek doen dienst als stopstreep.
Naast de twee verkeerslichten staan er ook borden met twee trams erop (zwart en rood).
Deze bordjes staan bij de meer overzichtelijke bogen en geven aan welke tram er voorrang heeft.
|
(Foto: © Rogier Potter) |
(Foto: © Rogier Potter - 22 februari 2012) |
(Foto: © Rogier Potter) |
Op de terugweg zagen we ter hoogte van Leidschenveen de aankomst van een onlangs verbouwd DD-AR treinstel.
|
(Foto: © Joris van der Ros - 22 februari 2012) |
RandstadRailvoertuig rijdt proef op tramlijn 2, deel 1 (21 februari 2012) |
Vanaf 20 februari 2012 worden er met enige regelmaat testritten gereden met RandstadRailvoertuigen over tramlijn 2.
Op dinsdag 21 februari 2012 reed RandstadRailvoertuig 4034 enkele ritten tussen Kraayenstein en Leidschendam.
|
(Foto: © Nico van der Krogt - 21 februari 2012) |
RET tramlijn 2 tijdelijk ingekort (21 februari 2004) |
Van 21 februari t/m 29 februari 2004 werd tramlijn 2 in Rotterdam tijdelijk ingekort.
Dit kwam door spoorvernieuwing in het stadsdeel Charlois.
Tramlijn 2 reed niet verder dan het Metrostation Maashaven en keerde in de Gaesbeekstraat.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 februari 2004) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 februari 2004) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 februari 2004) |
De tramsporen op de Boergoensevliet waren opgebroken vanaf de Van Blommesteynweg tot en met de keerlus.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 februari 2004) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 februari 2004) |
RandstadRailvoertuig 4033 beplakt met reklame (20 februari 2012) |
De restauratie van buitenlijner 58, deel 8 (19 februari 2012) |
Op 19 februari 2012 was het eindelijk zover: De HTM buitenlijner 58 reed weer de eerste meters op eigen kracht sinds 1993!
In de remise Lijsterbesstraat werd enige malen heen en weer gereden waarbij ook de luchtrem zeer goed bleek te werken.
Binnenkort arriveren de nieuwe balconschermen en zal dan ook het uiterlijk enorm de goede kant op gaan.
|
(Foto: © Raymond Naber) |
(Foto: © Raymond Naber) |
(Foto: © Raymond Naber) |
(Foto: © Raymond Naber) |
De HTM buitenlijner 58 reed weer voor het eerst sinds 1993. Bekijk de korte videoclip van deze mijlpaal.
|
Totaalreklame trams in Antwerpen (18 februari 2006) |
Al jarenlang worden de oudste PCC-trams van Antwerpen regelmatig voorzien van een totaal reklamejasje.
Bijna altijd worden er PCC's voor aangewend uit de reeks 7001 tot en met 7060.
Deze rijden voornamelijk op de tramlijnen 4, 7, 8, 11 en 24.
Een dagje naar Antwerpen levert dus altijd wel een bonte verzameling van verschillende reklamejasjes op.
|
Op de Leien is ter hoogte van de Nationale Bank de halte- en sporensituatie totaal veranderd.
De tramlijnen 7, 8, 12 en 24 maken gebruik van 4 tramsporen.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Baklorrie H31 in de keerlus bij Kraayenstein: (17 februari 2002) |
Op 17 februari 2002 zagen wij in de keerlus bij Kraayenstein baklorrie H31 staan, beladen met betonnen bielzen.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 17 februari 2002) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 17 februari 2002) |
Gerenoveerde sneltrams in de reizigersdienst, deel 2 (16 februari 2012) |
(Foto: © Raymond Naber - 16 februari 2012) |
(Foto: © Raymond Naber - 16 februari 2012) |
(Foto: © Raymond Naber - 16 februari 2012) |
PCC 1308 op transport naar Amsterdam (15 februari 1994) |
Op 15 februari 1994 vertrok de Haagse PCC 1308 naar Amsterdam.
De PCC werd vervoert door Van der Vlist en in Den Haag op De Werf opgeladen.
Het aflaadpunt was de Burgemeester Roëllstraat in Amsterdam langs tramlijn 13.
|
(Dia: © www.digitaletram.nl - 15 februari 1994) |
(Dia: © www.digitaletram.nl - 15 februari 1994) |
(Dia: © www.digitaletram.nl - 15 februari 1994) |
Aanleg HTM-tramlijn 2: Kruising Paul Krugerlaan (14 februari 1982) |
Op 14 februari 1982 werd er al een tijdje flink gewerkt aan de aanleg van tramlijn 2.
Bij de kruising met tramlijn 12 ter hoogte van de Paul Krugerlaan werden ook calamiteitenbogen aangelegd.
Tramlijn 2 gaat op 1 oktober 1983 rijden.
|
(Dia: © H. Ploeger) |
(Dia: © H. Ploeger) |
Rabobank met en Rabobank zonder botsneus (13 februari 2012) |
Er was eens een Rabobank-tweeling 3069 en 3083.
Toen kreeg de 3069 een nieuwe botsneus.
Op 13 februari 2011 was de 3069 met deze rode neus in dienst op tramlijn 2.
Bij de keerlus in Kraayenstein stond de 3083 zonder neus.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 13 februari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 13 februari 2012) |
Einde van een vorstperiode in Den Haag (12 februari 2012) |
Vanaf zondag 12 februari 2012 werd het weerbeeld in de Haagse regio langzamerhand wisselvalliger.
Het betekende het einde van een vrij langdurige vorstperiode.
De HTM heeft gelukkig dankzij de pekel-GTL's en de H5 maar weinig ongemakken gekend tijdens de afgelopen vorstperiode.
Wat overblijft is een oprukkende dooi met winterse neerslag.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 februari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 februari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 februari 2012) |
Op de Hofvijver kon, voorlopig voor het laatst, nog worden geschaatst
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 februari 2012) |
Werkzaamheden langs de Conradkade, deel 1 (11 februari 2012) |
Op de Conradkade zijn de herstelwerkzaamhedenaan de kademuren langs het water al een flink eind gevorderd.
Naar verwachting zal tramlijn 11 dan medio mei 2012 weer de normale route richting station Hollands Spoor kunnen rijden.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 februari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 februari 2012) |
Problemen met een pantograaf op RandstadRail lijn E (10 februari 2012) |
Op vrijdag 10 februari 2012 was er een stroomstoring tussen de stations Laan van NOI en Den Haag Centraal.
|
(Foto: © Dejan Jeremic - 10 februari 2012) |
Proefnemingen met de nieuwe ZGT 701 (10 februari 1982) |
Op 10 februari 1982 werden er met de nieuwe gelede ZGT 701 een aantal remproeven uitgevoerd op de Bentincklaan.
|
(Foto: © Jaap van der Noordt - 10 februari 1982) |
(Foto: © Jaap van der Noordt - 10 februari 1982) |
(Foto: © Jaap van der Noordt - 10 februari 1982) |
Op stap met de meettram 1315 (10 februari 2008) |
(Foto: © Aad de Meij - 10 februari 2008) |
Stroomstoring verstoort RandstadRail (9 februari 2012) |
Op 9 februari 2012 reden de RandstadRaillijnen 3 en 4 op het Haagse deel enige tijd naar Station Laan van NOI-laag.
Door een flinke stroomstoring was het lange tijd niet mogelijk om de normale route van en naar Zoetermeer te rijden.
|
(Foto: © Joris van der Ros - 9 februari 2012) |
(Foto: © Joris van der Ros - 9 februari 2012) |
Eerste tram in Alphen aan den Rijn gearriveerd (8 februari 2003) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 8 februari 2003) |
De nachtelijke aankomst van de TW6016 (7 februari 2001) |
In de vroege uurtjes van 7 februari 2001 arriveerde de TW6016 in Den Haag.
De TW6016 was in Hannover al in de kleuren van Houten geschilderd.
Het afladen gebeurde op het De Savornin Lohmanplein.
Na het afladen sleepte de GTL 3108 de TW6016 naar de Lijsterbesstraat.
De TW6016 was eigenlijk een proeftram voor de ontwikkeling van de lightrail in Nederland.
Na verschillende proefnemingen werd de tram ingezet op de lijn Houten - Houten Castellum.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Botsneus op een totaalreklametram (6 februari 2012) |
Het aanbrengen van botsneuzen op de GTL-trams gaat in een voortvarend tempo.
Ook totaalreklametrams ontkomen nu niet niet aan zo'n nieuwe neus.
Eigenlijk is de 3069 nu geen totaalreklametram meer want de voorkant is nu rood.
|
(Foto: © Raymond Naber - 6 februari 2012) |
De Safari-bussen van de Beekse Bergen (5 februari 2012) |
Zo nu en dan verschijnt er op de Digitale Tram een update van een onderwerp dat niets met een tram te maken heeft.
Uiteraard is er wel een link met het openbaar vervoer.
Denk eens aan de ex-Nederlandse bussen in Suriname.
Of de Amsteltrein in het Amstelpark.
Dit keer gaat het over de Safari-bussen van de Beekse Bergen.
Wie kent ze niet?
De oude DAFs die door het land reden als gele streekbus.
Aan de kentekens zien we niet meer welke identiteit ze hadden.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 februari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 februari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 februari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 februari 2012) |
Stefan Veenenberg meldde ons dat de oude wagennummers van deze bussen in Beekse Bergen zijn te identificeren aan de hand van het lijnnummer en de bestemming in de filmkast.
De safaribussen bij dit onderwerp betreffende de volgende ex-ESO/VSN-nummers:
4 (Zanzibar) : Ex-Westnederland 8778 - 8 (Dar es Salaam) : Ex-Westnederland 8453 - 9 (Kampala) : Ex-Westnederland 8446 - 11 (Kinhasa): Ex-NZH 9490 - 19 (Arusna): Ex-Westnederland 5138
|
Leidschendam en Leidschenveen in de sneeuw (4 februari 2012) |
Sinds de sneeuwval van 3 februari 2012 ligt een groot deel van Nederland onder een witte deken.
Zo ook Den Haag en omstreken. We nemen een kijkje in Leidschendam en in Leidschenveen.
In Leidschendam komen we diverse trams tegen, met neus in de oude kleuren en zonder neus in de nieuwe kleuren.
Op tramlijn 2 rijden nog steeds de GTL's.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - HTM 3056 - 4 februari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - HTM 3052 - 4 februari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - HTM 3086 - 4 februari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - HTM 4038 - 4 februari 2012) |
Instructietram RET 2605 'schoont' calamiteitensporen (4 februari 2012) |
Op 4 februari 2012 reed de RET werkwagen 2605 tijdens de instructie ook gelijk maar een aantal calamiteitensporen schoon.
Gezien de weinige sneeuw en de verwarming op bijna elke wissel was een officiële inzet tot nu toe niet nodig.
|
(Foto: © Roland Bal - 4 februari 2012) |
(Foto: © Roland Bal - 4 februari 2012) |
(Foto: © Roland Bal - 4 februari 2012) |
Winterse taferelen op het Haagse tramnet (3 februari 2012) |
Op vrijdag 3 februari 2012 kreeg de Haagse regio te maken met een kortdurende maar hevige sneeuwval.
Werk aan de winkel dus voor de vier pekel-GTL's en de H5 van het Haags Openbaar Vervoer Museum.
De pekeltrams werden voor de eerste sneeuwvlok al ingezet op vooraf geplande routes.
Toch ontstonden er op sommige trajecten tramfiles.
|
(Foto: © Rene Weterings - 3 februari 2012) |
(Foto: © Hans Vollebregt - 3 februari 2012) |
(Foto: © Hans Vollebregt - 3 februari 2012) |
Op dit moment zijn er vier pekel-GTL's.
De 3034 deed op zijn route de keerlus van tramlijn 2 bij Kraayenstein aan.
|
(Foto: © Ton Slootmaker - 3 februari 2012) |
(Foto: © Ton Slootmaker - 3 februari 2012) |
De pekeldienst van de 3031 bestrijkt een groot deel van de route van tramlijn 1 tussen Scheveningen en Delft Tanthof.
|
(Foto: © Hans Vollebregt - 3 februari 2012) |
(Foto: © Raymond Naber - 3 februari 2012) |
Winterse taferelen bij RandstadRail (3 februari 2012) |
Op vrijdag 3 februari 2012 kreeg ook het RandstadRailnetwerk te maken met sneeuwval.
Behalve enkele vertragingen bleef het RR-netwerk redelijk in stand.
In de avond waren er wisselproblemen waardoor er enkelspoor werd gereden.
|
Compilatie van sfeerbeelden in de avonduren bij RandstadRail
(Foto: © Joris van der Ros - 3 februari 2012) |
RandstadRailhalte Meyersplein met de "grijze" metro 5614
(Foto: © www.digitaletram.nl - 3 februari 2012) |
RandstadRailhalte Voorburg 't Loo met 4014 op lijn RR3
(Foto: © www.digitaletram.nl - 3 februari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 3 februari 2012) |
Ontsporing RET 727 in Vlaardingen (3 februari 2012) |
Op vrijdagmiddag 3 februari 2012 ontspoorde de ZGT 727 in Vlaardingen.
De 727 was naar Vlaardingen gekomen om de defecte Citadis 2103 op te halen.
Na het hersporen kon de 727 weer op eigen kracht terug rijden naar Rotterdam.
|
Na het hersporen stond de ZGT 727 weer op de rails
(Foto: © Ger Nugteren - 3 februari 2012) |
De citadis 2103 had voor het transport al een trekstang gekregen
(Foto: © Ger Nugteren - 3 februari 2012) |
Pekeltram H2 terug in Den Haag (2 februari 2011) |
Op woensdagmiddag 2 februari 2011 kwam de pekeltram H2 weer terug naar Den Haag.
De pekeltram verbleef sinds 1999 in Lille bij Amitram.
Na het afladen is de pekeltram H2 door de partytram 1302 remise Zichtenburg in geduwd.
Het is de bedoeling om de toen afgevoerde H2 weer op te knappen zodat deze weer dienst kan gaan doen als pekeltram.
|
(Foto: © Rinus van de Kuil) |
(Foto: © Rinus van de Kuil) |
(Foto: © Rinus van de Kuil) |
Terwijl de pekeltram H2 in Den Haag werd afgeladen arriveerde in Hespedam in de Frans Vrolijkstraat pekelwagen H6
(Foto: © Niek Hesp) |
|