Gerenoveerde sneltrams in de reizigersdienst, deel 1 (31 januari 2012) |
(Foto: © Joris van der Ros - 31 januari 2012) |
(Foto: © Joris van der Ros - 31 januari 2012) |
Wisselstoring ontregelt RandstadRail (30 januari 2012) |
Op maandag 30 januari 2012 was er rond 16:30 uur een wisselstoring tussen Beatrixkwartier en de Laan van NOI.
Na verloop van tijd werd achteruit teruggereden naar Beatrixkwartier, waar ook nog een koppelstel (4020+4071) van lijn 4 stond.
Na wat passen en meten, konden alle drie de stellen (gedeeltelijk) langs het perron, om hun passagiers uit te laten stappen.
De rest van de RR-trams richting Zoetermeer werden voorlopig naar de Laan van NOI laag gedirigeerd.
|
Bij de halte Beatrixkwartier konden de passagiers toch nog uitstappen
(Foto: © Rinus van de Kuil - 30 januari 2012) |
De RandstadRaillijnen rijden via Ternoot naar Laan van NOI-laag
(Foto: © Rinus van de Kuil - 30 januari 2012) |
Muzikale ontvangst voor RandstadRailvoertuig 4045 (30 januari 2012) |
Op maandag 30 januari 2012 werd het RandstadRailvoertuig 4045 feestelijk binnen gehaald op het Haagse Centraal station door de leden van het Nederlands Symfonie Orkest.
Deze tram was de avond daarvoor beplakt voor dit orkest.
|
(Fotocollage: © Oscar Kuipers - 30 januari 2012) |
(Foto: © Joris van der Ros - 30 januari 2012) |
(Foto: © Joris van der Ros - 30 januari 2012) |
Ontsporing GTL 3139 in tunnelbak Parallelweg (29 januari 2005) |
Op 29 januari 2005 ontspoorde de 3139 van tramlijn 16 in de tunnelbak langs de Parallelweg.
De tram kwam met het achterste draaistel naast het spoor te staan en veroorzaakte aanzienlijke schade aan de rails en de bovenleiding.
De tramlijnen 9, 11 en 12 waren hierdoor gestremd en keerden op het terrein van het Haags Openbaar Vervoer Museum.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 januari 2005) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 januari 2005) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 januari 2005) |
De Haagse Rijnstraat in de jaren negentig (28 januari 1997) |
(Dia: © www.digitaletram.nl - 28 januari 1997) |
(Dia: © www.digitaletram.nl - 28 januari 1997) |
Wandelen in de Delftse spoorzone, deel 2 (27 januari 2012) |
In de Delftse Phoenixstraat wordt er wederom gewerkt aan het verleggen van de sporen voor de tramlijnen 1 en 19.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 27 januari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 27 januari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 27 januari 2012) |
De nieuwe halte Delft Station is in gebruik genomen en ligt op de plek van de tijdelijk in 2011 gebruikte keerdriehoek.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 27 januari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 27 januari 2012) |
PCC's en werkzaamheden aan de keerlus van tramlijn 11 (26 januari 1989) |
(Dia: © www.digitaletram.nl - 26 januari 1989) |
(Dia: © www.digitaletram.nl - 26 januari 1989) |
De tram van Bielefeld (25 januari 2003) |
Amsterdamse totaalreclametrams uit het verleden (24 januari 1998) |
GVBA 832 (Microsoft) op tramlijn 24, Damrak
(Dia: © www.digitaletram.nl - 24 januari 1998) |
GVBA 788 (AMS-hotel) op circle-tramlijn 20, Damrak
(Dia: © www.digitaletram.nl - 24 januari 1998) |
GVBA 838 (7-up) op tramlijn 24, Stationsplein
(Dia: © www.digitaletram.nl - 24 januari 1998) |
GVBA 789 (10 jaar OLVG) op tramlijn 4 richting RAI, Damrak
(Dia: © www.digitaletram.nl - 24 januari 1998) |
RandstadRailvoertuig 4044 naar Braunschweig (23 januari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 januari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 januari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 januari 2012) |
Excursie met Haagse PCC 1308 door Brussel (22 januari 2012) |
Op 22 januari 2012 werd er een excursie gereden met de ex-Haagse PCC 1308.
Omdat de 2104 defect was reed ter compensatie de Brusselse 1064 mee.
De route vanaf het museum ging na Montgomery via tramlijn 81 naar Janson.
Daarna over de route van tramlijn 92 naar Fort Jaco en via Sint Marie via tramlijn 94 tot Jules de Trooz en tramlijn 3 tot Esplanade.
Via tramlijn 7 (Schaerbeek) naar de Leopold III-laan en daarna over de nieuwe tramlijn 62.
Via tramlijn 55 tot het Verboeckhovenplein en lijn 92 (Koningsstraat) werd tenslotte via tramlijn 94 het Trammuseum weer bereikt.
|
(Foto: © Hans Potter - 22 januari 2012) |
(© Markus Lohrer - 22 januari 2012) |
(© Hans Potter - 22 januari 2012) |
(© Markus Lohrer - 22 januari 2012) |
(© Hans Potter - 22 januari 2012) |
(© Markus Lohrer - 22 januari 2012) |
(© Hans Potter - 22 januari 2012) |
(© Hans Potter - 22 januari 2012) |
(© Markus Lohrer - 22 januari 2012) |
(© Hans Potter - 22 januari 2012) |
(© Markus Lohrer - 22 januari 2012) |
(© Hans Potter - 22 januari 2012) |
(© Hans Potter - 22 januari 2012) |
(© Hans Potter - 22 januari 2012) |
(© Markus Lohrer - 22 januari 2012) |
(© Hans Potter - 22 januari 2012) |
Delft Station krijgt nieuwe tramhalte (22 januari 2012) |
Vanaf maandag 23 januari 2012 zal de tramhalte station Delft worden verplaatst naar het verlengde van de blauwe brug.
Voor de nieuwe halte is een speciale looproute aangelegd welke vanaf het station naar een poort loopt waar de nieuwe tramhalte achter ligt.
Op 22 januari 2012 was de oude halte voor het laatst in gebruik voor de lijnen 1 en 19.
|
(Foto: © Raymond Naber - 22 januari 2012) |
Een nieuwe looproute van en naar het station
(Foto: © Raymond Naber - 22 januari 2012) |
De poort naar de halte met twee fietsen als kunstobject
(Foto: © Raymond Naber - 22 januari 2012) |
Nieuwe sporensituatie op De Werf (21 januari 2006) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 januari 2006) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 januari 2006) |
Zomaar een eindpunt: HTM-tramlijnen 8 en 9, Vrederust (20 januari 2001) |
RandstadRailvoertuig 4053 maakt reclame voor RTV-West (19 januari 2012) |
Sind enige tijd maakt RandstadRailvoertuig 4053 reclame voor RTV-West.
Het betreft hier geen totaalreclame omdat de koppen niet beplakt worden.
Op 19 januari 2012 reed de 4053 op lijn RR3.
(Foto's: © Oscar Kuipers - Azaleaplein)
|
(Foto: © Oscar Kuipers - 19 januari 2012) |
(Foto: © Oscar Kuipers - 19 januari 2012) |
De RTM in winterse sfeer (18 januari 1966) |
Tramcombinatie 1806+1515+1508, Vierambachtsboezem
(Foto: © Hans Oerlemans - 18 januari 1966) |
(Foto: © Hans Oerlemans - 18 januari 1966) |
(Foto: © Hans Oerlemans - 18 januari 1966) |
Camera's vervangen spiegels in GTL 3035 (18 januari 2012) |
In de GTL 3035 zijn als proef in plaats van de traditionele achteruitkijkspiegels een tweetal camera's gemonteerd.
De spiegel aan de buitenzijde is daarbij verwijderd.
De 3035 zal ingezet worden op de lijnen vanuit remise Scheveningen.
|
(Foto: © Raymond Naber - 18 januari 2012) |
(Foto: © Raymond Naber - 18 januari 2012) |
(Foto: © Raymond Naber - 18 januari 2012) |
(Foto: © Raymond Naber - 18 januari 2012) |
Haagse totaalreclametrams uit het verleden (17 januari 1999) |
GTL 3137 (Haagsche Courant) op tramlijn 12, Stationsplein
(Dia: © www.digitaletram.nl - 17 januari 1999) |
GTL 3136 (Staatsloterij) op tramlijn 6K in de keerlus bij De Uithof
(Dia: © www.digitaletram.nl - 17 januari 1999) |
GTL 3104 (Discovery Channel) op tramlijn 8, Stationsplein
(Dia: © www.digitaletram.nl - 17 januari 1999) |
GTL 3022 (Den Haag nieuw centrum) op tramlijn 11, Stationsplein
(Dia: © www.digitaletram.nl - 17 januari 1999) |
De tramtunnel bij station Hollands Spoor (16 januari 1996) |
In de tunnelbuis langs de Parallelweg moeten de tramsporen nog gelegd worden
(Dia: © www.digitaletram.nl - 16 januari 1996) |
In de tunnelbuis vanaf het Leeghwaterplein zijn de tramsporen reeds gelegd
(Dia: © www.digitaletram.nl - 16 januari 1996) |
Wandelen in de Delftse spoorzone, deel 1 (15 januari 2012) |
Hoewel de tramlijnen 1 en 19 weer hun volledige route rijden van en naar Delft Tanthof betekent dat niet dat er geen spoorwijzigingen meer optreden.
De tramsporen blijven in beweging en de GTL-trams zullen om de zoveel tijd weer op een andere plek de Delftse spoorzone passeren.
In de Phoenixstraat worden er ter hoogte van de molen weer nieuwe tijdelijke sporen gelegd en tussen het station en de Prinses Irenetunnel wordt er tijdelijk over het bouwterrein gereden.
|
Zo rijdt de tram straks langs de molen
(Foto: © Raymond Naber) |
De voorbereidende werkzaamheden zijn al begonnen
(Foto: © Raymond Naber - 15 januari 2012) |
(Foto: © Raymond Naber - 15 januari 2012) |
(Foto: © Raymond Naber - 15 januari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Een museum-PCC in de Haagse Raamstraat (14 januari 2012) |
Al heel lang staat er op de muur in de Raamstraat een PCC geschilderd.
Het betreft de 1022 op lijn 10 welke op een artistieke manier is neergezet.
Wie goed kijkt ziet dat de kop van deze museum-PCC de ingang is van 'Het Verflab'. |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Vastgereden wissels op de Bosbrug (13 januari 1987) |
(Dia: © Aad de Meij - 13 januari 1987) |
(Dia: © Aad de Meij - 13 januari 1987) |
Tramlijn 15 officieel in gebruik gesteld (12 januari 2002) |
Hoewel de nieuwe tramlijn 15 al een enige tijd passagiers vervoerde werd de officiële openingshandeling pas verricht op 12 januari 2002.
Dit gebeurde na een toespraak in een feesttent en het afsteken van wat vuurwerk in de keerlus.
|
Steeds meer nieuwe GTL-neuzen (11 januari 2012) |
Steeds meer GTL's uit de hoge 3000-serie verschijnen in de lijndienst met een zachte neus.
Het monteren van een de zachte neuzen ging de afgelopen tijd sneller dan de wijzigingen aan de rest van de wagen.
Deze werkzaamheden worden uitgevoerd in de werkplaats aan de Lijsterbesstraat waarbij meerdere trams tegelijkertijd in behandeling zijn.
|
De onderdelen liggen klaar voor montage op de GTL's
(Foto: © Jaap van der Noordt - 11 januari 2012) |
De 3076 wordt voorbereid om de nieuwe neus te ontvangen
(Foto: © Jaap van der Noordt - 11 januari 2012) |
De 3065 wordt ook voorbereid om een nieuwe neus te ontvangen
(Foto: © Jaap van der Noordt - 11 januari 2012) |
Ook de 3079 heeft straks een nieuwe voorzetneus
(Foto: © Jaap van der Noordt - 11 januari 2012) |
De "nieuwe GTL-neuzen" rijden niet alleen in de lijndienst maar worden ook gebruikt voor de opleidingen (lijn 99).
|
(Foto: © Jaap van der Noordt - 11 januari 2012) |
(Foto: © Jaap van der Noordt - 11 januari 2012) |
Twee tram-incidenten in de avondspits (10 januari 2012) |
Aan het einde van de middag raakte er in de Oranjestraat een auto bekneld tussen de tram en de tijdelijke vangrail.
|
(Foto: © Dejan Jeremic - 10 januari 2012) |
(Foto: © Dejan Jeremic - 10 januari 2012) |
Even later, aan het begin van de avond, ontspoorde de 3019 (Wicked) van tramlijn 10 op de Schedeldoekshaven.
|
(Foto: © Dejan Jeremic - 10 januari 2012) |
(Foto: © Dejan Jeremic - 10 januari 2012) |
Een toevallige ontmoeting met de Kasselse Partytram (9 januari 1999) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 januari 1999) |
De restauratie van buitenlijner 58, deel 7 (8 januari 2012) |
In de werkplaats aan de Lijsterbesstraat wordt nog steeds hard gewerkt aan de restauratie van de buitenlijner 58.
|
(Foto: © Raymond Naber) |
(Foto: © Raymond Naber) |
Afgevoerde GTL's definitief gesloopt (7 januari 2012) |
Op zaterdag 7 januari 2012 ging de schaar letterlijk in de afgevoerde GTL's.
De restanten van de GTL's 3003, 3007 en 3051 verbleven al sinds oktober 2011 bij de sloper.
Op de sloperij zijn uit de bakken de afgelopen maanden het laatste asbest verwijderd.
Na het knippen werden de restanten in de afvoercontainers overgeheveld voor verdere verwerking.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 januari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 januari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 januari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 januari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
RET 387 (ex-RET 178) van Rotterdam naar Den Haag (7 januari 2012) |
Op zaterdag 7 januari 2012 werd het restant van RET mw. 178 overgebracht van de Rotterdamse Keenstraat naar de remise Lijsterbesstraat.
De Tramweg-Stichting gaat hier een nieuw project opstarten om een nog ontbrekend voertuig van de Rotterdamse museumcollectie volledig te herbouwen.
Vanuit de 178 zal een ahr. uit de R.E.T.M serie 361-406 gereconstrueerd worden met het nummer 387, welke opgebouwd is uit delen van de RET-rijtuigen 178, 1364 en 1387.
|
Logo Project 387 |
Tekeningen: © Aad van Dam |
(Foto: © Raymond Naber - 7 januari 2012) |
(Foto: © Kees Dessens - 7 januari 2012) |
(Foto: © Kees Dessens) |
Van motorwagen 178 zal het middendeel worden gebruikt en van de 1364 en 1387 de eindbalkons, welke nog in zeer redelijke staat zijn.
Wel zal er veel opnieuw gemaakt moeten worden.
De banken zijn reeds eerder nagemaakt en ook het onderstel is, geheel volgens de oude fabriekstekeningen, opnieuw gebouwd en gereed om ingebouwd te worden.
|
(Foto: © Raymond Naber - 7 januari 2012) |
(Foto: © Kees Dessens - 7 januari 2012) |
De Regiotram van Kassel (6 januari 2006) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 januari 2006) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 januari 2006) |
RandstadRailvoertuig 4044 ontspoort bij de Monstersestraat (5 januari 2012) |
Op donderdagochtend 5 januari 2012 ontspoorde rond 08:00 uur RandstadRailvoertuig 4044 van lijn 4.
De 4044 reed een verkorte dienst (vroeger lijn 4K) en wilde bij de Monstersestraat keren.
Tijdens het afslaan ontspoorde de tram.
Een kraan van Blansjaar takelde de tram weer in de rails.
De 4044 ging uiteindelijk op eigen kracht naar Zichtenburg.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 januari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 januari 2012) |
Veel tramlijnen moesten worden ingekort of reden om.
Tramlijn 2 reed tussen De Uithof en Leidschendam via de Paul Krugerlaan en de Hobbemastraat.
Tussen Kraayenstein en de keerdriehoek aan de Volendamlaan reden pendeltrams.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 januari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 januari 2012) |
De verdwenen "wyberbordjes" op het Stuyvesantplein (4 januari 2012) |
Soms hebben nieuwtjes geen lange levensduur.
Op maandag 2 januari 2012 werden er bij de halte Stuyvesantplein van tramlijn 6 "wyberbordjes" geplaats met het cijfer 1.
Een dag later bleken de bordjes al weer verdwenen te zijn.
We weten we het niet zeker maar zou het misschien kunnen zijn dat de vergissing werd opgemerkt na de melding op deze site?
De halte Stuyvesantplein van tramlijn 6 kent ook een andere variant en dat is de halte Stuyvesantstraat van tramlijn 2?
Het zou dus heel goed kunnen zijn dat deze wyberbordjes het "plein" hebben verwisseld voor de "straat".
|
(Foto: © Jacqueline Couprie - 4 januari 2012) |
(Foto: © Jacqueline Couprie - 4 januari 2012) |
Zomaar een eindpunt: RET-tramlijn 1, De Esch (3 januari 2004) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 3 januari 2004) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 3 januari 2004) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 3 januari 2004) |
Nieuwe "wyberbordjes" langs de tramlijnen 2 en 6 (2 januari 2012) |
Bij de halte Stuyvesantplein van tramlijn 6 en het volledige traject van tramlijn 2 zijn bij de haltes blauwe wyberbordjes geplaatst met het cijfer 1.
Dit zijn bordjes voor de RandstadRailvoertuigen en geven aan waar de kop van het voertuig moet stoppen.
Voor tramlijn 6 geldt echter dat het doel van deze bordjes bij de halte Stuyvesantplein niet duidelijk is.
|
(Foto: © Jacqueline Couprie - 2 januari 2012) |
(Foto: © Jacqueline Couprie - 2 januari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 januari 2012) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 januari 2012) |
Verzakking bij de Conradkade aangepakt (1 januari 2012) |
Langs de Conradkade zijn de werkzaamheden op de kades te verstevigen in volle gang.
De halte Weimarstraat van tramlijn 11 richting Station Hollands Spoor is vanwege de werkzaamheden volledig verwijderd.
Voorlopig moet lijn 11 richting Station HS dus nog nog omrijden.
Later dit jaar zal tramlijn 11 op dit gedeelte tijdelijk overloopwissels krijgen.
|
|