Powered by "www.digitaletram.nl"


Onderwerpen van vroeger en nu

- 31-12-2011 - Oudejaarsdag in Den Haag (HTM)
- 30-12-1998 - Een kijkje in de hal van remise Zichtenburg (HTM)
- 29-12-1993 - Een totaalreklametram met kerstballen (HTM)
- 28-12-2003 - Zomaar een eindpunt: HTM-tramlijn 11, Station H. Spoor (HTM)
- 27-12-1968 - De Rotterdamse tram in de jaren zestig (RET)
- 26-12-2003 - Een nieuw knooppunt op Tweede Kerstdag (HTM)
- 25-12-2011 - RandstadRail op Eerste Kerstdag (HTM)
- 24-12-2011 - Totaalreklametram met motto 'Taal + Tram' (HTM)
- 23-12-1998 - De Kersttram van de HTM (HTM)
- 22-12-2004 - De verbouwing van remise Zichtenburg (HTM)
- 21-12-2011 - De sloop van remise Hilledijk (RET)
- 20-12-2011 - Kerst- en Nieuwjaarswensen van "De Digitale Tram"
- 20-12-2000 - Trams (tijdelijk) terug in de Grote Marktstraat (HTM)
- 19-12-1982 - Trams op het achterterrein van remise Scheveningen (HTM)
- 18-12-2011 - Een nieuwe neus maar een oude beschildering (HTM)
- 17-12-2001 - Instructieritten op de nieuwe tramlijn 15 (HTM)
- 16-12-2002 - Blokkendoos 807 terug naar Amsterdam (HTM)
- 15-12-2011 - Eerste gerenoveerde sneltram terug in Nieuwegein (BRU)
- 14-12-2002 - Openingsrit voor TW6000-en op tramlijn 11 (HTM)
- 13-12-2000 - Proef- en instructieritten met de TW6021 (HTM)
- 12-12-2011 - Eerste vernieuwde sneltram eind december op de baan (BRU)
- 12-12-2011 - Tramverbinding naar Delft Tanthof hersteld (HTM)
- 11-12-2011 - Werkzaamheden aansluiting naar Delft Tanthof, deel 2 (HTM)
- 10-12-2011 - Werkzaamheden aansluiting naar Delft Tanthof, deel 1 (HTM)
- 10-12-2011 - Totaalreklame? Wij vinden van niet....
- 09-12-2011 - Tramlijn 10 in Voorburg opgeheven (HTM)
- 09-12-2011 - Laatste dag tijdelijke keerdriehoek Delft (HTM)
- 08-12-2004 - Werkzaamheden tramlijn 11 van Boetzelaerlaan (HTM)
- 07-12-2009 - Kerstsfeer in Antwerpen (De Lijn)
- 07-12-2011 - Oude Nederlandse bussen in Suriname, deel 2
- 06-12-1982 - Zomaar een eindpunt: GVBA-tramlijnen 3 en 10, Flevopark (GVBA)
- 05-12-2011 - 4013 in dienst op lijn 4 (HTM/RSR)
- 05-12-2011 - Een suikertrein op kinderdag
- 04-12-2011 - De pekeltrams zijn gevuld (HTM)
- 03-12-1969 - De Grote Marktstraat in feestdagenstemming (HTM)
- 02-12-2011 - De pekeltrams worden gevuld (HTM)
- 02-12-2011 - 4013 beplakt voor de OV-chipkaart (HTM)
- 01-12-2011 - Bezemtestritje met pekeltram 3034 (HTM)
- 01-12-2011 - Archief onderwerpen november 2011


Oudejaarsdag in Den Haag    (31 december 2011)
Het jaar 2011 was het laatste jaar waarin de GTL het alleenrecht had op tramlijn 2. Op tramlijn 2 gaan binnenkort de eerste RandstadRailvoertuigen rijden. De oliebollenkraam symboliseert het einde van een jaar met uitsluitend GTL's.
Een GTL op tramlijn 2 met op de achtergrond een oliebollenkraam
(Foto: © www.digitaletram.nl - 31 december 2011)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 31 december 2011)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 31 december 2011)

Traditioneel werd er op het strand in de buurt van de keerlus van tramlijn 11 weer gebouwd aan de brandstapel

(Foto: © www.digitaletram.nl - 31 december 2011)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 31 december 2011)

Een kijkje in de hal van remise Zichtenburg    (30 december 1998)
(Dia: © www.digitaletram.nl - 30 december 1998) (Dia: © www.digitaletram.nl - 30 december 1998)

Een totaalreklametram met kerstballen    (29 december 1993)
De totaalreklametram voor Marks & Spencer reed in de kerstvakantie tijdelijk rond met kertballen
(Dia: © www.digitaletram.nl - 29 december 1993)

Zomaar een eindpunt: HTM-tramlijn 11, Station H. Spoor    (28 december 2002)





De Rotterdamse tram in de jaren zestig    (27 december 1968)
De tramlijnen 3 (mw.604) en 8 (mw.113 + bw.1034) op de Laan van Nooitgedacht in de sneeuw
(Foto: © Ton Slootmaker - 27 december 1968)

Een nieuw knooppunt op Tweede Kerstdag    (26 december 2003)





RandstadRail op Eerste Kerstdag    (25 december 2011)
Het is natuurlijk altijd leuk om een Kersttram op Eerste Kerstdag in dienst te fotograferen. De 4045 is aan de zijkanten beplakt en is daarom geen totaalreklametram. In de voertuigen zelf is men begonnen de stickers met de lijnen 3 en 4 te vervangen door stickers waarop ook tramlijn 2 vermeld staat. Naar verwachting worden de RR-voertuigen pas vanaf het voorjaar van 2012 op lijn 2 ingezet. Vanwege avondwerkzaamheden bij het Centraal Station zal er dan voorlopig sprake zijn van een gemengde exploitatie. De RR-voertuigen worden dan in de avond vervangen door GTL-trams.

(Foto: © Hans Vollebregt - 25 december 2011)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 december 2011)

Totaalreklametram met motto 'Taal + Tram'    (24 december 2011)

(Foto: © Markus Lohrer - 24 december 2011)

(Foto: © Markus Lohrer - 24 december 2011)

De Kersttram van de HTM    (23 december 1998)
In 1998 reed de 3066 enige dagen rond als Kersttram. Deze tram reed op lijn 7 en had een Kerstman aan boord.
(Dia: © www.digitaletram.nl - 23 december 1998) (Dia: © www.digitaletram.nl - 23 december 1998)

De verbouwing van remise Zichtenburg    (22 december 2004)
Terwijl op de achtergrond de bouwkranen zichtbaar zijn moeten de trams gewoon kunnen uitrukken
(Foto: © www.digitaletram.nl - 22 december 2004)
(Foto: © www.digitaletram.nl - 22 december 2004) (Foto: © www.digitaletram.nl - 22 december 2004)

De sloop van remise Hilledijk    (21 december 2011)
De remise Hilledijk in Rotterdam Zuid was op 21 december 2011 al voor een groot deel gesloopt. Deze remise werd op 8 mei 1967 in gebruik genomen voor de tram en een maand later voor de metro. Met de oplevering van de nieuwe remise Beverwaard werd de oude remise Hilledijk in augustus 2011 gesloten. Op deze plek is woningbouw voorzien.

(Foto: © Jaap van der Noordt - 21 december 2011)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 21 december 2011)

Kerst- en Nieuwjaarswensen van "De Digitale Tram"   (20 december 2011)

(Ontwerp: © www.digitaletram.nl)

(Ontwerp: © www.digitaletram.nl)

Trams (tijdelijk) terug in de Grote Marktstraat    (20 december 2000)





Trams op het achterterrein van remise Scheveningen    (19 december 1982)
(Dia: © www.digitaletram.nl - 19 december 1982) (Dia: © www.digitaletram.nl - 19 december 1982)

Een nieuwe neus maar een oude beschildering    (18 december 2011)
Bij de HTM verschijnen steeds meer GTL-trams met een nieuwe botsneus in de dienst. Het monteren van de nieuwe botsneuzen gaat blijkbaar sneller dan het schilderen. Dit heeft tot gevolg dat er steeds meer GTL's op straat komen met een nieuwe botsneus maar nog in de 'oude' beschildering. Deze GTL's zijn vooral te vinden op de lijnen 2 en 6.

(Foto: © Dominique Mulder - 18 december 2011)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 18 december 2011)

Instructieritten op de nieuwe tramlijn 15    (17 december 2001)
(Foto: © www.digitaletram.nl - 17 december 2001)

Blokkendoos 807 terug naar Amsterdam    (16 december 2002)
Op 16 december 2002 ging de bij de HTM gerepareerde 807 terug naar Amsterdam. De 807 had schade opgelopen bij een aanrijding op de Vijzelsgracht en werd op 22 mei 2002 overgebracht naar Den Haag voor herstel. Het herstel vond plaats in de Centrale Werkplaats aan de Lijsterbesstraat. Het afladen en opladen achter remise Zichtenburg.





Eerste gerenoveerde sneltram terug in Nieuwegein    (15 december 2011)
Op donderdag 15 december 2011 werd de gerenoveerde sneltram 5006 vanuit Heerenveen weer terug gebracht en afgeladen op het remiseterrein in Nieuwegein. De tram heeft een nieuwe huisstijl en is geschilderd in de kleuren van het Utrechtse regionale openbaar vervoer (BRU), heldergeel en zilvergrijs. Ook het interieur werd compleet vernieuwd.

Openingsrit voor TW6000-en op tramlijn 11    (14 december 2002)
(Foto: © www.digitaletram.nl - 14 december 2002)

Proef- en instructieritten met de TW6021    (13 december 2000)
Op 13 december 2000 werden er met de van de Üstra overgenomen TW6021 gereden tussen de Lijsterbesstraat en het De Savornin Lohmanplein. De tram was geschilderd in de kleuren van de tramlijn Houten - Houten Castellum.




(Foto: © www.digitaletram.nl - 13 december 2000) (Foto: © www.digitaletram.nl - 13 december 2000)

Eerste vernieuwde sneltram eind december op de baan    (12 december 2011)
De eerste gerenoveerde sneltram van de regio Utrecht komt op donderdagmiddag 15 december 2011 terug in de remise in Nieuwegein. Eind december gaat hij normaal meedraaien in de dienstregeling.  De tram heeft de nieuwe huisstijlkleuren van het Utrechtse regionale openbaar vervoer, heldergeel met zilvergrijs. Ook het interieur is compleet vernieuwd. Bestuur Regio Utrecht (BRU) laat de komende tijd alle Utrechtse sneltrams compleet renoveren, zowel het interieur, de buitenkant als de techniek. Het gaat om alle trams die tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein rijden, met uitzondering van de rode spitstrams. Busbouwer VDL in Heerenveen renoveert de carrosserie en het interieur. Daartoe worden de trams stuk voor stuk per dieplader naar Heerenveen vervoerd. Inmiddels worden daar de volgende twee trams al weer vernieuwd. In de herfst van 2012 zal de laatste groene sneltram geel zijn geworden. Vanaf eind 2012 worden de technische installaties en de draaistellen gerenoveerd.  Deze hele operatie zal naar verwachting in het voorjaar van 2014 zijn afgerond. Dankzij deze renovatie kunnen de sneltrams straks weer voor zeker tien jaar mee. Bron: www.regioutrecht.nl

(Foto: © Bestuur Regio Utrecht)

(Foto: © Bestuur Regio Utrecht)

Tramverbinding naar Delft Tanthof hersteld    (12 december 2011)
Op 12 december 2011 reden de tramlijnen 1 en 19 eindelijk weer door naar Delft Tanthof. Het traject tussen Delft Station en Delft Tanthof was op 16 april 2011 tijdelijk buiten dienst gesteld vanwege de bouw van de spoortunnel.

De eerste diensttrams hebben de keerlus in Tanthof al weer bereden
(Foto: © Raymond Naber - 12 december 2011)

GTL 3122 was de eerste dienstwagen van tramlijn 1
(Foto: © Raymond Naber - 12 december 2011)
Tussen Delft Station en de Prinses Irenetunnel hebben de tramlijnen 1 en 19 een iets andere route gekregen
(Foto: © Raymond Naber - 12 december 2011)

(Foto: © Raymond Naber - 12 december 2011)

(Foto: © Raymond Naber - 12 december 2011)

Werkzaamheden aansluiting naar Delft Tanthof, deel 2    (11 december 2011)

Tramlijn 19 reed tussen Leidschendam Leidsenhage en Voorburg Station
(Foto: © Ton Slootmaker - 11 december 2011)

Tramlijn 1 reed tussen Scheveningen Noorderstrand en Nootdorp
(Foto: © Ton Slootmaker - 11 december 2011)

(Foto: © Raymond Naber - 11 december 2011)

(Foto: © Raymond Naber - 11 december 2011)

Werkzaamheden aansluiting naar Delft Tanthof, deel 1    (10 december 2011)
In het weekend van 10 en 11 december 2011 werden bij het station in Delft de tramsporen richting Delft Tanthof weer met elkaar verbonden. De tijdelijke keerdriehoek kwam hierbij te vervallen en werd voor een groot deel verwijderd.





Totaalreklame? Wij vinden van niet....    (10 december 2011)
(Fotomontage: © A. van Spronsen - 2 december 2011)
Sinds kort zijn ook enkele RandstadRailwagens beplakt met reklame. Volgens ons worden deze trams onterecht als totaalreklametrams betiteld. Als je het woord totaalreklametram letterlijk neemt dan is er pas sprake van een totaalreklame als de tram helemaal beplakt is. In 1995 was er ook een discussie of GTL 3055 ook als een totaalreklametram gezien moest worden. Men vond toen van niet omdat de tram grotendeels was beplakt met reklame voor Sealife, maar de 'kop' en de 'kont' niet. Eigenlijk is dit met de RandstadRailwagens nu net zo.

(Dia: © www.digitaletram.nl - 28 juni 1995)

(Dia: © www.digitaletram.nl - 12 september 1995)

Tramlijn 10 in Voorburg opgeheven    (9 december 2011)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 december 2011)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 december 2011)
Op 9 december 2011 reed lijn 10 voor het laatst naar Voorburg Station. De spitslijn zal vanaf 12 december 2011 alleen nog maar rijden tussen het Statenkwartier en Station HS. Na diverse verlengingen vanaf 7 februari 1923 bereikte de HTM station Voorburg op 16 maart 1934. Vanaf 1963 werd deze lijn vernummerd in 36 en vanaf 1966 werd het lijn 10. Eind 2003 werd tramlijn 10 een spitslijn en op 9 december 2011 viel dus het doek na 77 jaar tram bij station Voorburg.

(Foto: © Aad de Meij - 9 december 2011)

(Foto: © Raymond Naber - 9 december 2011)

Op 9 december 2011, precies om 19:17 uur, vertrok de laatste dienstwagen (3036) van tramlijn 10 vanaf Voorburg.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 december 2011)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 december 2011)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 december 2011)

Laatste dag tijdelijke keerdriehoek Delft    (9 december 2011)
Op vrijdag 9 december 2011 was de tijdelijke keerdriehoek voor de tramlijnen 1 en 19 voor de laatste dag in gebruik. Vanaf maandagochtend 12 december 2011 rijden de tramlijnen 1 en 19 weer als vanouds door naar Delft Tanthof.





Werkzaamheden tramlijn 11 van Boetzelaerlaan    (8 december 2004)
(Foto: © www.digitaletram.nl - 8 december 2004) (Foto: © www.digitaletram.nl - 8 december 2004)

Kerstsfeer in Antwerpen    (7 december 2009)
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 december 2009) (Foto: © www.digitaletram.nl - 7 december 2009)

Oude Nederlandse bussen in Suriname, deel 2    (7 december 2011)
In Suriname rijden geen trams of treinen, maar er zijn wel bussen die een tweede of derde leven hebben. In de buurt van Onverwacht, tussen Lelydorp en Zanderij. stond een oude Nederlandse streekbus langs de kant van de weg.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 december 2011)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 december 2011)

Zomaar een eindpunt: GVBA-tramlijnen 3 en 10, Flevopark    (6 december 1982)
(Dia: © Auguste Haas - 6 december 1982)

4013 in dienst op lijn 4    (5 december 2011)
(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 december 2011)

Een suikertrein op kinderdag    (5 december 2011)
In Suriname rijden geen trams en rijden er ook geen treinen meer. Bij Onverwacht stonden altijd veel treinen maar die zijn sinds kort voor een groot deel opgeruimd. De voormalige suikerfabriek in Marienburg had ook een spoorlijntje om de suikerbieten te vervoeren. Een locomotiefje met een aantal wagonnetjes staat nu als monument op het terrein van de suikerfabriek. Ook al onverwacht en even verrassend troffen we een Surinaamse Sinterklaas aan met suikergoed.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 december 2011)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 december 2011)

De pekeltrams zijn gevuld    (4 december 2011)

(Foto: © Wim van Es - 4 december 2011)

(Foto: © Wim van Es - 4 december 2011)

(Foto: © Wim van Es - 4 december 2011)

(Foto: © Wim van Es - 4 december 2011)

De Grote Marktstraat in feestdagenstemming    (3 december 1969)
(Foto: © J. Woltjes - 3 december 1969) (Foto: © J. Woltjes - 3 december 1969)

De pekeltrams worden gevuld    (2 december 2011)
De HTM maakt zich klaar voor de winter. De pekeltrams worden gevuld in Zichtenburg. Het zo vullen is tijdelijk.

(Foto: © Wim van Es - 2 december 2011)

(Foto: © Wim van Es - 2 december 2011)

4013 beplakt voor de OV-chipkaart    (2 december 2011)
De eerste (eigenlijk de tweede, want de eerste beplakte RandstadRailtram stond op de markt in Groningen) beplakte RandstadRailtram is de HTM 4013. Deze maakt reclame voor de OV-chipkaart. Er komt ook nog een kersttram en een tweede OV-chipkaart-tram. Kenmerkend zijn de niet beplakte koppen om de identiteit van RandstadRail te behouden.
(Fotomontage: © A. van Spronsen - 2 december 2011)

(Foto: © Wim van Es - 2 december 2011)

(Foto: © Wim van Es - 2 december 2011)

Bezemtestritje met pekeltram 3034    (1 december 2011)

(Foto: © Rinus van de Kuil - 1 december 2011)

(Foto: © Rinus van de Kuil - 1 december 2011)

Verlenging naar Amstelveen geopend    (1 december 1990)
(Dia: © www.digitaletram.nl - 1 december 1990) (Dia: © www.digitaletram.nl - 1 december 1990)
(Dia: © www.digitaletram.nl - 1 december 1990) (Dia: © www.digitaletram.nl - 1 december 1990)