|
Onderwerpen van vroeger en nu
- 31-10-2002 - Vierde A32-voertuig afgeleverd in Leidschendam (NS/HTM)
- 30-10-2011 - Retourtje Leiden: De ultieme line-up (TS/HOVM)
- 29-10-1983 - Aangepast tramnet tijdens vredesdemonstratie (HTM)
- 28-10-2011 - Ombouw Haagse GTL's naar pekeltrams, deel 6 (HTM)
- 28-10-2011 - Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 8 (HTM)
- 27-10-2011 - Eerste Haagse GTL's definitief afgevoerd (HTM)
- 26-10-2011 - Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 7 (HTM)
- 25-10-2011 - Ombouw Haagse GTL's naar pekeltrams, deel 5 (HTM)
- 24-10-2011 - GTL 3003 begint aan zijn laatste reis (HTM)
- 23-10-2011 - Buitenlijners herenigd in de zon (TS/HOVM)
- 22-10-2000 - Werkzaamheden bij de Hoornbrug voor nieuwe tramlijn 15 (HTM)
- 21-10-2011 - Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 6 (HTM)
- 21-10-2011 - Meerijden met een koppelstel op RR-lijn 4K (HTM)
- 20-10-2011 - Ombouw Haagse GTL's naar pekeltrams, deel 4 (HTM)
- 19-10-2011 - Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 5 (HTM)
- 18-10-1984 - Koektrommeltrams in Lissabon (Carris)
- 17-10-2011 - Paardentram weer even terug op het Haagse tramnet (TS)
- 16-10-1982 - Excursie over het tramnet in Henegouwen (SNCV)
- 15-10-1988 - Haagse buitenlijner 58 te gast bij de Sneltram (SUN)
- 14-10-2011 - Enorme ravage na ontsporing kusttram bij Nieuwpoort (De Lijn)
- 13-10-2011 - Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 4 (HTM)
- 12-10-2011 - Zomaar een eindpunt: HTM-tramlijnen 1 en 19, Delft station (HTM)
- 11-10-2001 - Testrijden TW6021 emplacement Leidschendam (NS/HTM)
- 10-10-2011 - Auto op het tramspoor: Tramlijn 2 gestremd (HTM)
- 10-10-2011 - Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 3 (HTM)
- 09-10-2011 - Museumritten met trams op een regenachtige zondag (HOVM/TS)
- 08-10-1981 - Op stap met de "Dieseltinus" (HTM)
- 07-10-2001 - GTL 3122 als Haagse vrijwilligerstram (HTM)
- 06-10-2004 - Tramverkeer over de nieuwe tramkruising (HTM)
- 05-10-1983 - Tramlijn 12 met PCC's in het Haagse centrum (HTM)
- 04-10-2011 - Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 2 (HTM)
- 03-10-2004 - Nieuwe tramkruising op de Loosduinseweg (HTM)
- 02-10-2011 - Aansluiting sporen HOVM vervangen (HTM)
- 02-10-2011 - ‘Retourtje Leiden’ verlengd t/m november 2011 (TS/HOVM)
- 01-10-1990 - Haagse GTL 3086 maakt uitstapje naar Tilburg (HTM)
- 01-10-2011 - Archief onderwerpen september 2011
|
Vierde A32-voertuig afgeleverd in Leidschendam (31 oktober 2002) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 31 oktober 2002) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 31 oktober 2002) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 31 oktober 2002) |
Retourtje Leiden: De ultieme line-up (30 oktober 2011) |
Op zondag 30 oktober 2011 werd in het Haags Openbaar Vervoer Museum nog eenmaal een line-up samengesteld.
Daarbij werd gebruik gemaakt van het nog beschikbare historische materieel van de buitenlijnen van de NZH en HTM.
|
(Foto: © Raymond Naber - 30 oktober 2011) |
(Foto: © Raymond Naber - 30 oktober 2011) |
(Foto: © Raymond Naber - 30 oktober 2011) |
Aangepast tramnet tijdens vredesdemonstratie (29 oktober 1983) |
Op zaterdag 29 oktober 1983 werd in Den Haag een grote vredesdemonstratie gehouden.
Deze demonstratie was tegen de komst van de kruisraketten in Nederland.
De HTM voerde voor deze zaterdag een speciaal lijnennet in.
|
(Dia: © Auguste Haas - 29 oktober 1983) |
(Dia: © Auguste Haas - 29 oktober 1983) |
(Dia: © Auguste Haas - 29 oktober 1983) |
(Dia: © Auguste Haas - 29 oktober 1983) |
(Dia: © Auguste Haas - 29 oktober 1983) |
Ombouw Haagse GTL's naar pekeltrams, deel 6 (28 oktober 2011) |
Op vrijdag 28 oktober 2011 zien we dat de pekeltanks in de 3027 inmiddels onderling zijn verbonden.
Een pomp zorgt voor de gelijkmatige verdeling van de pekel in de tanks.
De 3034 wordt nu gereed gemaakt als tweede pekeltram.
|
(Foto: © HTM) |
(Foto: © HTM) |
(Foto: © HTM) |
Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 8 (28 oktober 2011) |
(Foto: © Jacqueline Couprie - 28 oktober 2011) |
(Foto: © Jacqueline Couprie - 28 oktober 2011) |
Eerste Haagse GTL's definitief afgevoerd (27 oktober 2011) |
De afgelopen week zijn de GTL's 3003, 3007 en 3051 per vrachtwagen definitief afgevoerd naar de sloper.
|
Van links naar rechts staan de 3003, de 3007 en de 3051 te wachten op hun lot
(Foto: © Jaap van der Noordt - 27 oktober 2011) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 7 (26 oktober 2011) |
(Foto: © Jacqueline Couprie - 26 oktober 2011) |
(Foto: © Jacqueline Couprie - 26 oktober 2011) |
(Foto: © Jacqueline Couprie - 26 oktober 2011) |
(Foto: © Jacqueline Couprie - 26 oktober 2011) |
Ombouw Haagse GTL's naar pekeltrams, deel 5 (25 oktober 2011) |
Op dinsdag 25 oktober 2011 werden de nieuwe pekeltanks in de 3027 geplaatst.
De zes pekeltanks staan verdeeld over de drie wagenbakken.
De pekeltanks hebben een rechthoekige vorm en zijn gemaakt van een zwarte kunststof.
|
GTL 3003 begint aan zijn laatste reis (24 oktober 2011) |
Op maandagavond 24 oktober 2011 werd de GTL 3003 op De Werf opgeladen voor transport naar de sloper.
De 3003 werd op 27 april 1981 afgeleverd bij de HTM en was op 22 juni 1981 de eerste GTL in de reizigersdienst op tramlijn 3.
|
Na 30 jaar, 6 maanden en 28 dagen is het voor de 3003 afgelopen
(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 oktober 2011) |
Buitenlijners herenigd in de zon (23 oktober 2011) |
Op zondagmiddag 23 oktober 2011 kwam het er gelukkig toch nog van tijdens de tentoonstelling "Retourtje Leiden".
Buitenlijner 57 staat weer op zijn trucks en kon daarom naast de HTM 90 in de najaarszon opgesteld worden.
|
De HTM 57 en de HTM 90 eindelijk weer samen in de najaarszon
(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 oktober 2011) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 oktober 2011) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 oktober 2011) |
Werkzaamheden bij de Hoornbrug voor nieuwe tramlijn 15 (22 oktober 2000) |
(Dia: © www.digitaletram.nl - 22 oktober 2000) |
(Dia: © www.digitaletram.nl - 22 oktober 2000) |
(Dia: © www.digitaletram.nl - 22 oktober 2000) |
(Dia: © www.digitaletram.nl - 22 oktober 2000) |
(Dia: © www.digitaletram.nl - 22 oktober 2000) |
Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 6 (21 oktober 2011) |
(Foto: © Jacqueline Couprie - 21 oktober 2011) |
(Foto: © Jacqueline Couprie - 21 oktober 2011) |
Meerijden met een koppelstel op RR-lijn 4K (21 oktober 2011) |
Op vrijdagmorgen 21 oktober 2011 reden wij mee met de op dat moment nog enige dienst met gekoppelde voertuigen op lijn 4K.
Deze dienst start in Leidschendam en gaat dan vanaf Forepark met passagiers naar de Javalaan.
Vanaf de Javalaan gaat het koppelstel dan naar de tailtrack in de Monstersestraat.
Vanaf deze tailtrack rukt het RR-koppelstel in naar Leidschendam (NedTrain).
Het koppelstel was de combinatie van de RandstadRail-voertuigen 4055+4065.
|
In Leidschendam staan de 4055 + 4065 al klaar als koppelstel
(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 oktober 2011) |
Bij de halte Seghwaert kijken we door de ruit de cabines in
(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 oktober 2011) |
Vanaf de halte Javalaan wordt een volledige rit gereden naar de Monstersestraat
(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 oktober 2011) |
Vanaf de Loosduinseweg draait het koppelstel de Monstersestraat in
(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 oktober 2011) |
Vanaf de Monstersestraat wordt leeg 'ingerukt' naar Leidschendam
(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 oktober 2011) |
Ombouw Haagse GTL's naar pekeltrams, deel 4 (20 oktober 2011) |
De HTM bereidt zich voor op de komende winter en is druk bezig met het ombouwen van vier GTL's tot pekeltrams.
In de werkplaats van Zichtenburg is de 3027 al ver gevorderd.
Naar verwachting zullen in de laatste week van oktober de pekeltanks worden ingebouwd.
In totaal zullen per GTL zes pekeltanks worden gemonteerd die met elkaar worden verbonden.
In de voorste bak zal een ruit aan de deurenzijde worden vervangen door een plaat met een vulopening.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 oktober 2011) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 oktober 2011) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 oktober 2011) |
In de eerste instantie waren de sleuven om de metalen binten te bevestigen vrij smal uitgesneden.
Omdat er voor de inbouw van de pekeltanks op sommige plekken bredere uitsparingen nodig bleken te zijn en het uitfrasen daarvan vrij arbeidsintensief was, werd besloten de sleuven over de gehele tramlengte breder te maken.
Op de plekken waar deze bredere uitsparingen niet echt nodig zijn wordt de overtollige ruimte dicht gemaakt met hout, kit en andere materialen.
|
Na het maken van de sleuven zijn de wielen van de tram zichtbaar geworden
(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 oktober 2011) |
Dit lijkt er wel op maar is geen sneeuwschepje
(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 oktober 2011) |
De 3027 zal waarschijnlijk de eerste pekeltram zijn welke gereed komt
(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 oktober 2011) |
Nadat de stalen binten zijn gemonteerd komen de dwarsbinten aan de beurt
(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 oktober 2011) |
Bekijk hier de videofilm van de ombouw naar pekeltrams.
|
Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 5 (19 oktober 2011) |
Op woensdag 19 oktober stonden de werkzaamheden op het Stuyvesantplein in het teken van het aanbrengen van de 'boutjes en de nippeltjes'.
De diensttrams van tramlijn 6 konden de werkzaamheden trouwens wel stapvoets passeren.
|
(Foto: © Jacqueline Couprie - 19 oktober 2011) |
(Foto: © Jacqueline Couprie - 19 oktober 2011) |
(Foto: © Jacqueline Couprie - 19 oktober 2011) |
(Foto: © Jacqueline Couprie - 19 oktober 2011) |
Koektrommeltrams in Lissabon (18 oktober 1984) |
(Dia: © www.digitaletram.nl - 18 oktober 1984) |
(Dia: © www.digitaletram.nl - 18 oktober 1984) |
|