Tramlijn 90 tussen Binche en La Louviere (30 juni 1991) |
(Dia: © www.digitaletram.nl - 30 juni 1991) |
(Dia: © www.digitaletram.nl - 30 juni 1991) |
(Dia: © www.digitaletram.nl - 30 juni 1991) |
(Dia: © www.digitaletram.nl - 30 juni 1991) |
Tramtraject tramlijn 2 in Loosduinen op de schop, deel 9 (29 juni 2011) |
Op woensdag 29 juni 2011 waren de nieuwe bogen aangesloten voor de aansluiting tussen de keerlus van tramlijn 2 en remise Zichtenburg.
Omdat de tramoversteek op de Margaretha van Hennebergweg hierdoor was afgesloten werd de vervangende busdienst ingekort tot de Kapelaan Meereboerweg.
De werkzaamheden duren nog t/m 3 juli 2011.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
PCC's bij twee Haagse hoofdstations (28 juni 1969) |
Station Staatsspoor: PCC's 1187/3 en 1235/12
(Foto: © Ton Slootmaker - 28 juni 1969) |
Station Hollands Spoor: PCC's 1115/11 en 1225/12
(Foto: © Ton Slootmaker - 28 juni 1969) |
IJsland, een land zonder trams en treinen (27 juni 2011) |
IJsland heeft niets met trams en treinen.
Op het eiland is geen spoor te bekennen van deze vormen van railvervoer.
Of misschien toch wel?
Nee, toch niet, de enige trein in IJsland staat op een heel klein stukje spoorrails bij de haven van Reykjavik.
Het is slechts een monument en de enige herinnering aan een spoorlijntje welke ooit naar de haven reed.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Reykjavik heeft een busnet waarbij de frequentie de gehele dag een halfuursdienst heeft.
Tijdens de rondreis kwamen wij ook andere vreemde vervoermiddelen tegen.
De ooit in Vietnam gebruikte amfibie-voertuigen hebben een andere speciale taak gekregen en worden gebruikt voor de gletsjertochten tussen de smeltende ijsschotsen bij Jökulsárlón.
|
Tijdens onze IJsland-rondreis verbleven wij in hetzelfde hotel waar ook de leden van de Nederlandse Volkswagenclub logeerden.
Deze groep, trotse bezitters van zo'n dertig klassieke Volkswagens, maakte ook een rondreis door IJsland.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 26 juni 2011) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 26 juni 2011) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 26 juni 2011) |
Ontsporing 3129: Ga toch lekker lopen (27 juni 2002) |
Op 27 juni 2002 ontspoorde de 3129 in de Duinstraat. Het was een uitrukker van lijn 11.
De 3129 had toen nog zijn oude blauwe kleuren.
Het leek erop of de ontsporing was voorzien.
De tram droeg de tekst: "Ga toch lekker lopen".
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 27 juni 2002) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 27 juni 2002) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 27 juni 2002) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 27 juni 2002) |
Werkwagenfestival in Henegouwen (26 juni 2005) |
Op 26 juni 2005 werd er speciaal voor tramhobbyisten een werkwagenfestival georganiseerd in de nabijheid van depot Anderlues.
Tijdens dit festival kwamen er diverse combinaties op de baan en waren er erg veel mooie fotomomenten.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 26 juni 2005) |
Amsterdam Centraal in de regen op zaterdagavond (25 juni 2011) |
Bij het Centraal Station wordt nog steeds volop gewerkt aan de Noord-Zuidlijn.
De nieuw geplaatste grote borden wijzen de weg naar de trams en naar de koffie, die niet gratis is.
De winkels waren open tijdens Midzomernacht-sale, maar de verkoop viel tegen doordat de regen met bakken uit de lucht kletterde.
De Cock met cee-oo-cee-kaa zat in bureau Warmoesstraat aan een paar dossiers te werken en het was druk in het etablissement van smalle Lowietje.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 juni 2011) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 juni 2011) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 juni 2011) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 juni 2011) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 juni 2011) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 juni 2011) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 juni 2011) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 juni 2011) |
Haagse opleiding voor trambestuurders Houten (24 juni 2005) |
De laatste activiteit van de Haagse TW6000-en was het opleiden van de trambestuurders voor het tramlijntje Houten - Houten Castellum.
Op 24 juni 2005 was de TW6058 de enige nog rijvaardige TW6000 en werd daarom gebruikt voor de opleiding.
De opleiding bestond uit twee dagdelen waarbij tussen de middag geluncht werd in de Lijsterbesstraat.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 juni 2005) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 juni 2005) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 juni 2005) |
Zomaar een eindpunt: MIVA-tramlijnen 8 en 11, Eksterlaar (23 juni 1980) |
In 1992 hield de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer Antwerpen (MIVA) definitief op te bestaan en werd de naam veranderd in De Lijn.
De vervoersbedrijven in Vlaanderen (o.a. Antwerpen, Gent en De Kustlijn) gingen samen.
We ontmoetten in 1980 lijn 8 en 11 aan het oude eindpunt Eksterlaar.
Sinds 15 mei 2009 rijdt lijn 8 door naar Silsburg.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 juni 1980) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 juni 1980) |
Den Haag CS deels in de open lucht (22 juni 2011) |
Een deel van de overkapping boven de perrons van station Den Haag Centraal is verdwenen.
Het station ligt nu deels in de open lucht en de roltrappen zijn weg.
Voor de trams betekent dit niet zo veel, ze hebben (nog) nergens last van.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Wisseling van de wacht voor de tram van Houten (22 juni 2001) |
Op het emplacement van Utrecht stond op 22 juni 2001 de TW6016 klaar om de TW6021 in Houten te vervangen.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 22 juni 2001) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 22 juni 2001) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 22 juni 2001) |
Langs het perron van Houten-Castellum staat al enige tijd een defecte 6021
(Foto: © www.digitaletram.nl - 22 juni 2001) |
RandstadRail voertuig 4071 in Den Haag aangekomen (21 juni 2011) |
Nog één te gaan!
Alleen de 4072 verwachten we nog in Den Haag en dan is de vervolgserie compleet.
Omdat tramlijn 2 niet naar Kraayenstein rijdt, wordt er ook niet ingerukt door lijn 2.
Tijd om de rails op de Werf eens goed te slijpen.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Zomaar een eindpunt: RandstadRail lijn 4, De Uithof (21 juni 2011) |
Steeds meer "nieuwe" RandstadRailvoertuigen verschijnen in de lijndienst. Zo kwamen we vandaag de 4060 tegen op RandstadRail-lijn 4 naar De Uithof. Terwijl de 4060 aan De Uithof staat, wordt de nieuwe 4071 naar De Werf gereden.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Zomaar een tusseneindpunt: Koningin Wilhelminaplein (21 juni 1999) |
In 1999 kwamen er in Rotterdam verschillende trams uit het buitenland op bezoek in verband met de aanschaf van nieuwe trams.
Zo kwam tram DVG 2000 op bezoek uit Duisburg. DVG staat voor "Duisburger Verkehrsgesellschaft".
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 juni 1999) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 juni 1999) |
Aansluiting verlenging tramlijn 3 naar Loosduinen gelegd (20 juni 1985) |
Op het De Savornin Lohmanplein is de aansluiting gelegd voor de verlenging tramlijn 3 naar Loosduinen.
Over drie maanden zal tramlijn 3 doorrijden naar Loosduinen.
De keerlus op het De Savornin Lohmanplein blijft behouden voor calamiteiten en proefritten vanuit de Centrale Werkplaats.
Het koppelstel heeft net de bestemming Bohemen verlaten.
|
(Dia: © H. Ploeger - 20 juni 1985) |
Krappe keerlus tramlijn 11 weer opgeheven (19 juni 2011) |
De krappe tijdelijke keerlus van tramlijn 11 aan Scheveningen Haven behoort al weer tot het verleden.
Deze krappe lus is weer opgegebroken en op 19 juni 2011 werd er weer gebruik gemaakt van de buitenste lus.
Wegens zand in de rails werd lijn 11 in de loop van de middag via de Duinstraat en lijn 1 omgeleid naar Scheveningen Noorderstrand.
|
Tramlijn 11 maakt weer gebruik van de buitenste lus aan Scheveningen Haven
(Foto: © Markus Lohrer) |
GTL 3080 met nieuwe neus in de passagiersdienst (19 juni 2011) |
Nadat op vrijdag 17 juni 2011 de 3080 was vrijgegeven voor de dienst werd deze in het weekend ingezet op lijn 19.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Op vrijdag 17 juni 2011 maakte de 3080 een proefrit naar het De Savornin Lohmanplein en Moerwijk
(Foto: © HTM) |
Stremming RandstadRail wegens afgewaaide boomtak (18 juni 2011) |
Op zaterdag 18 juni 2011 kwam 4018 van RandstadRail lijn 3 in de richting Loosduinen in conflict met een afgewaaide boomtak.
De 4018 kon niet meer verder rijden en werd door achterganger 4012 over verkeerd spoor terug getrokken tot de remise Lijsterbesstraat.
Na het nodige rangeerwerk ging het convooi vanaf de Lijsterbesstraat naar Zichtenburg.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Nadat het convooi op een zijspoor was gezet kon de tramdienst worden hervat en waren er even drie Regiocitadissen naast elkaar te zien.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © Dejan Jeremic) |
Bekijk hier een video van Dejan Jeremic over deze stremming.
|
Met de "zandtram" naar Delft (17 juni 2011) |
De zandtram heeft nu een bestemming....
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
.... en rijdt net als de echte tram naar Delft
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De volgende halte is.... Burgemeester Hovylaan (16 juni 2011) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Voetbal-tramlijn 23 tijdens het EK 2000 (16 juni 2000) |
Op 16 juni 2000 werd tijdens EK 2000 in het Feyenoord stadion in Rotterdam de wedstrijd gespeeld tussen Nederland en Denemarken.
Tramlijn 23 verzorgde het vervoer van de supporters vanaf het Centraal Station naar het Feyenoord stadion.
Voor dit speciale vervoer werden voornamelijk 1600-en ingezet.
Nederland won de voetbalwedstrijd met 3-0.
|
(Dia: © www.digitaletram.nl - 16 juni 2000) |
De volgende halte is.... Kapelaan Meereboerweg (15 juni 2011) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Trambewegingen op het Hobbemaplein (15 juni 1969) |
(Foto: © Ton Slootmaker - 15 juni 1969) |
(Foto: © Ton Slootmaker - 15 juni 1969) |
(Foto: © Ton Slootmaker - 15 juni 1969) |
(Foto: © Ton Slootmaker - 15 juni 1969) |
Totaalreklametrams op het Hofplein (14 juni 2002) |
Langs de route van HTM tramlijn 14, deel 1 (13 juni 1965) |
Werkwagen H4 op de route van tramlijn 14 in de Pansierstraat
(Foto: © Ton Slootmaker - 13 juni 1965) |
De 1174 van lijn 14 op de Cornelis de Wittlaan richting Valeriusstraat
(Foto: © Ton Slootmaker - 13 juni 1965) |
GTL 3006 in Den Haag gearriveerd (12 juni 1981) |
Op 12 juni 1981 arriveerde de 3006 in Den Haag.
De tram werd afgeleverd per trein langs de Delftselaan.
De eerste zeven GTL's (3001-3007) werden door BN met donkerbruine wagennummers en vignetten aan de HTM afgeleverd.
|
(Dia: © Auguste Haas - 12 juni 1981) |
Extra trams tijdens het Haagsche Courant Vliegfeest (11 juni 1983) |
Op zaterdag 11 juni 1983 stond het Scheveningse strand in het teken van het Haagsche Courant vliegfeest.
Op lijn 11 tussen Scheveningen Haven en Station Hollands Spoor werden vanwege de verwachte toeloop extra trams ingezet.
|
Ook op andere lijnen werden extra PCC-koppelstellen ingezet zoals PCC-koppelstel 1331+2127 op tramlijn 7E
(Dia: © J. Woltjes) |
Ritten met museumtrams op vlaggetjesdag 2011 (11 juni 2011) |
(Foto: © Markus Lohrer) |
(Foto: © Markus Lohrer) |
(Foto: © Markus Lohrer) |
Mijn eerste eigen dia........ (11 juni 1975) |
Woensdag 11 juni 1975 was een bijzondere dag voor de webmaster van deze site.
Op deze dag kreeg ik een 'nieuwe' tweedehands Agfa camera, met externe belichtingsmeter, om eindelijk zelf eens dia's te kunnen maken.
Mijn eerste dia was, hoe kon het ook anders, een PCC-koppelstel van tramlijn 11 op de van Boetzelaerlaan richting Station HS.
|
Mijn eerste eigen camera |
Mijn eerste eigen dia |
Een bezoek aan de tram van Innsbruck (10 juni 2011) |
De tramlijnen van de Innsbrucker Verkehrsbetriebe worden bereden door nieuwe Flexcity Outlook-trams.
Het kleine net bestaat uit twee stadslijnen en één buitenlijn.
Rogier Potter bracht op 10 juni 2011 een kort bezoek aan deze stad.
|
City Tour trams tijdens EK 2000 (10 juni 2000) |
(Dia: © www.digitaletram.nl - 10 juni 2000) |
(Dia: © www.digitaletram.nl - 10 juni 2000) |
RandstadRail voertuig 4070 in Den Haag aangekomen (9 juni 2011) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Tramtraject tramlijn 2 in Loosduinen op de schop, deel 8 (8 juni 2011) |
Op woensdag 8 juni 2011 werden de nieuwe wissels gelegd voor de aansluiting van en naar remise Zichtenburg.
De 24-uur staking bij de HTM kwam voor de bouwers eigenlijk wel goed uit.
De vervangende buslijn 2 had op deze plek de bocht niet kunnen maken naar de eindhalte.
De Kraayensteinlaan was namelijk voor een groot gedeelte versperd.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
HTM presenteert GTL met botsvriendelijke neus (7 juni 2011) |
Op dinsdag 7 juni 2011 werd GTL 3080 als eerste tram met een botsvriendelijke neus aan de media gepresenteerd.
De presentatie werd verricht door Peter Smit, regiobestuurder Verkeer en Vervoer Haaglanden, samen met Linda Boot, directeur Railbedrijf HTM.
In totaal zullen honderd trams met deze zachte neus worden uitgerust.
Daarvan krijgen 53 trams uit de GTL8-I serie een Levensduur Verlengend Onderhoud (LVO).
De 47 trams uit de de GTL8-II serie (3101-3147) krijgen een midlife onderhoudsbeurt.
Deze honderd trams kunnen dan weer een aantal jaren mee.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Bij het ontwerpen van deze nieuwe botsvriendelijke neus is gebruik gemaakt van statistieken van aanrijdingen uit het verleden.
In een presentatie werd uitgelegd op welke wijze de nieuwe 'neus' werd ontwikkeld.
Bij een aanrijding wordt de kans kleiner dat voertuigen en slachtoffers onder de tram terecht komen.
Het valraam onder de tram is verwijderd.
|
Schematische tekening van de constructie
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
In een heldere presentatie werd uitgelegd op welke wijze de botsvriendelijke neus werd ontwikkeld
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De nieuwe botsvriendelijke neus is natuurlijk niet het enige wat nieuw is aan deze tram.
De wagen zelf is van binnen voorzien van LED-verlichting door alle wagenbakken.
Ook de buitenkant is anders waarbij de kleurstelling hetzelfde is gebleven maar waarbij het patroon iets gewijzigd is.
Ook de wagennummers en de logo's op de 3080 zijn groter.
|
Een paar dagen voor de presentatie was de botsvriendelijke neus van de 3080 nog anders van kleur.
|
(Foto: © HTM) |
(Foto: © HTM) |
Speciale tramlijn 19 tijdens 'Operatie Oranje' (6 juni 1998) |
Op zaterdag 6 juni 1998 stond de boulevard van Scheveningen in het teken van 'Operatie Oranje' ter gelegenheid van 750 jaar Den Haag.
Om de verwachte toeloop aan te kunnen werd er een speciale tramlijn 19 ingesteld als versterking van tramlijn 11.
De route van deze versterkingslijn 19 was alleen rond station Hollands Spoor anders dan de route van lijn 11.
Vanwege de slechte weersverwachtingen en aangekondigde protestacties kwamen er uiteindelijk maar 100.000 van de verwachte 500.000 bezoekers op de festiviteiten af.
Klik hier voor een presentatie over de versterkingslijn 19.
|
|
Geslaagde proefrit met PCC koppelstel 1308+2104 (5 juni 2011) |
Op zondagmorgen 5 juni 2011 werd in de vroege uurtjes een profiel-proefrit gereden met het Haagse PCC-koppelstel 1308+2104.
Het doel van deze proefrit was om vast te stellen of het iets bredere koppelstel probleemloos kan worden ingezet vanuit het trammuseum.
Tijdens de proefrit werd het gehele traject van tramlijn 44 bereden uitgezonderd de ondergrondse keerlus van het Pre-Metro station Montgomery.
Deze erg krappe keerlus werd op straatniveau bereden.
|
Het koppelstel kon zonder noemenswaardige problemen naar het eindpunt Tervuren rijden
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Het tramtraject over de bovengrondse keerlus bij Montgomery voert door nauwe straatjes en heeft scherpe bogen.
Het was even spannend omdat het de vraag was of het PCC-koppelstel deze route kon berijden.
Gelukkig bleek het geen probleem en werd de keerlus, hoewel piepend en krakend, zonder problemen bereden.
De proefrit was dus geslaagd!
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
|