Powered by "www.digitaletram.nl"


Onderwerpen van vroeger en nu

- 30-04-2011 - Excursie naar de Rheinbahn in Düsseldorf
- 30-04-1975 - Tram-excursie naar Henegouwen (SNCV)
- 29-04-2011 - Omleidingen vanwege het Life I Live festival (HTM)
- 28-04-2011 - 28 april in het verleden (1984) en in het heden (HTM)
- 27-04-2011 - RandstadRail voertuig 4065 in Nederland aangekomen (HTM)
- 26-04-2011 - Tramtraject tramlijn 2 in Loosduinen op de schop, deel 1 (HTM)
- 26-04-2011 - Twee aanrijdingen tussen trams op één dag (HTM)
- 25-04-2011 - Loosduinen twee maanden zonder tramlijn 2 (HTM)
- 24-04-2011 - Opening seizoen 2011 bij de EMA
- 23-04-2004 - Driewagen-tramstel op de Rijngouwelijn (NS/HTM)
- 22-04-2011 - Haagse PCC 1227 in Scheveningen aangekomen (TS)
- 21-04-2011 - Haagse PCC 1227 vertrokken uit Amsterdam (TS)
- 20-04-2011 - Oude tijden herleven op de museumtramlijn (EMA)
- 19-04-2011 - Een bezoek aan Alstom in Reichshoffen (HTM)
- 18-04-2011 - Keerdriehoek tramlijnen 1 en 19 in gebruik genomen (HTM)
- 18-04-2011 - Tramverkeer over het Lorentzplein weer hersteld (HTM)
- 18-04-2011 - Oude tijden herleven: driehoeken in Delft (HTM)
- 17-04-2011 - Traject tussen Delft Station en Tanthof buiten dienst, deel 3 (HTM)
- 17-04-2011 - Museumritten naar Scheveningen Haven (HTM)
- 16-04-2011 - Spoorvernieuwing op het Lorentzplein (HTM)
- 16-04-2011 - Tramlijn 19 naar Voorburg Station (HTM)
- 16-04-2011 - Tramlijn 1 naar Nootdorp (HTM)
- 15-04-2011 - RandstadRail voertuig 4064 in Nederland aangekomen (HTM)
- 15-04-2011 - Traject tussen Delft Station en Tanthof buiten dienst, deel 2 (HTM)
- 15-04-2011 - Een forensische blik op GTL 3047 (HTM)
- 14-04-1976 - Triest einde voor "Zwitser" motorwagen 216 (HTM)
- 13-04-2011 - Traject tussen Delft Station en Tanthof buiten dienst, deel 1 (HTM)
- 13-04-1970 - Buitenlijnen in de jaren zeventig (HTM)
- 13-04-2011 - Nieuwe sporen op de Laan van Meerdervoort (HTM)
- 12-04-1994 - Appelsientje aan Scheveningen Haven (HTM)
- 11-04-2001 - TW6016 bij NedTrain in Leidschendam (NS/HTM)
- 10-04-2011 - Omleidingen en oponthoud tijdens de Rotterdamse Marathon
- 10-04-2011 - Werkzaamheden langs traject van tramlijn 2, deel 4 (HTM)
- 09-04-2004 - Afgevoerde Amsterdamse trams in Moerdijk (GVBA)
- 08-04-2011 - Haagse bijwagen 779 overgebracht naar Hillegersberg (TS/RoMeO)
- 08-04-1967 - HTM tramlijn 1 omgeving Hoornbrug (HTM)
- 08-04-2011 - Ontsporing GTL 3016 Rijswijkseweg (HTM)
- 07-04-1973 - Open dag bij het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf Amsterdam (GVBA)
- 06-04-2011 - RandstadRail voertuig 4063 in Nederland aangekomen (HTM)
- 05-04-1996 - Tramlijn Openluchtmuseum Arnhem in gebruik genomen
- 04-04-2003 - Tramspotten rond station Hollands Spoor (HTM)
- 03-04-2011 - Nieuw seizoen voor Haags Openbaar Vervoer Museum (HOVM)
- 03-04-2009 - Spoorvernieuwing bij het Weteringplein (HTM)
- 02-04-2011 - Aanleg tijdelijke keerdriehoek voor de lijnen 1 en 19, deel 6 (HTM)
- 02-04-2005 - Van Stadstramlijn 6 naar RandstadRaillijn 4 (HTM)
- 01-04-2011 - RandstadRail voertuigen uit de vervolgserie in dienst (HTM)
- 01-04-2011 - Archief onderwerpen maart 2011


Excursie naar de Rheinbahn in Düsseldorf    (30 april 2011)
Zaterdag 30 april 2011 was er een excursie naar de Rheinbahn in Düsseldorf. Deze excursie stond in het teken van het afscheid van de klassieke Düwag-trams uit de 60- en 70-er jaren van de vorige eeuw. Vanuit Btf. Am Steinberg, waar op dat moment veel museummaterieel stond opgesteld, werden een tweetal tram-rondritten gereden over het tramnet.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)




(Foto: © www.digitaletram.nl)





Bekijk dit onderwerp ook op video: Excursie naar Düsseldorf.

Tram-excursie naar Henegouwen    (30 april 1975)
(Dia: © Auguste Haas - 30 april 1975)

Omleidingen vanwege het Life I Live festival    (29 april 2011)
Op vrijdag 29 april 2011 werd voor de eerste keer het Life I Live festival in het Haagse centrum georganiseerd. Dit festival is de opvolger van de Koninginnenach welke jarenlang werd georganiseerd. Vanwege de afsluitingen in het centrum moesten een aantal tramlijnen een andere route rijden. Tramlijn 17 werd in twee delen geknipt en reed vanaf het Statenkwartier via de Jan Hendrikstraat en de route van RR-lijn 3 weer terug. Vanaf Wateringen werd niet verder gereden dan de hulphalte Schedeldoekshaven. Via de Bierkade en het Zieken reed tramlijn 17 weer naar Wateringen.

(Foto: © Markus Lohrer)

(Foto: © Markus Lohrer)
(Foto: © Markus Lohrer)

28 april in het verleden (1984) en in het heden    (28 april 2011)

(Dia: © Auguste Haas - 28 april 1984)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 28 april 2011)


(Dia: © Auguste Haas - 28 april 1984)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 28 april 2011)

RandstadRail voertuig 4065 in Nederland aangekomen    (27 april 2011)
Op woensdag 27 april 2011 arriveerde er wederom een nieuw RandstadRail voertuig bij de Duits-Nederlandse grens. De 4065 is het 11e voertuig van de vervolgserie en kwam over de weg vanuit het in Frankrijk gelegen Reichshoffen. Rond 23:15 uur arriveerde de 4065 op De Werf en na het afladen stond de tram even na middernacht in de remise.
(Foto: © Peter van Bommel)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramtraject tramlijn 2 in Loosduinen op de schop, deel 1    (26 april 2011)
Op dinsdag 26 april 2011 begonnen de werkzaamheden om het traject van tramlijn 2 tussen de Thorbeckelaan en de keerlus in Kraayenstein geschikt te maker voor bredere tramvoertuigen. Tramlijn 2 werd ingekort tot de keerdriehoek op de Volendamlaan en een pendelbusdienst met lijnnummer 72 nam de dienst over. Vanwege de werkzaamheden kan de pendelbus niet de exacte route van lijn 2 volgen en moet omrijden via de Lisztstraat en het Arnold Spoelplein.

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)
De eerste dag van de werkzaamheden werd er flink gesloopt. Halteperrons werden afgebroken en de scherpe boog tussen de halte Kapelaan Meereboerweg en de oversteek over de Margaretha van Hennenbergweg werd verwijderd.





Twee aanrijdingen tussen trams op één dag    (26 april 2011)
Dinsdag 26 april 2011 was geen dag om op terug te kijken. Binnen een tijdsbestek van nog geen negen uur waren er twee GTL-RandstadRail-botsingen op twee verschillende plekken. Kort na middernacht botsten op de Loosduinseweg bij de Monstersestraat de 4001 van RR-lijn 4 en de 3018 van lijn 12 op elkaar. Rond 08:45 uur kwamen de 3007 van lijn 11 en de 4050 van RR-lijn 3 met elkaar in aanraking op de Laan van Meerdervoort ter hoogte van de Conradkade.
(Foto: © Koos Hulscher)










(Foto: © Dominique Mulder)

(Foto: © Dominique Mulder)
Nadat de 3007 naar achteren was geduwd kon de tram op de rails worden getakeld. Toen dat was gebeurd kon ook de 4050 op de rails worden getakeld. De schade aan beide trams was zeer groot. (Foto's: © Dejan Jeremic, Regio15)





Loosduinen twee maanden zonder tramlijn 2    (25 april 2011)
Op 25 april 2011 (2e Paasdag) reed tramlijn 2 voorlopig voor het laatst tussen de Volendamlaan en Kraayenstein. De komende maanden wordt dit traject geschikt gemaakt voor bredere voertuigen. De bovenleidingmasten in de krappe boog langs de A. Petersweg zijn al een tijdje gemerkt met een rood kruis en zullen waarschijnlijk snel verdwenen zijn.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
Tramlijn 2, verscholen in het groen, reed op 2e Paasdag voorlopig voor het laatst door Loosduinen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Opening seizoen 2011 bij de EMA    (24 april 2011)
Op zondag 24 april 2011 werd het nieuwe seizoen bij de Elektrische Museumtramlijn Amsterdam geopend door de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan. Voor deze opening werd gebruik gemaakt van de rijvaardige Union 144. De opening stond dit jaar in het teken van de terugkeer van de trams uit de voormalige AOM-collectie.

(Foto: © Railtheater Amsterdam)

(Foto: © Railtheater Amsterdam)
Op de foto links, gemaakt aan het eindpunt Bovenkerk staan v.l.n.r voor de tram: conducteur EMA, Wethouder Levie (Amstelveen), GVB-directeur Bolier, Wijkwethouder Stadsdeel Zuid en de burgemeester Van der Laan met dochters.


(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Driewagen-tramstel op de Rijngouwelijn    (23 april 2004)
Op de spoorlijn tussen Alphen aan den Rijn en Gouda waren regelmatig driewagen-tramstellen waar te nemen. Van de zes aanwezige A32-trams (6101-6106) was de 6105 in de eerste jaren van deze lightrailproef altijd gemakkelijk te herkennen omdat deze tram door een uitstapje naar Groningen andersom tussen Alphen en Gouda heeft gereden.
Een driewagen-tramstel 6102-6105-6101 van de lijn Alphen-Gouda bij Alphen aan den Rijn
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Haagse PCC 1227 in Scheveningen aangekomen    (22 april 2011)
Op vrijdagochtend 22 april 2011 keerde PCC 1227 na een afwezigheid van 28 jaar weer terug in Den Haag. De 1227 vertrok op 29 januari 1983 naar de Museumtramlijn in Amsterdam. Op 8 november 1988 verhuisde deze 1227 naar het Spoorwegmuseum te Utrecht maar keerde twee jaar later weer terug in Amsterdam. Het is de bedoeling dat de 1227 wordt opgeknapt en een rijdende toekomst gaat krijgen. Na het afladen werd de 1227 gewassen in de remise.
(Foto: © www.digitaletram.nl)






(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © Raymond Naber)

Haagse PCC 1227 vertrokken uit Amsterdam    (21 april 2011)

(Foto: © Railtheater Amsterdam)

(Foto: © Railtheater Amsterdam)
(Foto: © Railtheater Amsterdam)

Oude tijden herleven op de museumtramlijn    (20 april 2011)
(Foto: © Railtheater Amsterdam)

Een bezoek aan Alstom in Reichshoffen    (19 april 2011)
Op dinsdag 19 april 2011 bezochten wij de fabriek van Alstom in het Franse Reichshoffen. In deze fabriek werd op dat moment gewerkt aan de laatste RandstadRail voertuigen. RR-voertuig 4065 werd door de HTM afgenomen en komt binnenkort naar Den Haag. In dezelfde hal stond ook de 4069 waarvan de bakken nog gescheiden waren in afwachting van de draaistellen. De onderstaande foto's zijn op groter formaat te bekijken door erop te klikken.

De 4065 wordt gekeurd door de HTM

Alle onderdelen worden getest

Vanuit de 4065 een kijk op de B-bak van de 4069

De nog aparte B-bak van de 4069

Naast de 4065 staan de A- en C-bak van de 4069

De A-bak van de 4069 in groothoekperspectief

In de hal naast de hal met de 4065 en 4069 werd er met man en macht aan RandstadRail voertuig 4066 gewerkt.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

In een aangrenzende nieuw gebouwde fabriekshal stonden de 4067 en de 4068. Deze gloednieuwe RandstadRail voertuigen werden daar gereed gemaakt voor proefritten op de aanwezige testbaan langs het fabrieksterrein. Aan het begin van de avond werd de 4067 naar buiten gebracht en klaar gezet voor een aantal proefritten de volgende dag.





De 4067 wordt naar buiten gerangeerd en naar de testbaan geduwd
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Eenmaal op de testbaan wacht de 4067 geduldig tot de volgende dag
(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De toekomstige 4070 t/m 4072 stonden in een grote fabriekshal en verkeerden nog in de opbouwfase. De cabines stonden nog los en waren nog niet voorzien van het bedieningsconsole en de daarbij horende elektrische onderdelen. De bakken (A, B en C) waren wel deels voorzien van de basis-onderdelen en de bekende blauwe RandstadRail vloer.
In de grote hal wordt gewerkt aan de laatste drie voertuigen (4070, 4071 en 4072)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een cabine, mogelijk voor de 4072, in 'liggende' positie
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Cabine 'A17' (4071) staat netjes te wachten op de verdere afwerking
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op het fabrieksterrein kwamen wij ook nog een "oude bekende" tegen. De truck welke elke keer het vervoer van de RandstadRail voertuigen verzorgde stond daar geduldig te wachten op de volgende tram. Het nieuwe voertuig wordt over het fabrieksterrein vanuit de hal naar de oplaadplaats geduwd. De volgende tram is in dit geval de 4065....

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Fotomontage: © www.digitaletram.nl)

Langs deze weg willen wij de HTM en ALSTOM bedanken voor de gastvrije ontvangst.

Keerdriehoek tramlijnen 1 en 19 in gebruik genomen    (18 april 2011)
Op maandag 18 april 2011 werd de tijdelijke keerdriehoek voor de tramlijnen 1 en 19 langs het Westvest in gebruik genomen. Deze driehoek blijft in gebruik tot eind 2011. Na het driehoeken vertrekken de trams vanaf het Westvest.





(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramverkeer over het Lorentzplein weer hersteld    (18 april 2011)
In het weekend van 16 en 17 april 2011 was er geen tramverkeer mogelijk over het Lorentzplein. Op maandagmorgen 18 april 2011 waren de nieuwe sporen gelegd en konden de tramlijnen 1, 16 en 17 weer hun normale route rijden.

(Foto: © Roland Bal)

(Foto: © Roland Bal)

Oude tijden herleven: driehoeken in Delft    (18 april 2011)
Net als vroeger wordt er ook nu weer gedriehoekt in Delft. Voordat tramlijn 1 werd doorgetrokken naar de Delftse wijk Tanthof op 26 augustus 1994, werd er ook al gedriehoekt in Delft. Dit gebeurde toen vlak voor het station. De nieuwe driehoek is echter van tijdelijke aard en heeft de vorm van de letter U. Daardoor loopt deze parallel aan het Westvest.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Traject tussen Delft Station en Tanthof buiten dienst, deel 3    (17 april 2011)
Op zaterdag 16 april 2011 begonnen de werkzaamheden voor de inkorting van de tramlijnen 1 en 19 tot Delft Station. Op zondag 17 april 2011 was de keerdriehoek aangesloten en waren er op het Westvest twee korte kopspoortjes gemaakt, deels uit bestaande sporen. De bovenleiding naar de Prinses Irenetunnel was al verwijderd na de laatste rit.




(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Museumritten naar Scheveningen Haven    (17 april 2011)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Spoorvernieuwing op het Lorentzplein    (16 april 2011)





Op "16 en 17 april" geen "lijnen 16 en 17"
(Foto: © Markus Lohrer)

Vanaf Wateringen reed tramlijn 17 niet verder dan de Visseringlaan
(Foto: © Markus Lohrer)

Tramlijn 19 naar Voorburg Station    (16 april 2011)
In het weekend van 16 & 17 april 2011 vonden er spoorwerkzaamheden plaats in Delft. De tramlijnen 1 en 19 konden niet naar Delft rijden en hadden Broekpolder tijdelijk als eindpunt. Tramlijn 19 reed vanaf Leidschendam Leidsenhage na de halte Broekpolder door naar de lus bij Voorburg Station. Vanaf Broekpolder reden bussen naar Delft Tanthof.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 1 naar Nootdorp    (16 april 2011)
In het weekend van 16 & 17 april 2011 vonden er spoorwerkzaamheden plaats in Delft. De tramlijnen 1 en 19 konden niet naar Delft rijden en hadden Broekpolder tijdelijk als eindpunt. Lijn 1 reed vanaf Scheveningen Noorderstrand na de halte Broekpolder door naar de keerlus van lijn 15 in Nootdorp. Vanaf Broekpolder reden de bussen naar Tanthof.
(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRail voertuig 4064 in Nederland aangekomen    (15 april 2011)
Op vrijdag 15 april 2011 arriveerde er wederom een nieuw RandstadRail voertuig bij de Duits-Nederlandse grens. De 4064 is het tiende railvoertuig van de vervolgserie en kwam op de weg vanuit het in Frankrijk gelegen Reichshoffen. Rond 22:45 uur arriveerde de 4064 op De Werf en na het afladen stond de tram even na middernacht in de remise.
(Foto: © Peter van Bommel)

(Foto: © Peter van Bommel)

(Foto: © Peter van Bommel)


(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Traject tussen Delft Station en Tanthof buiten dienst, deel 2    (15 april 2011)
Vanaf zaterdag 16 april 2011 rijden er voorlopig geen trams meer tussen Delft Station en Delft Tanthof. Wegens de bouw van de spoortunnel worden de lijnen 1 en 19 ingekort tot Delft Station. Op het Westvest komen twee eindsporen voor deze tramlijnen. De Prinses Irene tunnel onder het treinspoor komt in de nieuwe situatie definitief te vervallen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)


(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een forensische blik op GTL 3047    (15 april 2011)
Zoals u misschien weet rijdt de 3047 momenteel met een proefbeugel rond. Tijd om daar eens een forensische blik op te werpen. De 3047 rijdt hier op tramlijn 15 over de Laan van Hoornwijck en is toevallig gefotografeerd vanuit het Nederlands Forensisch Instituut. Als we even inzoomen op de beugel dan zien we heel goed hoe de beugel op het dak is gemonteerd. Achterop zit nog steeds de originele oude beugel en deze blijft voorlopig nog wel aanwezig.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Triest einde voor "Zwitser" motorwagen 216    (14 april 1976)
Op 14 april 1976 werd de Zwitser motorwagen 216 bij 's Gravenmade gesloopt. Deze tram uit de serie 201-216 werd gebouwd bij Werkspoor Utrecht en werd op 31 maart 1949 afgeleverd. De tram kwam op 5 september 1949 in dienst en reed voor het laatst in de dienst op 5 april 1964. (Bron: 130 jaar tram in Den Haag - Drs. A. E. E. van Donselaar)
(Dia: © Collectie Ab van Donselaar - 14 april 1976)

Traject tussen Delft Station en Tanthof buiten dienst, deel 1    (13 april 2011)
Vanaf zaterdag 16 april 2011 rijden er voorlopig geen trams meer tussen Delft Station en Delft Tanthof. Wegens de bouw van de spoortunnel worden de lijnen 1 en 19 ingekort tot Delft Station. Op het Westvest komen twee eindsporen voor deze tramlijnen. De Prinses Irene tunnel onder het treinspoor komt in de nieuwe situatie definitief te vervallen.
(Foto: © Raymond Naber)

(Foto: © Raymond Naber)

(Foto: © Raymond Naber)

Buitenlijnen in de jaren zeventig    (13 april 1970)

Klassieke bovenleidingmasten bij 's Gravenmade
(Foto: © Ton Slootmaker - 13 april 1970)

Halterende PCC's 1203 en 1164 bij Voorburg Station
(Foto: © Ton Slootmaker - 13 april 1970)

Nieuwe sporen op de Laan van Meerdervoort    (13 april 2011)
Op de Laan van Meerdervoort zijn de afgelopen weken tussen de Archimedesstraat en de Beeklaan de tramsporen vervangen in de richting Loosduinen. Op woensdag 13 april 2011 werd het beton gestort tussen de tramsporen terwijl de RandstadRailvoertuigen het traject langzaam bereden. De komende weken wordt het andere spoor vervangen.

(Foto: © Joris van der Ros)

(Foto: © Joris van der Ros)

(Foto: © Joris van der Ros)

(Foto: © Joris van der Ros)

Appelsientje aan Scheveningen Haven    (12 april 1994)
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 april 1994)

TW6016 bij NedTrain in Leidschendam    (11 april 2001)
Om meer kennis op te doen met lightrail werd de uit Hannover overgenomen TW6016 bij NedTrain in Leidschendam geschikt gemaakt voor proefnemingen. De tram zou later worden gebruikt voor proefritten op de Hofpleinlijn en kwam voor proefnemingen zelfs in Heerlen. Uiteindelijk kwam de TW6016 in de reguliere dienst op het tramlijntje in Houten.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 april 2001)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 april 2001)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 april 2001)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 april 2001)

Omleidingen en oponthoud tijdens de Rotterdamse Marathon    (10 april 2011)
Op zondag 10 april 2011 stond Rotterdam weer in het teken van de jaarlijkse Marathon. Een flink aantal tramlijnen werden omgeleid of in twee delen geknipt. Op sommige plekken waren lange rijen wachtende trams waar te nemen.

Tramfile op de Putselaan door de Marathon
(Foto: © Markus Lohrer)

Tramlijn 2 driehoekte op het Beukendaal
(Foto: © Markus Lohrer)

Het noordelijke deel van lijn 25 reed met ZGT's
(Foto: © Markus Lohrer)

De keerlus bij Blijdorp was ineens erg druk
(Foto: © Markus Lohrer)

Werkzaamheden langs traject van tramlijn 2, deel 4    (10 april 2011)
De werkzaamheden langs het traject van tramlijn 2 blijven niet alleen beperkt tot het aanpassen van de halteperrons. Er worden ook hele stukken tramrails vervangen en nieuwe bovenleidingmasten geplaatst. Op zondag 10 april 2011 ging de eerste rit met de museumtrams vanaf het Haags Openbaar Vervoer Museum naar Kraayenstein via tramlijn 2.
(Foto: © www.digitaletram.nl)




(Foto: © www.digitaletram.nl)

Afgevoerde Amsterdamse trams in Moerdijk    (9 april 2004)
(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 april 2004)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 april 2004)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 april 2004)

Haagse bijwagen 779 overgebracht naar Hillegersberg    (8 april 2011)
In Rotterdam werd op vrijdag 8 april 2011 de (ex-)Haagse bijwagen 779 van de Kleiweg naar de Kootsekade (remise Hillegersberg) overgebracht. Deze bijwagen was enige tijd geleden al overgebracht vanuit Amsterdam Noord naar de RET in Rotterdam. De bijwagen komt uit de voormalige AOM-verzameling en zal in Rotterdam worden gerestaureerd.
(Foto: © Kees Dessens)

(Foto: © Kees Dessens)

(Foto: © Kees Dessens)

HTM tramlijn 1 omgeving Hoornbrug    (8 april 1967)

PCC 1202 op tramlijn 1 richting Delft bij tunneltje onder de A13
(Foto: © Ton Slootmaker - 8 april 1967)

PCC 1217 op tramlijn 1 richting Den Haag Turfmarkt
(Foto: © Ton Slootmaker - 8 april 1967)

Ontsporing GTL 3016 Rijswijkseweg    (8 april 2011)
Op vrijdag 8 april 2011 ontspoorde rond 08.15 uur de 3016 van tramlijn 10 op de kruising van de Rijswijkseweg met de Laakkade. Hierdoor was tramverkeer in beide richtingen niet meer mogelijk en moesten de tramlijnen 10 en 15 tijdelijk een andere route rijden. Een poging om de 3016 tram met behulp van de brandweerkraan weer op de rails te krijgen mislukte omdat deze defect raakte. De 3016 werd uiteindelijk met vijzels herspoord, daarbij geholpen door de brandweer. Nadat de 3016 was ingerukt naar de werkplaats kwam rond 11:00 uur het tramverkeer weer op gang.
(Foto: © www.digitaletram.nl)




(Foto: © www.digitaletram.nl)

Open dag bij het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf Amsterdam    (7 april 1973)

(Dia: © Rob van der Bijl - 7 april 1973)

(Dia: © Rob van der Bijl - 7 april 1973)

(Dia: © Rob van der Bijl - 7 april 1973)

(Dia: © Rob van der Bijl - 7 april 1973)

(Dia: © Rob van der Bijl - 7 april 1973)

(Dia: © Rob van der Bijl - 7 april 1973)

(Dia: © Rob van der Bijl - 7 april 1973)

(Dia: © Rob van der Bijl - 7 april 1973)

(Dia: © Rob van der Bijl - 7 april 1973)

RandstadRail voertuig 4063 in Nederland aangekomen    (6 april 2011)
Op woensdag 6 april 2011 arriveerde er wederom een nieuw RandstadRail voertuig bij de Duits-Nederlandse grens. De 4063 is het negende railvoertuig van de vervolgserie en kwam vanuit het in Frankrijk gelegen Reichshoffen.
(Foto: © Jos Straathof)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn Openluchtmuseum Arnhem in gebruik genomen    (5 april 1996)
In het voorjaar van 1996 werd de 1,7 kilometer lange tramlijn over het terrein van het Openluchtmuseum in Arnhem in gebruik genomen. Op vrijdag 5 april 1996 reden er een aantal historische trams op deze tramlijn. Het NZH tramstel A327 + B37 was vanwege de opening naar het Openluchtmuseum overgebracht en was voorzien van een bloemstuk.
(Dia: © www.digitaletram.nl - 5 april 1996)





(Dia: © www.digitaletram.nl - 5 april 1996)

(Dia: © www.digitaletram.nl - 5 april 1996)

Tramspotten rond station Hollands Spoor    (4 april 2003)
Op vrijdag 4 april 2003 kon de omgeving van het Haagse station Hollands Spoor nog worden geobserveerd vanuit de studentenflat aan de Rijswijkseweg. Toevallig was er ook de mogelijkheid om op het dak de omgeving te fotograferen.





Nieuw seizoen voor Haags Openbaar Vervoer Museum    (3 april 2011)
Vanaf 3 april 2011 heeft het Haags Openbaar Vervoer Museum haar poorten weer geopend voor het publiek. Tot eind oktober is het museum iedere zondagmiddag geopend. Op deze eerste dag reden de PCC 1210 en 'beugeltram' 164.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Spoorvernieuwing bij het Weteringplein    (3 april 2009)
Precies twee jaar geleden werden de sporen bij het Weteringplein vernieuwd. Sindsdien zijn er weer werkzaamheden geweest en is de halte richting Centraal Station verplaatst. Deze halte lag ooit onder het viaduct, maar nu niet meer.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aanleg tijdelijke keerdriehoek voor de lijnen 1 en 19, deel 6    (2 april 2011)

(Foto: © Frank Pennin)

(Foto: © Frank Pennin)

(Foto: © Frank Pennin)

(Foto: © Frank Pennin)

Van Stadstramlijn 6 naar RandstadRaillijn 4    (2 april 2005)
In Den Haag werd in het voorjaar van 2005 op diverse plekken gewerkt aan de voorbereidingen voor RandstadRail. Tramlijn 6 werd ingekort tot het Castricumplein wegens werkzaamheden op de Meppelweg en bij remise Zichtenburg.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRail voertuigen uit de vervolgserie in dienst    (1 april 2011)
De nieuwe voertuigen uit de serie  4055 - 4072  zijn nog niet allemaal afgeleverd bij de HTM. Wel zijn deze voertuigen zo nu en dan in de reguliere dienst aan te treffen. Op 1 april 2011 lukte het om er eentje vast te leggen op RR-lijn 4.
(Foto: © Markus Lohrer)