Excursie naar de Rheinbahn in Düsseldorf (30 april 2011) |
Zaterdag 30 april 2011 was er een excursie naar de Rheinbahn in Düsseldorf.
Deze excursie stond in het teken van het afscheid van de klassieke Düwag-trams uit de 60- en 70-er jaren van de vorige eeuw.
Vanuit Btf. Am Steinberg, waar op dat moment veel museummaterieel stond opgesteld, werden een tweetal tram-rondritten gereden over het tramnet.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Tram-excursie naar Henegouwen (30 april 1975) |
(Dia: © Auguste Haas - 30 april 1975) |
Omleidingen vanwege het Life I Live festival (29 april 2011) |
Op vrijdag 29 april 2011 werd voor de eerste keer het Life I Live festival in het Haagse centrum georganiseerd.
Dit festival is de opvolger van de Koninginnenach welke jarenlang werd georganiseerd.
Vanwege de afsluitingen in het centrum moesten een aantal tramlijnen een andere route rijden.
Tramlijn 17 werd in twee delen geknipt en reed vanaf het Statenkwartier via de Jan Hendrikstraat en de route van RR-lijn 3 weer terug.
Vanaf Wateringen werd niet verder gereden dan de hulphalte Schedeldoekshaven.
Via de Bierkade en het Zieken reed tramlijn 17 weer naar Wateringen.
|
(Foto: © Markus Lohrer) |
(Foto: © Markus Lohrer) |
(Foto: © Markus Lohrer) |
28 april in het verleden (1984) en in het heden (28 april 2011) |
(Dia: © Auguste Haas - 28 april 1984) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 28 april 2011) |
(Dia: © Auguste Haas - 28 april 1984) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 28 april 2011) |
RandstadRail voertuig 4065 in Nederland aangekomen (27 april 2011) |
Op woensdag 27 april 2011 arriveerde er wederom een nieuw RandstadRail voertuig bij de Duits-Nederlandse grens.
De 4065 is het 11e voertuig van de vervolgserie en kwam over de weg vanuit het in Frankrijk gelegen Reichshoffen.
Rond 23:15 uur arriveerde de 4065 op De Werf en na het afladen stond de tram even na middernacht in de remise.
|
(Foto: © Peter van Bommel) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Tramtraject tramlijn 2 in Loosduinen op de schop, deel 1 (26 april 2011) |
Op dinsdag 26 april 2011 begonnen de werkzaamheden om het traject van tramlijn 2 tussen de Thorbeckelaan en de keerlus in Kraayenstein geschikt te maker voor bredere tramvoertuigen.
Tramlijn 2 werd ingekort tot de keerdriehoek op de Volendamlaan en een pendelbusdienst met lijnnummer 72 nam de dienst over.
Vanwege de werkzaamheden kan de pendelbus niet de exacte route van lijn 2 volgen en moet omrijden via de Lisztstraat en het Arnold Spoelplein.
|
(Foto: © Ton Slootmaker) |
(Foto: © Ton Slootmaker) |
De eerste dag van de werkzaamheden werd er flink gesloopt.
Halteperrons werden afgebroken en de scherpe boog tussen de halte Kapelaan Meereboerweg en de oversteek over de Margaretha van Hennenbergweg werd verwijderd.
|
Twee aanrijdingen tussen trams op één dag (26 april 2011) |
Dinsdag 26 april 2011 was geen dag om op terug te kijken.
Binnen een tijdsbestek van nog geen negen uur waren er twee GTL-RandstadRail-botsingen op twee verschillende plekken.
Kort na middernacht botsten op de Loosduinseweg bij de Monstersestraat de 4001 van RR-lijn 4 en de 3018 van lijn 12 op elkaar.
Rond 08:45 uur kwamen de 3007 van lijn 11 en de 4050 van RR-lijn 3 met elkaar in aanraking op de Laan van Meerdervoort ter hoogte van de Conradkade.
|
(Foto: © Koos Hulscher) |
(Foto: © Dominique Mulder) |
(Foto: © Dominique Mulder) |
Nadat de 3007 naar achteren was geduwd kon de tram op de rails worden getakeld.
Toen dat was gebeurd kon ook de 4050 op de rails worden getakeld.
De schade aan beide trams was zeer groot.
(Foto's: © Dejan Jeremic, Regio15)
|
Loosduinen twee maanden zonder tramlijn 2 (25 april 2011) |
Op 25 april 2011 (2e Paasdag) reed tramlijn 2 voorlopig voor het laatst tussen de Volendamlaan en Kraayenstein.
De komende maanden wordt dit traject geschikt gemaakt voor bredere voertuigen.
De bovenleidingmasten in de krappe boog langs de A. Petersweg zijn al een tijdje gemerkt met een rood kruis en zullen waarschijnlijk snel verdwenen zijn.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Tramlijn 2, verscholen in het groen, reed op 2e Paasdag voorlopig voor het laatst door Loosduinen
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Opening seizoen 2011 bij de EMA (24 april 2011) |
Op zondag 24 april 2011 werd het nieuwe seizoen bij de Elektrische Museumtramlijn Amsterdam geopend door de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan.
Voor deze opening werd gebruik gemaakt van de rijvaardige Union 144.
De opening stond dit jaar in het teken van de terugkeer van de trams uit de voormalige AOM-collectie.
|
(Foto: © Railtheater Amsterdam) |
(Foto: © Railtheater Amsterdam) |
Op de foto links, gemaakt aan het eindpunt Bovenkerk staan v.l.n.r voor de tram:
conducteur EMA, Wethouder Levie (Amstelveen), GVB-directeur Bolier, Wijkwethouder Stadsdeel Zuid en de burgemeester Van der Laan met dochters.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Driewagen-tramstel op de Rijngouwelijn (23 april 2004) |
Op de spoorlijn tussen Alphen aan den Rijn en Gouda waren regelmatig driewagen-tramstellen waar te nemen.
Van de zes aanwezige A32-trams (6101-6106) was de 6105 in de eerste jaren van deze lightrailproef altijd gemakkelijk te herkennen omdat deze tram door een uitstapje naar Groningen andersom tussen Alphen en Gouda heeft gereden.
|
Een driewagen-tramstel 6102-6105-6101 van de lijn Alphen-Gouda bij Alphen aan den Rijn
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Haagse PCC 1227 in Scheveningen aangekomen (22 april 2011) |
Op vrijdagochtend 22 april 2011 keerde PCC 1227 na een afwezigheid van 28 jaar weer terug in Den Haag.
De 1227 vertrok op 29 januari 1983 naar de Museumtramlijn in Amsterdam.
Op 8 november 1988 verhuisde deze 1227 naar het Spoorwegmuseum te Utrecht maar keerde twee jaar later weer terug in Amsterdam.
Het is de bedoeling dat de 1227 wordt opgeknapt en een rijdende toekomst gaat krijgen.
Na het afladen werd de 1227 gewassen in de remise.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © Raymond Naber) |
Haagse PCC 1227 vertrokken uit Amsterdam (21 april 2011) |
(Foto: © Railtheater Amsterdam) |
(Foto: © Railtheater Amsterdam) |
(Foto: © Railtheater Amsterdam) |
Oude tijden herleven op de museumtramlijn (20 april 2011) |
(Foto: © Railtheater Amsterdam) |
Een bezoek aan Alstom in Reichshoffen (19 april 2011) |
Op dinsdag 19 april 2011 bezochten wij de fabriek van Alstom in het Franse Reichshoffen.
In deze fabriek werd op dat moment gewerkt aan de laatste RandstadRail voertuigen.
RR-voertuig 4065 werd door de HTM afgenomen en komt binnenkort naar Den Haag.
In dezelfde hal stond ook de 4069 waarvan de bakken nog gescheiden waren in afwachting van de draaistellen.
De onderstaande foto's zijn op groter formaat te bekijken door erop te klikken.
|
De 4065 wordt gekeurd door de HTM |
Alle onderdelen worden getest |
Vanuit de 4065 een kijk op de B-bak van de 4069 |
De nog aparte B-bak van de 4069 |
Naast de 4065 staan de A- en C-bak van de 4069 |
De A-bak van de 4069 in groothoekperspectief |
In de hal naast de hal met de 4065 en 4069 werd er met man en macht aan RandstadRail voertuig 4066 gewerkt.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
In een aangrenzende nieuw gebouwde fabriekshal stonden de 4067 en de 4068.
Deze gloednieuwe RandstadRail voertuigen werden daar gereed gemaakt voor proefritten op de aanwezige testbaan langs het fabrieksterrein.
Aan het begin van de avond werd de 4067 naar buiten gebracht en klaar gezet voor een aantal proefritten de volgende dag.
|
De 4067 wordt naar buiten gerangeerd en naar de testbaan geduwd
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Eenmaal op de testbaan wacht de 4067 geduldig tot de volgende dag
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De toekomstige 4070 t/m 4072 stonden in een grote fabriekshal en verkeerden nog in de opbouwfase.
De cabines stonden nog los en waren nog niet voorzien van het bedieningsconsole en de daarbij horende elektrische onderdelen.
De bakken (A, B en C) waren wel deels voorzien van de basis-onderdelen en de bekende blauwe RandstadRail vloer.
|
In de grote hal wordt gewerkt aan de laatste drie voertuigen (4070, 4071 en 4072)
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Een cabine, mogelijk voor de 4072, in 'liggende' positie
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Cabine 'A17' (4071) staat netjes te wachten op de verdere afwerking
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Op het fabrieksterrein kwamen wij ook nog een "oude bekende" tegen.
De truck welke elke keer het vervoer van de RandstadRail voertuigen verzorgde stond daar geduldig te wachten op de volgende tram.
Het nieuwe voertuig wordt over het fabrieksterrein vanuit de hal naar de oplaadplaats geduwd.
De volgende tram is in dit geval de 4065....
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Fotomontage: © www.digitaletram.nl) |
Langs deze weg willen wij de HTM en ALSTOM bedanken voor de gastvrije ontvangst.
|
Keerdriehoek tramlijnen 1 en 19 in gebruik genomen (18 april 2011) |
Op maandag 18 april 2011 werd de tijdelijke keerdriehoek voor de tramlijnen 1 en 19 langs het Westvest in gebruik genomen.
Deze driehoek blijft in gebruik tot eind 2011.
Na het driehoeken vertrekken de trams vanaf het Westvest.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Tramverkeer over het Lorentzplein weer hersteld (18 april 2011) |
In het weekend van 16 en 17 april 2011 was er geen tramverkeer mogelijk over het Lorentzplein.
Op maandagmorgen 18 april 2011 waren de nieuwe sporen gelegd en konden de tramlijnen 1, 16 en 17 weer hun normale route rijden.
|
(Foto: © Roland Bal) |
(Foto: © Roland Bal) |
Oude tijden herleven: driehoeken in Delft (18 april 2011) |
Net als vroeger wordt er ook nu weer gedriehoekt in Delft.
Voordat tramlijn 1 werd doorgetrokken naar de Delftse wijk Tanthof op 26 augustus 1994, werd er ook al gedriehoekt in Delft.
Dit gebeurde toen vlak voor het station.
De nieuwe driehoek is echter van tijdelijke aard en heeft de vorm van de letter U.
Daardoor loopt deze parallel aan het Westvest.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Traject tussen Delft Station en Tanthof buiten dienst, deel 3 (17 april 2011) |
Op zaterdag 16 april 2011 begonnen de werkzaamheden voor de inkorting van de tramlijnen 1 en 19 tot Delft Station.
Op zondag 17 april 2011 was de keerdriehoek aangesloten en waren er op het Westvest twee korte kopspoortjes gemaakt, deels uit bestaande sporen.
De bovenleiding naar de Prinses Irenetunnel was al verwijderd na de laatste rit.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Museumritten naar Scheveningen Haven (17 april 2011) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Spoorvernieuwing op het Lorentzplein (16 april 2011) |
Op "16 en 17 april" geen "lijnen 16 en 17"
(Foto: © Markus Lohrer) |
Vanaf Wateringen reed tramlijn 17 niet verder dan de Visseringlaan
(Foto: © Markus Lohrer) |
Tramlijn 19 naar Voorburg Station (16 april 2011) |
In het weekend van 16 & 17 april 2011 vonden er spoorwerkzaamheden plaats in Delft.
De tramlijnen 1 en 19 konden niet naar Delft rijden en hadden Broekpolder tijdelijk als eindpunt.
Tramlijn 19 reed vanaf Leidschendam Leidsenhage na de halte Broekpolder door naar de lus bij Voorburg Station.
Vanaf Broekpolder reden bussen naar Delft Tanthof.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Tramlijn 1 naar Nootdorp (16 april 2011) |
In het weekend van 16 & 17 april 2011 vonden er spoorwerkzaamheden plaats in Delft.
De tramlijnen 1 en 19 konden niet naar Delft rijden en hadden Broekpolder tijdelijk als eindpunt.
Lijn 1 reed vanaf Scheveningen Noorderstrand na de halte Broekpolder door naar de keerlus van lijn 15 in Nootdorp.
Vanaf Broekpolder reden de bussen naar Tanthof.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
RandstadRail voertuig 4064 in Nederland aangekomen (15 april 2011) |
Op vrijdag 15 april 2011 arriveerde er wederom een nieuw RandstadRail voertuig bij de Duits-Nederlandse grens.
De 4064 is het tiende railvoertuig van de vervolgserie en kwam op de weg vanuit het in Frankrijk gelegen Reichshoffen.
Rond 22:45 uur arriveerde de 4064 op De Werf en na het afladen stond de tram even na middernacht in de remise.
|
(Foto: © Peter van Bommel) |
(Foto: © Peter van Bommel) |
(Foto: © Peter van Bommel) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
| |