Powered by "www.digitaletram.nl"


Onderwerpen van vroeger en nu

- 31-03-2011 - GTL 3025 maakt reklame voor de UNHCR (HTM)
- 31-03-1973 - Open dag in de HTM-vestingen (HTM)
- 30-03-2005 - Spoorvernieuwing bij de halte Houtrustbrug (HTM)
- 29-03-2011 - RandstadRail voertuig 4062 in Nederland aangekomen (HTM)
- 29-03-1991 - Kop-staart botsing tussen twee PCC's (HTM)
- 28-03-2011 - Nieuwe aardebaan voor tramlijn 9 (HTM)
- 28-03-2011 - Stoer uiterlijk voor GTL's met nieuwe beugel (HTM)
- 28-03-2011 - RET tramlijn 8 tijdelijk naar de Pelgrimsstraat (RET)
- 28-03-1981 - Deelnemers excursie maken kennis met GTL 3001 (HTM)
- 27-03-2011 - Frisse neus voor PCC-koppelstel 1308+2104 (TS)
- 26-03-2011 - Werkzaamheden langs traject van tramlijn 2, deel 3 (HTM)
- 26-03-2011 - Waarnemingen in centrumzone 5400 (HTM)
- 25-03-2004 - Spoorvernieuwing op het Buitenhof (HTM)
- 24-03-2011 - Proefrit SL 432 (ex-6101) In Stockholm (SL)
- 23-03-2001 - De tram in de voorsteden van Parijs (RATP)
- 23-03-2011 - Aanleg tijdelijke keerdriehoek voor de lijnen 1 en 19, deel 5 (HTM)
- 22-03-2011 - RandstadRail voertuig 4061 in Den Haag aangekomen (HTM)
- 22-03-1968 - Nieuwe trambrug voor lijn 9 bij Madurodam (HTM)
- 21-03-2011 - Lentesfeer langs RandstadRail (HTM)
- 21-03-2011 - Het 'theater-overloopwissel' van Porto (STCP)
- 20-03-1968 - Haagse tramtrajecten uit het verleden: Parallelweg (HTM)
- 19-03-2011 - PCC's 1308 en 2104 tijdelijk terug in Den Haag (TS)
- 19-03-2011 - Ontsporing RandstadRail 4008 op de Meppelweg (HTM)
- 19-03-2011 - Proef met nieuwe pantograaf op GTL 3047 (HTM)
- 19-03-2011 - Aanleg tijdelijke keerdriehoek voor de lijnen 1 en 19, deel 4 (HTM)
- 19-03-2011 - Linksom (en even niet) door de Krakeling (HTM)
- 18-03-1990 - Zomaar een dag op het Haagse tramnet (HTM)
- 17-03-1967 - Triest einde voor gesloten aanhangrijtuigen serie 751-780 (HTM)
- 16-03-2005 - Van Stadstramlijn 3 naar RandstadRaillijn 3 (HTM)
- 15-03-1966 - De verdwenen tramtrajecten van de HTM (HTM)
- 14-03-2011 - De restauratie van buitenlijner 58, deel 6 (TS)
- 13-03-2011 - Rechtsom via de Zoetermeerse krakeling, deel 2 (HTM)
- 13-03-2011 - Omleidingen en inkortingen tijdens de CPC-loop (HTM)
- 12-03-2011 - Rechtsom via de Zoetermeerse krakeling, deel 1 (HTM)
- 12-03-2011 - Trams in de spoorzone van Delft (HTM)
- 12-03-2011 - Aanleg tijdelijke keerdriehoek voor de lijnen 1 en 19, deel 3 (HTM)
- 11-03-1995 - Station Voorburg 't Loo nader bekeken (NS)
- 10-03-2011 - RandstadRail voertuig 4060 in Den Haag aangekomen (HTM)
- 10-03-2004 - De aankomst van Citadis 2031 in Rotterdam (RET)
- 09-03-2005 - Over de Conradkade met tramlijn 11 (HTM)
- 09-03-2011 - Proefritje met gekoppelde RandstadRail voertuigen (HTM)
- 08-03-2011 - Tijdelijke overkapping tijdens verbouwing Den Haag CS (HTM)
- 07-03-1971 - De verlenging van tramlijn 6 naar Leidschendam (HTM)
- 06-03-2011 - Aanleg tijdelijke keerdriehoek voor de lijnen 1 en 19, deel 2 (HTM)
- 06-03-2011 - De verlenging van de Oosterheemlijn in Zoetermeer (HTM)
- 05-03-2011 - Een tramhalte nader bekeken: Weimarstraat (HTM)
- 04-03-1997 - Omleidingen tijdens bouw van de Haagse tramtunnel (HTM)
- 03-03-2011 - RandstadRail voertuig 4059 in Den Haag aangekomen (HTM)
- 03-03-2011 - Frisse neus voor RandstadRail voertuig 4058 (HTM)
- 02-03-1984 - Trams in de Egyptische havenstad Alexandrië (Egypte)
- 01-03-2011 - Werkzaamheden langs traject van tramlijn 2, deel 2 (HTM)
- 01-03-2011 - Archief onderwerpen februari 2011


GTL 3025 maakt reklame voor de UNHCR    (31 maart 2011)
Op donderdag 31 maart 2011 reed GTL 3025 op tramlijn 15/16 tussen Nootdorp en Wateringen voor het eerst met een nieuwe totaalreklame. De tram rijdt wegens de 60e verjaardag van de United Nations High Commisionar for Refugees.

(Foto: © Markus Lohrer)

(Foto: © Markus Lohrer)

Open dag in de HTM-vestingen    (31 maart 1973)
Op 31 maart 1973 was er een open dag in de HTM vestigingen. Op het terrein van de remise Lijsterbesstraat stond veel werkmaterieel opgesteld. Ook Scheveningen en de goederenloods op de Delftselaan konden worden bezocht.
(Foto: © Rob van der Bijl - 31 maart 1973)





(Foto: © Rob van der Bijl - 31 maart 1973)

(Foto: © Rob van der Bijl - 31 maart 1973)

Spoorvernieuwing bij de halte Houtrustbrug    (30 maart 2005)
Ter hoogte van de halte Houtrustbrug van tramlijn 11 werden de sporen over de President Kennedylaan vernieuwd. Op tramlijn 11 reden op 30 maart 2005 nog een aantal TW6000-en uit het Duitse Hannover in de dagelijkse dienst.





RandstadRail voertuig 4062 in Nederland aangekomen    (29 maart 2011)
Op dinsdag 29 maart 2011 arriveerde het nieuwste RandstadRail voertuig bij de Duits-Nederlandse grens. De 4062 was het achtste voertuig in de vervolgserie en was over de weg vervoerd vanuit het in Frankrijk gelegen Reichshoffen. Omdat de zware transporten door Nederland alleen in de avonduren mogen plaatsvinden werd er pas rond 20:00 uur koers gezet naar Den Haag. Rond de klok van 23:30 uur arriveerde de 4062 op De Werf achter remise Zichtenburg.
(Foto: © Peter van Bommel)

Kop-staart botsing tussen twee PCC's    (29 maart 1991)
Op vrijdag 29 maart 1991 botste PCC 1118 van tramlijn 12 achterop PCC 1166 van tramlijn 11 even voorbij de halte Wouwermanstraat. De schade aan de trams was gering en hebben na dit incident nog enige tijd in de dienst gereden.

Nieuwe aardebaan voor tramlijn 9    (28 maart 2011)
Tussen Madurodam en het Circustheater krijgt tramlijn 9 op diverse plekken een nieuwe aardebaan. De rails wordt vrijgemaakt, iets opgehoogd en vervolgens weer opgevuld met aarde. Ook zal er weer nieuw gras worden gezaaid.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Stoer uiterlijk voor GTL's met nieuwe beugel    (28 maart 2011)
De twee GTL's 3047 en 3048 hebben met hun nieuwe beugel een stoer uiterlijk gekregen. Wanneer de proef slaagt, zullen wellicht meer GTL's van een dergelijke beugel worden voorzien. Beugels van hetzelfde type zijn o.a. te zien op de RandstadRailvoertuigen, maar ook op de RR-metro's van de RET en op de metrostellen 70 t/m 73 van het GVBA. De beide dames van H&M in de abri's genieten van deze stoere tram, terwijl Donald Duck boos is dat hij niets kan zien.
(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RET tramlijn 8 tijdelijk naar de Pelgrimsstraat    (28 maart 2011)
Vanaf maandag 28 maart 2011 wordt in Rotterdam de Schiedamseweg gereconstrueerd. Tramlijn 4 wordt rijdt tussen het Heemraadsplein en het Marconiplein via de Mathenesserlaan. Tramlijn 8 wordt bij het Hudsonplein ingekort tot Pelgrimsstraat en maakt gebruik van de oude keerlus van de vroegere lijn 9. De werkzaamheden duren 2 maanden.





Deelnemers excursie maken kennis met GTL 3001    (28 maart 1981)
Op 28 maart 1981 organiseerde de NVBS een excursie waarbij ook de gloednieuwe GTL 3001 bij betrokken was. De 3001 was toen nog voorzien van zwarte nummers. Deze zouden later vervangen worden door cremekleurige nummers.
(Foto: © Ton Slootmaker - 28 maart 1981)

(Foto: © Ton Slootmaker - 28 maart 1981)

(Foto: © Ton Slootmaker - 28 maart 1981)

Frisse neus voor PCC-koppelstel 1308+2104    (27 maart 2011)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Werkzaamheden langs traject van tramlijn 2, deel 3    (26 maart 2011)





Waarnemingen in centrumzone 5400    (26 maart 2011)
Centrumzone 5400 in Den Haag heeft zijn langste tijd gehad. Met de invoering van de OV-chipkaart en de definitieve verdwijning van de strippenkaart weet straks niemand meer dat de centrumzone in Den Haag het nummer 5400 had. In deze zone zagen we op zaterdag 26 maart 2011 dat behalve de 3047 nu ook de 3048 een nieuwe tijdelijke pantograaf heeft gekregen. Verder zagen we op tramlijn 9 ook de nieuwste totaalreklametram (3023) aan onze lens voorbij rijden.
(Foto: © www.digitaletram.nl)





Spoorvernieuwing op het Buitenhof    (25 maart 2004)
Van 24 t/m 30 maart 2004 werden de sporen vernieuwd in de omgeving van het Buitenhof. De tramlijnen 1 en 15/16 moesten omrijden of werden ingekort.  Tramlijn 17 werd in twee delen gesplitst en driehoekte op het Tournooiveld.





(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 maart 2004)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 maart 2004)

Proefrit SL 432 (ex-6101) In Stockholm    (24 maart 2011)
Proefrit in Stockholm met de 432 (ex-6101) op tramlijn 12 tussen Alvik en Nockeby
(Foto: © Roger Elmefors, Bromma)

De tram in de voorsteden van Parijs    (23 maart 2001)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 maart 2001)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 maart 2001)

Aanleg tijdelijke keerdriehoek voor de lijnen 1 en 19, deel 5    (23 maart 2011)





RandstadRail voertuig 4061 in Den Haag aangekomen    (22 maart 2011)
In de avond van dinsdag 22 maart 2011 arriveerde RandstadRailvoertuig 4061 achter remise Zichtenburg. Het nieuwe RandstadRailvoertuig werd ook nu weer op De Werf afgeladen. De 4061 is het zevende voertuig van de vervolgserie van 18 voertuigen. Deze voertuigen zijn nodig voor de verlenging van lijn RR4 in Oosterheem en de inzet op tramlijn 2.
Vanaf de Lozerlaan moet de truck met het RandstadRailvoertuig twee keer steken om op De Werf te komen
(Foto: © www.digitaletram.nl)





Nieuwe trambrug voor lijn 9 bij Madurodam    (22 maart 1968)

PCC 1124/9 in de oude situatie bij Madurodam
(Foto: © Ton Slootmaker - 2 maart 1968)

PCC van tramlijn 9 op de nieuwe brug bij Madurodam
(Foto: © Ton Slootmaker - 22 maart 1968)

Lentesfeer langs RandstadRail    (21 maart 2011)
Langzaam maar zeker komt het voorjaar eraan. In Loosduinen rijdt RandstadRail langs opbloeiende narcisjes.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het 'theater-overloopwissel' van Porto    (21 maart 2011)
In het Portugeese Porto heeft de  Rua do Dr. Magelhaes Lemos  eenrichting verkeer, ook voor de tram. Toch is daar een wisselplaats. Deze is naast het Theatro Rivoli en normaal gesproken maakt de tram gebruik van het rechter spoor. Soms staan hier vrachtauto's welke decorstukken moeten in- en uitladen en dan kunnen de trams via het linker spoor. Dit linker spoor wordt zelden gebruikt maar op maandag 21 maart 2011 was dit anders. Op het rechter spoor stonden twee grote trucks van de RTP (Portugese televisie) van waaruit een enorme hoeveelheid kabels het theater in gingen.
(Foto: © Ernst Kers)

Haagse tramtrajecten uit het verleden: Parallelweg    (20 maart 1968)

PCC 1140/11 en de 1191/12 op de Parallelweg
(Foto: © Ton Slootmaker - 20 maart 1968)

PCC 1227 van lijn 12 op het straatspoor op de Parallelweg
(Foto: © Ton Slootmaker - 20 maart 1968)

PCC's 1308 en 2104 tijdelijk terug in Den Haag    (19 maart 2011)
Op zaterdag 19 maart 2011 kwamen de PCC's 1308 en 2104 vanuit Amsterdam tijdelijk terug bij de HTM. Deze PCC's worden in remise Scheveningen opgeknapt en zullen dan worden overgebracht naar Brussel. De 1308 arriveerde in de ochtend als eerste op het achterterrein van remise Scheveningen. De 2104 arriveerde aan het begin van de middag.

Nadat de 1308 was afgeladen werd door de vervoerder Brouwer koers gezet naar Amsterdam om de 2104 op te halen.
(Foto: Koos Hulscher - © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © Rene Weterings)

Ontsporing RandstadRail 4008 op de Meppelweg    (19 maart 2011)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
RandstadRail lijn 4 werd tijdelijk ingekort tot de keerlus bij Leyenburg
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Proef met nieuwe pantograaf op GTL 3047    (19 maart 2011)
Op zaterdag 19 maart 2011 werd GTL 3047 overgebracht van de werkplaats Zichtenburg naar remise Lijsterbesstraat. De voorste pantograaf van de 3047 was in de werkplaats als proef vervangen door een nieuwe eenbenige pantograaf.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aanleg tijdelijke keerdriehoek voor de lijnen 1 en 19, deel 4    (19 maart 2011)
Op zaterdag 19 maart 2011 zijn we weer eens even gaan kijken naar de stand van zaken in Delft. Het schiet aardig op.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Linksom (en even niet) door de Krakeling    (19 maart 2011)
In het weekend van 19 en 20 maart 2011 werd er in Zoetermeer weer gewerkt aan het spoor. Lijn 3 reed dat weekend alleen linksom door de Krakeling. Zaterdag was er een sein- of wisselstoring waardoor de lijnen 3 en 4 in zijn geheel niet reden. Volle haltes waren het gevolg. De stremming duurde een uur en er was helaas geen vervangend vervoer.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Zomaar een dag op het Haagse tramnet    (18 maart 1990)
In januari 1990 werd GTL 3039 tijdelijk als proef beschilderd in grijze tinten met rode deuren. Op 18 maart 1990 reed deze GTL op tramlijn 12. Tramlijn 12 was in die dagen gekoppeld aan tramlijn 16 en reed de gehele route onder het lijnnummer 12. Op het remiseterrein van Zichtenburg stonden de buiten dienst gestelde 2100-en hun lot af te wachten.

(Dia: © www.digitaletram.nl - 18 maart 1990)

(Dia: © www.digitaletram.nl - 18 maart 1990)
(Dia: © www.digitaletram.nl - 18 maart 1990)

Triest einde voor gesloten aanhangrijtuigen serie 751-780    (17 maart 1967)
Op 17 maart 1967 was de remise 's Gravenmade het trieste decor van de sloop van een aantal aanhangrijtuigen uit de serie 751-780. Gelukkig werden er voor het verbranden een aantal bordjes als herinnering door hobbyisten verwijderd. De aanhangrijtuigen werden al in 1929 bij de HTM afgeleverd en hebben tot eind oktober 1965 in de dienst gereden.
(Dia: © Aad de Meij - 17 maart 1967)





Van Stadstramlijn 3 naar RandstadRaillijn 3    (16 maart 2005)
In Den Haag werd in het voorjaar van 2005 op diverse plekken gewerkt aan de voorbereidingen voor RandstadRail. Een belangrijk onderdeel daarvan was het aanpassen van de haltes om deze geschikt te maken voor breder materieel.

GTL 3072 op lijn 3K bij de deels aangepaste halte Azaleaplein
(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 maart 2005)

GTL 3053 van tramlijn 3 bij de tijdelijke halte Azaleaplein
(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 maart 2005)

De halte Appelstraat is voor een groot deel al aangepast
(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 maart 2005)

GTL 3080 van tramlijn 3 ter hoogte van de nieuwe halte Appelstraat
(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 maart 2005)

De verdwenen tramtrajecten van de HTM    (15 maart 1966)

Omleiding voor PCC 1131 van lijn 8 over de sporen van de al opgeheven lijn 14
(Foto: © Ton Slootmaker - 15 maart 1966)

PCC 1116 van lijn 10 in de Boekhorststraat, kort voor de opheffing
(Foto: © Ton Slootmaker - 15 maart 1966)

De restauratie van buitenlijner 58, deel 6    (14 maart 2011)
In de werkplaats aan de Lijsterbesstraat wordt nog steeds hard gewerkt aan de restauratie van de buitenlijner 58.
Op 14 maart 2011 zien we dat de elektromotoren deels zijn ingebouwd en het andere deel klaar ligt voor de inbouw.
(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

Rechtsom via de Zoetermeerse krakeling, deel 2    (13 maart 2011)
In het weekend van 12 en 13 maart 2011 werd er in Zoetermeer alleen maar rechtsom door de Krakeling gereden.

(Foto: © Joris van der Ros)

(Foto: © Joris van der Ros)

Omleidingen en inkortingen tijdens de CPC-loop    (13 maart 2011)
Op zondag 13 maart 2011 werd in Den Haag weer de CPC-loop georganiseerd. Tramlijn 11 reed enige tijd niet tussen de Loosduinseweg en Scheveningen en reed een rondje door het centrum waarbij door over de Prinsegracht en door de Jan Hendrikstraat werd gereden. Lijn 12 reed niet tussen de De La Reyweg en Duindorp en keerde bij Leyenburg. Tramlijn 9 werd vanwege deze CPC-loop ook tijdelijk ingekort tot de keerdriehoek op de Nieuwe Parklaan/Duinweg.
Lijn 11 heeft tegenwoordig weinig mogelijkheden bij stremmingen en moest het doen met een rondje door en om het centrum
(Foto: © www.digitaletram.nl)





(Foto: © Markus Lohrer)

(Foto: © Markus Lohrer)

Rechtsom via de Zoetermeerse krakeling, deel 1    (12 maart 2011)
In het weekend van 12 en 13 maart 2011 werd er in Zoetermeer alleen maar rechtsom door de Krakeling gereden. De werkzaamheden waren aan het andere spoor en hielden vooral het aanvullen van het porfier in. Bij Driemanspolder en Centrum-West werden een aantal nieuwe betonblokken geplaatst om de bovenleidingsportalen steviger te verankeren.
Een railvoertuig met grindwagens rijdt onder een bovenleidingsportaal door waarop een blauwe reiger als een soort inspecteur de wacht houdt
(Foto: © Hans Vollebregt)

(Foto: © Joris van der Ros)

(Foto: © Joris van der Ros)

Trams in de spoorzone van Delft    (12 maart 2011)
De spoorzone in Delft is voortdurend aan veranderingen onderhevig. Door de bouw van de spoortunnel moeten ook de tramlijnen zich aanpassen. Binnenkort worden de tramsporen weer verlegd om plaats te maken voor de bouwers.

Het blijft natuurlijk altijd bijzonder als een GTL twee pantografen tegen de draad heeft
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aanleg tijdelijke keerdriehoek voor de lijnen 1 en 19, deel 3    (12 maart 2011)
Op zaterdag 12 maart 2011 zijn de sporen van de tijdelijke keerdriehoek aan de Westvest in Delft voor een groot deel gelegd. Het uiteinde van de keerdriehoek komt evenwijdig aan het bestaande spoor richting Delft Tanthof te liggen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)





Station Voorburg 't Loo nader bekeken     (11 maart 1995)
Vanaf december 1994 reed sprinter 2008 als 'Extra Express' op de Zoetermeerlijn. Het treinstel was beschilderd door Peter van Ede en werd meestal als 'nachtsprinter' íngezet om de reizigers 's nachts na een avondje stappen weer thuis te brengen. Dit treinstel heeft echter niet lang gereden want het overgrote deel van reizigers bestond uit discogangers die na een avondje alcohol hoognodig op zoek waren naar een toilet. En uitgerekend in dit treinstel zat geen toilet.......
De 'Nachtsprinter' reed ook overdag als gewone trein en halteert hier aan Station Voorburg 't Loo
(Dia: © verzameling ©www.digitaletram.nl - 11 maart 1995)

RandstadRail voertuig 4060 in Den Haag aangekomen    (10 maart 2011)
In de late avond van donderdag 10 maart 2011 arriveerde RandstadRailvoertuig 4060 achter remise Zichtenburg. Het nieuwe RandstadRail voertuig werd ook nu op De Werf afgeladen. De 4060 is het zesde voertuig van de vervolgserie van 18 voertuigen. Deze voertuigen zijn nodig voor de verlenging van lijn RR4 in Oosterheem en de inzet op tramlijn 2.




(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © Geert Jan van der Toorn)

(Foto: © Geert Jan van der Toorn)

De aankomst van Citadis 2031 in Rotterdam    (10 maart 2004)
Een groot deel van de Rotterdamse Citadistrams van de serie 2001-2060 werden afgeleverd bij de Parksluizen. De trams werden afgeladen op een ongebruikt stuk tramspoor en vervolgens door een ZGT naar de Hilledijk gesleept.
(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 maart 2004)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 maart 2004)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 maart 2004)

Over de Conradkade met tramlijn 11    (9 maart 2005)





Proefritje met gekoppelde RandstadRail voertuigen    (9 maart 2011)
Op woensdagochtend 9 maart 2011 was er een klein proefritje vanuit de werkplaats Zichtenburg met twee gekoppelde RandstadRailvoertuigen op De Werf. De A-bak van de 4006 was voor deze gelegenheid gekoppeld aan de A-bak van de 4008. Dit is te zien aan de tegenovergestelde stand van de pantografen en de positie van de deuren in de C-bak.
(Foto: © Rinus van de Kuil)

Tijdelijke overkapping tijdens verbouwing Den Haag CS    (8 maart 2011)
In verband met de verbouwing van het Haagse Centraal Station worden er tijdelijke voorzieningen aangebracht. Op de tramperrons van CS-hoog worden verlaagde stalen overkappingen aangebracht. Deze tijdelijke stalen overkappingen worden aangebracht om de veiligheid voor de tramreizigers te garanderen maar dienen natuurlijk ook als beschutting.

De verlenging van tramlijn 6 naar Leidschendam    (7 maart 1971)

Aanleg tijdelijke keerdriehoek voor de lijnen 1 en 19, deel 2    (6 maart 2011)
(Foto: © Frank Pennin)

(Foto: © Frank Pennin)

(Foto: © Frank Pennin)

De verlenging van de Oosterheemlijn in Zoetermeer    (6 maart 2011)

(Foto: © Leen Dortwegt)

(Foto: © Leen Dortwegt)

(Foto: © Leen Dortwegt)

(Foto: © Leen Dortwegt)

Een tramhalte nader bekeken: Weimarstraat    (5 maart 2011)
Het Haagse tramnet kent een aantal haltes met dezelfde naam. Tramlijn 11 heeft een halte Weimarstraat maar ook tramlijn 12 heeft een halte met deze straatnaam. Op 5 maart 2011 namen we een kijkje bij de halte van tramlijn 12.

(Foto: @ Frank Pennin)

(Foto: @ Frank Pennin)

Omleidingen tijdens bouw van de Haagse tramtunnel    (4 maart 1997)
De bouw van de Haagse tramtunnel heeft in het Haagse centrum erg veel hinder opgeleverd, Veel tramlijnen moesten regelmatig en langdurig worden omgeleid. Na het opbreken van de tramsporen door de Grote Marktstraat moesten de tramlijnen 2, 6 en 10 voor langere tijd omrijden via de Jan Hendrikstraat, de Gravenstraat, het Buitenhof en de Hofweg.

De 3005 van tramlijn 2 komt vanuit de Jan Hendrikstraat op de oude route
(Dia: © www.digitaletram.nl - 4 maart 1997)

De 3117 van tramlijn 10 in de bocht naar de Jan Hendrikstraat
(Dia: © www.digitaletram.nl - 4 maart 1997)

RandstadRail voertuig 4059 in Den Haag aangekomen    (3 maart 2011)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Frisse neus voor RandstadRail voertuig 4058    (3 maart 2011)
(Foto: © Rinus van de Kuil)

Trams in de Egyptische havenstad Alexandrië    (2 maart 1984)
De Egyptische havenstad Alexandrië beschikt over een voor Egyptische begrippen redelijk georganeerd tramnet. Op 2 maart 1984 waren de Düwags van het opgeheven trambedrijf van Kopenhagen nog volop in dienst. Voor de toeristen was er een toeristenlijntje met een dubbeldekker. Naar de buitenwijken was er een metro-achtig tramnet beschikbaar.
Toevallige ontmoeting met een werkwagen van het trambedrijf van Alenandrië - 2 maart 1984
(Dia: © www.digitaletram.nl)

(Dia: © www.digitaletram.nl - 2 maart 1984)

(Dia: © www.digitaletram.nl - 2 maart 1984)

Werkzaamheden langs traject van tramlijn 2, deel 2    (1 maart 2011)
Om tramlijn 2 geschikt te maken voor breed trammaterieel ontkomt ook de keerdriehoek op de Volendamlaan niet aan vervanging. De bovenleidingmasten staan nu verder van het spoor en een deel van het tramspoor is ook vervangen.

(Foto: @ www.digitaletram.nl)

(Foto: @ www.digitaletram.nl)