Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van november 2010

- 28-11 - Excursie met PCC 1024 door Brussel
- 28-11 - Voorbereidingen aanpassen halteperrons tramlijn 2
- 24-11 - Tramlijn 2 rijdt weer naar Leidschendam Noord
- 24-11 - Bestickerde Blokkendozen in Amsterdam
- 20-11 - Roemloos einde voor slijptram H23 (ex-HTM 1207)
- 20-11 - LTM 610 (ex-HTM 90) terug op Haagse bodem
- 20-11 - Jaarboek "Trams 2011" gepresenteerd in Nieuwegein
- 19-11 - Buslijn PL in Paramaribo tijdelijk ingekort
- 15-11 - Lijn 12 naar beneden bij Sloterdijk
- 14-11 - Overbrenging truck ex-3200
- 11-11 - Roestende treinen in Suriname
- 10-11 - Totaalreclame, maar dan anders
- 10-11 - De Leidsenhage IJs-express
- 03-11 - Sloop van de GTL mock-up 3200
- 01-11 - Werkzaamheden nieuwe keerlus Amsterdam Sloterdijk
- 01-11 - HTM bussen in dienst op Schiphol
- 01-11 - Typisch herfstweer op 01-11-10 bij Madurodam
- 01-11 - Archief onderwerpen oktober 2010


Excursie met PCC 1024 door Brussel    (28 november 2010)
(Foto: © wwww.digitaletram.nl)

(Foto: © Rogier Potter)

(Foto: © Rogier Potter)

Voorbereidingen aanpassen halteperrons tramlijn 2    (28 november 2010)
Na het recentelijk aanpassen van de halteperrons in  Leidschendam-Voorburg  wordt nu ook de rest van tramlijn 2 aangepakt. Het traject van tramlijn 2 vanaf de halte Fahrenheitstraat tot en met Kraaijenstein is op dit moment nog niet geschikt voor bredere voertuigen.  Bij de halte Fahrenheitstraat zijn de afgelopen week de noodperrons aangebracht.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 2 rijdt weer naar Leidschendam Noord    (24 november 2010)
Vanaf zondag 21 november 2010 rijdt tramlijn 2 weer naar Leidschendam Noord. De infrastructuur is nog niet helemaal gereed maar de tram kon alvast al weer gaan rijden. Langs Leidsenhage rijden er nu dus drie tramlijnen (2, 6 en 19).





(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Bestickerde Blokkendozen in Amsterdam    (24 november 2010)
Bij het GVB in Amsterdam rijden op dit moment twee 'Blokkendozen' rond met een totaalreclame.  De 813 heeft het winnende Streetview ontwerp (Google) als thema en de 781 maakt reclame voor het herbouwde 'De la Mar' theater.

(Foto: © Jaap van der Noordt)

(Foto: © Jaap van der Noordt)

(Foto: © Jaap van der Noordt)

(Foto: © Jaap van der Noordt)

Roemloos einde voor slijptram H23 (ex-HTM 1207)    (20 november 2010)
Nadat de afgelopen maanden al regelmatig bruikbare onderdelen uit de slijptram H23 waren verwijderd is het tijdperk H23 nu echt ten einde. De ex-1207 is in de werkplaats aan de Lijsterbesstraat in hapklare brokken uiteen gevallen en daardoor geen railvoertuig meer. De restanten zullen uiteindelijk waarschijnlijk tot conservenblikjes worden verwerkt.
(Foto: © Rene Weterings)

(Foto: © Rene Weterings)

(Foto: © Rene Weterings)

Bekijk foto's van de H23 in betere tijden: Railslijpwagen H23 van de HTM.

LTM 610 (ex-HTM 90) terug op Haagse bodem    (20 november 2010)
Op zaterdag 20 november 2010 keerde buitenlijner LTM 610 (ex-HTM 90) na 45 jaar weer terug in Den Haag. De LTM 610 zal worden terug gebracht in de Haagse HTM 90 uitvoering. Hoewel de HTM 90 voorlopig nog niet rijvaardig is zal deze wel een belangrijke rol spelen bij het grote buitenlijnfeest welke in het najaar van 2011 zal worden georganiseerd.
(Foto: © Raymond Naber/Tramwegstichting)

(Foto: © Eric Sallevelt)

(Foto: © Eric Sallevelt)
(Foto: © Raymond Naber/Tramwegstichting)





(Foto: © Fenno Fierens)

(Foto: © Fenno Fierens)

(Foto: © Fenno Fierens)
(Foto: © Eric Sallevelt, ver voor zijn geboorte. Is dit Heerlen of Den Haag?)

Jaarboek "Trams 2011" gepresenteerd in Nieuwegein    (20 november 2010)
Het jaarboek "Trams 2011" werd op zaterdagmiddag 20 november 2010 door de auteurs gepresenteerd in de remise van Connexxion in Nieuwegein. Het jaarboek verscheen dit jaar al weer voor de 32e keer. Het eerste exemplaar van "Trams 2011" werd symbolisch overhandigd aan de jongste fotograaf Mitchel van Lier (8 jaar). De traditionele rondrit werd gereden met de Weense tramcombinatie 4943 + 1941 + 4938 tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein Zuid.

De omslag van het jaarboek "Trams 2011"
(Foto: © www.alk.nl)

De jongste (Mitchel van Lier) en de oudste fotograaf (Frits van der Gragt) in actie in Nieuwegein
(Foto: © Jaap van der Noordt)
(Foto: © Gerard van Buuren)
(Foto: © Hans Westerink)

(Foto: © Gerard van Buuren)

(Foto: © Hans Westerink)
(Foto: © Hans Westerink)

(Foto: © Jaap van der Noordt)

(Foto: © Jaap van der Noordt)

Buslijn PL in Paramaribo tijdelijk ingekort    (19 november 2010)
Ook in Paramaribo wordt hard gewerkt om de straten te verbeteren. Buslijn PL is een minibus-dienst tussen Lelydorp en Paramaribo en rijdt normaal gesproken door de Maagdenstraat. Omdat de Maagdenstraat opnieuw wordt ingericht is de lijn tijdelijk ingekort. De busjes op deze lijn zijn meestal eigendom van een particuliere organisatie. De chauffeurs moeten een vast bedrag afdragen aan de eigenaar. Wat uiteindelijk overblijft is dus het salaris van de chauffeur. Door dit systeem zijn de chauffeurs dus eigenlijk elkaars concurrenten want het is de kunst om je busje zoveel mogelijk vol te krijgen met passagiers. Een ritje met buslijn PL kost ongeacht de afstand 1,60 SRD (ongeveer 0,40 Euro) per keer.
De minibusjes kunnen niet door de Maagdenstraat rijden omdat deze straat opnieuw wordt ingericht
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tijdelijk eindpunt voor lijn PL aan de Zwartenhovenbrugstraat
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Ook andere buslijnen hebben hier hun tijdelijke eindpunt
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Lijn 12 naar beneden bij Sloterdijk    (15 november 2010)
In het weekend van zaterdag 13 november en zondag 14 november zijn bij Amsterdam Station Sloterdijk de nieuwe sporen aangesloten. Dat betekent dat lijn 12 niet meer boven stopt bij de hoofdingang van het station, maar beneden. Binnenkort zullen ook de bussen naar beneden verhuizen. Momenteel stoppen die op het oude busstation boven.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Overbrenging truck ex-3200    (14 november 2010)
In de nacht van zaterdag 13 november op zondag 14 november werd de truck (ex HTM 250) van de ex-mock-up 3200 van de Lijsterbesstraat naar de Frans Halsstraat gebracht achter TS H312. Van de mock-up rest steeds minder, het ballastgewicht ervan, dat uit enkele kubieke meters zand bestond, werd in de werkplaats Lijsterbesstraat hergebruikt om een voormalige werkput dicht te storten. Op de terugweg kwam de H312, 's nachts in de stromende regen, achter een ambulance te staan in de Merwedestraat. De chauffeur dacht dat er geen trams meer zouden rijden die nacht.
(Foto: © Raymond Naber/Tramwegstichting)

(Foto: © Raymond Naber/Tramwegstichting)

(Foto: © Raymond Naber/Tramwegstichting)
(Foto: © Raymond Naber/Tramwegstichting)

Roestende treinen in Suriname    (11 november 2010)
Dichtbij het Johan Adolf Pengel International Airport, in de volksmond Zanderij, ligt Onverwacht. Daar staat nog altijd een verlaten station met roestende treinwagons en oude locomotieven. De spoorlijn werd in de tijd van de goudkoorts aangelegd door voormalige plantagearbeiders.  De spoorlijn liep vanaf Paramaribo naar de goudgebieden tussen de Boven-Surinamerivier en Boven-Marowijnerivier. In de jaren 60 verdween een groot deel van het spoor. De trein bleef tot 1985 rijden tussen Paramaribo en de voet van de Brownsberg. Bij Onverwacht bleef de trein stil staan.......

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Totaalreclame, maar dan anders    (10 november 2010)
Niet alleen trams en bussen worden beplakt met totaalreclame. In Suriname is het verschijnsel totaalreklame ook wel bekend, ondanks het gebrek aan trams en grote bussen die beplakt kunnen worden. Voor het tonen van reklame wordt naar andere mogelijkheden gezocht. Vooral alcoholische dranken worden uitgebreid gepromoot. In Nederland mag dat nu niet meer in deze tijd en zal een 'biertotaalreklametram' waarschijnlijk in Nederland nooit het levenslicht zien. Over de herkomst van het betonnen wachthuisje zijn de meningen verdeeld maar het is niet geheel onwaarschijnlijk dat deze betonnen abri ooit ergens in Nederland heeft gestaan, misschien wel als tramhokje langs een van de lijnen in een stad.

(Foto: © Kees Pronk)

(Foto: © Kees Pronk)

De Leidsenhage IJs-express    (10 november 2010)
De 3045 is onlangs totaal beplakt als de Leidsenhage IJs-express. Deze fraaie tram doet voornamelijk dienst op lijn 19.

(Foto: © Remy den Hartog)

(Foto: © Remy den Hartog)

Sloop van GTL mock-up 3200    (3 november 2010)
De mock-up van de GTL is gesloopt in de Lijsterbesstraat, er was uiteindelijk geen emplooi meer voor. Het onderstel (truck van een ex 250-er) zal worden bewaard. Op deze mock-up werden voor de eerste Haagse GTL-serie en later ook voor de tweede serie een aantal kleurschema's uitgeprobeerd. De witte pijlen zijn nooit op de GTL's verschenen.
(Foto: © Raymond Naber/Tramwegstichting)

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)
(Foto: © Raymond Naber/Tramwegstichting)

Werkzaamheden nieuwe keerlus Amsterdam Sloterdijk    (1 november 2010)
Onder de metro- en spoorwegviaducten naast het station Amsterdam Sloterdijk werd op 1 november 2010 gewerkt aan het aanbrengen van de bovenleiding boven de nieuwe keerlus van tramlijn 12. Binnenkort moet de oude keerlus voor het station vervangen worden door deze ruim opgezette nieuwe keerlus en is tramlijn 12 een fractie korter geworden.
(Foto: © www.digitaletram.nl)





(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

HTM bussen in dienst op Schiphol    (1 november 2010)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Typisch herfstweer op 01-11-10 bij Madurodam    (1 november 2010)
Het is inmiddels weer november en dat kan soms mooie plaatjes opleveren. De herfstkleuren en een beetje mist laten zien dat ook dit jaargetijde zijn mooie momenten kent. Tramlijn 8 heeft zijn keerlus bij Madurodam tussen de bomen.
(Foto: © Ton Slootmaker)