Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van augustus 2010

- 29-08 - Onderweg naar de pakschuit
- 29-08 - Kleine omleiding met grote gevolgen
- 28-08 - Duikboot gesignaleerd op tramlijn 7
- 28-08 - Rondritten tijdens de Haagse Kunst- en Antiekdagen
- 27-08 - Rotterdamse tram wordt duikboot
- 25-08 - TW6023 vanuit Hannover op transport naar Budapest
- 25-08 - RandstadRail in omleiding vanwege werkzaamheden
- 24-08 - RET tramnieuws: Omleiding tramlijn 8
- 24-08 - Doorkijkje bij RandstadRail
- 23-08 - Station Hofplein afgesloten voor het publiek
- 23-08 - Rangeren met een defecte tram
- 22-08 - PCC-dag Haags Openbaar Vervoer Museum groot succes
- 21-08 - Aanleg nieuwe tramverbindingen naar Wijnegem, deel 2
- 21-08 - Op weg naar een vernieuwd Gent-Sint Pieters
- 21-08 - Een kijkje op het metrostation Rotterdam Centraal
- 17-08 - RSG3-voertuig 5501 rijdt laatste rit vanaf Hofplein
- 16-08 - "Van Ooievaar naar Zwaan"
- 14-08 - Een toevallige ontmoeting met: Ton Voogel
- 11-08 - Werkzaamheden tramlijn 2 Leidschendam-Voorburg, deel 4
- 09-08 - De actuele toestand van slijptram H23
- 08-08 - Bestemming HTM-tramlijn 11 aangepast
- 04-08 - Staking bij de Vlaamse kusttram
- 01-08 - Amsterdamse metrolijnen 51, 53 en 54 ingekort
- 01-08 - Resterende TW6000-trams naar Zichtenburg
- 01-08 - Archief onderwerpen juli 2010


Onderweg naar de pakschuit    (29 augustus 2010)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Kleine omleiding met grote gevolgen    (29 augustus 2010)
In het weekend van 28 en 29 augustus 2010 was er op het Centraal Station een kleine omleiding van kracht met grote gevolgen. Door werkzaamheden aan de middelste sporen konden de tramlijnen 2 en 6 deze sporen niet gebruiken. Er werd daarom uitgeweken naar de buitenste sporen maar deze sporen hebben het perron aan de linkerzijde. Aangezien de stadstrams deuren hebben aan de rechterzijde werd de halte Centraal Station voor de lijnen 2 en 6 dus opgeheven.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

De werkzaamheden aan de dwarsliggers van de middelste sporen hadden tot doel de trillingen te beperken
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Duikboot gesignaleerd op tramlijn 7    (28 augustus 2010)
Op zaterdag 28 augustus 2010 werd er een duikboot gesignaleerd op lijn 7. Motorwagen 727 is tijdelijk omgebouwd tot duikboot en mag alleen op tramlijn 7 rijden vanwege de periscoop rond de stroomafnemer.  Bij omleidingen moet er eerst contact worden gezocht met de CVL. In de tram zijn de traditionele tramgeluiden gewijzigd in onderwatergeluiden.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Rondritten tijdens de Haagse Kunst- en Antiekdagen     (28 augustus 2010)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Rotterdamse tram wordt duikboot    (27 augustus 2010)
Op vrijdag 27 augustus 2010 nam de RET een duikboot-tram in gebruik. De aangepaste tram is een ludieke actie om nieuw personeel te werven en werd gedoopt door de wethouder van Verkeer en Vervoer, Jeannette Baljeu. De ramen zijn deels geblindeerd waardoor deze erg lijken op de raampjes van een duikboot. Bij de stroomafnemer van de tram is een omhulsel geplaatst, waardoor de tram nog meer op een duikboot lijkt. De tram is voorzien van de teksten ‘Mis de boot niet’ en 'kom werkenbijderet.nl'. Met dank aan www.treinreiziger.nl voor het mogen gebruiken van de foto's.





(Foto: © www.treinreiziger.nl)

TW6023 vanuit Hannover op transport naar Budapest    (25 augustus 2010)
In Hannover zijn wederom een aantal TW6000 Stadtbahnwagens verkocht aan Budapest. Op woensdag 25 augustus 2010 vertrok vanaf Btf. Leinhausen de TW6023. Eerder vertrokken al de TW6060 en de TW6083 richting Budapest.





(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

RandstadRail in omleiding vanwege werkzaamheden    (25 augustus 2010)
Wegens werkzaamheden op het RandstadRail traject tussen Leidschenveen en Laan van NOI werden de lijnen RR3 en RR4 na 20:00 uur in twee delen gesplitst. Op het Haagse deel werd er uitgeweken naar Laan van NOI (laag) en in Zoetermeer werd niet verder gereden dan Centrum West. Metrolijn E werd na 20:00 uur ingekort tot Nootdorp. Voor de reizigers van en naar de buiten dienst gestelde haltes werden er een aantal vervangende (snel)busdiensten ingezet.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

RET tramnieuws: Omleiding tramlijn 8    (24 augustus 2010)
Vanwege werkzaamheden in de Zaagmolenstraat en aan de Zaagmolenbrug rijdt tramlijn 8 vanaf 23 augustus 2010 voor een langere periode een omleiding. Lijn 8 kan dus lange tijd niet de normale route rijden via de Zaagmolenstraat en Linker Rottekade en rijdt daarom de komende periode in beide richtingen tijdelijk via de Bergweg en de Schiekade.

(Foto: © Markus Lohrer)

(Foto: © Markus Lohrer)

Doorkijkje bij RandstadRail    (24 augustus 2010)
Op dinsdag 24 augustus 2010 was er tijdens de ochtendspits een stremming op RR3 en RR4 tussen de Laan van NOI en Leidschenveen. Bij station Laan van NOI (laag) vormde zich een lange rij RandstadRail voertuigen. Om passagiers van dienst te zijn had de bestuurder van de RR wagen welke vlak voor de uitgang stond, de linker en rechter deuren geopend zodat passagiers door de tram naar de bus konden lopen. Dat leverde onderstaande aardige doorkijkjes op.

(Foto: © Eric Renson)

(Foto: © Eric Renson)

Station Hofplein afgesloten voor het publiek    (23 augustus 2010)
Een week na de ingebruikname van het Statentracé voor Metrolijn E namen we een kijkje ter hoogte van het station Hofplein. De toegangstrappen tot het station Hofplein zijn met een houten constructie afgesloten voor het publiek.

(Foto: © Markus Lohrer)

(Foto: © Markus Lohrer)

Rangeren met een defecte tram    (23 augustus 2010)
Op maandag 23 augustus 2010 raakte de 3037 van tramlijn 1 op weg naar remise Scheveningen defect op de kruising Laan van Meerdervoort met de Conradkade.   De gestremde dienstwagen 3101 van tramlijn 11 duwde de tram naar de remise in Scheveningen. Nadat de 3101 was losgekoppeld duwde de 3118 de defecte 3037 uiteindelijk de remise in.





(Foto: © Ton Slootmaker)

PCC-dag Haags Openbaar Vervoer Museum groot succes    (22 augustus 2010)
Op 22 augustus 2010 organiseerde het Haags Openbaar Vervoer Museum weer een PCC dag. De PCC heeft bij HTM dienst gedaan van 1949 tot 1993 en was in de jaren 1965-1981 alleenheerser op het Haagse tramnet. Geheel volgens traditie werden alle ritten gereden met PCC-cars. Het museum mocht zich verheugen in een flink aantal bezoekers.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Bekijk ook eens de videofilm van Trackwatcher over de PCC-dag.

Aanleg nieuwe tramverbindingen naar Wijnegem, deel 2    (21 augustus 2010)

In Antwerpen zijn eind 2009 de werkzaamheden van start gegaan voor de verlengingen van de tramlijnen 5 en 10 naar Wijnegem. De werken zijn gestart in de omgeving van de huidige keerlus van tramlijn 10 in Deurne. Ter hoogte van deze keerlus zijn nieuwe tramsporen gelegd. De nieuwe sporen zijn ook aanwezig op een deel van het traject naar Wijnegem over de  August van de Wielelei.  Op de T-splitsing met de Ruggeveldlaan  ligt een groot wisselcomplex.  Op deze plek zal in de toekomst tramlijn 5 vanaf het  Wim Saerensplein  aansluiten voor het gezamelijke nieuwe traject naar Wijnegem. Deze verlengingen moeten over drie jaar gereed zijn in het kader van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen. In Deurne zal ook een nieuwe stelplaats worden gebouwd.

De sporen van de keerlus van tramlijn 10 worden vervangen en heeft in de toekomst een calamiteitenfunctie
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
De huidige keerlus aan het Wim Saerensplein wordt nu nog gebruikt door tramlijn 5
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op weg naar een vernieuwd Gent-Sint Pieters    (21 augustus 2010)
Al geruime tijd zijn er werkzaamheden bij het station Gent-Sint Pieters. Het is de bedoeling dat er een totaal vernieuwd busstation komt en de trambaan onder de tunnel verdwijnt en wordt verlegd naar het westen. Diverse nieuwe sporen zijn al gelegd en de nieuwe tunnel is klaar. Met name lijn 1 zal in de toekomst door de nieuwe tunnel heen gaan rijden.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een kijkje op het metrostation Rotterdam Centraal    (21 augustus 2010)
De metro's van de RET rijden van Den Haag Centraal naar Rotterdam Centraal. Maar het metrostation in Rotterdam is nog niet helemaal af. De rit duurt ongeveer 30 minuten en voor heel veel reizigers biedt deze verbinding een uitkomst.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

RSG3-voertuig 5501 rijdt laatste rit vanaf Hofplein    (17 augustus 2010)
Op dinsdag 17 augustus 2010 reed de (voorlopig?) laatste RET RandstadRail-Metro vanaf het Hofplein in de richting van Den Haag. Om 00:57 uur vertrok de laatste dienst met voertuig 5501 naar Forepark en verwees daarmee de naam "Hofpleinlijn" definitief naar de geschiedenisboeken. Waarschijnlijk moet er later in 2010 nog een aantal keren worden uitgeweken naar Hofplein in verband met werkzaamheden welke nog nodig zullen zijn in verband met het tunneltracé.

(Foto: © Eric Sallevelt)

(Foto: © Eric Sallevelt)

"Van Ooievaar naar Zwaan"    (16 augustus 2010)
Op maandag 16 augustus 2010 werd het 'Statenweg-trace' tussen de Kleiweg en Rotterdam CS officieel geopend door de burgemeesters Ahmed Aboutaleb van Rotterdam en Jozias van Aartsen van Den Haag. Rond de klok van 11:00 uur 5510 en 5518 vanaf Den Haag Centraal. Rond 11:45 uur bereikte de feesttrein Rotterdam CS. Na een korte toespraak van de beide burgemeesters vertrok de feesttrein richting station Blijdorp, waar de feestelijkheden werden voortgezet.

De openingstrein bestaande uit de metrorijtuigen 5510 en 5518 nadert de halte Voorburg 't Loo op weg naar Rotterdam Centraal
(Foto: © Eric Sallevelt)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)









Afscheid van Hofplein voor RandstadRail lijn E
(Foto: © Markus Lohrer)

Rechts ligt het nieuwe spoor richting boortunnel
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Kijk voor een uitgebreide reportage op www.retmetro.nl

Een toevallige ontmoeting met: Ton Voogel    (14 augustus 2010)
Op zaterdagmiddag 14 augustus 2010 hadden wij een toevallige ontmoeting met Ton Voogel. Ton Voogel is in de hobbywereld der tramfotografen zeker geen onbekende. In het verleden maakte hij prachtige dia's welke door iedereen in "Voogelperspectief" bekeken kon worden in het Railtheater Voorburg. Het gaat gezien de leeftijd redelijk goed met Ton Voogel en dat werd bevestigd door het beeld dat wij hem zagen terwijl hij bij tramlijn 2 aan het fotograferen was.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Werkzaamheden tramlijn 2 Leidschendam-Voorburg, deel 4    (11 augustus 2010)
Op woensdag 11 augustus 2010 zijn grote delen van het traject van lijn 2 in Leidschendam-Voorburg vervangen door nieuwe sporen op betonnen dwarsliggers. Dit is nodig om het traject geschikt te maken voor bredere tramvoertuigen.





De actuele toestand van slijptram H23    (9 augustus 2010)
In de werkplaats aan de Lijsterbesstraat staat nog altijd de slijptram H23 (ex-1207). Na het verwijderen van de panto ten behoeve van PCC 1006 is de ontmanteling gestaag verder gegaan. Veel nog bruikbare onderdelen zijn verwijderd.

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

Bestemming HTM-tramlijn 11 aangepast    (8 augustus 2010)
De Haagse tramlijn 11 heeft sinds enige tijd een bestemming gekregen welke realistischer is. De aloude bestemming "Scheveningen Haven" heeft een toevoeging gekregen welke de lading meer dekt: "Scheveningen Haven Strand".

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Staking bij de Vlaamse kusttram    (4 augustus 2010)
Op woensdag 4 augustus 2010 was er een staking bij De Lijn in West Vlaanderen (België). De reden van deze staking was aandacht te vragen voor de krappe rijtijden van de buschauffeurs en de trambestuurders. In theorie zijn de rijtijden goed maar in de praktijk zorgen vertragingen ervoor dat de pauzes steeds korter worden. Sommige buslijnen reden wel een onregelmatige dienst. De kusttram reed de gehele dag niet. Een groot deel van de trams stonden stil in Oostende.





(Foto: © Niels Dewulf)

(Foto: © Niels Dewulf)

(Foto: © Niels Dewulf)

Amsterdamse metrolijnen 51, 53 en 54 ingekort    (1 augustus 2010)
Tot en met 15 augustus 2010 is de metrotunnel tussen het Amstelstation en het Centraal Station gesloten vanwege werkzaamheden. Hiertoe zijn de metrolijnen 51, 53 en 54 ingekort. Lijn 51 rijdt tot de Spaklerweg en de lijnen 53 en 54 zijn ingekort tot het Amstelstation. Tussen het Centraal Station en het Amstelstation rijdt ter vervanging een buslijn 59.

Lijn 51 heeft zijn eindpunt aan de Spaklerweg.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Lijn 53 "filmt" Amstelstation.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Sommige metro's laten echt zien dat de lijn is ingekort.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Bij de Spaklerweg wachten de metro's op elkaar i.v.m. de overstap.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Resterende TW6000-trams naar Zichtenburg    (1 augustus 2010)
Op 1 augustus 2010 werd de TW6098 als zevende en laatste TW6000 naar Zichtenburg overgebracht. Nadat er in juni 2010 al een viertal TW6000-en waren overgebracht volgden in de vroege uurtjes van zondag 25 juli 2010 de TW6037 en de TW6053. Ook voor deze transporten werd GTL 3100 als sleper ingezet. Wat er verder gebeurd is niet duidelijk.





Op dinsdag 27 juli waren er zes TW6000-en in Zichtenburg
(Foto: © Rinus van de Kuil)