PCC 1006 bijna klaar voor viering 125 jaar Kusttram (28 februari 2010) |
In het tramdepot van Knokke werd in het laatste weekend van februari hard gewerkt om de PCC 1006 zowel technisch als visueel in orde te maken.
Deskundige medewerkers van de Tramweg Stichting trokken vele meters kabel om de binnenverlichting weer als vanouds te laten functioneren.
Tijdens het verblijf in de fabriek was de 1006 aangepast om de binnenverlichting op 220V te laten werken.
De technische installatie werd waar nodig aangepast en/of gerepareerd.
Verder werden de nog aanwezige oude nummers verwijderd en vervangen door historisch verantwoorde exemplaren.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Nadat de technische aanpassingen waren voltooid werd er een klein stukje proef gereden op het remiseterrein.
De Haagse 1006 mag nog niet op het hoofdspoor komen maar de verwachting is dat dit binnenkort geregeld is.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De nieuwe tramremise bij Beverwaard (26 februari 2010) |
De RET bouwt een nieuwe remise nabij de wijk Beverwaard.
Op de plek zelf is behalve veel funderingen nog weinig te zien.
De nieuwe remise ligt straks ook aan de toekomstige tramlijn naar Ridderkerk.
De wisselstraat van de lijn richting Ridderkerk is al aanwezig.
De nog niet in gebruik zijnde haltes bij de remise hebben de namen Kruisplein en Nootdorp.
|
De toekomstige halte van tramlijn 23 vlakbij de plek waar straks de nieuwe remise staat heeft de naam Nootdorp
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Nieuwe tramringlijn 11 in Rotterdam (22 februari 2010) |
Vanaf maandag 22 februari 2010 rijdt in de wijk Blijdorp een tramringlijn met het lijnnummer 11.
Deze nieuwe tramlijn rijdt dagelijks tot 20.00 uur.
Op werkdagen tussen 07.00 en 19.00 zelfs elke 10 minuten een tram.
Lijn 11 rijdt als een ringlijn vanaf de Van Aerssenlaan (Diergaarde Blijdorp) – Stadhoudersweg – Bergselaan – Schieweg – Schiekade - Provenierssingel – Proveniersplein –
Stationssingel – Walenburgerweg – Bentinckplein – Bentincklaan - Diergaarde.
|
(Foto: © Markus Lohrer) |
(Foto: © Markus Lohrer) |
(Foto: © Markus Lohrer) |
(Foto: © Markus Lohrer) |
In memoriam: Gerard Stoer (1938-2010) (21 februari 2010) |
Vandaag bereikte ons het bericht dat op 3 februari 2010 Gerard Stoer is overleden.
Gerard was in de tramhobby zeker geen onbekende.
Jarenlang was hij de auteur van het bekende jaarboek “TRAMS”.
Ter nagedachtenis aan Gerard bijgaand een foto, gemaakt tijdens de presentatie van Trams 2003, met daarop te zien ondermeer alle auteurs van het tramboek tot dusver.
Van links naar rechts: Henk Schuyt (Uitgeverij de Alk), Herman van ´t Hoogerhuijs, Gerard Stoer, Maurits van den Toorn, Bas Schenk, Marco Moerland.
De crematieplechtigheid heeft op 10 februari plaatsgevonden.
(Foto: © Aad de Meij) |
|
Tussen Centraal Station en Ternoot (17 februari 2010) |
Stroomstoring ontregelt Haags tramverkeer (16 februari 2010) |
Tijdens de ochtendspits van dinsdag 16 februari 2010 was er stroomstoring bij het Centraal Station van Den Haag.
De tramlijnen 2, RR3, RR4 en 6 konden het Centraal Station daarom niet meer passeren.
De tramlijnen 2 en 6 werden in twee delen geknipt en het Haagse gedeelte van de RandstadRail lijnen 3 en 4 werden aan elkaar gekoppeld.
Vanuit Zoetermeer werd niet verder gereden tot en met de halte Laan van NOI.
Rond 11:00 uur was de stroomstoring voorbij.
|
Winterse sfeer bij de Tramweg Stichting (14 februari 2010) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © Raymond Naber) |
(Foto: © Raymond Naber) |
Nieuwe nummers en logo's voor PCC 1006 (13 februari 2010) |
Op zaterdag 13 februari 2010 is er in Knokke flink doorgeklust aan de elektrische installatie van de 1006.
De koplamp, achterlichten en knipperlichten werken weer alsmede de binnenverlichting boven de voordeur (40V lampen).
Omdat de binnenverlichting door BN geschikt was gemaakt voor 220 volt is er veel bedrading doorgeknipt en veranderd.
Dit zal in de werkplaats van De Lijn in Oostende opnieuw moeten worden aangelegd.
Tevens werd er een groot deel van de juiste opschriften aangebracht.
Omdat er geen föhn aanwezig was konden oude teksten nog niet worden verwijderd.
|
(Foto: © Raymond Naber) |
(Foto: © Raymond Naber) |
Tramsporen tramlijn 1 in Delft aangesloten (13 februari 2010) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De herinrichting van het Spui, deel 3 (13 februari 2010) |
Op maandag 18 januari 2010 ging in het Haagse centrum de volgende fase van start in het kader van het in november 2009 ingevoerde VerkeersCirculatiePlan.
De halte Centrum van de tramlijnen 1 en 16 werd opgeheven en de buslijnen 22 en 24 gingen een route om het centrum rijden.
Deze werkzaamheden duren naar verwachting tot halverwege 2010.
Tot en met zondag 28 februari 2010 rijden de tramlijnen 1 en 16 nog hun normale route over de Hofweg en het Spui.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De toekomstige keerlus van tramlijn 19 in Delft (7 februari 2010) |
Hoewel het nog wel een poosje duurt voordat tramlijn 19 richting de TU-wijk in Delft rijdt zijn er al wel voorbereidende werkzaamheden.
De toekomstige keerlus ligt midden in de binnenkort gerealiseerde wijk Technopolis.
Op dit moment is er zand gestort voor het baanlichaam van de toekomstige keerlus.
Dit zand kan de komende tijd nog rustig inklinken.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Tramlijn 1 ingekort wegens werkzaamheden (7 februari 2010) |
In de weekend van 6 en 7 februari 2010 reed tramlijn 1 alleen tussen Scheveningen Noorderstrand en 's-Gravenmade (Hoornbrug).
In Delft vonden werkzaamheden plaats in voorbereiding op de bouw van de treintunnel waarbij de nieuwe tramsporen werden aangesloten.
Tussen 's-Gravenmade en Delft Tanthof namen pendelbussen de tramdienst over.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Zwitserse tram aan de Nederlandse grens (6 februari 2010) |
Op zaterdagavond 6 februari 2010 stond er in de omgeving van Bergen op Zoom aan de Nederlandse grens een truck op de parkeerplaats met een tramstel voor Geneve.
De truck stond richting Nederland en rijdt dus via een omweg naar Zwitserland.
Dit heeft mogelijk te maken met het feit dat transporten door Frankrijk wat moeilijker te regelen zijn.
Met dank aan Bas Schenk en Auke Wiersma voor de aanvullende informatie.
Meer info is te vinden op de site van de TPG.
|
Nauwelijks zichtbaar vanaf de weg door de mist stond een Zwitserse tram op een truck bij de Nederlandse grens.
(Foto: © Raymond Naber) |
De Belgische kusttramlijn in de mist (6 februari 2010) |
Ook in de winter is er een Hermelijn actief op de kustlijn tussen Oostende en Westende.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Een bezoek aan de PCC 1006 in Knokke (6 februari 2010) |
Op zaterdagmiddag 6 februari 2010 heeft een delegatie vanuit Nederland de 1006 in Knokke bezocht.
Het doel van dit bezoek was te onderzoeken of een excursie met de 1006 op de Kustlijn mogelijk is.
Tevens is er bekeken of er vanuit Nederland nog kennis en onderdelen nodig zijn om deze PCC nog verder te optimalizeren.
De 1006 (op trucks van de Gentse PCC motorwagen 28) lijkt goed te rijden en wordt binnenkort in de werkplaats van De Lijn technisch helemaal nagelopen.
Dit bezoek was mogelijk mede dankzij de gastvrijheid van de medewerkers van
Museumorganisatie TTO.
|
De 1006 in volle glorie te Knokke, met een knipoog naar de Haagse lijn 1 welke dit weekend is ingekort tot de Hoornbrug
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De nieuwe Haagse buslijn 29 (3 februari 2010) |
Sinds 13 december 2009 is Den Haag een nieuwe buslijn rijker.
Het gaat hier om buslijn 29 tussen het Kijkduinpark en Dekkershoek.
Elke dag wordt er een halfuursdienst gereden met twee bussen.
Erg druk is de buslijn vooralsnog niet.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
|