Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van december 2009

- 31-12 - Vrachtwagen met kraan vernield bovenleiding
- 30-12 - Traditionele oliebollenrit met een NZH-tramstel
- 29-12 - Diepvriestrams bij Btf. Leinhausen
- 25-12 - Sneeuwproblemen even verleden tijd
- 23-12 - Spoorzoeken in Den Haag
- 21-12 - De verdwenen sporen van de Haagse tram
- 21-12 - Haagse trams in winterse omstandigheden, deel 3
- 20-12 - Kerstritten op de Elektrische Museumtramlijn
- 20-12 - Winterse taferelen in Amsterdam
- 20-12 - Haagse trams in winterse omstandigheden, deel 2
- 19-12 - Aanrijding Monnickendamplein
- 19-12 - Kerst- en Nieuwjaarswensen van "De Digitale Tram"
- 18-12 - Haagse GTL 3105 gespot met dubbele panto's
- 18-12 - Haagse trams in winterse omstandigheden, deel 1
- 16-12 - Halte Moreelsepark vervallen
- 14-12 - Spitstramlijn 260 van start in regio Utrecht
- 13-12 - Keerlus De Uithof weer in dienst gesteld
- 12-12 - Alphen aan den Rijn neemt afscheid van de tram
- 10-12 - Finale inzet lightrail-voertuigen tussen Alphen en Gouda
- 03-12 - Graafwiel Noord/Zuidlijn ingehesen bij Damrak
- 02-12 - Graafwiel Noord/Zuidlijn gearriveerd in Amsterdam
- 01-12 - Archief onderwerpen november 2009


Vrachtwagen met kraan vernield bovenleiding    (31 december 2009)
Op 31 december 2009 vernielde een vrachtwagen met kraan de bovenleiding op de kruising van de Escamplaan met de Margaretha Van Hennebergweg. Nadat de brandweer de spanning van de bovenleiding had gehaald kon de HTM beginnen met de reparatie. Tijdens de reparatie werkzaamheden was de kruising volledig voor alle verkeer afgesloten. Omdat het hier ging om de 'in- en uitruk sporen' van tramlijn 2 waren de gevolgen voor de dienstregeling minimaal.
Kapotte bovenleiding verhindert het inrukken van trams
(Foto: © www.digitaletram.nl)




(Foto: © Rinus van de Kuil)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Traditionele oliebollenrit met een NZH-tramstel    (30 december 2009)
Op 30 december 2009 konden de traditionele oliebollenritten weer gereden worden over het Haagse tramnet. Het NZH-tramstel reed dit jaar naar Nootdorp en Wateringen. De oliebollenrit werd ook gereden op 29 december 2005.
Het NZH-tramstel tijdens de eerste rit bij de Dorpskade in Wateringen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)





Diepvriestrams bij Btf. Leinhausen    (29 december 2009)
Op 29 december 2009 stonden in Hannover op het terrein van Btf. Leinhausen de 'Haagse TW6000-en' nog steeds te wachten op hun lot. De trams maakten een diepvriesachtige indruk en accentueerden daarmee het feit dat ze al lang in een bevroren toestand staan. Naar verwachting zullen deze trams uiteindelijk wel onder de slopershamer gaan vallen.




Nog altijd staan op het remiseterrein van Btf. Leinhausen de 6055 en 6021 op hun lot te wachten
(Foto: © Wolfgang Mönch)

Sneeuwproblemen even verleden tijd    (25 december 2009)
Op vrijdag 25 december 2009 viel de dooi in en kwam er een einde aan een toch wel problematische week. Behalve erg veel ongemak voor de reiziger leverde de afgelopen sneeuwperiode natuurlijk ook veel mooie mooie plaatjes op. Veel bezoekers van De Digitale Tram stuurden foto's in over deze periode en deze kunnen hier bekeken worden.
De dooi is ingevallen en de trams kunnen zonder sneeuwproblemen weer hun diensten rijden.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Spoorzoeken in Den Haag    (23 december 2009)
Wie heeft er vroeger als kind niet aan spoorzoeken gedaan? In Den Haag kunnen we spoorzoeken: zoek de trams die zijn gestand. Of: zoek letterlijk de sporen. Op 23 december stond de 3013 nog gestrand. Deze tram werd in de middag opgehaald door de 3080 die vanuit Ypenburg achteruit kwam rijden. Vanaf 24 december reed lijn 15 weer als normaal.
De 3013 van tramlijn 15 staat gestrand vlakbij de Hoornbrug.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
Terwijl lijn 15 nog stil staat, rijdt lijn 1 inmiddels wel.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De verdwenen sporen van de Haagse tram    (21 december 2009)
In Ypenburg zijn de sporen van tramlijn 15 verdwenen door de sneeuwval van de laatste dagen. De 3080 is gestrand komen te staan. De digitale tram is geen buienradar, dus wij wagen ons niet aan weersvoorspellingen. Maar als we de weersverwachtingen moeten geloven, gaat het sneeuwen en zal het tramverkeer nog wel enige tijd buiten dienst zijn.
De 3080 van tramlijn 15 staat gestrand in het centrum van Ypenburg.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
Nu er veel tramlijnen niet in dienst zijn is het mogelijk om foto's te maken van de "verdwenen tramsporen". De sneeuw heeft de tramsporen vrijwel geheel bedekt. De HTM is bezig de sporen weer sneeuwvrij te maken en dat is veel werk.

Haagse trams in winterse omstandigheden, deel 3    (21 december 2009)
Op maandag 21 december 2009 reden er ook bijna geen trams door Den Haag en omstreken. In de middaguren werd het traject van RandstadRail lijn 4 tussen het Centraal Station en De Uithof sneeuwvrij gemaakt en kon er weer een beperkte dienst gereden worden. Inmiddels zijn ook bijna alle ingesneeuwde trams terug naar de remise gesleept. Op het Lorentzplein stond nog steeds de inmiddels herspoorde maar ingesneeuwde 3043 te wachten op de sleepdienst.
De tramsporen op de Meppelweg worden met behulp van de 4017 en een Infra sneeuwveger weer gangbaar gemaakt voor de dienst.
(Foto: © Rinus van de Kuil)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Kerstritten op de Elektrische Museumtramlijn    (20 december 2009)
Op zondagmiddag 20 december 2009 werden bij de Elektrische Museumtramlijn Amsterdam de jaarlijkse kerstritten weer gereden. Behalve de aanwezigheid van de enige echte Kerstman viel er ook weer eens echte droge sneeuw.
Bekijk hier de foto´s van © René Gerhards en © Raymond Naber om een beeld te krijgen van de kerstritten 2009.

Winterse taferelen in Amsterdam    (20 december 2009)
Terwijl in Den Haag het openbaar vervoer is stilgelegd, wordt er in Amsterdam gewoon doorgereden. De sneeuwval in Amsterdam is kennelijk behoorlijk minder dan in Den Haag en daardoor zijn er in Amsterdam minder problemen met de wissels. Op een aantal plekken in de Nederlandse hoofdstad levert de sneeuwval aardig wat mooie winterse taferelen.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Haagse trams in winterse omstandigheden, deel 2    (20 december 2009)
In de loop van zondagochtend 20 december 2009 werd bekend gemaakt dat het tram- en busverkeer in Den Haag zou worden stilgelegd. Deze maatregel werd genomen nadat zondagochtend twee trams ontspoorden op het Lorentzplein en in Nootdorp. Op dat moment hadden veel trams in Den Haag en wijde omgeving zich al vastgereden in de sneeuw.

Op het tramnet stonden trams de gehele dag stil. Het traject tussen Den Haag CS en Zoetermeer werd wel bereden.

(Foto: © Wim van Es)

(Foto: © www.digitaletram.nl)





(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aanrijding Monnickendamplein    (19 december 2009)
Op zaterdagavond 19 december 2009 rond 18.00 uur kwam de 4040 van RandstadRail lijn 4 in botsing met een auto. Bij deze aanrijding op het Monnickendamplein kwam de auto klem te zitten tussen een paal en de tram. De bestuurster van de auto raakte bekneld en kon pas bevrijd worden toen de tram met een kraan opzij was gezet. Na onderzoek in het ziekenhuis kon zij weer naar huis. De technische ongevallen dienst van de politie doet onderzoek naar de oorzaak.





Kerst- en Nieuwjaarswensen van "De Digitale Tram"   (19 december 2009)

(Ontwerp: © www.digitaletram.nl)

(Ontwerp: © www.digitaletram.nl)

Haagse GTL 3105 gespot met dubbele panto's    (18 december 2009)
Het komt niet zo erg vaak voor dat een GTL met twee 'beugels' tegen de draad rijdt. Daarom was het wel bijzonder dat de GTL 3105 vandaag een rit op tramlijn 1 reed in deze positie.  De 3105 heeft een totaalreclame voor CBS Outdoor.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Haagse trams in winterse omstandigheden, deel 1    (18 december 2009)
Op vrijdag 18 december 2009 lag er een wit sneeuwtapijt over de Haagse regio. De trams en bussen van de HTM hadden weinig last van de sneeuw en reden zonder noemenswaardige problemen hun normale dagelijkse diensten.





Halte Moreelsepark vervallen    (16 december 2009)
Met de komst van Spitstram 260 is de halte Moreelsepark vervallen. De komende jaren gaat het hele station Centraal op de schop. Veel passagiers zijn teleurgesteld en moeten nu honderden meters lopen naar de instaphalte van de tram. De Weense trams zijn wel een welkome aanvulling op de dienstregeling. Voorlopig rijden enkele motorwagens.
De halte Moreelsepark is vervallen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Spitstramlijn 260 van start in regio Utrecht    (14 december 2009)
Op maandagmiddag 14 december 2009 werden tussen het Centraal Station en Nieuwegein Zuid voor de eerste keer de Weense trams voor de passagiersdienst ingezet. Met vier motorwagens wordt een kwartierdienst gereden waarbij de haltes Westplein, P+R Westraven en Nieuwegein Stadscentrum worden bediend. De spitslijn heeft als lijnnummer 260 maar de Weense trams voeren dit nummer niet. De spitstrams rijden op werkdagen tussen 15:00 en 19:00 uur.





De trams hebben een aantal wijzigen ondergaan. Zo zijn de deuren aangepast aan het hoogteniveau van de Sneltram.
Op alle haltes waar de Weense spitstrams stoppen zijn fraaie halteborden geplaatst in de sfeer van de Wiener Linien.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
Passage van een Weense tram en een reguliere tram bij de halte P+R Westraven in de avondschemering.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Keerlus De Uithof weer in dienst gesteld    (13 december 2009)
Ingaande zondag 13 december 2009 is de keerlus bij De Uithof weer in gebruik genomen voor de reguliere tramdienst. De keerlus is geschikt gemaakt voor RandstadRail voertuigen en dat betekent dat er in het vervolg niet meer gewacht hoeft te worden tot er een plek vrij is aan het eindpunt. Het weer in gebruik nemen van de keerlus heeft waarschijnlijk gevolgen voor de trouwe wisselwachters op de Lozerlaan. Hun diensten zijn straks op deze plek niet echt meer nodig.
De keerlus bij De Uithof is na lange tijd weer in dienst gesteld en geschikt voor RandstadRail
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
De wisselwachters zijn nog niet helemaal uitgerangeerd en verlenen nog even hun diensten.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Alphen aan den Rijn neemt afscheid van de tram    (12 december 2009)
Op zaterdag 12 december 2009 kon er tijdens een Open Dag in de remise van Alphen aan den Rijn afscheid worden genomen van de lightrail-voertuigen. In de remise stond lightrail HTM 6104 type A32 opgesteld en op het terrein stond de 'nieuwe' Sprinter SGM II. Naast de remise stond de Mw 6102 vanwege een draaistelrevisie op reserve draaistellen.




De NS-Sprinter, hier onder tram-bovenleiding, gaat vanaf 13 december 2009 de dienst verzorgen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De laatste dag van exploitatie: Alphen aan den Rijn
(Foto: © Martijn Roos)

De laatste dag van exploitatie: Gouda
(Foto: © Martijn Roos)

Finale inzet lightrail-voertuigen tussen Alphen en Gouda    (10 december 2009)
Vanaf zondag 13 december 2009 komt er een voorlopig einde aan de inzet van de zes A32-lightrail trams van de HTM tussen Alphen aan den Rijn en Gouda. Deze trams hebben bijna zeven jaar lang de dienst verzorgd op dit traject. De komende drie jaren nemen de Nederlandse Spoorwegen de diensten weer over en worden er Sprinters ingezet op dit traject. De frequentie gaat ingaande de nieuwe dienstregeling omhoog waarbij in de spitsuren veel vaker zal worden gereden. Het is nog niet helemaal duidelijk wat er met de overbodige zes A32-trams van de HTM zal gaan gebeuren.
De uitrukkende 6106 gaat rangeren om uiteindelijk aan de 6105 te worden gekoppeld.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 6106 nadert de gereedstaande 6105
(Foto: © "Schuimpie")

Cabine-view op de brug bij Gouda
(Foto: © "Schuimpie")




De 6106 en de 6105 gekoppeld op het station van Gouda. Achter staat de defecte 6103.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De bemanning van de tram te Waddinxveen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De bestuurder Peter naast 'zijn' tram in Gouda
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Graafwiel Noord/Zuidlijn ingehesen bij Damrak    (3 december 2009)
Het graafwiel dat op 2 december om 22 uur was gearriveerd in Amsterdam, werd naar zijn definitieve plek gebracht in de vroege uurtjes van 3 december 2009. Het wachtende publiek kon in de regen genieten van gratis poffertjes. Nadat de allerlaatste tram was vertrokken kon het graafwiel om 01.30 uur in de natte bouwput op zijn plek worden ingehesen.
Het wachten was op de laatste tram.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
De trailer rijdt vertrek van de laatste tram.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Graafwiel Noord/Zuidlijn gearriveerd in Amsterdam    (2 december 2009)
Het graafwiel van de boor die de tunnel onder het Damrak gaat graven is gearriveerd in Amsterdam. Onder toeziend oog van burgemeester Job Cohen werd het wiel op de Oosterdokskade overgeladen van een schip op een trailer. De truck met trailer kon pas gaan rijden naar de bouwput nadat de laatste tram was vertrokken. De stroom moest eraf.
Het graafwiel werd opgehesen van de boot.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
De trailer wacht op vertrek laatste tram.
(Foto: © www.digitaletram.nl)