Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van november 2009

- 29-11-2009 - Jaarboek "Trams 2010" gepresenteerd in Schiedam
- 22-11-2009 - Haags Verkeers Circulatie Plan (VCP) van start
- 21-11-2009 - Overkapping tramsporen Schedeldoekshaven
- 21-11-2009 - Werkzaamheden Kapelaan Meereboerweg, deel 7
- 21-11-2009 - Een kijkje op het reserve terrein van Zichtenburg
- 20-11-2009 - Proef met RandstadRail in de keerlus bij De Uithof
- 17-11-2009 - Werkzaamheden Kapelaan Meereboerweg, deel 6
- 17-11-2009 - Inkorting HTM-tramlijn 2: Eindpunt Thorbeckelaan, deel 2
- 16-11-2009 - Werkzaamheden Kapelaan Meereboerweg, deel 5
- 16-11-2009 - Inkorting HTM-tramlijn 2: Eindpunt Thorbeckelaan, deel 1
- 15-11-2009 - Een tramhalte nader bekeken: Carel Reinierszkade
- 13-11-2009 - Werkzaamheden Kapelaan Meereboerweg, deel 4
- 09-11-2009 - De restauratie van buitenlijner 58, deel 4
- 08-11-2009 - Tramknooppunt Laakweg / Laakkade op de schop
- 06-11-2009 - Aanleg nieuwe tramlijn bij Leidsenhage, deel 17
- 04-11-2009 - Werkzaamheden Kapelaan Meereboerweg, deel 3
- 01-11-2009 - Archief onderwerpen oktober 2009


Jaarboek "Trams 2010" gepresenteerd in Schiedam    (29 november 2009)

Het jaarboek "Trams 2010" werd dit jaar door de auteurs gepresenteerd aan het eindpunt Woudhoek in Schiedam. De traditionele rondrit werd dit jaar gereden naar Schiebroek, Schiedam Woudhoek en de lus bij het Feyenoord stadion.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Haags Verkeers Circulatie Plan (VCP) van start    (22 november 2009)
Op vrijdag 20 november 2009 ging het Verkeers Circulatie Plan (VCP) in het Haagse centrum van start. Dit betekent dat een groot gedeelte van de Hofweg en het Spui is afsloten voor doorgaand verkeer door middel van beweegbare pollers. Trams, bussen en taxi's mogen het verkeersvrije gebied wel in, maar moeten daar met lage snelheid rijden.
Vooralsnog passeren de trams de (rubberen) hekjes met aangepaste snelheid
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Overkapping tramsporen Schedeldoekshaven    (21 november 2009)
De tramsporen rond de plek waar ooit de Zwarte Madonna stond zijn voorzien van een overkapping. Eerder dit jaar werd een dergelijke overkapping over de tramsporen op de Turfmarkt gebouwd. Op 21 november 2009 zien we dat uit het oogpunt van veiligheid ook over de tramsporen op de Schedeldoekshaven een overkapping wordt gebouwd.





Werkzaamheden Kapelaan Meereboerweg, deel 7    (21 november 2009)
Op zaterdag 21 november 2009 werd de stremming voor tramlijn 2 opgeheven en werd er de volledige route tussen Kraayenstein en Leidschendam Noord weer gereden. De tramsporen tussen de halte Kapelaan Meereboerweg en de Lippe Biesterfeldweg zijn vernieuwd en de slinger is een beetje aangepast. Het autoverkeer blijft voorlopig omrijden.





Een kijkje op het reserve terrein van Zichtenburg    (21 november 2009)
Op het terrein van het voormalige milieu-depot bij Zichtenburg liggen al enige tijd panto's opgeslagen. Sinds kort staat ook de HTM 654 Cito op dit terrein. Dit minibusje werd in het verleden vaak gebruikt op de 'Kijkduinse' buslijn 24P.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Proef met RandstadRail in de keerlus bij De Uithof    (20 november 2009)
Op vrijdag 20 november 2009 werd er bij De Uithof getest of de keerlus door RandstadRail voertuigen bereden kan gaan worden. Een paar dagen daarvoor, op maandag 16 november 2009, was al gekeken waar de knelpunten lagen. De keerlus werd door tramlijn 6 bereden tot de start van RandstadRail lijn 4. Vanaf dat moment werd er kop gemaakt.
De halteperrons zijn nog niet helemaal RandstadRail-proof
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © Roland Bal)

(Foto: © Roland Bal)

Werkzaamheden Kapelaan Meereboerweg, deel 6    (17 november 2009)
Bij de Kapelaan Meereboerweg zijn de oude tramsporen verwijderd. Op het tramloze gedeelte rijden pendelbussen.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
Pendelbus van de tramdienst in Kraayenstein. De afwezigheid van trams op deze plek komt niet vaak voor.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Inkorting HTM-tramlijn 2: Eindpunt Thorbeckelaan, deel 2    (17 november 2009)
Vanaf maandag 16 november tot en met vrijdag 20 november 2009 kan tramlijn 2 wegens werkzaamheden niet de volledige route naar Kraayenstein rijden. In Loosduinen worden bij de Kapelaan Meereboerweg de sporen vernieuwd.
De halte Thorbeckelaan is het voorlopige eindpunt en keerpunt van tramlijn 2
(Foto: © www.digitaletram.nl)





Werkzaamheden Kapelaan Meereboerweg, deel 5    (16 november 2009)
Op maandag 16 november 2009 werden de sporen van tramlijn 2 ter hoogte van de halte Kapelaan Meereboerweg opgebroken. Aan het begin van de avond lagen de oude tramsporen los tussen de halte en de Lippe Biesterfeldweg.





Inkorting HTM-tramlijn 2: Eindpunt Thorbeckelaan, deel 1    (16 november 2009)
Vanaf maandag 16 november tot en met vrijdag 20 november 2009 kan tramlijn 2 wegens werkzaamheden niet de volledige route naar Kraayenstein rijden. In Loosduinen worden bij de Kapelaan Meereboerweg de sporen vernieuwd.

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

Een tramhalte nader bekeken: Carel Reinierszkade    (15 november 2009)
De tramhalte Carel Reinierszkade van lijn 6 op Het kleine Loo richting Leyenburg is de afgelopen week verbouwd en geschikt gemaakt voor bredere voertuigen. De halte is voorzien van een afneembare strip welke ook toegepast werd tijdens de bouw van de RandstadRail haltes. Voorlopig is er geen sprake van dat hier bredere tram gaan rijden.
De halte Carel Reinierszkade van tramlijn 6 richting Leyenburg is geschikt gemaakt voor bredere voertuigen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Werkzaamheden Kapelaan Meereboerweg, deel 4    (13 november 2009)

Vanaf maandag 16 november 2009 rijdt HTM-tramlijn 2 niet tussen de Volendamlaan en Kraayenstein. Ter hoogte van de halte Kapelaan Meereboerweg worden de sporen naar de Lippe Biesterfeldweg vernieuwd. Tramlijn 2 kan daarom een aantal dagen de halte Kapelaan Meereboerweg niet passeren. Tussen de keerdriehoek op de Volendamlaan en Kraayenstein wordt een pendelbusdienst ingesteld.


Aankondiging werkzaamheden

De keerlus in Kraayenstein gaat vijf dagen buiten dienst





De restauratie van buitenlijner 58, deel 4    (9 november 2009)
Op maandag 9 november 2009 bracht Ton Slootmaker wederom een bezoek aan de buitenlijner 58.  Deze tram werd op zaterdagochtend 26 april 2008 overgebracht vanuit Amsterdam naar de oude werkplaats in de Lijsterbesstraat.

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

Tramknooppunt Laakweg / Laakkade op de schop    (8 november 2009)
Tussen de Oudemansstraat en Slachthuisstraat worden op de kruising ter hoogte van de Laakkade en de Laakweg de tramsporen vernieuwd. Op deze locatie rijden de lijnen 1, 10, 16 en 17 over een groot aantal wissels en kruisingen.





De halte Oudemansstraat met tramlijn 16 op 29 september 1983
(Dia: © www.digitaletram.nl)

De spoorvernieuwing exact 15 jaar geleden op 9 november 1994
(Dia: © www.digitaletram.nl)

Aanleg nieuwe tramlijn bij Leidsenhage, deel 17    (6 november 2009)
Eind oktober 2009 werd bekend gemaakt dat tramlijn 19 later gaat rijden. Het traject tussen Leidschendam en Delft is nu volledig aanwezig. De oorzaak van deze nieuwe vertraging komt door de beveiliging in de (Sijtwende) tramtunnel.





Werkzaamheden Kapelaan Meereboerweg, deel 3    (4 november 2009)
Bij de Kapelaan Meereboerweg zijn de afgelopen week de werkzaamheden tijdelijk stop gezet. De omleiding voor het wegverkeer is opgeheven en de versperringen verwijderd. Toch zullen de werkzaamheden binnenkort weer opnieuw van start gaan en zal lijn 2 van 16 t/m 20 november 2009 niet rijden tussen de Volendamlaan en Kraayenstein.

Aankomst bij de halte op 28 april 1984
(Dia: © Auguste Haas)

Vertrek van de halte op 28 april 1984
(Dia: © Auguste Haas)