Powered by "www.digitaletram.nl"




De onderwerpen van mei 2009

- 31-05 - Met de Amsteltrein door het Amstelpark
- 30-05 - Lijn 11 rijdt weer naar Blijdorp
- 29-05 - Wissels gelegd bij de Vrijenbanselaan
- 29-05 - Aanleg nieuwe tramlijn bij Leidsenhage, deel 7
- 28-05 - Werkzaamheden op de Escamplaan, deel 2
- 27-05 - Werkzaamheden op de Escamplaan, deel 1
- 24-05 - Open dag Stichting Romeo remise Hillegersberg
- 24-05 - Tramlijn 8 keert terug in Den Haag
- 24-05 - Nieuws uit de Haagse (bouw)put
- 21-05 - Werkzaamheden tussen Stationsplein en Wouwermanstraat
- 21-05 - Haags Openbaar Vervoer Museum weer geopend
- 19-05 - RandstadRail voertuig 4031 vertrokken naar Moerdijk
- 19-05 - Haagse tramlijnen in omleiding, deel 2
- 18-05 - Haagse tramlijnen in omleiding, deel 1
- 17-05 - Hevig onweer verhindert aansluiting Vrijenbanselaan
- 16-05 - De tram in Düsseldorf-Rath
- 16-05 - Aanleg nieuwe tramlijn bij Leidsenhage, deel 6
- 15-05 - RandstadRail voertuig 4031 in afwachting van transport
- 14-05 - Veel schade bij ontsporing in Den Haag
- 13-05 - Aanleg aansluiting Vrijenbanselaan begonnen
- 13-05 - PCC 1006 maakt eerste proefritje in Gent
- 09-05 - De aanleg van de keerlus bij Madurodam, deel 8
- 08-05 - Bus botst op tram bij het OV-knooppunt Leyenburg
- 07-05 - Gerestaureerde GTr 663 naar Amsterdam
- 06-05 - Nieuwe HTM-collega verwijderd uit remise Scheveningen
- 05-05 - De actuele status van PCC 1006 in Gent
- 05-05 - De opgeknipte tramlijnen van Gent
- 05-05 - Proefrijden op het nieuwe traject in Antwerpen
- 03-05 - De aanleg van de keerlus bij Madurodam, deel 7
- 01-05 - De monorail van Slagharen
- 01-05 - Archief onderwerpen april 2009


Met de Amsteltrein door het Amstelpark    (31 mei 2009)
Sinds 1972 rijdt er een dieseltrein door het Amstelpark in Amsterdam. Dit park ligt vlakbij de RAI. In 1972 was hier de Floriade en toen is deze trein aangelegd. Nadat de Floriade is afgebroken, is deze trein blijven rijden. Voor 2 euro kan een ritje door het park worden gemaakt en de trein vertrekt elk heel en half uur. De locomotief is een echte Porsche.
De complete Amsteltrein met Porsche en drie wagons
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
Een ritje met de Amsteltrein kost 2 euro
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Lijn 11 rijdt weer naar Blijdorp    (30 mei 2009)
Voor het derde achtereenvolgende jaar rijdt lijn 11 weer van het Rotterdamse Centraal Station naar Blijdorp. Deze keer zijn de 504 en de 565 van de partij. Er wordt gereden met de vierassers die hun diensten inmiddels hebben bewezen.
De Diergaardetram rijdt weer.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
Een bezoekje aan Blijdorp zelf hoort er ook bij.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Wissels gelegd bij de Vrijenbanselaan    (29 mei 2009)
Op vrijdag 29 mei 2009 was de aansluiting vanaf de Vrijenbanselaan naar het tracé van tramlijn 1 eindelijk gelegd. De werkzaamheden waren een aantal dagen eerder uitgesteld wegens slechte weersomstandigheden. Er komt alleen een spoorverbinding vanaf Delft richting Leidsenhage. Een boog tussen de Vrijenbanselaan en Delftweg is niet voorzien.
De GTL 3138 van tramlijn 1 passeert de onlangs aangelegde wisselstraat bij de Vrijenbanselaan
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aanleg nieuwe tramlijn bij Leidsenhage, deel 7    (29 mei 2009)
Op vrijdag 29 mei 2009 werd er weer verder gewerkt aan de nieuwe sporen bij Leidsenhage. Er werden sporen gelegd op het Weigelia aan de zuidzijde van het winkelcentrum. De sporen worden aangesloten op de sporen van lijn 2 en 6.

(Foto: © Rinus van de Kuil)

(Foto: © Rinus van de Kuil)

Werkzaamheden op de Escamplaan, deel 2    (28 mei 2009)
Op 28 mei 2009 is op de Escamplaan op de plek waar het toekomstige uitwijkspoor komt het tramgrind gestort.




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Werkzaamheden op de Escamplaan, deel 1    (27 mei 2009)
Vanaf 25 mei 2009 zijn de werkzaamheden gestart aan de tramsporen op de Escamplaan tussen het Castricumplein en de Leyweg. Er komt een tijdelijk omloopspoor zodat RandstadRail lijn RR4 en stadstramlijn 6 weliswaar wel vertraging ondervinden, maar geen omleidingen hoeven te rijden. De werkzaamheden duren naar verwachting tot eind juni 2009.
De plek waar het tijdelijke omloopspoor komt is al duidelijk gemarkeerd
(Foto: © www.digitaletram.nl)




De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Wat vindt u van deze site?    Geef uw mening in het gastenboek

Open dag Stichting Romeo remise Hillegersberg    (24 mei 2009)
Op zondag 24 mei 2009 werd er in remise Hillegersberg een open dag georganiseerd. Dit jaar stond het historische werkmaterieel centraal. Tussen Hillegersberg en het OV-museum bij het Oostplein werd met museumtrams gereden.
(Foto: © Aad van Dam)

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Tramlijn 8 keert terug in Den Haag     (24 mei 2009)

Tramlijn 8 op Visiontainment

De vorige lijn 8 verdween in 2003

Sinds kort geeft het Visiontainment informatie systeem in de Haagse GTL's ook weer een tramlijn 8 aan. De nieuwe tramlijn 8 heeft naar alle waarschijnlijkheid alles te maken met de aanleg van de keerlus bij Madurodam. De keerlus is nu bijna gereed en wordt vrijdag 12 juni 2009 officieel in gebruik genomen. Het lijnnummer 8 staat dan eigenlijk voor een kort traject dienst van de bestaande tramlijn 9.


Nieuws uit de Haagse (bouw)put    (24 mei 2009)
Dat de bekende Haagse Put in een erg grote bouwput veranderd is zal niemand de afgelopen dagen zijn ontgaan. Op zondag 24 mei 2009 zijn de voorbereidingen getroffen om het tramviaduct op zijn plaats te hijsen. Dit moet volgens de planning gebeuren voor 28 mei 2009 omdat dan de tramlijnen 9, 11 en 12 hier weer hun normale route moeten rijden.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Werkzaamheden tussen Stationsplein en Wouwermanstraat    (21 mei 2009)
Tussen het Stationsplein en de Wouwermanstraat zijn op maandag 11 mei 2009 omvangrijke werkzaamheden gestart. Voor het Station Hollands Spoor worden de tramsporen vernieuwd. Langs de Parallelweg worden op diverse plekken de sporen vervangen. De omvangrijkste klus is de totale vervanging van het tramviaduct bij de bekende "Haagse Put".
Stationsplein - Jacob Catsstraat
Voor het station Hollands Spoor zijn de afgelopen dagen een groot deel van de sporen totaal vervangen
(Foto: © www.digitaletram.nl)




De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Jacob Catsstraat - Ter Borchstraat
De befaamde "Haagse Put" is nu een echte bouwput
(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: @ www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
Ter hoogte van de Ter Borchstraat staan de viaductdelen klaar om te worden ingehesen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Ter Borchstraat - Wouwermanstraat

(Foto: @ www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramspoor lijn 9 richting Station HS
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramspoor lijn 9 richting Vrederust
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nieuw wissel voor de lijnen 9, 11 en 12
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Haags Openbaar Vervoer Museum weer geopend    (21 mei 2009)
Vanaf 21 mei 2009 is het verbouwde Haags Openbaar Vervoer Museum weer geopend voor het publiek. Het museum is dit jaar t/m oktober elke zondag geopend.  Kijk voor meer informatie op de vernieuwde website van de Remise.

De eerste museumtram voor de publieksritten was motorwagen 265
(Foto: @ www.digitaletram.nl)

Direkt gevolgt door de PCC-combinatie 1304-2101
(Foto: © www.digitaletram.nl)
Motorwagen 265 is na de eerste museumrit naar Scheveningen Haven terug bij de Wouwermanstraat.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRail voertuig 4031 vertrokken naar Moerdijk    (19 mei 2009)
Op dinsdagavond 19 mei 2009 vertrokken de B- en C-bak van het op 14 mei 2009 ontspoorde RandstadRail voertuig 4031 naar Moerdijk. De A-bak was een dag eerder reeds overgebracht vanaf Blansjaar naar Van der Vlist in Moerdijk.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Haagse tramlijnen in omleiding, deel 2    (19 mei 2009)
Vanaf 18 mei 2009 zijn in Den Haag een aantal omleidingen van kracht. Vanwege werkzaamheden bij de "Haagse Put" en spoorvernieuwing voor het station Hollands Spoor rijden de tramlijnen 1, 9, 10, 16 en 17 tijdelijk een andere route. Sinds de verlenging van tramlijn 16 heeft tramlijn 9 tegenwoordig een voor de hand liggende alternatieve uitwijkroute.

(Foto: @ Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

Haagse tramlijnen in omleiding, deel 1    (18 mei 2009)
Vanaf 18 mei 2009 zijn in Den Haag een aantal omleidingen van kracht. Vanwege werkzaamheden bij de "Haagse Put" en spoorvernieuwing voor het station Hollands Spoor rijden de tramlijnen 1, 9, 10, 16 en 17 tijdelijk een andere route. De tramlijnen 11 en 12 zijn aan elkaar gekoppeld via de Delftselaan en rijdt tussen Duindorp en Scheveningen Haven.





De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.


Hevig onweer verhindert aansluiting Vrijenbanselaan    (17 mei 2009)
In de vroege ochtend van zondag 17 mei 2009 was de aansluiting vanaf de Vrijenbanselaan naar het tracé van tramlijn 1 gepland. Helaas gooide het nachtelijke hevige onweer roet in het eten. In verband met de risico's vond de aannemer het niet verantwoord om tijdens onweer met metalen onderdelen aan de gang te gaan. Wanneer de aansluiting nu wel gerealiseerd gaat worden is nog niet helemaal duidelijk. Mogelijk moet er een hele nieuwe planning worden gemaakt.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

De tram in Düsseldorf-Rath    (16 mei 2009)
Op zaterdag 16 mei 2009 brachten we een kort bezoek aan het stadsdeel Rath in Düsseldorf. Aan beide zijden van het S-Bahn station rijden trams.  Tramlijn 701 heeft voor het S-Bahn station zijn begin- en eindpunt.  Aan de andere zijde rijdt in een bosrijke omgeving lijn 712.  Op deze tramlijn rijden nog klassieke Düwag motorwagens met aanhangwagen.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)





De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Het bezoek aan Düsseldorf was een onderdeel van een excursie van railhobbyisten

Aanleg nieuwe tramlijn bij Leidsenhage, deel 6    (16 mei 2009)
Op zaterdag 16 mei 2009 brachten we wederom een bezoek aan Leidschenhage om de voortgang van de aanleg van de nieuwe "Haagse" tramlijn 19 te bestuderen. Onder de parkeergarage van winkelcentrum Leidsenhage liggen de sporen inmiddels in het beton gegoten. Bij en in de Sijtwendetunnel is de bovenleiding al bijna compleet aanwezig.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRail voertuig 4031 in afwachting van transport    (15 mei 2009)
RandstadRail voertuig 4031 staat na de ontsporing van 14 mei 2009 tijdelijk in twee delen te wachten op transport. De A-bak staat bij de firma Blansjaar te wachten op transport naar Duitsland. Op De Werf achter remise Zichtenburg staan de B- en de C-bak op een truck van huistransporteur Van der Vlist klaar om getransporteerd te worden naar Duitsland.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Veel schade bij ontsporing in Den Haag    (14 mei 2009)
Op donderdagmiddag 14 mei 2009 ontspoorde het RandstadRail voertuig 4031 van lijn 3 op het wissel richting Noord West Buitensingel. Het voertuig raakte daarbij zwaar beschadigd en werd in twee delen afgevoerd. De B- en de C-bak werden over het spoor naar De Werf gereden en later op de avond door Van der Vlist op een vrachtwagen geplaatst. De A-bak werd overgebracht naar het terrein van Blansjaar bij Wateringse Veld. Tramlijn 2 werd omgeleid via tramlijn 6 door de Hobbemastraat en RR lijn 4 reed niet tussen de Brouwersgracht en de Monstersestraat. Het Haagse deel van RR lijn 3 tussen Laan van Nieuw Oost Indië en Loosduinen werd wegens beperkte keermogelijkheden tijdelijk verbust.





De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.


Enorme schade aan de geleding
(Foto: © Rene Weterings)

De A-bak werd op een vrachtwagen getakeld en afgevoerd naar Blansjaar
(Foto: © Rene Weterings)

Vertrek vanaf de tailtrack aan de Monstersestraat
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Over de Loosduinseweg op weg naar Zichtenburg
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De B- en de C-bak achter de Unimog ter hoogte van de Regentesselaan
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Passage met een ingekorte lijn RR4 bij Leyenburg
(Foto: © www.digitaletram.nl)


De B- en de C-bak zijn aangekomen op de Werf
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De restanten van de geleding werden verwijderd
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De B- en de C-bak op de truck van Van der Vlist
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aanleg aansluiting Vrijenbanselaan begonnen    (13 mei 2009)
Vanaf maandag 11 mei 2009 zijn de werkzaamheden van start gegaan om de nieuwe tramsporen van tramlijn 19 aan te sluiten op de sporen van tramlijn 1. Op woensdag 13 mei 2009 is het aansluitpunt in het huidige tracé van tramlijn 1 uitgegraven en liggen de nieuwe bogen te wachten op de definitieve plaatsing. De wissels waren nog niet aanwezig.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

PCC 1006 maakt eerste proefritje in Gent    (13 mei 2009)
Op woensdag 13 mei 2009 maakte PCC 1006 een eerste proefritje op het terrein van de stelplaats. Freddy Coussens, trambestuurder in Gent welke destijds de 1006 kocht, was erbij en maakte onderstaande foto's van dit unieke moment.





De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

De aanleg van de keerlus bij Madurodam, deel 8    (9 mei 2009)
Op zaterdag 9 mei 2009 zagen we dat met de inbouw van het laatste wissel de keerlus bij Madurodam nu compleet is. De bovenleiding is opgehangen en moet nog afgesteld worden. De anti-ontsporingsrail moet nog worden aangebracht.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
GTL 3017 van lijn 9 passeert het pas ingemonteerde wissel richting Scheveningen Noorderstrand.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De bovenleiding moet nog afgesteld worden....
(Foto: © www.digitaletram.nl)

....en is nog gemarkeerd met plastic lintjes.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Bus botst op tram bij het OV-knooppunt Leyenburg    (8 mei 2009)
Op vrijdagmiddag 8 mei 2009 kreeg bus 319 van buslijn 23 een aanrijding met het RandstadRailvoertuig 4038 van lijn RR4. Het ongeluk gebeurde op de Leyweg bij het OV-knooppunt Leyenburg ter hoogte van de Veenendaalkade. Het was deze vrijdag toevallig precies een jaar geleden  (9 mei 2008)  dat er een soortgelijke aanrijding was op dit punt.
(Foto: © Dejan Jeremic)

(Foto: © Rene Weterings)

(Foto: © Rene Weterings)

(Foto: © Rene Weterings)

(Foto: © Rene Weterings)

Gerestaureerde GTr 663 naar Amsterdam    (7 mei 2009)
Nadat op woensdagavond 6 mei 2009 de door de Tramweg Stichting gerestaureerde GTr 663 was beproefd vertrok het aanhangrijtuig op donderdagmorgen 7 mei 2009 naar Amsterdam.  De GTr 663 gaat in de hoofdstad een aantal ritten maken achter de op 14 april overgebrachte GTr 307. De restauratie van de GTr 663 is nog niet helemaal klaar.
Op donderdagmorgen 7 mei 2009 staat de bijna gerestaureerde GTr 663 op de truck voor transport naar Amsterdam.
(Foto: © Raymond Naber)

(Foto: © Raymond Naber)

(Foto: © Raymond Naber)

(Foto: © Richard Carels)

(Foto: © Richard Carels)

Het is meteen duidelijk dat de Tramweg Stichting de afgelopen vier jaar zeer vakkundig de restauratie heeft opgepakt. Op 14 mei 2005 werden de restanten van de GTr 663 via de ingang aan de Ribesstraat naar binnen getakeld.





Op de avond voor het transport werd de GTr 663 nog even naar buiten gereden om een paar foto's te maken.

(Foto: © Raymond Naber)

(Foto: © Raymond Naber)
(Foto: © Raymond Naber)

Nieuwe HTM-collega verwijderd uit remise Scheveningen    (6 mei 2009)
Op woensdagmorgen 6 mei 2009 werd in remise Scheveningen een nieuwe collega uit de remise verwijderd.
Deze nieuwe collega droeg geen geschikte werkkleding en dat is wel een eis van de ARBO-inspectie.

(Foto: © Info HTM)

(Foto: © Info HTM)

De actuele status van PCC 1006 in Gent    (5 mei 2009)
In de stelplaats van De Lijn in Gentbrugge zijn de werkzaamheden om de Haagse PCC 1006 weer rijvaardig te maken flink gevorderd. Omdat de draaistellen een grotere draai hebben zijn de schortplaten aangepast. Er is inmiddels een spanningstest gedaan onder een spanning van 40 Volt. Binnenkort zal er mogelijk een echte proefrit worden gemaakt.




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

De opgeknipte tramlijnen van Gent    (5 mei 2009)
Wegens werkzaamheden op de Korenmarkt zijn de tramlijnen 1 en 4 in Gent opgeknipt. Lijn 1 rijdt vanaf Flanders Expo niet verder dan de Korenmarkt. Het andere deel van tramlijn 1 rijdt tussen het fraaie kasteel Gravensteen en Evergem.
Station Gent Sint Pieters zal grondig worden verbouwd. Lijn 1 filmt Korenmarkt.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

De sporen op de Korenmarkt zijn voorlopig niet berijdbaar.
(Foto: © www.digitaletram.nl)




De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Proefrijden op het nieuwe traject in Antwerpen    (5 mei 2009)
Op dinsdag 5 mei 2009 reed de Hermelijn 7261 een proefrit op het nieuwe traject van tramlijn 8 tussen Eksterlaar en Silsburg. Volgens de medewerkers van De Lijn was dit de allereerste proefrit waarbij het lijnnummer 8 werd gefilmd.
Hermelijn 7261 draait vanaf het traject van tramlijn 24 de Dascottelei op.
(Foto: © www.digitaletram.nl)




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Hermelijn 7261 is vanaf Eksterlaar een stukje over het nieuwe traject gereden met in de film "Proefrit".
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De aanleg van de keerlus bij Madurodam, deel 7    (3 mei 2009)
De aanleg van de tijdelijke keerlus bij Madurodam vordert erg snel. De lus is bijna compleet en er staan al een aantal nieuwe bovenleidingmasten. Een deel van de keerlus zal worden voorzien van een zogenaamde anti-ontsporingsrail.
Trambestuurder Harry Kwappenberg passeert met de 3026 op 'StrandExpress'-tramlijn 5 het onlangs geplaatste kruisstuk.
(Foto: © www.digitaletram.nl)




De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

De monorail van Slagharen    (1 mei 2009)
In het attractiepark in Slagharen, dat vroeger Shetland Ponypark Slagharen heette, rijdt een monorail tijdens de openingstijden. In de loop der tijd is er wel wat veranderd. Er zijn twee treinen met dichte cabines en twee met open cabines. De treinen met de open cabines rijden uitsluitend in de zomer en staan momenteel opgesteld in de remise.
De gele monorail met dichte cabines
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
Vroeger zag de monorail er heel anders uit.
(Foto: © www.digitaletram.nl)
De tweede blauwgroene monorail met dichte cabines
(Foto: © www.digitaletram.nl)