Traditioneel zijn er in Amsterdam op Koninginnedag omleidingen van kracht.
Het centrum van Amsterdam is dan ook voor trams afgesloten.
Een aantal lijnen worden daarom aan elkaar gekoppeld en genummerd in de lijnen 71 t/m 75.
De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
De vijf speciale "Koninginnedagtramlijnen" waren tot stand gekomen door twee lijnen aan elkaar te koppelen:
Tram 71
Osdorp de Aker - Van Baerlestraat - Nieuw Sloten
Route tram 1 + 2
Tram 72
Geuzenveld - Marnixstraat - Osdorp
Route tram 13 + 17
Tram 73
Station RAI - Plantage Middenlaan - Diemen
Route tram 4 + 9
Tram 74
Flevopark - Plantage Middenlaan - VU Medisch Centrum
Route tram 14 + 16
Tram 75
VU Medisch Centrum - Ceintuurbaan - Pres. Kennedylaan
Route tram 16 + 25
De aanleg van de keerlus bij Madurodam, deel 5 (27 april 2009)
De railsecties voor de nieuwe keerlus bij Madurodam zijn op donderdag 23 april 2009 grotendeels op hun plek gelegd.
Binnenkort worden het wissel in het spoor naar Scheveningen gelegd en de kruising in het spoor naar Vrederust.
De keerlus wordt straks ' met de klok mee ' bereden.
Volgens de aannemer komen binnenkort de bovenleidingsmasten.
De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
Per stoomtrein en railbus door Zuid Limburg (26 april 2009)
Tussen Valkenburg en Kerkrade is sinds 1995 de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij actief.
Deze maatschappij rijdt met stoomtreinen en railbussen over de in 1988 gesloten Miljoenenlijn.
Op 26 april 2009 maakten we een rit met de stoomtrein vanuit Valkenburg naar Simpelveld.
In Simpelveld brachten we een bezoek aan het depot en reden we met de railbus heen en weer naar Vetschau (Duitsland).
Tenslotte bracht de railbus ons naar Kerkrade Centrum.
In Zuid Limburg rijden tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum nieuwe lightrail treinen van Veolia.
Op werkdagen en zaterdag wordt er gereden in een kwartierdienst waarbij de stoptreinen en sneltreinen om en om rijden.
Deze nieuwe treinen zijn zeer comfortabel met goede rijeigenschappen.
De restauratie van buitenlijner 58, deel 3 (25 april 2009)
Op zaterdag 25 april 2009 bracht Ton Slootmaker wederom een bezoek aan de buitenlijner 58.
Deze tram werd op zaterdagochtend 26 april 2008 overgebracht vanuit Amsterdam en in de oude werkplaats Lijsterbesstraat afgeladen.
Donateursrit Tramweg Stichting in Den Haag (25 april 2009)
Op zaterdag 25 april organiseerde de Tramweg Stichting weer een donateursrit door Den Haag.
Er werd gereden met de HTM 2, welke tijdelijk is getransformeerd in de Amsterdamse tweeramer GTr 72.
Het was niet de eerste keer dat er met historisch materieel in Den Haag werd gereden sinds het grote onderhoud aan het HTM-tramnet.
Op 29 november 2008 maakte de op dit moment in de hoofdstad verblijvende Amsterdamse GTr 307 al een rit over het Haagse tramnet.
De terugkeer van lijn 5 naar Schiebroek (25 april 2009)
Lijn 5 naar Schiebroek is tijdelijk terug. Tussen 23 maart 2009 en 10 mei 2009 rijdt deze dubbele ringlijn door de stad wegens werkzaamheden aan sporen en haltes.
In Schiebroek had de tram al een grote lus en dus nu ook tijdelijk in het centrum.
Vanaf het Hofplein rijdt de tram in één richting over de Coolsingel, Johan van Oldebarneveldstraat en het Kruisplein naar het Centraal Station.
Op doordeweekse dagen stopt lijn 5 aan de achterzijde van het Centraal Station.
De aanleg van de keerlus bij Madurodam, deel 4 (21 april 2009)
Op de plek van de nieuwe keerlus bij Madurodam zijn de afgelopen dagen de railsecties aangevoerd.
De rails wordt gemonteerd op houten dwarsliggers.
De keerlus blijft in principe vijf jaar in gebruik en kan mogelijk ook een rol spelen tijdens de aanpassing van de sporensituatie op de Nieuwe Parklaan.
Het is de bedoeling dat tramlijn 9 in de toekomst een RandstadRail lijn wordt.
De keerlus kan dan gebruikt worden als tijdelijk eindpunt tijdens deze werkzaamheden.
Seinstoring verstoort juiste spoorkeuze (21 april 2009)
Op dinsdag 21 april 2009 was er korte tijd een verstoring op CS-hoog.
Nadat eerst veel trams geruime tijd stil stonden voor een rood sein bleek daarna de juiste spoorkeuze van slag.
De (GTL) tramlijnen 2 en 6 kwamen daardoor op het RandstadRail gedeelte terecht.
Omdat de deuren van de GTL-trams zich door deze situatie aan de niet - perronzijde bevonden mochten de passagiers
uitsluitend onder begeleiding van HTM-personeel via de voorste deuren naar buiten.
De aanleg van de keerlus bij Madurodam, deel 3 (19 april 2009)
De aanleg van de keerlus bij Madurodam gaat voorspoedig.
Op zondag 19 april 2009 lag het uitrijwissel richting Centraal Station vanuit de toekomstige keerlus reeds op zijn plek.
De toekomstige halte richting Centraal Station voor tramlijn 9 en de kort traject diensten komt straks binnen de keerlus te liggen en vervangt de oude halte bij Madurodam.
Aanleg nieuwe tramlijn bij Leidsenhage, deel 5 (18 april 2009)
De aanleg van de nieuwe tramsporen op de Noordsingel in Leidschendam is het winkelcentrum Leidsenhage al dicht genaderd.
Op zaterdag 18 april 2009 lag de boog richting Weigelia onder het parkeerdek voor een groot deel erin.
De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
Museumtramstel maakt rit door Amsterdam (18 april 2009)
Op zaterdag 18 april 2009 werd er in Amsterdam een rit gemaakt met de GTr307 en het daarbij passende ahr 792.
De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
Materieel uitwisseling in de Lijsterbesstraat (14 april 2009)
Op dinsdag 14 april 2009 vond er in de voormalige werkplaats aan de Lijsterbesstraat een omwisseling van materieel plaats.
Van de Amsterdamse Museumlijn kwam de niet rijvaardige vierasser RET 507 naar Den Haag om te worden geschilderd.
De GTr307 gaat een aantal ritten maken in Amsterdam.
Daar vormt het tramstel GTr307+792 een historisch geheel.
RET-vierassers zijn nog niet eerder in Den Haag geweest.
De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
Na lange tijd zijn er weer activiteiten voor tramlijn 19 tussen het viaduct over de Rijksweg A13 en het traject van lijn 1.
Inmiddels is een groot deel van de infrastructuur aanwezig en zijn er sporen op het ontbrekende gedeelte gelegd.
Eerste "werkdag" voor de nieuwe Haagse tramlijn 5 (12 april 2009)
Op Paaszondag 12 april 2009 reed de StrandExpress (tramlijn 5) voor het eerst vanaf Nootdorp naar Scheveningen Noorderstrand.
De route vanaf Nootdorp gaat via tramlijn 15 naar het Rijswijkseplein.
Vanaf het Rijswijkseplein volgt lijn 5 de route van tramlijn 17 tot het Centraal Station.
Vanaf het Centraal Station gaat de route verder over tramlijn 9.
Paaseitjes bij het Amsterdamse GVB (11 april 2009)
Reizigers die in het Paasweekeinde een ritje maakten met een Amsterdamse tram werden getrakteerd op paaseitjes.
In de meeste Combino's waren plastic kokers aanwezig waaruit de paaseitjes gepakt konden worden.
Naast de vele Combino's rijden er ook nog steeds Blokkendozen rond.
Eén daarvan is de 813 welke rijdt voor de Cruijff Foundation.
Openbaar Vervoer staking in Madurodam? (11 april 2009)
Op zaterdag 11 april 2009 was er mogelijk sprake van een Openbaar Vervoer staking in Madurodam.
Er werd niet gereden bij RandstadRail en ook de oude MTM tram reed niet.
Bij de ringtramlijn rond het Ministerie van VROM bleek de trambaan zwaar verwaarloosd.
De enige passagierstrein in Madurodam welke reed was de pas geopende HSL.
De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
De aanleg van de keerlus bij Madurodam, deel 2 (11 april 2009)
Op zaterdag 11 april 2009 zijn de voorbereidende werkzaamheden voor de nieuwe keerlus bij Madurodam aardig op schema.
Een deel van de grond waar de keerlus straks komt te liggen was uitgegraven tot bij het tramspoor van lijn 9.
Proef- en instructieritten met Weense trams gestart (10 april 2009)
Bij de Utrechtse Sneltram zijn de proef- en instructieritten met de Weense trams tussen Utrecht Moreelsepark en Nieuwegein Zuid van start gegaan.
Voorlopig worden de ritten zonder passagiers uitgevoerd met twee gekoppelde motorwagens.
Op vrijdag 10 april 2009 werd er gereden met twee gekoppelde stellen (4917 + 4943 en 4916 + 4941).
De aanleg van de keerlus bij Madurodam, deel 1 (7 april 2009)
Op maandag 6 april 2009 gingen op de Koninginnegracht tegenover de ingang van de miniatuurstad Madurodam de werkzaamheden van start voor de aanleg van een keerlus.
Het is de bedoeling dat de keerlus ongeveer vijf jaar blijft liggen.
De nieuwe keerlus zal gebruikt gaan worden voor kort trajectdiensten op het drukste gedeelte van tramlijn 9.
StrandExpress keert terug in Den Haag (7 april 2009)
Vanaf zondag 12 april 2009 keert de StrandExpress weer terug.
De StrandExpress rijdt tot en met 13 september 2009 als tramlijn 5 tussen Hoornwijck/Nootdorp en het Noorderstrand.
De tramlijn rijdt uitsluitend op de zon- en feestdagen.