Nieuwe tramlijn 19 nadert tramlijn 1 (28 februari 2009)
De werkzaamheden aan het project "Tramlijn 19" gaan niet erg snel.
Toch zijn er een aantal nieuwe ontwikkelingen.
Hoewel er op de Vrijenbanselaan nog geen sprake is van een aansluiting op het bestaande traject van tramlijn 1 is het ontbrekende gedeelte tussen de doodlopende nieuwe sporen net over de Rijksweg A13 en tramlijn 1 wel voorbereid.
Op maandag 23 februari 2009 raakte het RR-voertuig 4027 defect bij de halte Leidschenveen.
Omdat dit voertuig op het hoofdspoor stond had dit een behoorlijke impact op de dienstuitvoering van RandstadRail op het samenloopdeel.
Het defecte voertuig werd uiteindelijk aan RR-voertuig 4010 gekoppeld en naar de werkplaats Zichtenburg gesleept.
De restauratie van buitenlijner 58, deel 2 (16 februari 2009)
Op 16 februari 2009 bracht Ton Slootmaker een bezoek aan de buitenlijner 58.
Deze tram werd op zaterdagochtend 26 april 2008 overgebracht vanuit Amsterdam en in de oude werkplaats Lijsterbesstraat afgeladen.
Nadat eerst een inventarisatie werd gemaakt werd in de loop van 2008 met de restauratie gestart om de 58 weer rijvaardig te maken.
Het Hofplein-viaduct nader bekeken, deel 1 (14 februari 2009)
Het Hofplein-viaduct gaat in de toekomst zijn huidige spoor-functie vaarwel zeggen.
Dit gebeurt op het moment dat de twee Erasmuslijnen met elkaar verbonden worden.
Reden genoeg om eventjes stil te staan bij dit unieke monument.
Een wandeling door de HTM vestiging Zichtenburg (13 februari 2009)
Op vrijdag 13 februari 2009 stonden in Zichtenburg diverse trams voor onderhoud en reparatie.
De in Denemarken gerepareerde 3006 had net een klein proefritje achter de rug.
De 3006 is nog de enige GTL zonder digitale displays.
Rotterdamse 800-en naar de sloop (11 februari 2009)
Op woensdagmiddag 11 februari 2009 werd de Rotterdamse ZGT 806 afgevoerd naar de sloop.
De tram werd in twee afzonderlijke delen op een vrachtwagen geladen.
De komende tijd zullen meer 800-en richting sloop worden vervoerd.
Amsterdamse blokkendozen naar Sarajevo (9 februari 2009)
Op maandag 9 februari 2009 werd in het Westelijk Havengebied van Amsterdam de eerste blokkendoos van het GVB op een treinwagon gehesen.
Bij de haven werd als eerste de 800 met een kraan en een hijsinstallatie op de wagon geladen voor transport naar Sarajevo.
Binnenkort worden er nog meer trams op deze wijze op treinwagons geladen.
Blokkendoos 800 bestemd voor Sarajevo (Bosnië) hangt boven de spoorwagon
Bovenleidingbreuk in Delft (6 februari 2009)
Op vrijdag 6 februari 2009 ontstond er aan het begin van de avond een draadbreuk ter hoogte van de halte Sadatweg richting Scheveningen.
GTL 3039 verspeelde hierbij zijn achterste pantograaf.
Rond 19:30 uur werd de 3039 met de Unimog naar de Diepenbrockstraat gesleept waar wel spanning aanwezig was.
Vandaar ging de 3039 op eigen kracht naar remise Zichtenburg.
De bij Tanthof opgesloten GTL 3143 werd, eveneens met de Unimog, over verkeerd spoor terug gehaald.
Tramlijn 1 driehoekte tijdelijk bij de Krakeelpolderweg en op het tramloze traject reed pendelbus 197.
De verlenging van tramlijn 8 in Antwerpen (4 februari 2009)
In Antwerpen wordt gewerkt aan de verlenging van tramlijn 8 vanaf Eksterlaar naar Silsburg.
Op woensdag 4 februari 2009 waren alle sporen vanaf Eksterlaar tot en met de aansluiting op tramlijn 24 gelegd.
De keerlus Eksterlaar blijft in gebruik voor tramlijn 11.
De huidige eindlus van tramlijn 24 in Silsburg wordt vanwege de komst van tramlijn 8 ruimer aangelegd en geschikt gemaakt voor de twee tramlijnen.
Naar verwachting is de verlenging eind maart 2009 een feit.
Het eindpunt Amstelveen-Binnenhof ligt er 's avonds wat verlaten bij.
De winkels zijn gesloten en maar weinig mensen maken gebruik van de drie wachtende trams van lijn 5.
Behalve twee BN-trams is ook de Combino 2202 van de partij.