Het jaar 2008 werd afgesloten met een ijskoude winterdag.
De HTM-eindpunten Scheveningen Noorderstrand en Scheveningen Haven hadden deze dag een winterse uitstraling.
Traditioneel werd ook dit jaar wederom met man en macht gewerkt aan een grote brandstapel op het strand om met een vreugdevuur het oude jaar te kunnen afsluiten.
De halte Strandweg van tramlijn 11 ademt op oudejaarsdag 2008 een ijskoude sfeer
Een halte nader bekeken: Laan van NOI (31 december 2008)
De halte Laan van NOI is onderdeel van RandstadRail en wordt bediend door de HTM lijnen RR3 en RR4 en de RET Erasmuslijn.
Op 31 december 2008 trotseerden wij de kou en opkomende mist en namen wij een kijkje bij deze halte.
Een HTM-RandstadRail tramstel passeert een RET-RandstadRail metrostel
Nieuwe deuren voor GVBA lijn 51 (27 december 2008)
De BN-trams van de Amsterdamse lijn 51 krijgen nieuwe deuren. Een deel van de trams zijn reeds verbouwd.
Omdat de trams bijna altijd gekoppeld rijden, zijn er combinaties te zien van een tram met nieuwe deuren gekoppeld aan een tram met oude deuren.
lijn 51 is een metrolijn en rijdt anno 2008 van het Centraal Station naar Amstelveen Westwijk.
Een koppelstel met nieuwe deuren en oude deuren bij de eindhalte Westwijk.
Zomaar een eindpunt: GVBA-lijn 5, Amstelveen Binnenhof (27 december 2008)
In Amstelveen ligt het eindpunt Binnenhof van tramlijn 5.
De gemeente Amstelveen wilde destijds bij de aanleg niet dat hier een keerlus zou komen.
Het werd dus een kopeindpunt met als gevolg dat het GVBA speciaal voor tramlijn 5 tweerichtingtrams moest aanschaffen.
Dit werden de BN-trams (901-920) en de tweerichtingcombino's (2201-2204).
Oud en nieuw lightrail-materieel bij NedTrain (21 december 2008)
Bij NedTrain vestiging in Leidschendam waren op 21 december 2008 veel verschillende soorten lightrailvoertuigen te zien.
Naast de instroom van het nieuwe RET RandstadRail materieel staan ook de huidige HTM en RET voertuigen hier opgesteld.
Sinds zondag 14 december is ook de tram van Houten tijdelijk aanwezig bij Nedtrain in Leidschendam.
Zomaar een eindpunt: GVBA-metrolijn 50, Isolatorweg (21 december 2008)
Op 21 december 2008 brachten we een bezoek aan het eindpunt van metrolijn 50 aan de Isolatorweg in Amsterdam.
Op metro-lijn 50 worden voornamelijk CAF stellen ingezet maar af en toe rijden er ook wel "Zilvermeeuwen".
In 2008 zijn alle CAF-voertuigen omgekleurd naar de nieuwe huisstijl.
De 106 was het laatste voertuig dat werd omgekleurd.
RandstadRail voertuig 4019 weer terug in Den Haag (18 december 2008)
Op donderdagavond 18 december 2008 werd RandstadRail voertuig 4019 weer afgeleverd bij remise Zichtenburg.
De 4019 was door transporteur Van der Vlist op 4 augustus 2008 overgebracht naar de ALSTOM vestiging in het Duitse Stendal.
In Stendal is de schade hersteld welke was ontstaan bij een aanrijding op 23 juni 2008 met een vrachtwagen.
Weense trams in sneltramvaart aangepast (17 december 2008)
Op woensdag 17 december 2008 stond op het RET-terrein aan de Rotterdamse Kleiweg de uit Wenen afkomstige mw.4938 op een dieplader gereed om naar Nieuwegein te worden getransporteerd.
De Weense 4938 is door RET-monteurs in Rotterdam aangepast om dienst te doen bij de Utrechtse Sneltram.
In de centrale werkplaats van de RET aan de Kleiweg bevinden zich om dezelfde reden ook nog de motorwagens 4913, 4929, 4932 en 4948 voor ombouw.
Er wordt intensief heen en weer gereden tussen Rotterdam en Nieuwegein.
Op 12 december fotografeerde Aad de Meij het transport van de 4916
Sneltram Utrecht-Nieuwegein in dienst (17-12-1983)
Zo af en toe gaat "De Digitale Tram" driftig op zoek naar belangrijke gebeurtenissen op tramgebied uit het verleden.
Op 17 december 2008 was het precies 25 jaar geleden dat de Sneltram tussen Utrecht en Nieuwegein ging rijden.
Op 17 december 1983 reden de sneltrams voor het eerst met passagiers.
Lijn 100 reed van het Moreelsepark naar Nieuwegein-Zuid en lijn 101 reed van het Moreelsepark naar Nieuwegein Doorslag.
Op 14 december 1985 werd lijn 101 verlengd naar IJsselstein Achterveld.
De oorspronkelijke lijnnummers zijn in 1994, door een herverdeling in het streekvervoer en het ontstaan van Midnet, gewijzigd in 60 en 61.
De lijnnummers zijn echter alleen administratief en worden niet getoond.
De laatste wijziging was op 2 juli 2000 toen lijn 61 werd verlengd naar IJsselstein Zenderpark.
Filmopnamen in de 'All you need is love-tram' (17 december 2008)
Op woensdag 17 december 2008 werd de GTL 3073 gebruikt voor opname van het RTL4 programma 'All you need is love'.
Het interieur van de 3073 was speciaal ingericht en een groot aantal geliefden werden onderweg geinterviewd.
De opnamen worden 24 december 2008 op RTL4 uitgezonden.
Tot de kerstdagen rijdt er in de 3073 een Kerstman mee die kerstliedjes zingt en kaarten uitdeelt waar je een kerstwens naar je geliefde of je familie mee kan versturen.
All you need is........ Kleenex (14 december 2008)
In Den Haag rijdt weer een nieuwe totaalreclame tram welke deze keer relatief kort zal rijden.
Het betreft hier de 3073 welke beplakt is om het RTL4 programma "All you need is love" te promoten.
Op 14 december 2008 reed deze tram voor de eerste keer op tramlijn 9.
De sponsor voor het RTL4 programma "All you need is love" is het merk Kleenex.
De laatste dag van de tram van Houten (13 december 2008)
Op zaterdag 13 december 2008 maakte de tram tussen Houten en Houten-Castellum zijn allerlaatste pendelritten.
Het trambedrijfje ging van start op 8 januari 2001 met slechts een lengte van 1,9 kilometer.
De maximale toegestane snelheid was 40 km/h.
De afstand tussen de stations werd in ongeveer drie minuten afgelegd.
In het begin waren de bestuurders afkomstig van de HTM en later van het GVU.
De laatste jaren kwamen de bestuurders van de NS en Spoorflex, een spoor-gerelateerd uitzendbureau.
Behalve de TW6016 heeft ook de TW6021 enige tijd dienst gedaan.
Het naderende einde voor de tram van Houten, deel 2 (12 december 2008)
Op vrijdag 12 december 2008 kon het publiek afscheid nemen van de tram van Houten en zijn bestuurders.
Op het perron van Houten-Castellum was een gezellige partytent geplaatst waar men onder het genot van een kop warme chocolademelk, koffie, erwten- of goulashsoep nog even met de bestuurders kon kletsen.
Voor iedereen die dat wilde was er een handschoen beschikbaar om met verf symbolisch een hand op "het trammetje van Houten" te plaatsen.
Het symbolisch aanbrengen van het afscheid onder het motto: "Zeg maar dag met je handje"
Haags Openbaar Vervoer Museum feestelijk heropend (11 december 2008)
Op donderdag 11 december 2008 werd het Haags Openbaar Vervoer Museum na een verbouwing van bijna een jaar feestelijk heropend.
Na een aantal toespraken werd de openingshandeling verricht door de verkeerswethouder Peter Smit.
De wethouder onthulde een tekst op de muur van het museum door rijtuig 164 enkele meters vooruit te rijden.
Haagse PCC 1006 op metersporige trucks in Gent (11 december 2008)
In het depot Gentbrugge in Gent staat de Haagse PCC 1006 op tijdelijke metersporige trucks.
De Haagse PCC is niet het enige vreemde voertuig in de remise want ook kusttram motorwagen 9014 heeft hier tijdelijk onderdak gekregen.
Wederom twee Weense trams gearriveerd in Nieuwegein (11 december 2008)
Op donderdagmiddag 11 december 2008 arriveerden bij Connexxion in Nieuwegein weer twee Weense motorwagens per vrachtwagen.
De Weense trams met de nummers 4929 en 4932 zullen begin 2009 worden ingezet in de dienst.
Omleiding RandstadRail RR3 en RR4 (8 december 2008)
Van 8 t/m 11 december 2008 waren er werkzaamheden gepland op het samenloopdeel van RandstadRail.
Als gevolg daarvan reden de RandstadRail RR3 en RR4 na 20:30 uur niet tussen Den Haag CS en Zoetermeer Centrum West.
De lijnen RR3 en RR4 reden vanaf Loosduinen en De Uithof naar de keerlus bij Station Laan van Nieuw Oost Indië.
Op de digitale displays in de voertuigen werden ook de haltes van de omleidingsroute getoond
Jaarboek "Trams 2009" gepresenteert in Rotterdam (6 december 2008)
Het jaarboek "Trams 2009" werd dit jaar door de auteurs gepresenteerd aan het eindpunt Willemsplein in Rotterdam.
De traditionele rondrit werd dit jaar gereden via tramlijn 25 naar Carnisselande met de feestelijk versierde "Snerttram".
Het begin- en het eindpunt van tramlijn 51 in Brussel (4 december 2008)
Het afgelopen jaar is het tramnet van Brussel aangepast.
De keerdriehoek van lijn 55 bij Stilte werd opgeheven en de lijn werd onder het nummer 51 verlengd naar het even verderop gelegen eindpunt Van Haelen.
Wegens omvangrijke spoorwerkzaamheden bij het andere eindpunt Heysel rijdt tramlijn 51 tijdelijk naar het eindpunt Stadion van lijn 94.
Het naderende einde voor de tram van Houten, deel 1 (2 december 2008)
Het korste tramlijntje van Nederland en mogelijk wel het kortste tramlijntje ter wereld is binnenkort verleden tijd.
De tram tussen Houten en Houten Castellum zal op 13 december 2008 zijn laatste rit rijden.
De tram zal daarna waarschijnlijk worden overgebracht naar NedTrain in Leidschendam.
Op 2 december 2008 maakte Ton Slootmaker onderstaande foto's van dit korte tramlijntje.