Zomaar een eindpunt: RET Calandlijn, Nesselande (31 oktober 2008) |
Het eindpunt Nesselande van de Calandlijn werd in augustus 2005 in gebruik genomen.
De Nesselandelijn is evenals de verlenging naar Capelle aan den IJssel uitgevoerd als metro op een viaduct.
Er zijn plannen om deze metrolijn vanaf Nesselande te verlengen naar het nog te ontwikkelen gebied in de Zuidplaspolder.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
|
De tram van Berlijn (30 oktober 2008) |
De laatste tram in West Berlijn werd in oktober 1967 opgeheven.
In 1995 keerde de tram terug in het westelijke deel van Berlijn.
Er zijn nu negen M-lijnen: M1, M2, M4, M5, M6, M8, M10, M13 en M17.
De diensten worden uitgevoerd met gemoderniseerde Tatra's (KT4D, T6A20) en Siemens lagevloertrams in eenrichtings- en tweerichtingsuitvoering (GT6N, GT6N-Z).
Op 30 oktober 2008 maakte Ton Slootmaker bij de halte Alexanderplatz deze onderstaande foto's.
|
De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
|
Terug in de tijd (29-10-1983): Vredesdemonstratie Den Haag (29-10-2008) |
Zo af en toe gaat "De Digitale Tram" driftig op zoek naar gebeurtenissen welke destijds actueel waren.
Op 29 oktober 2008 was het precies 25 jaar geleden dat in Den Haag een grote vredesdemonstratie werd gehouden tegen de komst van de kruisraketten.
Omdat grote delen van Den Haag waren afgesloten werden er veel lijnen ingekort of opgeheven.
|
Een drukbezochte manifestatie op het Malieveld
(Dia: © www.digitaletram.nl) |
Heel veel drukte op het Spui waardoor tramverkeer niet mogelijk was
(Dia: © www.digitaletram.nl) |
Tramlijn 1 kon niet naar Scheveningen rijden vanaf Delft en reed naar Station Laan van NOI.
Ternoot had op 29 oktober 1983 veel tramverkeer te verwerken.
|
Bij een aantal tramlijnen werden de eindpunten aan elkaar geknoopt en vermeden het centrum.
De op 1 oktober 1983 in dienst gestelde lijn 2 was ingekort en reed met een aantal losse PCC's tussen Kraayenstein en de keerdriehoek op de Volendamlaan.
Lijn 3 reed een pendeldienst tussen Bohemen en Duindorp en lijn 11 tussen Scheveningen Haven en het Noorderstrand.
Er waren nog meer omleidingen vanwege de demonstratie, teveel om allemaal te benoemen.
|
De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
|
De tram- en buslijnen van de HTM reden een groot deel van de dag bijzondere routes.
(Met dank aan Markus Lohrer voor het kaartje)
|
Rondje van de zaak, deel 2 (25 oktober 2008) |
Op zaterdag 25 oktober 2008 reed lijn 2 richting Leidschendam vanwege breekwerkzaamheden bij het Station Laan van Nieuw Oost Indië nog steeds een rondje.
De sporen tussen de Schenkkade en het spoorviaduct waren versleten en zullen worden vernieuwd.
Op zondag 26 oktober 2008 werden de tramsporen richting Kraayenstein vernieuwd.
|
De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
|
Een 'gekortwiekte' wissel vanaf de keerlus |
De nieuwe sporen liggen klaar |
Een GTL keert terug in Den Haag (25 oktober 2008) |
In de vroege uurtjes van zaterdag 25 oktober 2008 bracht transporteur Van der Vlist GTL 3006 terug naar Den Haag.
De 3006 was een tijdje weg geweest en keerde na een aantal reparaties weer terug.
De tram zal in Zichtenburg verder worden hersteld.
Deze GTL had nog een bijzonderheid: Het was de laatste GTL-tram met analoge lijn- en richtingfilms.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
RandstadRail lijn 4K naar Monstersestraat (21 oktober 2008) |
Vanaf 20 oktober 2008 is RandstadRail weer terug gekeerd in de Monstersestraat.
De tailtrack langs tramlijn 11 werd in de beginfase van RandstadRail veelvuldig gebruikt tijdens de testritten.
Na de start van RandstadRail lijn RR4 werd de tailtrack nog maar zelden gebruikt.
Met de komst van lijn 4K is het eindpunt bij de Monstersestraat weer in gebruik genomen.
Opvallend is de "klassieke wisselwachter" in schril contrast met een supermoderne tram van RandstadRail.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Kort traject diensten RandstadRail gestart (20 oktober 2008) |
Ingaande maandag 20 oktober 2008 werden er tussen Den Haag en Zoetermeer kort traject diensten ingevoerd voor RandstadRail.
De lijnen 3K en 4K zullen op werkdagen in de spitsuren zorgen voor een verdubbeling van de frequentie op grote delen van de lijnen 3 en 4.
Op de RandstadRail trajecten De Savornin Lohmanplein - Arnold Spoelplein (RR3) en Monstersestraat - De Uithof (RR4) rijden deze extra trams niet en is er sprake van een lagere frequentie.
|
(Foto: © Ton Slootmaker) |
(Foto: © Ton Slootmaker) |
Publieksritten met de nieuwe RET RandstadRailvoertuigen (18 oktober 2008) |
Op zaterdag 18 oktober 2008 kon het Rotterdamse publiek kennis maken met de nieuwe RandstadRail voertuigen van de RET.
De ritten werden zonder tussenstops gereden tussen het metrostation Stadhuis en het Waalhaven complex.
|
Een tot de nok toe gevuld RET RandstadRail voertuig 5504 passeert station Zuidplein op weg naar Centraal Station
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
RandstadRail viert eerste verjaardag (17 oktober 2008) |
Op vrijdag 17 oktober 2008 werd een gedeelte van de Haagse RandstadRail voertuigen beplakt met tekststickers en feestelijk gekleurde 'ballen'.
De HTM wilde met deze versiering stil staan bij het feit dat RandstadRail nu 1 jaar zonder grote problemen rijdt tussen Den Haag en Zoetermeer.
|
De trams werden op het Arnold Spoelplein 'bestickerd'
(Foto: © Ton Slootmaker) |
Een feestelijk tintje was het resultaat
(Foto: © Ton Slootmaker) |
(Foto: © Ton Slootmaker) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Sporen op het Spaanse Mallorca, deel 4 (13 oktober 2008) |
Een ex-motorwagen uit Lissabon rangeert in Port de Sóller om de aanhangwagens aan te koppelen
(Foto: www.digitaletram.nl) |
Op het Spaanse eiland Mallorca zijn een aantal interessante tram- en treinsystemen.
Tijdens een 11-daags verblijf op het eiland maakte "De Digitale Tram" een aantal reportages.
In het vierde en laatste deel volgen we de tramlijn vanaf Port de Sóller.
De tramrit loopt vanaf Port de Sóller eerst langs de boulevard en volgt daarna de weg richting het even verderop gelegen Sóller.
De tramrit duurt ongeveer een half uur en halverwege wordt er gewacht op de tegenligger(s).
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Wat vindt u van deze site?
Geef uw mening in het gastenboek
|
Sporen op het Spaanse Mallorca, deel 3 (13 oktober 2008) |
Op het Spaanse eiland Mallorca zijn een aantal interessante tram- en treinsystemen.
Tijdens een 11-daags verblijf op het eiland maakte "De Digitale Tram" een aantal reportages.
In het derde deel nemen we een kijkje langs het spoor van de elektrische treinverbinding tussen Palma en Sollér.
Deze treinverbinding wordt veel gebruikt door toeristen en rijdt meestal vier keer per dag op en neer.
Bij het station van Sollér is er aansluiting op de tram naar Port de Sollér.
|
De trein passeert Son Sardina op weg naar Bunyola
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De lijn loopt een stukje parallel met de nieuwe metro
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De trein uit Sollér rijdt het dorpje Bunyola binnen
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
In Bunyola moeten de treinen op elkaar wachten
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De elektrische locomotief 4 met de houten rijtuigen is zojuist vertrokken van Bunyola op weg naar Sollér.
Op de achtergrond de trein naar Palma.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Sporen op het Spaanse Mallorca, deel 2 (8 oktober 2008) |
Op het Spaanse eiland Mallorca zijn een aantal interessante tram- en treinsystemen.
Tijdens een 11-daags verblijf op het eiland maakte "De Digitale Tram" een aantal reportages.
In het tweede deel nemen we een kijkje in de omgeving van een aantal stations op Mallorca.
Vanuit de hoofdstad Palma zijn er twee rechtstreekse dieseltrein verbindingen via Inca naar Manacor en Sa Pobla.
De trajecten zijn voor een groot deel enkelsporig en de dieseltreinen passeren elkaar meestal in of bij de stations.
Er zijn plannen om het hele netwerk op Mallorca in de nabije toekomst te electrificeren.
|
Passage van twee dieseltreinen op het station van Sineu.
Links de trein naar Inca en Palma, rechts de trein naar Manacor
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Eindstation Sa Pobla
Petra, vanaf Sineu
Binissalem, richting Palma
Binissalem, richting Inca
|
Een dieseltrein is zojuist vertrokken richting Palma vanaf het voorlopige eindstation Manacor |
De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
|
Rondje van de zaak, deel 1 (7 oktober 2008) |
Vanwege breekwerkzaamheden in de spoorbaan van lijn 2 bij Station Laan van Nieuw Oost Indië krijgen de passagiers van tramlijn 2 een rondje van de zaak.
In de richting Leidschendam rijden de trams via de keerlus om het Ministerie van Sociale Zaken. De trams halteren helaas niet voor het station, maar gewoon bij de reguliere halte op de Laan van NOI.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De aanstaande geboorte van 'Drieka' en 'Vierka' (7 oktober 2008) |
Binnenkort zal de frequentie van de RandstadRail-lijnen 3 en 4 worden verhoogd op een deel van het traject.
De lijnen 3K en 4K zullen dan gaan rijden vanaf Zoetermeer naar het De Savornin Lohmanplein en de Monstersestraat.
Op dat deel van de route wordt de frequentie verdubbeld.
De trajecten tussen de haltes De Savornin Lohmanplein - Arnold Spoelplein (RR3) en Monstersestraat - De Uithof (RR4) krijgen na de geboorte echter te maken met een verlaging van de frequentie.
De geboorte van 'Drieka' en 'Vierka' is uitgerekend op 20 oktober 2008, net voor de ochtendspits.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Sporen op het Spaanse Mallorca, deel 1 (6 oktober 2008) |
Op het Spaanse eiland Mallorca zijn een aantal interessante tram- en treinsystemen.
Tijdens een 11-daags verblijf op het eiland maakte "De Digitale Tram" een aantal reportages.
In het eerste deel nemen we een kijkje bij het 'trammetje' van Sóller.
Vanaf het aan de westkust gelegen Port de Sóller bereikt de tram via een enkelsporige vrije trambaan het stadje Sóller.
In Sóller gaat gaat de route via het meestal erg drukke marktplein en een nauw straatje naar het station.
De diensten wordt uitgevoerd met tweeassers en een aantal open aanhangrijtuigen.
Aan de beide eindpunten wordt er druk gerangeerd en een nieuwe combinatie samengesteld.
Bij grote drukte is een vier-wagen tram geen uitzondering!
|
Een tram vanaf Port de Sóller bereikt over een enkelsporige vrije baan het centrum van Sóller
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
|
De tramlijn kent 'grove' wissels
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Dwars over het marktplein van Sóller
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De lijn eindigt bij het station van Sóller
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Weense 4948 in de werkplaats van de RET (3 oktober 2008) |
Op vrijdag 3 oktober 2008 stond de Weense motorwagen 4948 in de werkplaats van de RET aan de Kleiweg.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Weense tram arriveert in Rotterdam (2 oktober 2008) |
Op donderdag 2 oktober 2008 werd op het RET-terrein aan de Kleiweg de Weense tram 4948 afgeladen.
De Weense 4948 stond de afgelopen weken in bij het GVB in Diemen en zal in opdracht van de BRU in de werkplaats van de RET worden aangepast voor de inzet in de regio Utrecht.
Na het afladen reed de 4948 zelfstandig over het terrein naar de traverse.
Daar werd de tram vervolgens met een wagentje de werkplaats ingetrokken.
(Foto's: © Niels Steenbergen)
|
De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
|
(Foto: © Niels Steenbergen) |
(Foto: © Niels Steenbergen) |
(Foto: © Niels Steenbergen) |
Tramlijn naar Kraayenstein bestaat vijfentwintig jaar (1 oktober 2008) |
Op woensdag 1 oktober 2008 bestond de Haagse tramlijn 2 precies vijfentwintig jaar.
De nieuwe tramlijn tussen het Centraal Station en Kraayenstein werd op zaterdag 1 oktober 1983 feestelijk geopend met een tramparade vanaf de toen pas in gebruik genomen remise Zichtenburg aan de Meppelweg.
De tramparade vertrok vanuit remise Zichtenburg en ging via de dienstsporen naar de keerlus in Kraayenstein.
Vanaf daar ging het over de nieuwe route naar het Centraal Station.
|
Het zilveren jubileum van tramlijn 2 gaat geruisloos voorbij.
1 oktober 2008 was een dag net als alle anderen.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
|
|