Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van maart 2008

- 31-03-1973 - Open dag bij de HTM (HTM)
- 25-03-2008 - Nieuwe totaalreklametram in Den Haag
- 24-03-2008 - Rondrit op een besneeuwde Paasmaandag
- 21-03-2008 - Stroomstoring in Rijswijk
- 21-03-2008 - Ontspoorde PCC slijptram 1139 stremt tramverkeer
- 16-03-2008 - Haagse trams in Hannover bij Btf. Leinhausen
- 16-03-2008 - Gekoppelde tramlijnen in Hannover
- 14-03-2008 - Aanleg OV-knooppunt Leyweg, deel 5
- 12-03-2008 - Stormoverlast voor de Haagse tram
- 08-03-2008 - Campagne 'Den Haag Schoon!' van start
- 08-03-2008 - Sloop voormalig hoofdkantoor HTM gestart
- 02-03-2008 - Haagse museumtrams overgebracht naar de Lijsterbesstraat
- 01-03-2008 - Storm zorgt voor omleiding HTM-tramlijn 9
- 01-03-2008 - Archief onderwerpen februari 2008


Open dag bij de HTM    (31 maart 1973)
Op 31 maart 1973 werd er een open dag georganiseerd door de HTM. Op het voorterrein van remise Lijsterbesstraat en van remise Scheveningen stond veel materieel opgesteld. Op de Delftselaan kon een bezoek worden gebracht aan de loods met de goederenlocomotieven van de HTM. Met dank aan © Rob van der Bijl voor onderstaande dia's.





(Dia: © Rob van der Bijl)

(Dia: © Rob van der Bijl)





(Dia: © Rob van der Bijl)

(Dia: © Rob van der Bijl)

Nieuwe totaalreklametram in Den Haag    (25 maart 2008)
Met ingang van 25 maart 2008 rijdt GTL 3098 rond met een reclame voor OV in de toekomst. De "TijdReisMachine" blijft een jaar rijden. De 3098 is de vaste wagen van gecombineerde tramlijn 15/16 tussen Nootdorp en Wateringen.

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

Rondrit op een besneeuwde Paasmaandag    (24 maart 2008)

Op een deels witte Paasmaandag maakten we een rondje door de omgeving. Met HTM tramlijn 2 naar Leidschenveen en vervolgens per RET RandstadRail naar de Melanchtonweg. Op de Kleiweg pakken we RET tramlijn 8 naar Rotterdam Centraal. Met tramlijn 23 rijden we vervolgens naar Schiedam om vandaar per trein terug te rijden naar Den Haag. We besluiten de rondrit in de Haagse Dynamostraat.

Aan het begin van deze rondrit treffen we tramlijn 2 aan in een sneeuwlandschap. Een witte Pasen komt niet erg vaak voor in Nederland.
(Foto: © www.digitaletram.nl)


Bij Halte Leidschenveen zien we dat tramlijn 19 bovenleiding heeft.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een kijkje over het toekomstige traject richting Leidsenhage.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Bij de halte Melanchtonweg begint het weer te sneeuwen. Na de passage van de 2030 lopen we naar de Kleiweg. Daar staan twee trams met een beetje sneeuw de vertrektijd af te wachten. Het oude Centraal Station is niet meer.





In Schiedam wordt al enige tijd gewerkt aan de nieuwe verbinding van de tramlijnen 21 en 23 met het station. Een groot deel van het toekomstige traject is in aanleg en in de buurt van het station treffen we de nieuwe sporen aan.





Even later zijn we per trein terug in Den Haag. Vanuit de trein hadden we al gezien dat de sloop van het voormalige hoofdkantoor van de HTM erg voorspoedig verloopt. Toen we ervoor stonden zagen we dat die constatering juist was.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Stroomstoring in Rijswijk    (21 maart 2008)
Op vrijdagmiddag 21 maart 2008 viel in een deel van Rijswijk de stroom uit. Een aantal trams van tramlijn 17 kwamen daardoor tot stilstand. Een aantal pendelbussen reden langs de stroomloze route. Tramlijn 17 zelf werd voor een paar uur omgeleid via de route van tramlijn 16. Voor de gestrande trams zat er niets anders op dan geduldig af te wachten.
Een stroomloze 3012 wacht bij de halte Aletta Jacobsstraat geduldig af totdat de stroomvoorziening hersteld is.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Ontspoorde PCC slijptram 1139 stremt tramverkeer    (21 maart 2008)
Op vrijdagmorgen 21 maart 2008 ontspoorde de slijptram 1139 op de Prinsegracht ter hoogte van de Brouwersgracht. Tramlijn 2 werd enige tijd omgeleid via de route van tramlijn 6. De slijptram stond vrij snel weer op het juiste spoor.





Haagse trams in Hannover bij Btf. Leinhausen    (16 maart 2008)
In Hannover staan nog steeds TW6000-en van de HTM op hun lot te wachten. De Haagse TW6055 en de Houtense TW6021 zijn de meest opvallende trams. De TW6021 verkeert in een slechte conditie, de TW6055 is er beter aan toe.
Op het terrein van Btf. Leinhausen in Hannover staan alle Haagse voertuigen bij elkaar. Vanwege de kleurstelling zijn de 6021 en 6055 de meest opvallende trams.
(Foto: © www.digitaletram.nl)





(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Gekoppelde tramlijnen in Hannover    (16 maart 2008)
In Hannover hebben de tramlijnen 2 en 8 zogenaamde koppeldiensten. Bij de halte Bothmerstraße worden de wagens van beide lijnen langs het perron aan elkaar gekoppeld om vervolgens samen hun weg te vervolgen. Het ontkoppelen de andere kant op gebeurt bij de halte Peinerstraße. Dit soort diensten vereist wel een uiterst stipte dienstuitvoering.
Twee TW6000-en naderen halte Peinerstraße. De voorste tram gaat straks als lijn 2 verder en de achterste zal even later als lijn 8 naar Messe Nord vertrekken.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 6256 is zojuist alleen gelaten door de net vertrokken lijn 2.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Lijn 2 heeft inmiddels bijna de halte Bothmerstraße bereikt.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aanleg OV-knooppunt Leyweg, deel 5    (14 maart 2008)
Bij het OV-knooppunt aan de Leyweg is een begin gemaakt aan de opbouw van de abri's. Deze abri's wijken af van het tot nu toe gebruikte meubilair bij de haltes. Op vrijdag 14 maart 2008 namen we een kijkje bij de werkzaamheden.
De 4043 van RandstadRail lijn 4 passeert de toekomstige halte van het Leyenburg Ziekenhuis op weg naar Zoetermeer Javalaan.
(Foto: © www.digitaletram.nl)





Stormoverlast voor de Haagse tram    (12 maart 2008)
Op woensdag 12 maart 2008 stormde het weer eens in Nederland. Op last van de brandweer werd het gebied rond de Haagse Hoftoren afgezet omdat er afdekplaten naar beneden dreigden te komen. Tramlijnen werden ingekort of reden om. De Haagse delen van RR-lijnen 3 en 4 werden aan elkaar gekoppeld en reden tussen Loosduinen en De Uithof. Vanaf Zoetermeer reden de RR-lijnen 3 en 4 niet verder dan de tailtrack op het Haagse Centraal Station.





(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)
In de middag kon tramlijn 17 enige tijd niet zijn eindpunt aan het Statenkwartier niet bereiken. Door de storm was er een flinke tak op de bovenleiding terecht gekomen. Nadat de brandweer de tak verwijderd kon lijn 17 weer rijden.

(Foto: © Foto- & VideoPersbureau Marofer)

(Foto: © Foto- & VideoPersbureau Marofer)

(Foto: © Foto- & VideoPersbureau Marofer)

(Foto: © Foto- & VideoPersbureau Marofer)

Campagne 'Den Haag Schoon!' van start    (8 maart 2008)
Op maandag 3 maart 2008 gaf de Haagse wethouder Rabin Baldewsingh het startsein voor de campagne 'Den Haag Schoon!'. Hij deed dat door een ritje te maken met een speciale 'Den Haag Schoon!-tram' over de route van tramlijn 9 naar het winkelcentrum aan de Leyweg. Met de campagne 'Den Haag Schoon!' zet de gemeente Den Haag in op een veel schonere stad in 2010. Op zaterdag 8 maart 2008 rijdt de 3047 alweer enige tijd de normale dienst op tramlijn 9.
GTL 3047 vestigt als vaste wagen op tramlijn 9 de aandacht op de actie 'Den Haag schoon!' welke deze week van start is gegaan.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Sloop voormalig hoofdkantoor HTM gestart    (8 maart 2008)
Op maandag 3 maart 2008 werd het startsein gegeven voor de sloop van het voormalig hoofdkantoor van de HTM aan de Dynamostraat. Het gebouw aan de Dynamostraat 10 werd in mei 1968 in gebruik genomen door de HTM. Sinds 2001 is het hoofdkantoor gevestigd aan de Fluwelen Burgwal 58. Na de sloop komt er hoogstwaarschijnlijk een aardgas vulstation voor de nieuwe generatie HTM bussen. Dit is afhankelijk van het behouden van de busconcessie.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Haagse museumtrams overgebracht naar de Lijsterbesstraat    (2 maart 2008)
Omdat het Haags Openbaar Vervoer Museum op dit moment grondig verbouwd wordt werden er op zondag 2 maart 2008 een viertal museumtrams overgebracht naar de Lijsterbesstraat. Omdat deze museumtrams op dit moment niet zelfstandig mogen rijden werden ze overgebracht met GTL 3072 als trekkracht. Als eerste werd de motorwagen 2 van de Tramweg Stichting overgebracht. Daarna gingen achtereenvolgens de PCC's 1101, 1165 en als laatste de 1022.
Tijdens het 3e transport werd de 1165 vanaf het museum naar de Lijsterbesstraat gesleept. We zien hier het transport tussen de Wouwermanstraat en de Hoefkade.
(Foto: © www.digitaletram.nl)








Het eerste transport van de overbrenging van motorwagen 2 van de Tramweg Stichting. We zien hier het transport bij de Lijsterbesstraat.
(Foto: © Ton Slootmaker)

Storm zorgt voor omleiding HTM-tramlijn 9    (1 maart 2008)
In de nacht van 29 februari op 1 maart 2008 stormde het weer flink in Nederland. Ter hoogte van tramhalte Zuiderpark kwam een boom op de bovenleiding terecht waardoor tramlijn 9 een paar uur omrijden via het traject van tramlijn 16. Tussen station Hollands Spoor en de Loevesteinlaan werden vervangende bussen ingezet om het gat op te vullen.




Met de ingebruikname van het nieuwe tramtraject over de Loevesteinlaan heeft nu ook tramlijn 9 een uitwijkmogelijkheid.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)