Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van juli 2007

- 31-07 - De TW 6016 klaar voor transport naar Nederland
- 30-07 - Tram 17 ontspoort bij Eikelenburg
- 29-07 - Een wandeling langs de krakeling, deel 1
- 28-07 - Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 18
- 27-07 - Het onderhoud van de tram van Houten in Btf. Leinhausen
- 25-07 - RandstadRail lijn RR3 verlengd naar Zoetermeer
- 24-07 - Reparatie TW 6016 in Hannover van start
- 23-07 - Tram van Houten op transport naar Hannover
- 22-07 - De nieuwe sporensituatie bij het eindpunt Moerwijk
- 21-07 - Nieuwe totaalreklametram voor Eneco energie
- 18-07 - Aanleg tramverbinding over de Loevesteinlaan, deel 7
- 18-07 - Tram ontspoort voor de Hoornbrug
- 16-07 - Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 17
- 14-07 - De verdwenen sporen van tramlijn 16
- 14-07 - Tramlijn 12 ingekort tot halte Wouwermanstraat
- 13-07 - Nieuwe tramsporen op de plek van de oude keerlus
- 08-07 - Aanleg tramverbinding over de Loevesteinlaan, deel 6
- 08-07 - De cirkel is rond bij het Leyenburg ziekenhuis
- 07-07 - Groeten uit Roemenië: RET 800-serie in Galati
- 05-07 - Aanleg tramlijn 16 vanuit vogelperspectief)
- 04-07 - Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 16
- 04-07 - Sporen nieuwe keerlus Leyenburg deels gelegd
- 01-07 - Steeds meer TW6000 trams in remise Lijsterbesstraat


De TW 6016 klaar voor transport naar Nederland    (31 juli 2007)
Op dinsdag 31 juli 2007 werd op het terrein van Btf. Leinhausen in Hannover de TW 6016 opgeladen voor vertrek naar Nederland. De trucks van de TW 6016 zijn gedraaid en de tram heeft een kleine onderhoudsbeurt ondergaan.




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.


De 6016 wacht hier tot het tijdstip van vertrek
(Foto: © Wolfgang Mönch)

De tram van Houten gezien vanaf het opstelterrein
(Foto: © Wolfgang Mönch)

Om 21:30 uur vertrok de truck van de transporteur Van der Vlist vanaf Btf. Leinhausen in de richting van de Autobahn. Naar verwachting komt de truck met de TW 6016 in de vroege uurtjes van 1 augustus weer in Leidschendam aan.

(Foto: © Frank Faupel)

(Foto: © Frank Faupel)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

Tram 17 ontspoort bij Eikelenburg    (30 juli 2007)
Op maandagavond 30 juli 2007 ontspoorde een tram 17 in de buurt van de halte Eikelenburg. De tram, de 3144, was op weg naar de Dorpskade in Wateringen. De tram ontspoorde met het eerste en tweede draaistel. De oorzaak was een losgeraakte railrem, welke eerst 50 meter over het gras werd gesleept om vervolgens tussen de wielen te komen.

Een wandeling langs de krakeling, deel 1    (29 juli 2007)
Nu de "krakeling" in Zoetermeer in gebruik is genomen voor proefritten werd het tijd om eens een kijkje te nemen. Op zondag 29 juli 2007 volgden we in Zoetermeer de proefritten van lijn RR3. De trams rijden tussen Loosduinen en Den Haag CS met passagiers. De ritten tussen Den Haag CS en Zoetermeer Centrum West via de krakeling worden nog zonder passagiers verreden. In het eerste deel zien we het traject tussen station Centrum West en station Meerzicht.

De 4033 nadert Centrum West (kopspoor).
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4018 van het testbedrijf wacht de vertrektijd af en het groene sein.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tijdens het proefbedrijf passeren twee RandstadRail voertuigen elkaar vaak bij station Zoetermeer Dorp.
(Foto: © www.digitaletram.nl)


De 4023 rijdt vanaf station Dorp de halte Delftsewallen binnen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Station Delftsewallen ligt evenals station Dorp verdiept.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Halverwege Delftsewallen en Driemanspolder is een bruggetje.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4023 komt vanaf Driemanspolder en rijdt naar Delftsewallen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)


De 4006 op weg naar Loosduinen halteert in station Driemanspolder.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4016 is vertrokken vanaf Driemanspolder.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4041 halteert richting Centrum West op station Meerzicht. Op zondag wordt er in de middaguren een frequentie aangehouden van 12 minuten.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 18    (28 juli 2007)
Op zaterdag 28 juli 2007 lagen op 'De brug over het Hemelwater' rails en bovenleidingmasten klaar om gemonteerd te worden. Ook de sporen op de plek van het voormalige keerpunt van tramlijn 17 lagen op hun plek. Ter hoogte van het Oosteinde is aan beide kanten een begin gemaakt met de bouw van de nieuwe halteperrons voor te verlengen lijn 16.




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.


Bij het Oosteinde is de bouw van de halteperrons begonnen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De haltes komen schuin tegenover elkaar te liggen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het onderhoud van de tram van Houten in Btf. Leinhausen    (27 juli 2007)
In de Üstra vestiging Leinhausen in Hannover is men inmiddels flink gevorderd met de reparatie van de TW 6016. De trucks zijn inmiddels gedraaid en de tram krijgt een onderhoudsbeurt. Bij de werkplaats staat de truck van transporteur Van der Vlist als stil bewijs dat de tram echt terug keert naar Nederland. De planning voor de terugrit is dinsdag 31 juli.




De TW 6016 in de werkplaats van Btf. Leinhausen.
(Foto: © Wolfgang Mönch)

De trucks onder de TW6016 zijn inmiddels gedraaid.
(Foto: © Wolfgang Mönch)

RandstadRail lijn RR3 verlengd naar Zoetermeer    (25 juli 2007)
Vanaf zondag 22 juli 2007 is de route van RandstadRail lijn RR3 gewijzigd. De voertuigen rijden via de Netkous naar Zoetermeer Centrum West. Voor de reizigers maakt het allemaal nog niet zoveel uit want die mogen niet verder mee dan station Den Haag Centraal. RandstadRail lijn RR4 blijft voorlopig nog naar station Laan van NOI (laag) rijden.




De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.


Nog even rijden op dit punt RandstadRaillijnen een verschillende route.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRailvoertuig 4011 van lijn RR4 rijdt nog even langs halte Ternoot.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Reparatie TW 6016 in Hannover van start    (24 juli 2007)
In de vroege morgen van dinsdag 25 juli 2007 reed de truck van Van der Vlist met daarop de TW 6016 in Hannover het terrein van Btf. Leinhausen op. Na het afladen werd de tram de hal in geduwd. In de ochtend werd gelijk begonnen aan de werkzaamheden om de tram weer rijvaardig te maken. Deze werkzaamheden richten zich vooral op de draaistellen.

De TW 6016 vlakbij de ingang van Btf. Leinhausen.
(Foto: © Wolfgang Mönch)

De TW 6016 staat nog op de truck in Leinhausen.
(Foto: © Wolfgang Mönch)





De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.


De 6055 bevindt zich nog steeds buiten in Leinhausen
(Foto: © Wolfgang Mönch)

Er bevinden zich nu twee trams van Houten in Hannover
(Foto: © Wolfgang Mönch)

Tram van Houten op transport naar Hannover    (23 juli 2007)
Op maandag 23 juli 2007 werd bij de NedTrain vestiging in Leidschendam de ex-Hannoverse tram TW 6016 opgeladen voor transport naar Hannover. Deze tram, normaliter rijdend tussen Houten en Houten-Castellum, was eerder dit jaar al voor reparatiedoeleinden overgebracht naar Leidschendam. Vanwege hardnekkige technische problemen is besloten de tram in Hannover te laten repareren. Het is de bedoeling dat de TW 6016 binnenkort weer ingezet wordt in Houten.
Het opladen begon om 15:30 uur en verliep, ondanks de regen, vrij vlot. Toch trad er een vertragingsfactor op omdat de tram samen met de truck te hoog was. Rond de klok van acht uur in de avond kon het transport eindelijk vertrekken.

Voor het opladen: De TW 6016 wacht op transporteur Van der Vlist.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Na het opladen: De TW 6016 blijkt samen met de truck te hoog.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
Nadat de problemen met het te hoge transport waren opgelost kon Van der Vlist met de TW 6016 koers zetten naar Hannover in Duitsland.
(Foto: © Rinus van de Kuil)

De nieuwe sporensituatie bij het eindpunt Moerwijk     (22 juli 2007)
Op 21 juli 2007 werden de nieuwe tramsporen bij het huidige eindpunt van lijn 16 in het beton gegoten. De eindlus zal in de toekomst uitsluitend gebruikt worden bij calamiteiten en kan alleen benut kunnen worden vanaf de Erasmusweg.




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.


Aan beide kanten zal de nieuwe halte worden gebouwd.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Alleen komende vanaf de Erasmusmusweg is de keerlus te gebruiken.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nieuwe totaalreklametram voor Eneco energie    (21 juli 2007)
Vanaf zaterdag 21 juli 2007 rijdt er weer een nieuwe totaalreklametram voor Eneco door de Haagse regio.
De Haagse GTL 3096 als totaalreklametram voor Eneco op het Spui. Deze tram zal de komende weken voornamelijk op lijn 1 te zien zijn.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aanleg tramverbinding over de Loevesteinlaan, deel 7    (18 juli 2007)
Ter hoogte van de huidige eindlus van lijn 16 in Moerwijk zijn een aantal bogen gelegd. De eindlus zal in de toekomst blijven liggen maar alleen bereden kunnen worden zoals dat nu ook al gebeurd. Er zijn geen verbindingen voorzien om de eindlus vanaf de Loevesteinlaan te benutten. De lus zal in de toekomst alleen nog gebruikt worden bij calamiteiten.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tram ontspoort voor de Hoornbrug    (18 juli 2007)
Op woensdagochtend 18 juli 2007 ontspoorde de 3006 van lijn 1 net even voor de Hoornbrug. De tram was onderweg naar Scheveningen en ontspoorde op precies dezelfde plek waar de afgelopen tijd al eerder trams zijn ontspoord. Aan de Delftse kant werd tramlijn 1 ingekort tot de halte 's Gravenmade. De trams uit Scheveningen reden naar Nootdorp.
De ontspoorde 3006 zorgde voor een omleiding. Vanuit Nootdorp passeert een tram van lijn 1 de plek van de ontsporing bovenlangs.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 1 driehoekte aan de Delftse kant bij de tramhalte 's Gravenmade. Dat gaf soms wat verwarring omdat reizigers in beiden richtingen moesten lopen tussen de Hoornbrug en 's Gravenmade. Tussen deze twee lokaties is geen echte logische looproute voorhanden. Ook vervangend busvervoer tussen deze twee lokaties is niet makkelijk te regelen.




De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 17    (16 juli 2007)
Op maandag 16 juli 2007 waren op de Laan van Wateringse Veld bijna alle sporen gelegd. Ook de stopmachine Beaver type 90 was weer aanwezig voor de werkzaamheden aan de sporen. In de avond stond de machine bij het Hoge Veld.
Op maandagavond staat de stopmachine bij de toekomstige tramhalte Hoge Veld. Kort na het maken van deze foto barstte er een zware onweersbui los.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © Peter van der Deijl)

(Foto: © Peter van der Deijl)

(Foto: © Peter van der Deijl)

(Foto: © Peter van der Deijl)

De verdwenen sporen van tramlijn 16    (14 juli 2007)
Vanaf zaterdag 14 juli 2007 werd tramlijn 16 tijdelijk opgeheven. Deze tijdelijke opheffing was ook het gevolg van het groot onderhoud op het Haagse tramnet. Toch was er nog een tweede oorzaak voor deze opheffing. In de omgeving van het eindpunt Moerwijk werden de sporen opgebroken om plaats te maken voor de aansluiting op de verlenging.




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.


Tramlijn 16 komt nog even terug op deze plek.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De aannemer moet nog een paar leidingen verleggen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 12 ingekort tot halte Wouwermanstraat    (14 juli 2007)
In het weekend van 14 en 15 juli 2007 werd tramlijn 12 vanaf Duindorp ingekort tot de halte Wouwermanstraat. Deze tijdelijke inkorting had alles te maken met het groot onderhoud van het Haagse tramnet. De trams van lijn 12 maakten gebruik van de keerdriehoek bij het Haags Openbaar Vervoer Museum. Reizigers konden overstappen op tramlijn 11.
De inbouw van de digitale displays is inmiddels afgerond. De 3066 heeft ook digitale displays en wacht de vertrektijd af bij het HOVM.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nieuwe tramsporen op de plek van de oude keerlus    (13 juli 2007)
Op donderdagavond 12 juli 2007 werden er nieuwe tramsporen gelegd op de plek van de vroegere keerlus van tramlijn 17. In de vroege uurtjes van 13 juli lagen de nieuwe tramsporen tot aan de groeven op 'De brug over het Hemelwater'.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

De sporen werden aangevoerd op donderdagavond.
(Foto: © Peter van der Deijl)

Een tijdje later liggen hele stukken spoor al op hun plek.
(Foto: © Peter van der Deijl)

Aanleg tramverbinding over de Loevesteinlaan, deel 6    (8 juli 2007)
In het weekend van 8 juli 2007 zijn de tramsporen over de kruising van de Erasmusweg aangelegd. De komende weken zal de aansluiting met de huidige sporen van tramlijn 16 worden gerealiseerd. Tramlijn 16 wordt daarom vanaf zaterdag 14 juli tot en met maandag 23 juli overgenomen door een pendelbusdienst tussen Station Hollands Spoor en Moerwijk.
Voor het eerst is de verlenging van tramlijn 16 ook direct zichtbaar vanuit tramlijn 16. Nog een paar maanden rijdt de 3110 de keerlus in Moerwijk op.

De oversteek met de Erasmusweg is inmiddels ook gerealiseerd.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een Tuc-tuc steekt de nieuwe sporen op de Loevesteinlaan over.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nog even en de nieuwe sporen zijn verboden met de oude sporen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De Erasmusweg is de laatste kruising welke aangepast wordt.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De cirkel is rond bij het Leyenburg ziekenhuis    (8 juli 2007)
De cirkel bij het Leyenburg ziekenhuis is rond. Deze keerlus zal binnenkort in gebruik worden genomen door tramlijn 6. Behalve de nieuwe tramsporen zijn ook bijna alle bovenleidingmasten op hun plaats gezet. Omdat er hier en daar nog wat ondergrondse leidingen in de weg liggen kon het tramspoor de afgelopen week nog niet overal afgewerkt worden.




De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Groeten uit Roemenië: RET 800-serie in Galati    (7 juli 2007)
Op 7 juli 2007 bezocht Bas Schenk Roemenië. In Galati rijden sinds kort Rotterdamse trams uit de 800-serie. In 2006 werden de 801, 803, 804, 807, 814, 817, 824, 832, 836, 837, 838, 842, 844, 845, 846 en de 849 naar Galati vervoerd.

Ex-RET 845 rijdt in Galati rond onder nummer 0209
(Foto: © Bas Schenk)

Ex-RET 801 rijdt in Galati rond onder nummer 0226
(Foto: © Bas Schenk)

Ex-RET 836 rijdt in Galati rond onder nummer 0216
(Foto: © Bas Schenk)

Ex-RET 837 rijdt in Galati rond onder nummer 0208
(Foto: © Bas Schenk)

Nog een keertje de ex-RET 801 (Galati 0226)
(Foto: © Bas Schenk)

Nog een keertje de ex-RET 836 (Galati 0216)
(Foto: © Bas Schenk)

Met dank aan Bas Schenk voor de foto's en Aad van Dam voor de aanvullende informatie.

Aanleg tramlijn 16 vanuit vogelperspectief    (5 juli 2007)
Bij aanleg van een tramlijn worden ook boven het nieuwe spoor werkzaamheden verricht. Op 5 juli 2007 bekeken we de aanleg vanuit een ander perspectief. Deze werkzaamheden waren op de Laan van Wateringse Veld bij het Oosteinde.



Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 16    (4 juli 2007)
Op 3 en 4 juli was er op de Laan van Wateringse Veld een stopmachine Beaver type 90 actief. Deze stopmachine werd gebruikt voor het lichten, schiften en onderstoppen van de nieuwe tramsporen. De stopmachine Beaver type 90 is een compacte stopmachine die zowel over het spoor als over de weg (uiteraard op een vrachtwagen) vervoerd kan worden.
Op woensdagmorgen werd de stopmachine overgezet van het ene naar het andere spoor. Dit kon alleen door de machine omhoog te takelen.
(Foto: © Peter van der Deijl)

Vervolgens wordt de vrachtwagen eronder gereden.
(Foto: © Peter van der Deijl)

Even later staat de stopmachine weer op de rails.
(Foto: © Peter van der Deijl)

Tijdens de aanleg van de nieuwe tramverbinding worden er vaak allerlei alternatieve railvoertuigen gebruikt.
Onderstaande foto's laten een bezemvoertuig zien. De ballast wordt als het ware uitgesmeerd tussen de sporen.

(Foto: © Peter van der Deijl)

(Foto: © Peter van der Deijl)

Sporen nieuwe keerlus Leyenburg deels gelegd    (4 juli 2007)
De keerlus rond het gemaal aan de Zuidwoldestraat is voor een deel van rails voorzien. Vanaf het wisselcomplex liggen de rails in beide richtingen. Op woensdag 4 juli 2007 werden ook de eerste bovenleidingmasten op hun plek gehesen.




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.


Een deel van de keerlus heeft nog geen sporen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De bovenleidingmasten worden aangevoerd.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Er is een begin gemaakt met het plaatsen van de masten.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRail lijn RR4 heeft geen last van de aanleg.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Steeds meer TW6000 trams in remise Lijsterbesstraat    (1 juli 2007)
Op 1 juli 2007 waren er vier TW6000-voertuigen overgebracht naar de voormalige werkplaats aan de Lijsterbesstraat. Het overbrengen gebeurt niet op eigen kracht, maar met behulp van een Unimog. Op dit moment staan de 6053, 6064, 6098 en 6099 in de voormalige werkplaats. De 6037, 6057 en 6058 zullen de komende weken worden overgebracht.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)