Trams in omleiding tijdens de Nederlandse Veteranendag (29 juni 2007) |
Op vrijdag 29 juni 2007 werd in Den Haag de jaarlijkse Veteranendag georganiseerd.
Dit had gevolgen voor een aantal tramlijnen waarop met een aangepaste dienstregeling werd gereden.
De lijnen 1 en 17 werden in twee stukken geknipt.
|
Tramlijn 17 reed vanaf het Statenkwartier tot de Grote Kerk.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Bij de Grote Kerk was een tijdelijke haltevoorziening geplaatst.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Tramlijn 1 reed vanaf Scheveningen tot het Plein 1813.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De reizigers moesten overstappen in de Alexanderstraat.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Tramlijn 1 als extra dienst |
Rondrit is ook een goede benaming |
Tramlijn 1 reed verkeerd... |
...en moest achteruit terug |
Tramlijn 16 in de omleiding |
Tramlijn 17 tot Centraal Station |
Tramlijn 9 reed de normale route |
Tram 17 nadert de tijdelijke keerlus |
Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 15 (27 juni 2007) |
Vanaf maandag 25 juni is de kruising Laan van Wateringse Veld met het Oosteinde afgesloten voor het doorgaande verkeer op het Oosteinde.
Op woensdag 27 juni 2007 zijn de nieuwe tramsporen al over de kruising aangebracht.
Vanaf de Melis Stokelaan is het traject over de gehele Laan van Wateringse Veld voorzien van bovenleidingmasten.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Keerlus bij ziekenhuis Leyenburg krijgt vorm (27 juni 2007) |
Op 27 juni 2007 zagen we dat de keerlus bij ziekenhuis Leyenburg vorm begint te krijgen.
De lus komt om het nog te slopen blauwe gemaal te liggen.
Het laatste stuk van de lus loopt parallel aan de sporen van RandstadRail lijn RR4.
|
De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
|
RandstadRaillijn RR4 rijdt straks naast stadstramlijn 6.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
RandstadRailvoertuig 4015 even voorbij het wisselcomplex.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Speciale Parkpop-tramlijn tijdens Parkpop 2007 (24 juni 2007) |
Op 24 juni 2007 reden er voor het eerst sinds jaren weer extra trams tijdens het Parkpop-festival.
De afgelopen jaren werd het extra vervoer uitsluitend met bussen geregeld.
Er reden vijftien trams non-stop vanaf perron E bij het Centraal Station naar het Zuiderpark.
De trams keerden bij Vrederust.
Vanaf Station Hollands Spoor reden ook extra bussen.
|
De 3044 staat bij het Centraal Station als Parkpop dienstwagen 2.
De vijftien extra trams reden non-stop naar het Zuiderpark en keerden bij Vrederust.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Sommige Parkpop-trams filmden het lijncijfer 8K.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Parkpopdrukte bij de tramhalte Zuiderpark-Parkpop.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Parkpop 01: GTL 3019 |
Parkpop 02: GTL 3044 |
Parkpop 03: GTL 3020 |
Parkpop 04: GTL 3039 |
Parkpop 05: GTL 3027 |
Parkpop 06: GTL 3032 |
Parkpop 07: GTL 3006 |
Parkpop 08: GTL 3021 |
Parkpop 09: GTL 3026 |
Parkpop 10: GTL 3010 |
Parkpop 11: GTL 3042 |
Parkpop 12: GTL 3109 |
Parkpop 13: GTL 3060 |
Parkpop 14: GTL 3035 |
Parkpop 15: GTL 3025 |
Eerste dienstwagen tramlijn 2 ontspoort bij Kraayenstein (24 juni 2007) |
Op zondagmorgen 24 juni 2007 ontspoorde de eerste uitrukker van tramlijn 2 voor het bereiken van de beginhalte aan de Kraayensteinlaan.
Het ging hier om GTL 3090.
De vermoedelijke reden is een kunststof plaat, welke op de rails lag.
|
(Met dank aan © Foto Video Persbureau Marofer) |
(Met dank aan © Foto Video Persbureau Marofer) |
(Met dank aan © Foto Video Persbureau Marofer) |
(Met dank aan © Foto Video Persbureau Marofer) |
Nieuwe trambrug tussen Den Haag CS en het tramviaduct (22 juni 2007) |
Aan de Babylon-zijde van station Den Haag Centraal is een nieuwe tijdelijke trambrug ontstaan.
Deze nieuwe tijdelijke trambrug is eigenlijk een onderdeel van het tramviaduct maar heeft nu alle kenmerken van een 'brug over het water'.
|
De nieuwe tijdelijke trambrug heeft ook alle eigenschappen van een echte trambrug.
Rechtsonder is zelfs een rode reddingsboei te zien.
(Foto: www.digitaletram.nl) |
Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 14 (20 juni 2007) |
Op woensdagmiddag 20 juni 2007 werd er bij de Noordweg ballast gestort tussen de nieuwe tramsporen.
Het storten van de ballast gebeurde hier weer op een andere manier dan destijds langs de Middenweg.
Een speciaal railvoertuig wordt opgeduwd terwijl de laadbak steeds verder omhoog gaat.
De ballast wordt na het storten gelijkmatig verdeeld.
|
De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
|
Op de Laan van Wateringse Veld rukken de tramsporen steeds verder op.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Nog slechts een klein deel van het tracé is 'spoorloos'.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Aanleg tramverbinding over de Loevesteinlaan, deel 5 (20 juni 2007) |
Op 20 juni 2007 zijn de werkzaamheden op de Loevesteinlaan al ver gevorderd.
De sporensituatie bij de aansluiting op tramlijn 9 is vrijwel gereed.
Vanaf deze aansluiting liggen de nieuwe tramsporen tot net even voor de Erasmusweg.
|
De aansluiting van de nieuwe tramsporen op het traject van tramlijn 9 is voltooid.
Over niet al te lange tijd is de kruising weer open voor het overige verkeer.
|
De halte richting Vrederust en Wateringse Veld wordt een stuk verlengd.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De afwerking van de kruising is in volle gang.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Op de Loevesteinlaan werd volop gewerkt aan de bovenleiding.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De sporen eindigen nu nog voor de kruising met de Erasmusweg.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 13 (17 juni 2007) |
Op zondagmiddag 17 juni 2007 zien we op de Laan van Wateringse Veld dat tussen de Noordweg en het Oosteinde het nieuwe tramtracé in diverse stadia van ontwikkeling is.
Op veel plekken moet de rails nog gemonteerd worden los op de dwarsliggers.
Aan de kant van het Oosteinde zijn de werkzaamheden aan het tramtracé nog wat minder ver gevorderd.
|
Ook nu wordt er weer gebruik gemaakt van allerlei soorten railvoertuigen.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Toch wel leuk om het RET-embleem te zien bij een HTM-tramlijn.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Een kijkje door het 'RET-voertuig' richting Wateringse Veld.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Het te volgen traject aan de kant van het Oosteinde is goed zichtbaar.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Nieuwe totaalreklame voor GTL 3055 (16 juni 2007) |
Vanaf zaterdag 16 juni 2007 rijdt er weer een nieuwe totaalreklametram op het Haagse tramnet.
GTL 3055 verruilde zijn gouden jasje voor woningcorporatie Staedion.
Een paar jaar geleden reed de 3106 ook enige tijd in een Staedion jasje.
|
De 3055 rijdt nu vanuit remise Scheveningen
|
|
Opstelspoortje in de Lekstraat weer aangesloten (13 juni 2007) |
In november 2005 werd in de Lekstraat het korte opstelspoortje tijdelijk opgebroken.
Dit opstelspoortje heet officieel het 'Hoogeveenspoortje' en wordt af en toe gebruikt door een extra tram.
Op woensdagmiddag 13 juni 2007 zagen we dat het opstelspoor eindelijk weer op haar plek is gelegd.
De bovenleiding ontbreekt nog, maar dat is een kwestie van tijd.
|
De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
|
Op 23 november 2005 was het in verband met werkzaamheden in de Lekstraat noodzakelijk om het opstelspoortje ter plaatse tijdelijk te verwijderen.
De werkzaamheden zouden duren tot 1 februari 2006.
Het duurde echter allemaal langer en het wachten is nu nog op de bovenleiding.
Onderstaande foto's zijn gemaakt op 30 juli 1984 en 23 november 2005.
|
HTM-extra GTL 3004 (30-07-1984) (Foto: © www.digitaletram.nl) |
Spoor tijdelijk opgebroken (Foto: © www.digitaletram.nl) |
Tramlijn 17 heeft er geen last van (Foto: © www.digitaletram.nl) |
De 3127 passeert de werkzaamheden (Foto: © www.digitaletram.nl) |
Omleiding voor tramlijn 6 via de Apeldoornselaan (11 juni 2007) |
Op maandagavond 11 juni 2007 reed tramlijn 6 vanwege werkzaamheden aan het spoor vanaf 20:00 uur een omleiding via de Apeldoornselaan.
Ook de meettram 1315 maakte een ritje over de Apeldoornselaan via lijn RR4 naar De Uithof.
|
Zomaar een eindpunt: HTM-tramlijn 2, Volendamlaan (10 juni 2007) |
Van 3 t/m 10 juni 2007 had tramlijn 2 een tijdelijk eindpunt op de keerdriehoek er hoogte van de halte Thorbeckelaan.
Tramlijn 2 kon eindpunt Kraayenstein wegens werkzaamheden aan de tramsporen tijdelijk niet bereiken.
Tussen de Volendamlaan en Kraayenstein reden pendelbussen.
Deze pendelbussen keerden bij de HTM werkplaats op De werf.
|
De pendelbussen van de vervangende tramdienst keren bij de HTM werkplaats op De Werf.
Passagiers mochten mee tot de Kraayensteinlaan.
|
Nieuwe totaalreklametrams in Den Haag (9 juni 2007) |
De afgelopen weken zijn er weer een aantal nieuwe totaalreklametrams in de Haagse regio waar te nemen.
De 3119 werft personeel voor de politie Haaglanden en Hollands Midden.
De 3096 maakt reklame voor de Veteranendag op vrijdag 29 juni aanstaande.
De 3096 is identiek aan de Veteranendag-tram van vorig jaar.
Toen reed de 3125 hiervoor.
|
De 3119 werft personeel voor politiekorpsen.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De 3096 vestigt de aandacht op de Veteranendag.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Een vlaggetjesdag zonder museumtrams (9 juni 2007) |
Op zaterdag 9 juni 2007 was het weer Vlaggetjesdag rond de haven van Scheveningen.
Toch was deze Vlaggetjesdag anders dan andere jaren.
Dit jaar reden er geen museumtrams op lijn 11 en reed de Tramweg Stichting geen ritten met historisch materieel naar Voorburg.
Wegens het grote onderhoud aan het Haagse tramnet was het dit jaar dus anders.
|
Geen drukte vandaag in de keerlus van tramlijn 11.
Zowel de zon als de museumtrams van het HOVM en de TS waren de grote afwezigen op Vlaggetjesdag 2007.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Heeft u de museumtrams gemist?  
De Digitale Tram besteedde in 2005
en 2006 ook aandacht aan Vlaggetjesdag.
|
Groot onderhoud op Haagse tramtrajecten (7 juni 2007) |
Vanaf 4 juni tot en met 10 juni 2007 werd een deel van tramlijn 2 buiten dienst gesteld voor groot onderhoud aan de tramsporen.
Bepaalde delen van het spoor werden ‘opgelast’ omdat zowel de rails als de voertuigen een verhoogd patroon van slijtage vertoond.
Het groot onderhoud is een definitieve, duurzame oplossing om slijtage tegen te gaan.
|
Bij de halte Buitentuinen hangt de rails als het ware boven de bedding.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Ook in de avonduren wordt er aan de sporen gewerkt.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Een aantal stukken spoor is uitgegraven en krijgt een behandeling.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De halte Buitentuinen richting Centrum reeds behandeld.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Zowel op de halteborden als op de perrons is informatie aanwezig.
De vervangende buslijn 2 heeft als eindpunt niet Kraayenstein maar keert bij de werkplaats op De Werf.
Bij de halte Burgemeester Hovylaan stopt de bus niet meer.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Start overbrenging TW6000-en (7 juni 2007) |
In de nacht van woensdag 6 juni op donderdag 7 juni 2007 werd vanuit remise Scheveningen als eerste de 6064 naar de Lijsterbesstraat overgebracht.
In de voormalige werkplaats aan de Lijsterbesstraat staan nu de 6064 en de 6099.
In de vestiging Scheveningen staan op dit moment nog de 6037, 6053, 6057, 6058 en de 6098 te wachten op transport.
|
De 6099 heeft eindelijk gezelschap van een soortgenoot.
De komende tijd worden alle TW6000-en van Scheveningen naar de Lijsterbesstraat overgebracht.
|
Op 26 juli 2002 zien we de 6064 in Btf. Glocksee in Hannover.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Op 5 januari 2003 reed de 6064 in de lijndienst op de Haagse tramlijn 11.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Aanrijding met vrachtwagen veroorzaakt stremming (6 juni 2007) |
Aan het begin van woensdagmiddag 6 juni 2007 kwam de 4027 in aanrijding met een vrachtwagen.
Het ongeval gebeurde op de kruising Prinsegracht (tunneluitgang) en de Brouwersgracht.
De B-bak raakte flink beschadigd.
|
De schade aan de 4027 was een aanzienlijke schampschade
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De vrachtwagen was ook flink beschadigd na de aanrijding
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Uiteindelijk reed de 4027 op eigen kracht naar de werkplaats Zichtenburg.
Een klein hoopje puin deed nog even aan het ongeval herinneren.
Het duurde nog een tijdje voordat het tramverkeer weer normaal via de dienstregeling reed.
|
Ingekorte tramlijn 2 ontspoort bij Thorbeckelaan (5 juni 2007) |
Op dinsdagavond 5 juni 2007 ontspoorde de 3076 van lijn 2 bij het verlaten van de keerdriehoek bij de Thorbeckelaan.
Wegens werkzaamheden heeft tramlijn 2 hier een week lang haar begin- en eindpunt.
Het achterste draaistel liep uit de rails waardoor de tram een bovenleidingmast ramde.
Door de klap sloeg de tram terug tegen het niet in gebruik zijnde smalle halteperron.
De tram liep hierbij flinke schade aan de B-bak op.
Ook de infrastructuur raakte flink beschadigd.
|
Op de foto is heel duidelijk te zien dat de bovenleidingmast behoorlijk uit het lood stond.
|
Het draaistel aan de kant van het smalle halteperron.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De 3076 werd uiteindelijk hydraulisch herspoord.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Tramlijn 2 week tijdelijk uit via tramlijn 12 naar Duindorp.
Deze omleiding komt heel zelden voor.
|
Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 12 (5 juni 2007) |
Op dinsdag 5 juni 2007 zien we op de Laan van Wateringse Veld dat het deel tussen de Erasmusweg en de Noordweg helemaal voorzien is van een grindbedding met nieuwe tramsporen.
Alleen de bovenleiding ontbreekt nog op dit deel.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Vanaf de Noordweg liggen de nieuwe sporen tot aan het water.
De spoorbedding van het tramtraject langs het water is nagenoeg gereed.
De meeste sporen liggen nu nog los op de betonnen dwarsliggers te wachten op de eindmontage.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Excursie: "1501 Goes to Goes"- tour (2 juni 2007) |
Op zaterdag 2 juni 2007 organiseerde de Werkgroep 1501 in samenwerking met diverse organisaties een excursie naar Zeeland.
De excursie bestond uit een bezoek aan de Stoomtrein Goes-Borsele en de nabij gelegen Sloelijn.
Onderweg waren diverse fotostops georganiseerd.
De excursie werd afgesloten met een verrassende line-up in het station Goes.
Na afloop was er een aansluitende treinrit getrokken door de loc 1501 via Geldermalsen en Utrecht naar Den Haag CS.
|
De line-up in het station van Goes.
Speciaal voor deze excursie was er een spoor afgezet en werd het reguliere treinverkeer via een spoor afgewikkeld.
|
Speciale line-up met de 1201, 1315 en 1501.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Langs het perron stond ook de 1122.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De Sloelijn loopt langs veel mooie plekjes.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Loc 1501 voor de gezelschapstrein in Utrecht CS.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
|