Trams en sneltrams in Amstelveen (31 maart 2007) |
Op 31 maart 2007 brachten we een kort bezoek aan Amstelveen.
Vanuit Amsterdam is het centrum van Amstelveen te bereiken met tramlijn 5.
Ook sneltramlijn 51 rijdt langs het centrum.
Een paar jaar gelden is deze sneltramlijn een flink stuk verlengd naar de nieuwbouwwijk Westwijk.
Op deze sneltramlijn rijdt zo af en toe CAF-materieel van ringlijn 50.
|
Het kopeindpunt Binnenhof bij het winkelcentrum in het centrum van Amstelveen.
Vaak staan hier drie trams hun vertrektijd af te wachten.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Het voor sneltramlijn 51 bestemde standaardmaterieel nadert halte Brink.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Dezelfde halte wordt even later bediend door CAF-materieel van ringlijn 50.
(Foto: © www.digitaletramfoto.nl) |
Tijdens de eindpuntrust in Westwijk mochten we even in de cabine kijken.
(Foto: © www.digitaletramfoto.nl) |
Wederom zien we het CAF-materieel van ringlijn 50 op de terugweg.
(Foto: © www.digitaletramfoto.nl) |
Het kopeindpunt bij de nieuwbouwwijk Westwijk.
Meestal staan hier twee koppelstellen hun vertrektijd af te wachten.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Aanrijding tram met bus zorgt voor vertraging (28 maart 2007) |
Op woensdagmiddag 28 maart vond er een aanrijding plaats tussen de GTL 3017 van lijn 17 en bus 912 van lijn 24.
|
(Met dank aan © Foto Video Persbureau Marofer) |
(Met dank aan © Foto Video Persbureau Marofer) |
De aanleg van de keerlus in Esselanden, deel 13 (28 maart 2007) |
Op woensdagmiddag 28 maart 2007 werd er beton gestort om de oversteek bij de nieuwe haltes mogelijk te maken.
De mortel werd vanuit de betonmolen gestort in een speciaal vrachtvoertuig van de firma "Betonpompen Randstad BV".
|
De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Parijsplein wacht op tram naar Esselanden (28 maart 2007) |
De infrastructuur op het Parijsplein is voor zover mogelijk gereed.
De nieuwe haltes zijn klaar en de sporen zijn gelegd.
Op zaterdagavond 31 maart 2007 zal worden begonnen met het aansluiten van de tramsporen naar Esselanden.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Wandelen over de Laan van Wateringse Veld (28 maart 2007) |
Nog even en dan worden de doodlopende sporen vanaf de Melis Stokelaan verbonden met de sporen van tramlijn 17 in Wateringse Veld.
De aanleg vanaf het huidige keerpunt van tramlijn 17 kan pas beginnen als het begin- en eindpunt van deze lijn is verlegd naar Esselanden.
Op zondag 1 april is het zover en is de weg vrij voor de aanleg van tram 16.
|
|
Vanaf het huidige begin- en eindpunt van tramlijn 17 in Wateringse Veld
is het een eindje lopen naar de plek waar de nieuw aangelegde sporen
vanaf de Melis Stokelaan nu nog dood lopen even voorbij de oversteek
over de Erasmusweg. Onderweg zien we steeds meer werkzaamheden.
|
Bij de kruising met de Noordweg zijn de werkzaamheden ook begonnen.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Doodlopende sporen op de Laan van Wateringse Veld bij de Erasmusweg
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De aanleg van de keerlus in Esselanden, deel 12 (25 maart 2007) |
Over precies één week zal de keerlus bij Esselanden bereden worden door tramlijn 17.
De afgelopen week werd er vooral gewerkt aan de infrastructuur langs de nieuwe route.
De halteperrons zijn dan via verharde wegen te bereiken.
|
De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Overstappen bij station Laan van Nieuw Oost Indië (24 maart 2007) |
Sinds maandag 12 februari 2007 is ook tramlijn 2 in twee delen opgesplitst.
Tussen deze twee delen pendelt al enige weken een vervangende busdienst.
Omdat er geen keerlus is bij het station Laan van NOI moet tramlijn 2 driehoeken.
Om dit driehoeken vlot te laten verlopen wordt het achteruit rijden, met de passagiers, verzorgd door een rangeerder.
|
De rangeerder rijdt de tram achteruit met passagiers.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Het wissel wordt steeds met de hand omgelegd.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Vervangende buslijn 2P halteert naast de ingekorte tramlijn 2.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Verder achteruit rijden is niet toegestaan.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Werkzaamheden tramviaduct bijna voltooid (21 maart 2007) |
De werkzaamheden op het tramviaduct tussen het Centraal Station en Ternoot zijn bijna klaar.
Vanaf maandag 2 april 2007 zullen de tramlijnen 2 en 6 weer richting Leidschendam-Voorburg rijden en is het eilandbedrijf weer verleden tijd.
Ook RandstadRaillijn 3 gaat op 2 april, zonder passagiers, langs Ternoot rijden om te keren bij Station Laan van NOI.
|
De bovenleiding is vanwege de werkzaamheden tijdelijk gebundeld.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Op het tramviaduct is veel werkmaterieel actief.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De aanleg van de keerlus in Esselanden, deel 11 (21 maart 2007) |
De nieuwe keerlus voor de tramlijnen 16 en 17 bij Esselanden is een feit.
De afgelopen dagen werd begonnen met het plaatsen van de nieuwe abri's en het daarbij behorende hekwerk.
Op zondagmorgen 1 april zal de eerste dienstwagen van lijn 17 om 08:00 uur vanaf de keerlus naar het Statenkwartier vertrekken.
Op 2 september komt daar tramlijn 16 bij.
|
De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De "openlucht-remises" van Leidschendam-Voorburg (18 maart 2007) |
Sinds 12 februari 2007 kent het Haagse tramnet een tijdelijk eilandbedrijf.
Wegens noodzakelijke werkzaamheden op het tramviaduct bij Ternoot zijn er dertien GTL's overgebracht naar het noordelijke takken van de tramlijnen 2 en 6.
Deze dertien trams staan in de nachtelijke uren onder bewaking bij Leidsenhage en Leidschendam Noord.
Soms wordt daar ook klein onderhoud uitgevoerd.
De afgelopen week werden twee trams van digitale lijn- en richtingfilms voorzien.
|
De totaalreklametram 3101 heeft ter plekke nu ook de nieuwe displays.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Fotograferen van alle trams achter elkaar is lastig.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De niet in dienst zijnde GTL's staan achter elkaar in de buitenste spoor van de keerlus opgesteld.
De reguliere diensttram gebruikt het binnenste spoor.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Bij het ziekenhuis St. Antoniushove staan in de nachtelijke uren meestal maar vier trams opgesteld.
|
De 3123 heeft inmiddels ook nieuwe displays gekregen.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Ook hier is het binnenste spoor voor de diensttrams.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Haagse tram in omleiding voor de Fortis CPC-loop (17 maart 2007) |
Op zaterdag 17 maart 2007 werd in Den Haag de 33e editie Fortis City-Pier-City Loop georganiseerd.
Dit jaar was het parcours aantrekkelijker gemaakt voor de lopers en de toeschouwers.
Dit had nogal wat gevolgen voor het Haagse tramverkeer.
Veel tramlijnen moesten een andere route rijden en sommige tramlijnen reden tijdelijk zelfs helemaal niet.
|
Door de nieuwe route van de CPC-loop kwamen veel lijnen op plekken waar ze normaal nooit zullen komen.
Tramlijn 12 week tijdelijk uit naar het Castricumplein.
|
Veel trams reden onder het lijnnummer 12K
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Tramlijn 2 reed tijdelijk door de Monstersestraat.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De onderstaande foto's geven de sfeer weer van de tramlijnen in omleiding.
De tramlijnen 2 en 6 reden via de Haagse Markt en tramlijn 12 reed enige tijd onder het nummer 12K naar het Castricumplein.
Tramlijn 1 kon in de middag enige tijd Scheveningen niet bereiken en driehoekte daarom op de niet vaak gebruikte sporen op de Kanaalweg.
De trams reden na het driehoeken achteruit naar de halte Duinstraat.
In het centrum reden veel lijnen tijdelijke andere routes.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.tramfoto.nl) |
Met al deze tramfoto's vergeten we misschien dat het eigenlijk allemaal om het sportieve element gaat.
Maar dit is een tramsite en daarom gaan we een beetje voorbij aan de oorzaak van deze omleidingen.
Daarom verwijzen wij u graag door naar de site Fortis City-Pier-City Loop waar u alles kunt lezen over het zeer sportieve aspect van dit evenement.
|
De Van Boetzelaerlaan net na de CPC-loop.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Stille getuigen van iets wat nodig was: veel vocht.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Beton gestort op de oude brug over de Gantel (14 maart 2007) |
Om de komst van tramlijn 16 mogelijk te maken is er beton gestort op 'de oude brug over de Gantel".
Deze brug vormt de verbinding tussen het noordelijke en zuidelijke gedeelte van Wateringse Veld en is gelegen tussen het Oosteinde en de Santiagosingel.
Vanaf juli 2007 gaan ook hier de werkzaamheden van start voor de verlenging van tramlijn 16.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Sporenaanleg op het Parijsplein (14 maart 2007) |
Op het Parijsplein liggen inmiddels heel veel nieuwe sporen op hun plek.
Op 31 maart 2007 moet alles zo liggen dat in één nacht de sporensituatie aangepast kan worden om tramlijn 17 vanaf 1 april naar de nieuwe keerlus te laten rijden.
|
Tram 17 gezien vanaf de toekomstige halte Parijsplein.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Het Parijsplein ligt nu inmiddels helemaal overhoop.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Nog ruim twee weken slaat tram 17 hier linksaf.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Een graafmachine maakt een 'gleuf' voor de afbuigende tramlijn 16.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De aanleg van de keerlus in Esselanden, deel 10 (14 maart 2007) |
De keerlus van de tramlijnen 16 en 17 naast het bedrijventerrein Zwethove is bijna voltooid.
De afgelopen dagen werd de bovenleiding aangebracht.
Op woensdagmiddag 14 maart was men druk bezig om de sporen langs de halteperrons op de goede hoogte te stellen.
Even verderop was de ballast-kiepwagen weer volop actief met het storten van ballast.
|
De ballast-kiepwagen kan op drie manieren ballast storten.
Behalve links en rechts naast het spoor kan er ook tussen de spoorstaven worden gestort.
Vandaag werd gebruik gemaakt van de derde optie en gestort tussen de spoorstaven.
|
Bij de instaphalte moeten de sporen nauwkeurig op de goede hoogte liggen.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Een speciale machine brengt de sporen in de goede positie.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De bovenleiding hangt maar moet nog afgenonteerd worden.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De bovenleiding in de lus is enkeldraads bevestigd.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Aansluiting Dedemsvaartweg met tramlijn 9, deel 4 (13 maart 2007) |
Op dinsdagochtend 13 maart 2007 namen we een kijkje bij de kruising Melis Stokelaan met de Dedemsvaartweg.
Alle sporen liggen nu op hun definitieve plek in het verse beton zodat er begonnen kan worden aan de afwerking.
|
Reclametram 3006 van lijn 9 passeert voorzichtig de werkzaamheden.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De bovenleidingmast welke in de weg stond is verwijderd.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De sporen op de kruising liggen definitief op hun plek.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Laswerkzaamheden voor de aansluiting op de Dedemsvaartweg.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Treinen en oude Nederlandse bussen in Suriname (7 maart 2007) |
Van 4 t/m 11 maart 2007 brachten wij een kort bezoek aan Suriname.
Suriname heeft geen trams maar wel een bonte verzameling oude Nederlandse stads- en streekbussen.
In de buurt van de Nationale luchthaven Johan Adolf Pengel (bij de meeste bekend als Zanderij) staat al jaren een verzameling treinen weg te roesten.
Wij geven een impressie.
|
Rijvaardige ex-Nederlandse streekbussen zijn nog mondjesmaat te vinden.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De standaard stadsbussen zijn meestal uitgerangeerd.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Tussen Latour en Paramaribo staan veel uitgerangeerde bussen langs de weg.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
In de omgeving van het stationnetje staat deze bus al jaren langs de weg.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De webmaster bezocht al een paar keer eerder Suriname en fotografeerde toen ook al oude bussen
|
Het treinstation staat in Onverwacht in het district Para.
Het is een verlaten station met roestende treinwagons en oude locomotieven.
De spoorlijn werd in de tijd van de goudkoorts aangelegd door voormalige plantagearbeiders.
Het spoor liep vanaf Paramaribo naar de goudgebieden tussen de Boven-Surinamerivier en Boven-Marowijnerivier.
In de jaren 60 verdween een groot deel van de spoorlijn.
Tot 1985 reed de trein tussen Paramaribo en de voet van de Brownsberg.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
|