Delen RandstadRail tijdelijk stilgelegd (29 november 2006)
Woensdagavond 29 november ontspoorde bij de nog niet in gebruik zijnde halte Forepark RandstadRail voertuig 5262.
De 5262 ontspoorde toen er over een wissel werd gereden.
Vijftien inzittenden raakten hierbij licht gewond.
Eerder op de avond ontspoorde er ook een RandstadRail voertuig van de HTM op het viaduct bij Ternoot.
Na deze incidenten is besloten RandstadRail stil te leggen totdat de oorzaak duidelijk is.
Tussen Hofplein en Nootdorp rijden wel metro's.
De ontsporing bij Ternoot zorgde ervoor dat de tramlijnen 2 en 6 niet meer verder reden dan het Centraal Station.
RandstadRail lijn RR4 werd voor onbepaalde tijd stilgelegd.
De voertuigen reden terug naar remise Zichtenburg.
Antwerpen: De nieuwe eindpunten van tramlijn 12 (26 november 2006)
Sinds 4 maart 2006 hebben de sommige tramlijnen in Antwerpen een andere route gekregen.
Tramlijn 12 is ingekort tot het Sportpaleis en heeft aan de andere kant het eindpunt Zuid ingeruild voor de Bolivarplaats.
De oorspronkelijke route is gedeeltelijk overgenomen door een nieuwe tramlijn 5.
Deze tramlijn rijdt voor een groot deel als semi-metro.
In de toekomst zal ook tramlijn 8 naar de Bolivarplaats rijden.
De sporen vanaf de Bolivarplaats naar het eindpunt van tramlijn 8 op de Lambermontplaats zijn al bijna gereed.
De huidige keerlus maakt dan plaats voor een ruimere boog.
Nieuwe sporensituatie in Loosduinen voltooid (25 november 2006)
Nog twee weken zijn er te gaan.
Op 10 december 2006 moet RandstadRail lijn RR3 gaan rijden naar Loosduinen.
De sporen waren op 25 november 2006 allemaal gelegd.
Als laatste werden de bogen tussen de Pisuissestraat en de Beethovenlaan gelegd.
Er wordt druk gebouwd aan het realiseren van de haltes en het monteren van de bovenleiding.
Weer trams uit de 800-serie vertrokken naar Roemenië (23 november 2006)
Voor de tweede keer deze week vertrokken er op donderdag 23 november weer trams uit de 800-serie naar Roemenië.
Vanmiddag vertrokken de 817, 824 en de 832 naar de Kijfhoek.
Afgelopen dinsdag vertrokken de 807 en de 836.
Actuele nieuwtjes over het Rotterdamse tramnet (22 november 2006)
Op 10 december 2006 gaat de nieuwe dienstregeling van start en zal het Rotterdamse tramnet een aantal wijzigingen ondergaan.
Tramlijn 5 gaat verdwijnen en wordt overgenomen door de tramlijnen 20 en 25.
Ook de Kleiweg zal weer bediend gaan worden door een tramlijn.
Vanaf de Kleiweg zal tramlijn 8 via het Oostplein naar Spangen gaan rijden.
In Rotterdam zijn de haltes al aangepast voor de nieuwe lijnvoering.
RandstadRail stopt echter niet op de Kleiweg.
Station Rotterdam Kleiweg is immers opgeheven.
RandstadRail voertuig 4036 gearriveerd (21 november 2006)
Eigenlijk had deze tram al op dinsdagmiddag 21 november afgeladen moeten worden.
Door omstandigheden kwam de tram echter net zoals bijna altijd in de avond aan op De Werf.
Omstreeks 22:30 uur reed de nieuwe tram de remise in.
Jaarboek "Trams 2007" gepresenteerd in Vlaardingen (19 november 2006)
Het jaarboek "Trams 2007" werd dit jaar gepresenteerd aan het eindpunt van tramlijn 23 in Vlaardingen.
Het eerste exemplaar van het jaarboek werd door Bas Schenk overhandigd aan voorzitter Ruud van Middelkoop van RoMeO.
De rit voorafgaand aan de presentatie werd gereden door de 1624 van de stichting RoMeO.
Vanaf de Blijdorpzijde van het Centraal Station werd via het oude Noorden
en het Rotterdamse centrum via Schiedam naar Vlaardingen gereden.
Meer info over het jaarboek 'Trams 2007' kunt u vinden op de website van uitgeverij De Alk
Vorderingen rond de verlenging van tramlijn 16 (12 november 2006)
Inmiddels verlopen de werkzaamheden voor de verlenging van tramlijn 16 naar Wateringse Veld voorspoedig.
Op de Dedemsvaartweg werden tot even na de kruising over de Erasmusweg bovenleidingmasten geplaatst.
Ter hoogte van de Steenwijklaan is men begonnen met het aanleggen van de halteperrons.
Langs de Middenweg bij Wateringse Veld is ook sprake van enige activiteit.
Achter het geplaatste 'tramlijn 16'-bord staat alvast een graafmachine te wachten.
Vernieuwde infrastructuur in Loosduinen krijgt vorm (12 november 2006)
In Loosduinen zijn de werkzaamheden met betrekking tot de ombouw naar RandstadRail in een ver gevorderd stadium.
Bij het Arnold Spoelplein en aan het begin van Pisuissestraat is de toekomstige sporensituatie bij de eindhalte nu goed zichtbaar.
Ook verder langs de route begint de uiteindelijke situatie vaste vorm te krijgen.
Bijna alle sporen zijn gelegd en is een aanvang gemaakt met de montage van de bovenleiding.
In de Aaltje Noordewierstraat zijn haltes geplaatst.
RandstadRail rijdt tussen Hofplein en Den Haag CS (11 november 2006)
Op zaterdag 11 november werd de RandstadRail Erasmuslijn officiëel in gebruik gesteld.
Deze lijn loopt de komende jaren van Rotterdam Hofplein tot Den Haag CS.
Kees Verhulst maakte een kleine impressie van deze gebeurtenis.
Meer info over deze eerste dag van de RandstadRail Erasmuslijn kunt u lezen op www.retmetro.nl.
Lissabon: Tramromantiek in de avonduren (9 november 2006)
Op donderdagavond 9 november maakten we een wandelingetje door de straten van Lissabon.
Op het Praça do Comercio fotografeerden we de langskomende trams.
In de oude vierasser worden kaartjes verkocht voor rondritten.
Lissabon: De wonderlijke route van tramlijn 28 (8 november 2006)
Van 8 t/m 11 november 2006 brachten wij een kort bezoek aan de Portugeese hoofdstad Lissabon.
Carris exploiteert in Lissabon op dit moment vijf tramlijnen
Eén van deze lijnen is lijn 28.
Deze tramlijn overwint enorme hoogteverschillen en rijdt vaak enkelsporig door zeer nauwe straatjes.
Vooral het traject door de wijk Alfama is spectaculair te noemen.
Tramlijn 28 rijdt van Martim Moniz naar Prazeres en kent tussendiensten van en naar de eindpunten Estrela en Graça.
De route van tramlijn 28 door de wijk Alfama in Lissabon is vrij spectaculair te noemen.
Hoogteverschillen en zeer nauwe straatjes bepalen de route.
De eindhalte van RandstadRail lijn RR3 (7 november 2006)
De ombouw in Loosduinen van tramlijn 3 tot RandstadRail lijn RR3 vordert in rap tempo.
Inmiddels zijn de contouren zichtbaar van de toekomstige eindhalte.
Deze eindhalte komt te liggen in de Pisuissestraat.
Voor het postkantoor komt een opstelspoor.
De keerlus is bijna helemaal verdwenen behoudens een klein stukje in de Aaltje Noordewierstraat.
De oude situatie toen tramlijn 3 keerde om het postkantoor.
(Foto: Google Earth)
De toekomstige situatie met overloopsporen.
(Foto: Google Earth)
Werkzaamheden tramlijn 16 bij de huidige eindlus (5 november 2006)
Na het kappen van de bomen op de Loevesteinlaan zijn nu ook de werkzaamheden gestart aan de kademuur op de Loevesteinlaan.
Voor het aanleggen van het spoor moet de kademuur langs de Laak (Loevesteinlaan-Erasmusweg) worden verbreed en verstevigd,
zodat de tram de Loevesteinlaan kan opdraaien.
Het werk duurt tot begin 2007.
Ontspoorde 4002 zorgt voor inkorting lijn RR4 (4 november 2006)
Op zaterdagmorgen 4 november 2006 ontspoorde de 4002 op dezelfde plek waar een dag eerder de 4024 ontspoorde.
Vrijwel onmiddelijk werden de tramlijnen 2, 6 en RR4 ingekort.
De lijnen 2 en 6 reden een grote tegengestelde lus om het Haagse centrum heen en lijn RR4 reed tussen de Laan van NOI en Zoetermeer Oosterheem.
Aan de andere kant werden er voor tramlijn 2 vervangende bussen ingezet.
Tramlijn 6 reed tussen Leidschendam en het Stuyvesantplein.
Gelukkig zijn er ook positieve zaken over RandstadRail te melden.
Tussen Laan van NOI en Zoetermeer Oosterheem waren deze dag geen problemen.
De sneltrams van RandstadRail beginnen een vertrouwde verschijning te worden.
Ontsporing RandstadRail voertuig 4024 (3 november 2006)
Op vrijdagmiddag ontspoorde de 4024 van lijn RR4 bij het Centraal Station in Den Haag door onbekende oorzaak.
De tram was vanuit Zoetermeer op weg naar de Monstersestraat en had Den Haag CS net verlaten.
Op 12 augustus 2006 ontspoorde er ook al een tram op vrijwel dezelfde plek.
De HTM onderzoekt de oorzaak van deze ontsporing.
Azivo totaalreclame op Haagse tram (1 november 2006)
In remise Zichtenburg is het afgelopen weekend de 3063 opnieuw bestickerd.
De tram verruilde zijn totaalreclame van de Dominicaanse Republiek voor een bestickering van Azivo.
Begin 2005 reed de 3064 met een Azivo-totaalreclame.