Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van oktober 2006

- 29/10 - RandstadRail rijdt tussen Den Haag en Zoetermeer (RSR)
- 28/10 - Nog één (lang) nachtje slapen... (RSR)
- 26/10 - RandstadRail voertuig 4032 afgeleverd (HTM)
- 25/10 - Werkonderbreking bij de HTM in Den Haag (HTM)
- 22/10 - Nieuwe en vernieuwde sporen in Den Haag (HTM)
- 21/10 - Cultuur op de Haagse tram (HTM)
- 16/10 - RandstadRail-nieuws uit Loosduinen (RSR)
- 15/10 - Werkzaamheden in de Parkstraat (HTM)
- 15/10 - Proefbedrijf begonnen op de Zoetermeerse "krakeling"
- 14/10 - Toenemend aantal trambewegingen in Zoetermeer (RSR)
- 14/10 - Steeds meer sporen voor tramlijn 16 (HTM)
- 12/10 - Proefbedrijf RandstadRail van start (RSR)
- 12/10 - Eerste sporen verlenging tramlijn 16 ingehesen
- 10/10 - Nieuwe tramlijnen in de regio rond Madrid
- 07/10 - Meettram 1315 maakt rit naar Zoetermeer (RSR)
-
06/10 - Kruising Dedemsvaartweg / Erasmusweg op de schop (HTM)
-
04/10 - Nieuwe sporen in de Haagse Pisuissestraat (HTM)
-
04/10 - Brusselse 3026 maakt rondrit op het Rotterdamse tramnet
-
03/10 - Eerste trams uit 800-serie vertrokken naar Roemenië (RET)


RandstadRail rijdt tussen Den Haag en Zoetermeer    (29 oktober 2006)
Op zondag 29 oktober 2006 was het dan eindelijk zover en ging tussen Den Haag en Zoetermeer lijn RR4 van start. Lijn RR4 kent een hoge frequentie en rijdt voorlopig overdag om de vijf minuten. Deze eerste dag was een dag vol blije gezichten. Ook de bestuurders, de dames van de promotie en de webmaster van www.tramfoto.nl waren erg vrolijk.

Op lijn RR4 werd flink heen en weer gereden. Tussen halte Stadhuis en Palenstein groet de bestuurder een collega.




Bij de ingebruikname van een nieuwe lijn hoort natuurlijk ook een officieël tintje. In het nabij gelegen NH hotel werden een aantal toespraken gehouden door vertegenwoordigers van de HTM en Haaglanden. Op de in de Netkous gelegen halte Beatrixkwarier werd een receptie gehouden en geproost op de nieuwe verbinding. Daarna werd een rit gemaakt.

Tijdens de speech van dhr. P. Jansen passeert een voertuig de Netkous
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op de nieuwe halte Beatrixkwartier wordt gezamelijk geproost.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Passage bij de halte Seghwaert in Zoetermeer.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4024 nadert halte Stadhuis in Zoetermeer.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4030 halteert op station Leidschendam Voorburg.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Passage in Zoetermeer Centrum West.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nog één (lang) nachtje slapen...     (28 oktober 2006)
Nog één nachtje slapen en dan gaat RandstadRail ook in Den Haag van start. Vanaf zondag 29 oktober gaat RR4 rijden vanaf de Monstersestraat naar de Javalaan in Zoetermeer Oosterheem. Op zaterdag 28 oktober werd er op dit traject voor het laatst gereden zonder passagiers. De Digitale Tram wenst de HTM veel succes met RandstadRail.


Op het moment dat de klok achteruit gaat doet RandstadRail een grote stap vooruit. Lijn RR4 gaat nu echt van start!


Op de Prinses Beatrixlaan is dit met ingang van de wintertijd op 29 oktober 2006 een vertrouwd beeld.


De 4015 in de Netkous halteert bij de halte Beatrixkwartier.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Passage van twee trams aan de halte Laan van NOI.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Bij grootschalige projecten zoals  RandstadRail  is het niet zo vreemd dat de dienstregeling in de beginfase niet 100% gegarandeerd kan worden. RR4 krijgt een vrij hoge frequentie en dat is natuurlijk wel even wennen. In de loop van de middag ontstond er een lange file van tramvoertuigen op de  Prinsegracht  vanwege een seinstoring in de tramtunnel.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
Vanwege een seinstoring halverwege de middag ontstond er op de Prinsegracht een lange file van wachtende trams.

Wilt u reageren op deze site?    E-mail de webmaster

RandstadRail voertuig 4032 afgeleverd    (26 oktober 2006)
Op donderdagavond 26 okober 2006 werd op de Werf het 32e RandstadRail voertuig afgeleverd.

De 4032 nog zonder stroom in contrast met de nieuwe werkplaats.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nadat de stroomafnemer omhoog is gezet kan het opstarten beginnen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Werkonderbreking bij de HTM in Den Haag    (25 oktober 2006)
Ongeveer zeshonderd HTM-ers hielden op woensdagochtend 25 oktober 2006 een protestvergadering in Den Haag. Dat deden ze op het Plein voor het Tweede Kamergebouw. Doel was het uiten van de bezorgdheid onder het HTM personeel over de wetgeving die de marktwerking in het Openbaar Vervoer regelt. Er werd een petitie overhandigd.
Op de Lange Vijverberg stonden de meeste trams opgesteld. De eerste trams arriveerden hier onder luid getoeter.

De 3018/3 met op de achtergrond nog een aantal trams bij het CS-laag.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Lijn 11 heeft echt een rondrit gemaakt om hier te komen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Bij de Koekamp stonden twee trams stil. Op de foto de 3087.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op het Buitenhof stonden ook een aantal trams stil.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een kijkje op diverse plekken in het centrum tijdens de werkonderbreking.

Op het Plein was een manifestatie voor het HTM-personeel.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De manifestatie was duidelijk en netjes aangekondigd.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nieuwe en vernieuwde sporen in Den Haag    (22 oktober 2006)
In Den Haag wordt al maanden hard gewerkt om nieuwe sporen aan te leggen en bestaande sporen te vernieuwen. Op de Dedemsvaartweg liggen inmiddels vele meters nieuw spoor voor de verlenging van lijn 16 naar Wateringse Veld. In Loosduinen wordt het het hele traject van tramlijn 3 vanaf het De Savornin Lohmanplein tot aan het Arnold Spoelplein aangepast. Op een regenachtige zondagmiddag brachten we een kort bezoek aan beide projecten.

Verlenging van tramlijn 16: Nieuwe sporen op de Dedemsvaartweg

De ombouw van tramlijn 3: Vernieuwde sporen in Loosduinen

Aan het eind van de Pisuissestraat komen de sporen wat verder uit elkaar.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De sporen komen nu door het Beethovenplantsoen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Cultuur op de Haagse tram    (21 oktober 2006)
Sinds een paar weken rijden er twee reklametrams in Den Haag rond met een culturele uitstraling. De 3009 doet dit voor 'The Beauty and the Beast' en de 3027 voor de tentoonstelling 'Rubens en Brueghel samen' in het Mauritshuis.

De 3009/10 op de Kneuterdijk met reclame voor "The Beauty and the Beast".
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 3027/3 op de Laan van Meerdervoort met reclame voor het Mauritshuis.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRail-nieuws uit Loosduinen    (16 oktober 2006)
In de Pisuissestraat liggen inmiddels heel wat sporen. De afgelopen week is er ook een overloopwissel aangelegd.
De voormalige keerlus achter het postkantoor is volledig verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een parkeerterrein.

Tweerichting materieel heeft voldoende aan een overloopspoor.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De keerlus is verdwenen en het terrein is anders ingericht.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Werkzaamheden in de Parkstraat    (15 oktober 2006)
Wegens spoorvernieuwing in de Parkstraat reed lijn 1 dit weekend om via lijn 9. Tussen Scheveningen en Plein 1813 pendelde een mini-tramlijntje met het nummer 1K. Op zondagmidddag was men druk bezig met het storten van beton.

Tramlijn 1K als tijdelijk tramlijntje eindigde bij het Plein 1813.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een enorme kraan was nodig om de betonstort over de bovenleiding te loodsen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)



Proefbedrijf begonnen op de Zoetermeerse "krakeling"    (15 oktober 2006)
Nadat er al een aantal schouwritten waren gereden op de Zoetermeerse "krakeling" ging op zondag 15 oktober 2006 ook hier het proefbedrijf van start. De eerste dag reden er een aantal voertuigen kort na elkaar over de "krakeling".

Bij station De Leyens heet het gebouw erachter nog steeds "De Sprinter".
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4006 passeert het nog niet geheel verbouwde station De Leyens.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4002 nadert de aftakking bij station Seghwaert.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4010 nadert het station Palenstein.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Toenemend aantal trambewegingen in Zoetermeer    (14 oktober 2006)
Sinds op zondag 8 oktober 2006 het proefbedrijf van start is gegaan voor RandstadRail komen er veel trams in Zoetermeer. Op 14 oktober werd ook de "krakeling" getest met een RandstadRail voertuig en meettram 1315.
Een bijzondere ontmoeting op de twee niveau's van de halte Voorweg in aanbouw. Meettram 1315 bovenlangs en een RandstadRail voertuig onderlangs.


Bij Centrum West gaat meettram 1315 de "krakeling" linksom op.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4014 staat te wachten op de toekomstige eindhalte van lijn 3.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Testvoertuig 4014 bij station Driemanspolder.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Na een poosje passeert de 1315. Op de achtergrond de Mandelabrug.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRail meettram 1315 is een aparte verschijning en dus ook leuk om te fotograferen.

Opname van de 1315 bij station Delftsewallen. De tram rijdt hier achteruit.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Opname van de 1315 bij station Buytenwegh. Ook hier rijdt de tram achteruit.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Steeds meer sporen voor tramlijn 16     (14 oktober 2006)
Op zaterdagmiddag heeft de Dedemsvaartweg in amper drie dagen tijd honderden meters tramspoor in de middenberm.

Nadat op donderdag 12 oktober 2006 een begin was gemaakt met het leggen van de eerste sporen op de Dedemsvaartweg is men een flink stuk opgeschoten.
In het weekend van 14 & 15 oktober werd de Erasmusweg ter hoogte van de Laan van Wateringse Veld afgesloten voor alle verkeer en voorzien van nieuwe sporen. Er liggen nu nieuwe tramsporen vanaf de Melis Stokelaan tot ver over de kruising.
Volgens de planning moet tramlijn 16 hier in augustus 2007 gaan rijden.


Zaterdagochtend vroeg.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Passen en meten...
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De rails komt per vrachtwagen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een paar uur later op zaterdag.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op zondag 15 oktober is men druk bezig de kruising alweer van een asfaltlaag te voorzien.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Proefbedrijf RandstadRail van start    (12 oktober 2006)
Op zondag 8 oktober ging het proefbedrijf van RandstadRail van start. Voor de HTM betekende dit dat er in principe wordt gereden met een groeiend aantal trams tussen de Monstersestraat in Den Haag en de Javalaan in Zoetermeer Oosterheem. In de beginfase rijdt alles nog onregelmatig. De geplande startdatum is nu zondag 29 oktober 2006.
Nog een paar maanden en dan heeft tramlijn 3 geen GTL exploitatie meer. De 3078 van lijn 3 passeert hier de 4010 van het proefbedrijf.




Langs de Monstersestraat is het druk.
Foto: © www.digitaletram.nl

Een tram op de Netkous is niet meer bijzonder.
Foto: © www.digitaletram.nl

Vanaf de Netkous naar de Laan van NOI.
Foto: © www.digitaletram.nl

Station Laan van NOI krijgt regelmatig bezoek van RandstadRail.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Bij het Centraal Station staan nu wel heel erg veel masten.
(Foto: © www.digitaletram.nl)


Op 8 oktober ging het proefbedrijf van start.
(Foto: © Markus Lohrer)

Bij Centrum West werd op 11 oktober nog hard gewerkt.
(Foto: © Rob van der Bijl)

Wilt u reageren op deze site?    E-mail de webmaster

Eerste sporen verlenging tramlijn 16 ingehesen    (12 oktober 2006)
Op donderdagmorgen 12 oktober 2006 werden de allereerste sporen voor de te verlengen tramlijn 16 ingehesen op de Dedemsvaartweg. De eerste spoorsecties werden rond 08:00 uur per truck aangevoerd tussen de Steenwijklaan en de Erasmusweg. De spoorsecties werden met behulp van een kraan vanaf de truck op hun definitieve plek gehesen.

Om 08:15 uur werd de eerste sectie gelegd.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De komende dagen worden de sporen op dit deel gelegd.
(Foto: © www.digitaletram.nl)
Als de eerste spoorsectie eenmaal op zijn plaats ligt gaat het razendsnel. Na een uur lagen er al 10 secties.

Nog 3 spoorsecties en de truck is leeg....
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Inmiddels is er dan een behoorlijk stuk spoor gelegd.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aan het eind van de middag lag het nieuwe tramspoor vanaf de Erasmusweg tot aan de Steenwijklaan.

De Dedemsvaartweg gezien in de richting van de Erasmusweg
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De Dedemsvaartweg gezien in de richting van de Melis Stokelaan
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nieuwe tramlijnen in de regio rond Madrid    (10 oktober 2006)
Rondom de Spaanse hoofdstad Madrid komen vanaf volgend jaar geleidelijk aan een viertal tramlijnen in dienst.
Deze lijnen moeten worden gezien worden als een aanvulling op het bestaande uitgebreide metronetwerk.
Madrid heeft op dit moment een uitgebreid metronet van 13 lijnen. In station Sevilla zien we een vertrekkende trein op lijn M2.

Twee tramlijnen gaan lopen vanaf het station Colonia Jardin (M10). Een van deze twee lijnen voert naar de voorstad Boadilla del Norte waar op dit moment nog hard gewerkt wordt aan de infrastructuur. Overal liggen stukjes spoor.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Meettram 1315 maakt rit naar Zoetermeer    (7 oktober 2006)
Op 7 oktober 2006 maakte de voor RandstadRail geschikt gemaakte PCC meettram 1315 een aantal meetritten naar Zoetermeer en terug. In de toekomst zal dit mogelijk niet vaak meer overdag gebeuren maar in de nachtelijke uren.
PCC meettram 1315 passeert de Vliet over de recentelijk vernieuwde Vlietbrug. (Foto: © Eric Sallevelt)

Kruising Dedemsvaartweg / Erasmusweg op de schop    (6 oktober 2006)
De afgelopen dagen is men begonnen aan de herinrichting van de kruising Dedemsvaartweg en de Erasmusweg. Op zaterdag 14 oktober 2006 zullen als alles naar wens verloopt de sporen worden aangelegd over de kruising. Vanaf donderdag 12 oktober 2006 worden de eerste sporen gelegd voor tram 16 tussen de Noordweg en de Erasmusweg.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nieuwe sporen in de Haagse Pisuissestraat    (4 oktober 2006)
De werkzaamheden in Loosduinen voor RandstadRail gaan erg snel. Op heel veel plaatsen liggen al nieuwe sporen. Ook in de Haagse Pisuissestraat liggen nu inmiddels tientallen meters nieuwe sporen op een speciale asfaltlaag.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Brusselse 3026 maakt rondrit op het Rotterdamse tramnet    (4 oktober 2006)
De Brusselse Flexity T3000 tram zal maar korte tijd in Rotterdam logeren. Gelukkig was het op woensdagmiddag 4 oktober mogelijk de tram bij daglicht buiten te fotograferen. De tram maakte die middag een rit over het Rotterdamse tramnet, waarbij ook het centrum werd bezocht. Aan boord was ondermeer een delegatie van fabrikant Bombardier.
We moesten er een tijdje op wachten, maar gelukkig kwam de 3026 rond de klok van 15:30 uur remise Hilledijk uitrijden.
Soms is het heel lastig om foto's te maken als de zon ineens even gaat schijnen. Eigenlijk kwam het nu even niet uit...

Eerste trams uit 800-serie vertrokken naar Roemenië    (3 oktober 2006)
Op dinsdag 3 oktober 2006 werden de eerste drie trams uit de 800-serie bij de Kleiweg op spoorwagons geladen. Het ging hier om de motorrijtuigen 803, 804 en 846. De drie trams vertrokken in de loop van de middag naar de Kijfhoek.

De 846, nog in G-star uitvoering, met daar achter de 804
(Foto: © Henk Wolf)

Doorkomst van de goederentrein met de trams door Rotterdam-Noord.
(Foto: © Kees Verhulst)

Met dank aan Henk Wolf en Kees Verhulst voor het beschikbaar stellen van de foto's