Powered by "www.digitaletram.nl"
Home  Actueel  02-2007  07-2006  06-2006  05-2006  04-2006  03-2006  02-2006  08-2005  02-2005  Register


De onderwerpen van augustus 2006

- 30/08 - Loosduinen op de schop voor RandstadRail (RSR)
-
27/08 - Tramuitwisseling tussen Zichtenburg en Oosterheem (RSR)
-
26/08 - Laatste weekend voor de GTL's in Loosduinen (HTM)
-
26/08 - TW6000 trams op het achterterrein in Scheveningen (HTM)
-
25/08 - Op weg naar RandstadRail: Halte Pijnacker Zuid (RSR)
-
23/08 - RandstadRail op de Netkous een feit!! (RSR)
-
23/08 - Op weg naar RandstadRail: Halte Voorweg-laag (RSR)
- 22/08 - Museumtramstel ontspoort bij de 'Zwarte Madonna' (HOVM)
- 21/08 - De laatste dagen van de laatste blauwe GTL 3100-II (HTM)
-
20/08 - Testritten met RandstadRail voertuigen (HTM & RET)
-
19/08 - Ontmoeting van RET en HTM RandstadRailvoertuigen (RSR)
-
16/08 - Huidige situatie trams Moerdijk (HTM & GVBA)
- 15/08 - Totaalreklametram voor supermarktketen Jumbo (HTM)
- 12/08 - Tram van lijn 6 ontspoort bij het Centraal Station (HTM)
- 08/08 - De 4018 arriveert als 21e RandstadRail voertuig (RSR)
- 08/08 - Jaarboek "Spoor & Tram, editie 17" verschenen
- 06/08 - Bovenleiding aangebracht op het Netkous-viaduct (RSR)
- 06/08 - Toekomstige tramlijn 19 krijgt steeds meer vorm (HTM)
- 05/08 - Haagse tram-webmasters bowlen in Scheveningen
- 02/08 - Het voorlopige keerpunt Monstersestraat (RSR)
- 01/08 - Instructieritten RandstadRail tot de Monstersestraat (RSR)


Loosduinen op de schop voor RandstadRail    (30 augustus 2006)
Op maandag 28 augustus zijn in Loosduinen de werkzaamheden begonnen voor RandstadRail. Tramlijn 3 rijdt niet verder dan het De Savornin Lohmanplein. Op het vervallen traject naar Loosduinen rijdt tot half december buslijn 3P.

In de Pissiusestraat komen we buslijn 3P tegen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Even verderop ligt het verwijderde straatmeubilair op een hoop.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

In 1985 werd de Hongaarse methode toegepast.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

In 1985 werd op het traject van lijn 3 door de Pissuissestraat de Hongaarse methode toegepast. Dit hield in dat rails heel eenvoudig vervangen kon worden. In de praktijk is dit nooit gebeurd. Ook waren er op dit traject nog de klassieke HTM-masten te zien. Met de komst van RandstadRail zal deze typisch Haagse mast uit het straatbeeld verdwijnen.


De klassieke HTM-mast verdwijnt.
(Foto: © www.digitaletram.nl)
De Aaltje Noorderwierstraat heeft inmiddels een onherkenbare uitstraling gekregen. De bomen zijn verdwenen maar keren na de aanpassing weer terug.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramuitwisseling tussen Zichtenburg en Oosterheem    (27 augustus 2006)
Op zondag 27 augustus werden de trams in Zoetermeer Oosterheem vervangen door trams uit remise Zichtenburg.
Aan het eind van de ochtend vertrokken vijf trams vanuit Zichtenburg om via de Apeldoornselaan en de Netkous naar de Laan van NOI te rijden. Vanaf Laan van NOI tot Zoetermeer Oosterheem werd er in een 4-wagen formatie gereden.
Vanaf Zichtenburg reed de 4019 over de Lijnbaan de Prinsegracht op. Na dit voertuig volgden nog vier voertuigen.
Er reden dus vijf RandstadRail voertuigen (4019, 4013, 4003, 4015 en 4007) kort na elkaar door Den Haag.

De 4013 was de volgende voertuig op de Prinsegracht.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4003 bij de halte Brouwersgracht op de Prinsegracht.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4015 heeft groen licht gekregen voor de tramtunnel.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4007 moet even wachten voordat ook hij de tramtunnel in mag rijden.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op de Netkous stond nog wat werkmaterieel wat nog verplaatst moest worden.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Daarna was de weg vrij naar de Netkous
(Foto: © www.digitaletram.nl)


De 4008 gaat richting Netkous
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Passage van de RET en de HTM
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4009 nadert halte Laan van NOI
(Foto: © www.digitaletram.nl)


De 5268 rijdt proef tussen Laan van NOI en Den Haag Centraal.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Ook bij halte Laan van NOI ontmoeten de RET metro en de HTM tram elkaar.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Inmiddels passeert het lange convooi voertuigen Leidschendam-Voorburg.
(Foto: © Eric Sallevelt)

Deze combinatie zullen we niet vaak meer op deze manier zien rijden!
(Foto: © Eric Sallevelt)
Het convooi is Leidschendam Voorburg gepasseerd en rijdt langzaam in de richting van Voorburg 't Loo. (Foto: © Eric Sallevelt)


De 4008 staat vooraan in de Netkous.
Foto: © www.digitaletram.nl

De 4008 staat aan het begin van het convooi.
Foto: © www.digitaletram.nl

De 4011 komt het tramviaduct op.
Foto: © www.digitaletram.nl

Bij halte Laan van NOI werden de trams ontkoppeld. De 4001 was defect en werd door de 4002 op sleeptouw genomen door de tramtunnel naar Zichtenburg.


De combinatie 4001+4002 op het tramviaduct.
Foto: © www.digitaletram.nl

Op de Meppelweg nabij Zichtenburg.
Foto: © www.digitaletram.nl

Gekoppelde RandstadRailtrams: Zeldzaam?
Foto: © www.digitaletram.nl

Laatste weekend voor de GTL's in Loosduinen    (26 augustus 2006)
Mogelijk komen er ook geen museumtrams meer bij het Arnold Spoelplein.

Met ingang van maandag 28 augustus gaat een van de laatste grote projecten voor RandstadRail van start. Het traject tussen het De Savornin Lohmanplein en het Arnold Spoelplein wordt geschikt gemaakt voor de lightrail voertuigen. Dit betekent vrijwel zeker het einde van de inzet van eenrichting materieel op dit traject. Op 14 september 1985 werd lijn 3 verlengd van de keerlus in Bohemen naar het Arnold Spoelplein. Op 28 augustus 2006, precies 7653 dagen later, zal de inzet van GTL's tot het verleden behoren.


GTL 3093 in de Pisiussestraat richting Arnold Spoelplein.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

GTL 3098 in de op te breken keerlus achter het postkantoor.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Bij de Mozartlaan gaat buslijn 3P straks de hoek om.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Museumtrams bij het postkantoor. Is dit straks nog mogelijk?
(Foto: © www.digitaletram.nl)

TW6000 trams op het achterterrein in Scheveningen    (26 augustus 2006)
Wegens omvangrijke wegwerkzaamheden aan de Koningskade en de Zuid-Hollandlaan worden er extra trams ingezet op tramlijn 9. Drie TW6000-en zijn om deze reden tijdelijk afgesteld op het achterterrein van remise Scheveningen.



Op weg naar RandstadRail: Halte Pijnacker Zuid    (25 augustus 2006)
De RandstadRail voertuigen van de RET worden uitgebreid getest. We zijn hier in een nu nog landelijke omgeving bij halte Pijnacker-Zuid.

RandstadRail 5265 halteert even bij de halte in aanbouw.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRail 5271 nadert over 'verkeerd' spoor de halte Pijnacker Zuid.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRail op de Netkous een feit!!    (23 augustus 2006)
Nadat de 4017 eerder deze maand een tweetal nachtelijke proefritten had gemaakt over een deel van de Netkous was het op 23 augustus 2006 eindelijk zo ver. Om klokslag 18:00 uur reed de 4009 als het eerste RandstadRail voertuig bij daglicht vanaf het oude tramviaduct net voor de tramhalte Ternoot de Netkous op. Wederom is er een mijlpaal bereikt!

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRail voertuig 4009 nadert het wissel op het tramviaduct.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het wissel is omgelegd en de tram kan richting Netkous.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Bestuurder Leo rijdt de tram behoedzaam de bocht door.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4009 over de Netkous op weg naar de volgende halte: Beatrixkwartier.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op weg naar RandstadRail: Halte Voorweg-laag    (23 augustus 2006)
Met de naderde start van RandstadRail in het vooruitzicht zijn de voertuigen op steeds meer plaatsen waar te nemen.
Op woensdagochtend 23 augustus stond de 4008 enige tijd in het zonnetje op de vernieuwde halte Voorweg laag.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Museumtramstel ontspoort bij de 'Zwarte Madonna'    (22 augustus 2006)

Op dinsdagavond 22 augustus ontspoorde bij het bekende wooncomplex 'de Zwarte Madonna' aanhangrijtuig 769 van het HOVM. Dit rijtuig maakte achter motorwagen 810 een instructierit door Den Haag. Tijdens het achteruit driehoeken raakte de 769 met het achterste draaistel uit de rails en kwam op het trottoir terecht. Gelukkig was er geen grote schade en werd de tram vakkundig herspoord.

Het aanhangrijtuig 769 ontspoorde bij het driehoeken met het achterste draaistel. Deze kwam op een trottoir terecht.

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

De hulpdiensten zorgden voor een vakkundige hersporing.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Even later stond het fraaie museumstel weer op de rails.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De laatste dagen van de laatste blauwe GTL 3100-II    (21 augustus 2006)

Op 21 augustus werd de 3127 als laatste blauw-witte GTL-II de schilderswerkplaats van de HTM binnen gereden.
Met het omschilderen van de laatste blauwe-witte GTL zijn alle 147 GTL's voorzien van een rood-beige kleur. De 3127 is ook als enige blauw-witte GTL met een airco op het dak te fotograferen geweest.

De 3127 staat hier in de schilderswerkplaats voor de omschildering. Binnenkort zijn alle 147 GTL's dus eindelijk rood/beige. (Foto: Rinus van de Kuil)

Nadat de 3127 zijn totaalreklame voor de Rabobank had verloren stond deze in afwachting van de schilderbeurt in de Centrale werkplaats. De 3127 filmt hier grappig genoeg 'lijn 16' en 'Wateringse Veld'. Een blauwe GTL zal er op de verlengde lijn 16 niet meer rijden. Op het bord rechts staat dan ook terecht een tram in de rood-beige kleur getekend.

De 3127 staat hier als blauwe tram en met airco in de Centrale werkplaats.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op 21 augustus werden deze borden geplaatst.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Testritten met RandstadRail voertuigen    (20 augustus 2006)
Ook halte Voorburg 't Loo krijgt zo nu en dan een bezoek van de RandstadRail voertuigen.

Ingaande de derde week van augustus 2006 zijn de RandstadRail voertuigen op steeds meer trajecten te zien. Regelmatig vinden er testritten plaats op het 'oude' Hofpleinlijn traject. Tussen Leidschenveen en Laan van NOI gebeurd dat met zowel RET als HTM voertuigen. Vanaf de in aanbouw zijnde halte Nootdorp wordt regelmatig gereden naar het Hofplein. Op dit 'oude' traject rijden uiteraard uitsluitend RET voertuigen.


De testritten worden vaak met beide materieelsoorten uitgevoerd.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRail voertuig 5268 tijdens een kleine pauze bij halte Voorburg 't Loo.
(Foto: © www.digitaletram.nl)
In de toekomst kan er dus worden overgestapt van een RET-voertuig op een HTM-voertuig. Wie had dat 20 jaar geleden kunnen dromen?


Vanaf Voorburg 't Loo via Leidschendam-Voorburg over de Vlietbrug.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Even later volgt de 4008 over hetzelfde traject.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Bij de nieuwe halte Nootdorp is het voorlopige proefbedrijf van RandstadRail over de Hofpleinlijn van start gegaan.
Vanaf 10 september gaat op het traject van Nootdorp naar Hofplein de passagiersdienst van start.

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

Ontmoeting van RET en HTM RandstadRailvoertuigen    (19 augustus 2006)
In de derde week van augustus 'zagen' de RandstadRail voertuigen van de HTM en de RET elkaar voor het eerst bij Leidschenveen


RandstadRail voertuig 4008 tussen de Vlietbrug en de NedTrain werkplaats.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRail voertuig 4008 passeert Rijksweg A4 bij de halte Forepark.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRail voertuig 4008 rijdt 's avonds nog enkele testritten.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRail voertuig 5265 staat bij de in aanbouw zijnde halte Forepark.
(Foto: © www.digitaletram.nl)
Een mooie afsluiting van de dag en verbroedering tussen halte Forepark en Leidschenveen. Even later gaan de lichten van de voertuigen uit en valt de nacht in.

Huidige situatie trams Moerdijk    (16 augustus 2006)
Op het terrein van vervoerder Van der Vlist bevindt zich nog steeds de HTM 6099.

Behalve de ex-Hannover 6099 staan er ook nog negen Amsterdamse gelede trams op het terrein. Van de tien gelede wagens die door Siemens als uiterste reserve waren opgesteld bij Van der Vlist in Moerdijk, is één exemplaar, de 706, per vrachtwagen overgebracht naar NedTrain in Tilburg. De reden van deze overbrenging is nog niet bekend. Op het terrein van Van der Vlist in Moerdijk staan op dit moment dus nog de 695, 700, 711, 717, 718, 720, 721, 722 en 724.

Foto: © Henk Wolf

Foto: © Henk Wolf

Foto: © Henk Wolf

Met dank aan Henk Wolf voor het beschikbaar stellen van de foto's

Totaalreklametram voor supermarktketen Jumbo    (15 augustus 2006)
De 3066 rijdt hier in de keerlus bij Station Laan van NOI. De tram maakt reklame voor supermarktketen Jumbo.

Op 15 augustus reed de 3066 de hele dag in dienst 03-01 op lijn 3.
(Foto: © Remy den Hartog)

De 3066 passeert op de Prinsegracht net het overloopwissel.
(Foto: © Remy den Hartog)

Tram van lijn 6 ontspoort bij het Centraal Station    (12 augustus 2006)
Aan het eind van zaterdagochtend 12 augustus ontspoorde het tweede draaistel van de 3072 van tramlijn 6. Dit gebeurde net nadat de tram het tramperron richting de tramtunnel verlaten had. Meteen werden er ook een aantal omleidingen van kracht en reden de lijnen 2, 3 en 6 via een grote lus door het centrum naar het Centraal Station.
Het gebeurt niet vaak dat lijn 6 zowel beneden als boven langskomt. Eigenlijk is dat hier ook niet zo want de tram boven staat voor een deel naast de rails.


De plek is voor een normale hobby-fotograaf niet echt goed te bereiken.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Eigenlijk heb je een forse keukentrap nodig om een foto te maken.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Trams in het centrum moeten omrijden zoals hier bij de Prinsegracht.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Voor een overzichtsfoto in de Jan Hendrikstraat heb je geen keukentrapje nodig.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Rond 18:30 uur werden de alle tramlijnen bij het Centraal station omgeleid en takelde de brandweer de tram weer in het spoor. De hele operatie duurde nog geen uur. De tramlijnen 2, 3 en 6 reden een kort rondje centrum via de Turfmarkt.

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

De 4018 arriveert als 21e RandstadRail voertuig    (8 augustus 2006)
Op dinsdagavond 8 augustus 2006 arriveerde de 4018 als het 21e RandstadRail voertuig. De 4018 verbleef vanwege een testprogramma wat langer in de fabriek te Salzgitter en arriveerde nu dus na de 4019, 4020 en 4021. De 4018 is het eerste voertuig met Nederlandstalige software. Tot nu toe was er standaard Duitstalige software aan boord.
Met de komst van de 4018 is het 21e RandstadRail voertuig binnen. De 4018 heeft als eerste RandstadRail voertuig Nederlandstalige software aan boord.


Het interieur van de nieuwe tram. Alles ruikt nog nieuw.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De hal is inmiddels aardig vol. De 4018 staat daarom vooraan.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Jaarboek "Spoor & Tram, editie 17" verschenen    (8 augustus 2006)

Bij De Alk is het jaarboek "Spoor & Tram, editie 17" verschenen. Het boek is te koop bij Van Stockum in Den Haag of te bestellen via uitgeverij "De Alk".

Behalve heel veel spoorwegnieuws zijn er ook de volgende onderwerpen in het jaarboek:

Trams in 2005 - Nieuws- en museumberichten Haagse Duitsers - TW6000-en in Den Haag
Veertig jaar Tramweg-Stichting - De T.S. jubileert
RandstadRail krijgt vorm - Lightrail in Z.H.
Spoor in 2005 - Spoorwegnieuws uit Nederland
SAIL Amsterdam 2005 - Treinen rond Sail
De 'Kameel' herrijst - Restauratie van een trein


Bovenleiding aangebracht op het Netkous-viaduct    (6 augustus 2006)
Het Netkous viaduct tussen tramhalte Ternoot en de Haagse Poort is inmiddels voorzien van rails en een deel van de bovenleiding. Ter hoogte van Ternoot is de bovenleiding nog niet helemaal volledig maar dat zal niet lang meer duren.

De bovenleiding ter hoogte van Ternoot is nog niet volledig aangebracht.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een kijkje in de Netkous waar nu ook werkmaterieel staat opgesteld.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Toekomstige tramlijn 19 krijgt steeds meer vorm    (6 augustus 2006)
Vanaf de A13 tot aan de aansluiting van tramlijn 15 in Nootdorp zijn de rails gelegd. Er ontbreekt alleen nog een stukje bij het wissel bij tramlijn 15

In de wijken Ypenburg en Leidschenveen wordt nog steeds hard gewerkt aan de realisatie van de nieuwe tramlijn 19.
Zo liggen er al sporen op het viaduct over de rijksweg A13 en is het trace gevorderd tot ver in de wijk Ypenburg.

Rails op het viaduct over de A13

Trace naar de wijk Ypenburg

Passage met een dwarsstraat

Rails met bovenleidingmasten

Voorlopig eindigen hier de sporen

De toekomstige aansluiting

Straks heeft Ypenburg twee tramlijnen

Haagse tram-webmasters bowlen in Scheveningen    (5 augustus 2006)
Van links naar recht: www.haagstramnieuws.org, www.digitaletram.nl en www.tramfoto.nl

Op zaterdagavond 5 augustus 2006 hielden de drie webmasters van www.tramfoto.nl, www.digitaletram.nl en www.haagstramnieuws.org een sportieve onderlinge krachtmeting in het Bowlingcentrum bij het Kurhaus in Scheveningen. Er was geen echte winnaar omdat de techniek op baan 3 het regelmatig liet afweten.



Het werd geen strike.....

Welke bal had ik ook al weer?

Zware bowlingballen

De teamleden met bal....

Het voorlopige keerpunt Monstersestraat    (2 augustus 2006)
De instructieritten rijden vanaf Zichtenburg tot aan het opstelspoor aan de Monstersestraat. Op 2 augustus reden de 4017 en de 4020 diverse keren heen en weer.

Op 2 augustus nemen we een kijkje bij het opstelspoor aan de Monstersestraat langs het spoor van tramlijn 11.
Op dit opstelspoor wordt kop gemaakt. Vanaf eind september rijdt tramlijn 4 voorlopig vanaf hier naar Oosterheem.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Instructieritten RandstadRail tot de Monstersestraat    (1 augustus 2006)
Sinds eind juli rijden de instructie ritten voor RandstadRail vanaf remise Zichtenburg tot aan de Monstersestraat.
Op 28 juli 2006 werd het nieuwe traject over de Apeldoornselaan vrijgegeven voor het tramverkeer.

De 4009 rijdt met een speciaal Alstom logo de Apeldoornselaan op.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Dit traject is speciaal voor RandstadRail lijn 4 aangelegd.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4017 op de Loosduinseweg
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De verkeerslichten op deze plek moeten nog worden aangepast.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Linksaf de Apeldoornselaan op
(Foto: © www.digitaletram.nl)