Powered by "www.digitaletram.nl"
Home  Actueel  01-2007  06-2006  05-2006  04-2006  03-2006  02-2006  01-2006  07-2005  01-2005  Register


De onderwerpen van juli 2006

- 31/07 - Nieuwe infrastructuur tussen de Lijnbaan en Loosduinseweg
- 25/07 - Budapest (deel 4): Een paar lijnen met Tatra-tramstellen (BKV)
- 24/07 - Budapest (deel 3): UV-trams langs de Donau (BKV)
- 23/07 - Budapest (deel 2): TW6000 trams op de lijnen 3, 50 en 52 (BKV)
- 23/07 - Budapest (deel 1): Problemen op de Margit Hid (BKV)
- 19/07 - Voorbereidende werkzaamheden in Wateringse Veld (HTM)
- 18/07 - Het 18e RandstadRail voertuig arriveert bij de HTM (RSR)
- 16/07 - RandstadRail door Leidschendam-Voorburg (RSR)
- 15/07 - Laatste viaductdelen voor tramstation Den Haag Centraal
- 12/07 - Nieuwe brug over de Vliet gerealiseerd (RSR)
- 12/07 - Een bezoek aan de werkplaats in de Lijsterbesstraat (HTM)
- 11/07 - De aankomst van RandstadRail voertuig 4017 (RSR)
- 09/07 - Trams van de museumlijn weer naar Bovenkerk (EMA)
- 08/07 - Lightrail projecten in Zuid Holland (RGL & RSR)
- 05/07 - Een wandeling van Centrum-West naar Driemanspolder (RSR)
- 04/07 - RandstadRail voertuig bij nieuwe halte Nootdorp (RSR)
- 02/07 - Eerste rit met passagiers voor de Kasselse Partytram (HOVM)
- 01/07 - Kasselse Partytram 269 haalt even een frisse neus (HOVM)
- 01/07 - Vlietburg bij halte Leidschendam-Voorburg verwijderd (RSR)
- 01/07 - Werkzaamheden op de Dedemsvaartweg krijgen vorm (HTM)


Nieuwe infrastructuur tussen de Lijnbaan en Loosduinseweg    (31 juli 2006)
In het weekend van 21 t/m 23 juli 2006 is de rail-infrastructuur in de driehoek Lijnbaan, Loosduinseweg en Noordwest Buitensingel volledig vernieuwd. Op 31 juli liggen de rails al weer een tijdje in het verse beton. Alleen de bovenleiding boven de verbindingsboog moet nog worden gemonteerd. Met ingang van 3 september rijden hier de lijnen 2, 3 en 4.

De 3077 van lijn 2 rijdt hier over de nieuwe infrastructuur.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het wissel vanuit de stad is als een voorsorteerwissel uitgevoerd.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Budapest (deel 4): Een paar lijnen met Tatra-tramstellen    (25 juli 2006)
Van 22 t/m 26 juli brachten wij een bezoek aan Budapest, een prachtige stad met een zeer rijke variatie aan trams.
In dit vierde deel komen de Tatra trams aan de orde. Er rijden er een paar honderd rond!
In Budapest rijden meer dan 300 Tatra-trams rond. Op diverse lijnen rijden er twee- en driewagen combinaties.


Tramlijn 12 is relatief korte lijn en rijdt met twee gekoppelde Tatra's.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 1A is verkorte dienst van lijn 1 en rijdt met drie gekoppelde Tatra's
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 28 op een traject dat sterk aan de Monstersestraat doet denken.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 14 komt tot aan de rand van het centrum van Budapest.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Behalve de tramlijnen 1, 1A, 12, 14 en 18 rijden de Tatra's ook op de tramlijnen 18, 118, 56, 59 en 61.

Budapest (deel 3): UV-trams langs de Donau    (24 juli 2006)
Van 22 t/m 26 juli brachten wij een bezoek aan Budapest, een prachtige stad met een zeer rijke variatie aan trams.
In dit derde deel 3 geven wij een indruk van de laatste lijnen met de klassieke UV-trams.
Langs de Donau, aan de overkant van het Parlementsgebouw, hebben de lijnen 19 en 41 hun beginpunt. Deze lijnen rijden nu nog met klassieke UV-trams.

Nog even en dan is het definitief afgelopen met de inzet van de klassieke UV-trams in Budapest. Met de instroom van de Combino komen er 88 dubbelgelede Ganz trams beschikbaar voor de inzet op de laatste UV-lijnen. Op dit moment zijn er nog vier tramlijnen (19, 41, 47 en 49) over welke bereden worden door deze trams. Het aftellen in begonnen.

Meteen al een vreemde lijn ter plekke. Lijn 47 hoort hier niet thuis.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het eindpunt is niet berekend op drie lijnen en raakt meteen verstopt.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De lijnen 19, 47 en 49 rijden met oude tussenrijtuigen.
(Foto: © www.tramfoto.nl)

De tramdrukte wordt ook hier veroorzaakt door de hoge frequentie.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De splitsing van de lijnen 41 en 47

Een tussenrijtuig voor de lijnen 19, 47 en 49

Tramlijn 47 heeft nog 3 haltes te gaan

Budapest (deel 2): TW6000 trams op de lijnen 3, 50 en 52    (23 juli 2006)
Van 22 t/m 26 juli brachten wij een bezoek aan Budapest, een prachtige stad met een zeer rijke variatie aan trams.
In dit tweede deel belichten wij een aantal tramlijnen welke geëxploiteerd worden met TW6000-en.
Op werkdagen rijden deze lijnen allebei met UV-trams. In het weekend worden de diensten van lijn 52 ook met TW6000-en uitgevoerd (Kispest, Határ út).

Het werkgebied van de ex-Hannoverse TW6000 trams ligt vooral in het zuidoosten van Budapest. De TW6000 trams rijden sinds 2001 op lijn 3. Deze lijn vormt de buitenste ring en heeft diverse aftakkingen. Op tramlijn 50 rijden dagelijks TW6000 trams in een zeer hoge frequentie. Tramlijn 52 wordt alleen in de weekenden door TW6000 trams bediend.

Tramlijn 50 is een rechte lange lijn. Een rit duurt 27 minuten
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Lijn 52 maakt een enkelsporige dubbele lus door de wijk Pesterzsébet
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 3 eindigt dichtbij de wijk Pesterzsébet
(Foto: © www.tramfoto.nl)

Het eindpunt van tramlijn 50 bij Béke Tér
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 52 rijdt vanaf Határ út deels over de sporen van tramlijn 3 naar de wijk Pesterzsébet. In deze wijk heeft het traject twee dubbele enkelsporige lussen met scherpe bochten. De eerste lus wordt ook bereden door tramlijn 30.

Zeer oud en bijna nieuw naast elkaar

Scherpe bochten in Pesterzsébet

Bus en tram in Pesterzsébet

Budapest (deel 1): Problemen op de Margit Hid    (23 juli 2006)
Van 22 t/m 26 juli brachten wij een bezoek aan Budapest, een prachtige stad met een zeer rijke variatie aan trams.
In dit eerste deel zien we dat nieuwe trams vrijwel altijd problemen met zich mee brengen.
Vanaf de Margit Hid over de Donau heb je 's avonds een prachtig uitzicht. Links is het Parlementsgebouw van Budapest. Rechts ligt een van de vijf verkeersbruggen.

Begin juli 2006 heeft de Combino in Budapest zijn intrede gedaan. Op de drukke tramlijnen 4 en 6 reden tot voor kort uitsluitend 2 gekoppelde dubbelgelede trams in een zeer hoge frequentie. Vanwege de komst van de Combino werd de bovenleiding aangepast. Helaas vergat men op de Margit Hid, een brug over de Donau, de bovenleidingmasten aan te passen. Op 23 juli dreigden er een aantal masten om te vallen en werden de tramlijnen 4 en 6 tijdelijk opgeheven.

Dit materieeltype had jarenlang het alleenrecht op de lijnen 4 en 6
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Vanaf begin juli heeft de Combino op lijn 4 zijn intrede gedaan
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een gesneuvelde bovenleidingmast

Vervangend busvervoer voor tramlijn 4 en 6

Tijdelijke ophanging met werkwagens

Met man en macht wordt de klus geklaard

Soms is het even rustig op de brug

De volgende dag is de versteviging gereed

Op de brug was een tijdelijke overloopwissel aangebracht om te keren
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een dag later was het wissel weer verwijderd en reed alles weer normaal
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Voorbereidende werkzaamheden in Wateringse Veld    (19 juli 2006)
In Wateringse Veld zijn de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van het gezamelijke traject van de lijnen 16 en 17 gestart. Om de aanleg van het spoor goed te kunnen uitvoeren, moeten delen van de Middenweg eerst worden 'voorbelast'. Dit betekent dat er een laag grond van ongeveer 80 centimeter wordt aangebracht zodat de ondergrond steviger wordt. Later dit jaar wordt het teveel aan grond weer verwijderd en kan de aanleg van het spoor beginnen.

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

Het 18e RandstadRail voertuig arriveert bij de HTM    (18 juli 2006)
Op dinsdagavond 18 juli 2006 verwelkomde Den Haag het 18e RandstadRail voertuig binnen de stadsgrenzen.
De truck met daarop de 4019 reed rond 22:00 uur de stadsgrenzen van Den Haag binnen.

Het is nog net mogelijk de aankomsten in de schemering vast te leggen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De zon is net onder gegaan als wanneer de 4019 op de Wippolderlaan rijdt
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op de Werf stond de Partybus even in de weg.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Langere belichting doet wonderen.....
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRail door Leidschendam-Voorburg    (16 juli 2006)

Het gezamelijke traject van de drie raillijnen van RandstadRail door Leidschendam-Voorburg wordt ook aangepast aan de nieuwe situatie. Langs de halte Voorburg 't Loo worden nieuwe perrons aangelegd en krijgt de halte een nieuwe look. De nieuwe Vlietbrug net achter halte Leidschendam-Voorburg heeft inmiddels ook al nieuwe sporen.


Halte Leidschendam-Voorburg krijgt ook van buiten de RandstadRail-look
(Foto: © www.digitaletram.nl)

En zo moet het er uiteindelijk allemaal uit gaan zien.....
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Net na de Vlietbrug zijn de nieuwe opstelsporen voor RandstadRail aangelegd. Er staat nu nog niets maar binnenkort zullen op deze plek de RandstandRail voertuigen van de RET en de HTM gezamelijk naast en achter elkaar staan.

Laatste viaductdelen voor tramstation Den Haag Centraal    (15 juli 2006)
De afgelopen week werden er aan beide zijden van het tramplatform op Den Haag Centraal betonnen liggers geplaatst voor de twee middelste sporen. Met het plaatsen van deze liggers liggen nu alle betonnen delen op hun plaats.

In de vroege ochtend van 14 juli worden de dwarsbalken ingehesen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Er is weinig ruimte om goed te manoevreren
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De parkeergarage aan de kant van de Anna van Buerenstraat is nu bijna totaal verdwenen. Op 15 juli stond het eindpunthuisje van de voormalige keerlus nog overeind. Het puin zal de komende weken worden opgeruimd.


Op 15 juli liggen de betonnen liggers netjes op hun plaats
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een kijkje door het hek vanaf de Rijnstraat
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nieuwe brug over de Vliet gerealiseerd    (12 juli 2006)
In Leidschendam-Voorburg is de afgelopen dagen een compleet nieuwe brug over de Vliet aangelegd.
Deze nieuwe brug ligt hoger dan de oude brug en hoeft niet meer geopend te worden voor het scheepvaartverkeer.
Naast de brug ligt ook nieuwe voetgangersbrug zodat men aan beide kanten van de Vliet bij de halte kan komen.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Over deze brug rijden vanaf september de metrovoertuigen naar Rotterdam en de sneltrams naar Zoetermeer
Op 1 maart 1987 was de brug nog het domein van de Nederlandse Spoorwegen. Eloc 1210 nadert het stroomloze gedeelte.


(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een bezoek aan de werkplaats in de Lijsterbesstraat    (12 juli 2006)
Eind dit jaar verhuist de werkplaats aan de Lijsterbesstraat naar een nieuw onderkomen bij remise Zichtenburg.
Reden genoeg om nog maar eens een bezoekje te brengen aan deze historische plek.

De 4006 staat andersom
(Foto: www.digitaletram.nl)

De 1315 heeft spiegelruiten
(Foto: www.digitaletram.nl)

Museumtram krijgt een opknapbeurt
(Foto: www.digitaletram.nl)

Schadeherstel 3024 (midden)
(Foto: www.digitaletram.nl)

De aankomst van RandstadRail voertuig 4017    (11 juli 2006)
Op dinsdagavond 11 juli 2006 werd achter remise Zichtenburg het 17e RandstadRail voertuig afgeladen.

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

Trams van de museumlijn weer naar Bovenkerk     (9 juli 2006)
Op 9 juli 2006 kon door de EMA (Electrische Museumtramlijn Amsterdam) weer naar Bovenkerk worden gereden.
Door dringende werkzaamheden van een energiebedrijf moest de museumtramlijn de lijn inkorten tot het Jollenpad.
De pas gerestaureerde PCC 1024 uit Den Haag driehoekt in Bovenkerk. Op deze plek lijkt het net alsof je in het openluchtmuseum bent.

Het museumstel uit Kopenhagen gaat eind juli terug naar Denemarken

Ook het museumstel uit Hannover gaat binnenkort terug

PCC 1024 wacht de vertrektijd af

Passage bij het Amsterdamse bos

Den Haag laat Kopenhagen passeren

Motorwagen 181 reed de laatste rit zonder bijwagen

De rangeermotorwagen 330 duwt de 1024 de stallingsruimte in

Lightrail projecten in Zuid Holland    (8 juli 2006)
Met de komst van RandstadRail heeft de provincie Zuid Holland vanaf 3 september twee lightrail-projecten. Deze twee lightrail projecten liggen hemelsbreed niet zo ver van elkaar verwijderd. Het traject tussen Alphen en Gouda wordt nu alweer een aantal jaren met lightrail voertuigen bereden (6101-6106). In Zoetermeer Oosterheem is op dit moment met vijf RandstadRail voertuigen (4001, 4002, 4004, 4008, 4011) een proefbedrijf actief op een geisoleerd stukje traject.

De 6105 staat op het remiseterrein naast de loods
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 6103 rijdt het station Alphen aan den Rijn binnen
(Foto: © www.digitaletram.nl)
De lightrailvoertuigen 6101+6104 zijn net uit Alphen aan den Rijn vertrokken op weg naar Gouda. Links is de stoptrein onderweg naar Woerden en Utrecht.

Bij de halte Willem Dreeslaan staan vijf RandstadRail voertuigen opgesteld. De voertuigen worden 24 uur per dag bewaakt.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een wandeling van Centrum-West naar Driemanspolder    (5 juli 2006)
        

Vervangend vervoer in Zoetermeer

De metamorfose van Centrum West

Deze splitsing is jaren gebruikt

Het eindpunt van RSR-lijn 3

        

Enkelspoor net voor halte Dorp

Activiteit bij halte Dorp

Nieuwe sporen volgen binnenkort

De halte blijft landelijk

        

De ballast wordt opgschoond

Verscholen tussen het groen...

Werken met een lange rij wagons

De stuwende kracht

        

Na enige tijd lopen we...

...parallel aan de Rijksweg A12

Het nieuwe spoor ingezoomd

We bereiken halte Driemanspolder

RandstadRail voertuig bij nieuwe halte Nootdorp    (4 juli 2006)
De afgelopen nacht is vanuit de Nedtrain vestiging Leidschendam het RandstadRail voertuig 5269 overgebracht naar de nieuwe halte Nootdorp. Met het voertuig zullen de komende dagen diverse testen en metingen worden uitgevoerd.
Er komen 11 van deze rijtuigen beschikbaar voor RandstadRail. In 2008 wordt de Hofpleinlijn verbonden met het metronet en komen er nieuwe voertuigen.

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

Eerste rit met passagiers voor de Kasselse Partytram     (2 juli 2006)
Op 2 juli kwam de Kasselse Partytram 269 op straat ter gelegenheid van de viering van een 25 jarig huwelijksfeest. De rit ging vanaf het museum naar Stoomgroep West in het Zuiderpark. Daarna werd koers gezet richting Scheveningen.
De 269 kwam in 1995 en heeft nog maar weinig gereden over het Haagse tramnet. Vanaf het museum vertrekt de tram voor het eerst met passagiers voor een rondrit.

De Partytram is bij het Zuiderpark gearriveerd

Een passage met een GTL net voor het 'driehoeken'

De passagiers zijn naar 'Stoomgroep West'

Een kijkje op de 'driehoek' door de voorruit

De 269 heeft een kleine bar achterin

Op weg naar Scheveningen passeert de 269 station Hollands Spoor

Met een passage van tram 17 besluiten wij dit item

Kasselse Partytram 269 haalt even een frisse neus    (1 juli 2006)
Op 1 juli was bij het Haags Openbaar Vervoer Museum was de Kasselse Partytram 269 even buiten te bewonderen.

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

Vlietburg bij halte Leidschendam-Voorburg verwijderd     (1 juli 2006)
De werkzaamheden voor de komst van RandstadRail voltrekken zich in een snel tempo. Inmiddels is de brug over de Vliet bij de halte Leidschendam-Voorburg definitief verwijderd. Op deze plek komt een nieuw hoger gelegen brug.
De afgelopen week is de brug compleet verwijderd. Ook het voetgangersbruggetje naar de andere kant van de Vliet heeft tijdelijk het veld moeten ruimen.

De nieuwe brug komt hoger te liggen waardoor deze niet meer omhoog hoeft

De halte wordt inmiddels grondig verbouwd en krijgt deels nieuwe sporen

Werkzaamheden op de Dedemsvaartweg krijgen vorm    (1 juli 2006)

Een rijstrook is al gereed

De andere volgt binnenkort

Een kijkje richting Erasmusweg

De werkzaamheden tussen op de Dedemsvaartweg en de Erasmusweg vorderen inmiddels gestaag.
De weg kan nu alleen nog maar bereden worden vanaf de Melis Stokelaan.


Hier komt halte Steenwijklaan

Tramlijn 16 komt na de afwerking...

...in het midden te rijden

Tramlijn 9 op de achtergrond