Nieuwe infrastructuur tussen de Lijnbaan en Loosduinseweg (31 juli 2006) |
In het weekend van 21 t/m 23 juli 2006 is de rail-infrastructuur in de driehoek Lijnbaan, Loosduinseweg en Noordwest Buitensingel volledig vernieuwd.
Op 31 juli liggen de rails al weer een tijdje in het verse beton.
Alleen de bovenleiding boven de verbindingsboog moet nog worden gemonteerd.
Met ingang van 3 september rijden hier de lijnen 2, 3 en 4.
|
De 3077 van lijn 2 rijdt hier over de nieuwe infrastructuur.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Het wissel vanuit de stad is als een voorsorteerwissel uitgevoerd.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Budapest (deel 4): Een paar lijnen met Tatra-tramstellen (25 juli 2006) |
Van 22 t/m 26 juli brachten wij een bezoek aan Budapest, een prachtige stad met een zeer rijke variatie aan trams.
In dit vierde deel komen de Tatra trams aan de orde. Er rijden er een paar honderd rond!
|
In Budapest rijden meer dan 300 Tatra-trams rond. Op diverse lijnen rijden er twee- en driewagen combinaties.
|
Tramlijn 12 is relatief korte lijn en rijdt met twee gekoppelde Tatra's.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Tramlijn 1A is verkorte dienst van lijn 1 en rijdt met drie gekoppelde Tatra's
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Tramlijn 28 op een traject dat sterk aan de Monstersestraat doet denken.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Tramlijn 14 komt tot aan de rand van het centrum van Budapest.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Behalve de tramlijnen 1, 1A, 12, 14 en 18 rijden de Tatra's ook op de tramlijnen 18, 118, 56, 59 en 61.
|
Budapest (deel 3): UV-trams langs de Donau (24 juli 2006) |
Van 22 t/m 26 juli brachten wij een bezoek aan Budapest, een prachtige stad met een zeer rijke variatie aan trams.
In dit derde deel 3 geven wij een indruk van de laatste lijnen met de klassieke UV-trams.
|
Langs de Donau, aan de overkant van het Parlementsgebouw, hebben de lijnen 19 en 41 hun beginpunt.
Deze lijnen rijden nu nog met klassieke UV-trams.
|
Nog even en dan is het definitief afgelopen met de inzet van de klassieke UV-trams in Budapest.
Met de instroom van de Combino komen er 88 dubbelgelede Ganz trams beschikbaar voor de inzet op de laatste UV-lijnen.
Op dit moment zijn er nog vier tramlijnen (19, 41, 47 en 49) over welke bereden worden door deze trams.
Het aftellen in begonnen.
|
Meteen al een vreemde lijn ter plekke. Lijn 47 hoort hier niet thuis.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Het eindpunt is niet berekend op drie lijnen en raakt meteen verstopt.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De lijnen 19, 47 en 49 rijden met oude tussenrijtuigen.
(Foto: © www.tramfoto.nl) |
De tramdrukte wordt ook hier veroorzaakt door de hoge frequentie.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De splitsing van de lijnen 41 en 47 |
Een tussenrijtuig voor de lijnen 19, 47 en 49 |
Tramlijn 47 heeft nog 3 haltes te gaan |
Budapest (deel 2): TW6000 trams op de lijnen 3, 50 en 52 (23 juli 2006) |
Van 22 t/m 26 juli brachten wij een bezoek aan Budapest, een prachtige stad met een zeer rijke variatie aan trams.
In dit tweede deel belichten wij een aantal tramlijnen welke geëxploiteerd worden met TW6000-en.
|
Op werkdagen rijden deze lijnen allebei met UV-trams.
In het weekend worden de diensten van lijn 52 ook met TW6000-en uitgevoerd (Kispest, Határ út).
|
Het werkgebied van de ex-Hannoverse TW6000 trams ligt vooral in het zuidoosten van Budapest.
De TW6000 trams rijden sinds 2001 op lijn 3.
Deze lijn vormt de buitenste ring en heeft diverse aftakkingen.
Op tramlijn 50 rijden dagelijks TW6000 trams in een zeer hoge frequentie.
Tramlijn 52 wordt alleen in de weekenden door TW6000 trams bediend.
|
Tramlijn 50 is een rechte lange lijn. Een rit duurt 27 minuten
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Lijn 52 maakt een enkelsporige dubbele lus door de wijk Pesterzsébet
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Tramlijn 3 eindigt dichtbij de wijk Pesterzsébet
(Foto: © www.tramfoto.nl) |
Het eindpunt van tramlijn 50 bij Béke Tér
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Tramlijn 52 rijdt vanaf Határ út deels over de sporen van tramlijn 3 naar de wijk Pesterzsébet.
In deze wijk heeft het traject twee dubbele enkelsporige lussen met scherpe bochten.
De eerste lus wordt ook bereden door tramlijn 30.
|
Zeer oud en bijna nieuw naast elkaar |
Scherpe bochten in Pesterzsébet |
Bus en tram in Pesterzsébet |
Budapest (deel 1): Problemen op de Margit Hid (23 juli 2006) |
Van 22 t/m 26 juli brachten wij een bezoek aan Budapest, een prachtige stad met een zeer rijke variatie aan trams.
In dit eerste deel zien we dat nieuwe trams vrijwel altijd problemen met zich mee brengen.
|
Vanaf de Margit Hid over de Donau heb je 's avonds een prachtig uitzicht.
Links is het Parlementsgebouw van Budapest.
Rechts ligt een van de vijf verkeersbruggen.
|
Begin juli 2006 heeft de Combino in Budapest zijn intrede gedaan.
Op de drukke tramlijnen 4 en 6 reden tot voor kort uitsluitend 2 gekoppelde dubbelgelede trams in een zeer hoge frequentie.
Vanwege de komst van de Combino werd de bovenleiding aangepast.
Helaas vergat men op de Margit Hid, een brug over de Donau, de bovenleidingmasten aan te passen.
Op 23 juli dreigden er een aantal masten om te vallen en werden de tramlijnen 4 en 6 tijdelijk opgeheven.
|
Dit materieeltype had jarenlang het alleenrecht op de lijnen 4 en 6
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Vanaf begin juli heeft de Combino op lijn 4 zijn intrede gedaan
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Een gesneuvelde bovenleidingmast |
Vervangend busvervoer voor tramlijn 4 en 6 |
Tijdelijke ophanging met werkwagens |
Met man en macht wordt de klus geklaard |
Soms is het even rustig op de brug |
De volgende dag is de versteviging gereed |
Op de brug was een tijdelijke overloopwissel aangebracht om te keren
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Een dag later was het wissel weer verwijderd en reed alles weer normaal
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Voorbereidende werkzaamheden in Wateringse Veld (19 juli 2006) |
In Wateringse Veld zijn de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van het gezamelijke traject van de lijnen 16 en 17 gestart.
Om de aanleg van het spoor goed te kunnen uitvoeren, moeten delen van de Middenweg eerst worden 'voorbelast'.
Dit betekent dat er een laag grond van ongeveer 80 centimeter wordt aangebracht zodat de ondergrond steviger wordt.
Later dit jaar wordt het teveel aan grond weer verwijderd en kan de aanleg van het spoor beginnen.
|
(Foto: www.digitaletram.nl) |
(Foto: www.digitaletram.nl) |
(Foto: www.digitaletram.nl) |
(Foto: www.digitaletram.nl) |
Het 18e RandstadRail voertuig arriveert bij de HTM (18 juli 2006) |
Op dinsdagavond 18 juli 2006 verwelkomde Den Haag het 18e RandstadRail voertuig binnen de stadsgrenzen.
De truck met daarop de 4019 reed rond 22:00 uur de stadsgrenzen van Den Haag binnen.
|
Het is nog net mogelijk de aankomsten in de schemering vast te leggen
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De zon is net onder gegaan als wanneer de 4019 op de Wippolderlaan rijdt
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Op de Werf stond de Partybus even in de weg.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Langere belichting doet wonderen.....
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
|