Testritten met RandstadRail voertuig 4004 in Oosterheem (31 mei 2006) |
In de Zoetermeerse wijk Oosterheem rijdt RandstadRail-voertuig 4004 deze dagen regelmatig heen en weer over het traject.
Dit traject ligt deels op een viaduct en zal binnenkort worden aangesloten op bestaand spoor bij Seghwaert.
|
De tram tussen halte Oosterheem en halte Javalaan |
Bij de halte Javalaan is nog geen bebouwing |
De Zoetermeer Stadslijn met de tradionele Sprinters is bijna historie.
Bij halte Seghwaert kunnen passagiers nog twee dagen gebruik maken van de trein.
Bij deze halte zal de komende maanden een splitsing worden gerealiseerd.
|
De toekomstige spooraansluiting bij Seghwaert |
Nog 2 dagen: Sprinters 2007+2026 in station Seghwaert |
Proefrit in Hannover naar Altwarmbüchen (29 mei 2006) |
Op 29 mei werd een proefrit gemaakt over het 4½ kilometer lange nieuwe traject vanaf Lahe naar Altwarmbüchen.
Tramlijn 3 zal dit nieuwe verlengde traject binnenkort gaan berijden.
Wolfgang Mönch maakte de volgende foto's.
|
Voorzichtig wordt het nieuwe traject bereden |
Het eindpunt ligt nog altijd vrij landelijk |
Donateurs HOVM verwelkomen de HTM 2 (27 mei 2006) |
Op 27 mei was er weer de jaarlijkse donateursvergadering van de Stichting Haags Tram Museum.
Traditiegetrouw werd er met museummaterieel een rit gereden door Den Haag.
Speciale gast dit jaar was de prachtig gerestaureerde tweeramer 2 van de Tramweg Stichting.
De HTM 2 werd bij deze gelegenheid officieel verwelkomt door het HOVM.
|
De HTM 2 voor het depot van de Tramweg Stichting in Scheveningen |
Het rondje rond de kerk |
Even wachten op de collega's |
Bij de Grote Kerk was de begroeting van de HOVM donateurs |
Eerste ontmoeting van de HTM 2 met PCC 1210 |
Vanaf de Grote Kerk werd in optocht door Den Haag gereden |
Op de Statenlaan werd enige tijd halt gehouden |
Via de (oude) Scheveningseweg naar het Noorderstrand |
Jurriaan Kokstraat |
Gevers Deynootweg |
Splitsing tramlijn 9 |
Omgeving Kurhaus |
Naar het Zwarte Pad |
Bij het Noorderstrand was wederom een korte pauze |
De HTM 2 staat gereed om naar het HOVM te rijden |
Via de route van tramlijn 9 ging het naar het Centraal station |
Een zeer korte stop onder het tramviaduct in de Rijnstraat |
Zonder problemen door de tunnelbak |
De splitsing in de tunnelbak |
Eindbestemming Wouwermanstraat |
Naar remise Frans Halsstraat |
Aan het begin van de middag arriveerde de HTM 2 van de Tramweg Stichting haar voorlopige logeeradres aan de Frans Halsstraat
|
Afscheid van de Hofpleinlijn met historische treinen (25 mei 2006) |
Op 25 mei 2006 werd er door de Nederlandse Spoorwegen afscheid genomen van de Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn.
Op de Hofpleinlijn reden een groot gedeelte van de dag museum treinstellen in de reguliere dienst.
|
Bij de station Rotterdam Kleiweg waren meestal passages |
Het 'Blokkendoos' treinstel nadert station Rotterdam Kleiweg |
|
Eerste RandstadRail voertuig in Zoetermeer aangekomen (24 mei 2006) |
Op 24 mei vond in Zoetermeer Oosterheem een spectaculaire manifestatie plaats.
Vanuit Den Haag was de 4004 overgebracht naar Zoetermeer Oosterheem.
Daar werd de tram in een speciale ijzeren kooi op het viaduct getakeld.
|
Onder massale belangstelling en gadegeslagen door vele echte tramhobbyisten werd de 4004 omhoog getakeld en op het viaduct gezet.
|
Voordat de 4004 vertrok... (Foto: © www.digitaletram.nl) |
...maakte de 4010 zijn opwachting (Foto: © www.digitaletram.nl) |
De wachttijd in Zoetermeer (Foto: © www.digitaletram.nl) |
De metalen kooi wacht op de 4004 (Foto: © www.digitaletram.nl) |
Voorzichtig wordt de tram in de richting van het viaduct geloodst |
Vervolgens werd de 4004 recht voor de kooi geplaatst |
Terwijl de tram langzaam de kooi werd ingereden werd het weer steeds slechter.
Ondanks wind en hevige regen verliep het hele proces voorspoedig.
De berekeningen klopten allemaal en de tram kwam veilig aan op het viaduct.
|
De 4004 werd boven op het viaduct gezet en blijft daar voorlopig staan.
De tram wordt 24 uur per dag bewaakt.
|
Nieuwe fase in nieuwbouw werkplaats Zichtenburg (23 mei 2006) |
Bij remise Zichtenburg is men druk bezig met de bouw van de nieuwe werkplaats.
Deze werkplaats zal waarschijnlijk nog dit najaar de huidige werkplaats aan de Lijsterbesstraat vervangen.
Er moet echter nog veel gebeuren.
|
Op 21 mei is dit de situatie op de bouwplaats |
Op 23 mei is op dezelfde plek al heel wat gebouwd! |
Op zondag 21 mei 2006 was alleen de betonnen ondergrond aanwezig en stonden de bouwsegmenten klaar.
|
Twee dagen later, op 23 mei, zijn al heel veel bouwsegmenten op hun plaats gezet.
|
Weekend werkzaamheden tramlijn 6 afgerond (21 mei 2006) |
Langs de Zuidwoldestraat zijn de grindwerkzaamheden in de loop van de middag afgerond.
De tramsporen hebben in beide richtingen een behandeling ondergaan.
|
Het laatste grind wordt naast de trambaan gekieperd |
Langs de Leyweg zijn de tramsporen weer compleet |
|