Powered by "www.digitaletram.nl"
Home  Actueel  10-2006  03-2006  02-2006  01-2006  12-2005  11-2005  10-2005  04-2005  10-2004  Register


De onderwerpen van april 2006

- 30/04 - Werkzaamheden bij de halte Muurbloemweg (HTM)
- 30/04 - Wandelen langs het traject van tramlijn 19, deel 3 (HTM)
- 26/04 - De aflevering van RandstadRail voertuig 4007 (RSR)
- 23/04 - Koninginnenach promotie ritten door Haags centrum (HOVM)
- 21/04 - Jubileum rit door Den Haag met de Partytram (HTM Specials)
- 19/04 - RandstadRail voertuig 4004 maakt proefrit in de avond (RSR)
- 19/04 - Ombouw Metro-rijtuigen voor RandstadRail (RET & RSR)
- 16/04 - Tramlijn 16: Metamorfose Dedemsvaartweg krijgt gezicht
- 15/04 - Haagse trams weer over het Centraal Station (HTM)
- 14/04 - Nachtelijke proefrit van RandstadRail voertuig 4005 (RSR)
- 13/04 - Wandelen langs het traject van tramlijn 19, deel 2 (HTM)
- 13/04 - RandstadRail voertuig 4006 naar Remise Lijsterbesstraat (RSR)
- 08/04 - Omleidingen bij Den Haag Centraal (HTM)
- 05/04 - Vrachtwagen trekt bovenleiding tramlijn 3 kapot (HTM)
- 05/04 - Aankomst van de 4005 bij remise Zichtenburg (RSR)
- 01/04 - Tram 15 bij Ypenburg ontspoord (HTM)
- 01/04 - Laatste liggers "Netkous" viaduct op hun plaats getild (RSR)


Werkzaamheden bij de halte Muurbloemweg     (30 april 2006)

De halte Muurbloemweg richting centrum is nog in gebruik

De halte Muurbloemweg richting Loosduinen is verplaatst

De komende maanden wordt het traject van tramlijn 3 tussen het De Savornin Lohmanplein en het Arnold Spoelplein volledig aangepast voor RandstadRail. Het traject op de Laan van Meerdervoort krijgt twee haltes met een middenperron. Een soortgelijke halte is nu al aanwezig bij de Fahrenheitstraat. De halte Muurbloemweg is richting Loosduinen verplaatst en is tijdelijk voorzien van betonplaten. Op de plek waar de oude halte stond zijn de tramsporen uitgegraven. Ook de halte Hoefbladlaan krijgt een middenperron.


(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

Wandelen langs het traject van tramlijn 19, deel 3     (30 april 2006)
Op het viaduct over de rijksweg A13 zijn de afgelopen week spoorstaven gearriveerd. De rails worden de komende tijd in de uitsparingen van het beton gelegd. Het toekomstige traject tussen de rijksweg A13 en de aansluiting bij tramlijn 15 bij Ypenburg is nu ook voorzien van ballast. Op de foto's is te zien dat het nieuwe traject al aardig zichtbaar wordt.

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

De aflevering van RandstadRail voertuig 4007     (26 april 2006)
In remise Zichtenburg stonden even na middernacht de nieuweling 4007(A) naast de al eerder afgeleverden 4004(A), 4005(A) en 4002(B)
In de nacht van woensdag op donderdag werd op bij remise Zichtenburg het vijfde RandstadRail voertuig afgeleverd.

Rond 11 uur arriveerde de 4007
(Foto: www.digitaletram.nl)

Het afladen ging vrij vlot
(Foto: www.digitaletram.nl)

In de hal nu nog drie wagens
(Foto: www.digitaletram.nl)

Even later waren er vier
(Foto: www.digitaletram.nl)

Koninginnenach promotie ritten door Haags centrum     (23 april 2006)
Op zondagmiddag 23 april reed museumwagen 265 van het Haags Openbaar Vervoer Museum enige tijd een aantal rondjes door het centrum. De tram reed tussen de Grote Kerk en het Centraal station en stopte bij iedere halte. In de tram werd live muziek gespeeld om Koninginnenach te promoten. Het publiek mocht gratis met de tram meerijden.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Jubileum rit door Den Haag met de Partytram     (21 april 2006)
Op vrijdag 21 april vierden de webmaster samen met een collega het bijzondere feit dat ze elk 25 jaar in dienst waren.
Om dit passend te vieren reed bestuurder Harry Kwappenberg met de Partytram een uitgebreide tour door Den Haag.

De Partytram bereikt Nootdorp
(Foto: Kees Verhulst)

Op weg naar Den Haag
(Foto: Kees Verhulst)

Rustpauze in remise Scheveningen
(Foto: Rene weterings)

Terug in Nootdorp
(Foto: Rene Weterings)

Houd u van een beetje humor en plat Haags?   Kijk dan voor een compleet verslag op de Pagtietrem-site

RandstadRail voertuig 4004 maakt proefrit in de avond    (19 april 2006)
Op woensdagavond 19 april 2006 maakte de 4004 als eerste RandstadRail voertuig een proefrit door de keerlus op het Castricumplein. De keerlus de eerste keer bereden onder begeleiding van een bovenleidingswagen. De tweede keer reed de 4004 zelfstandig en met iets hogere snelheid. Na proefrit reed de 4004 terug naar remise Zichtenburg.

Doorsteek bij Beresteinlaan
Foto: © www.digitaletram.nl

Aankomst bij Castricumplein
Foto: © www.digitaletram.nl

Onder begeleiding door de lus
Foto: © www.digitaletram.nl

De keerlus is bereden!
Foto: © www.digitaletram.nl

Passage met de 'stadstram'
Foto: © www.digitaletram.nl
De keerlus op het Castricumplein was de dagen voorafgaand aan deze proefrit geschikt gemaakt voor de voertuigen van RandstadRail.

Ombouw Metro-rijtuigen voor RandstadRail    (19 april 2006)
In de RET lijnwerkplaats Waalhaven worden 11 Metrorijtuigen geschikt gemaakt voor RandstadRail. Deze voertuigen uit de reeks 5261-5271 (Type T) worden technisch aangepast. Verder krijgen de rijtuigen behalve een RandstadRail jasje een nieuw interieur en nieuwe ruiten. Met ingang van 3 september gaan deze rijtuigen rijden op, wat nu nog heet, de Hofpleinlijn. In 2008 wordt de Hofpleinlijn gekoppeld aan het Rotterdamse Metronet en komt er nieuw materieel.
Metrovoertuig 5269 heeft inmiddels een nieuw interieur en nieuwe ruiten. De buitenkant wordt keurig beplakt en bijgelakt in de nieuwe huisstijl.

Het interieur van de 5269
(Foto: www.digitaletram.nl)

Nieuwe technische aanpassingen
(Foto: www.digitaletram.nl)

Cosmetische aanpassingen voor...
(Foto: www.digitaletram.nl)

...de RandstadRail huisstijl
(Foto: www.digitaletram.nl)
Metrovoertuig 5265 staat tijdelijk zonder ruiten in de lijnwerkplaats. De beschadigingen naast de deuren worden ook netjes weggewerkt.

Metro-rijtuig 5268
(Foto: www.digitaletram.nl)

Rijtuig 5261 wordt beproefd...
(Foto: www.digitaletram.nl)

...op de speciale testbaan
(Foto: www.digitaletram.nl)

Aangepast bestuurderspanel
(Foto: www.digitaletram.nl)

Blik op de testbaan
(Foto: www.digitaletram.nl)

De baankoppelspoel zorgt voor de communicatie tussen de baan en het rijtuig

Lijnwerkplaats Waalhaven ligt tussen de metrostations Slinge en Rhoon

Als u meer wilt weten over de technische aanpassingen kijk dan op www.retmetro.nl

Tramlijn 16: Metamorfose Dedemsvaartweg krijgt gezicht     (16 april 2006)
Inmiddels zijn de werkzaamheden op de Dedemsvaartweg tussen de Melis Stokelaan en de Erasmusweg alweer drie maanden aan de gang. Vanaf de Melis Stokelaan gezien begint de toekomstige weg vorm te krijgen en is men gestart met het aanbrengen van trottoirs en parkeerhavens. Ook is begonnen met het aanbrengen van nieuwe lichtmasten.

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

Haagse trams weer over het Centraal Station     (15 april 2006)
De trams rijden nu over de buitenste sporen van CS-hoog. Ook dit is een tijdelijke situatie.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Vanaf vrijdag 14 april rijden de tramlijnen 2, 3 en 6 weer over het Centraal Station.
Er is zes dagen intensief gewerkt om dit te realiseren. De sporen in het midden zijn verwijderd en er zijn nieuwe sporen en wisselstraten aangelegd. Het halteperron in de richting van de tunnel is via twee stalen trappen direct te bereiken vanuit de stationshal. Het halteperron richting Ternoot is nu vanaf het busplatform direct te bereiken. Vanaf 3 september 2006 halteren de met GTL's geëxploiteerde stadslijnen weer langs de vernieuwde middelste sporen.


Op donderdag 13 april bezocht "De Digitale Tram" de werkzaamheden op en rond het Haagse Centraal Station

© www.digitaletramfoto.nl

© www.digitaletramfoto.nl

© www.digitaletramfoto.nl

© www.digitaletramfoto.nl

© www.digitaletramfoto.nl

Nachtelijke proefrit van RandstadRail voertuig 4005     (14 april 2006)
In de nacht van 13 op 14 april 2006 werd er voor het eerst proef gereden met een RandstadRail-voertuig. Voorop reed GTL 3099 met de RandstadRail profielmeetwagen en een bovenleidingswagen.  Het traject dat getest werd liep vanaf remise Zichtenburg tot aan het Castricumplein. Omdat de keerlus op het Castricumplein nog niet is vrijgegeven voor de RandstadRail trams reed de 4005 over beide sporen heen en weer. Bij remise Zichtenburg werd van spoor gewisseld.

De 4005 wacht bij remise Zichtenburg op de laatste dienstwagen van tram 6
Foto: © www.digitaletram.nl

Passage met de 3077 op de Meppelweg bij halte Dedemsvaartweg
Foto: © www.digitaletram.nl
De proefrit vond plaats over beide sporen. Bij het castricumplein eindigde de eerste proefrit en werd er tegen de richting in terug gereden.

Remise Zichtenburg

Omgeving Zichtenburglaan

Halte Bouwlustlaan

Halte Zuidwoldepad

De Profielmeetwagen

Wandelen langs het traject van tramlijn 19, deel 2    (13 april 2006)
Vanuit de wijk Ypenburg gaat tramlijn 19 onder het station en de Rijksweg A12 via Leidschenveen naar de Sijtwende tunnel. In ruwbouw ligt het traject al geruime tijd klaar. Later dit jaar zullen ook de eerste sporen worden gelegd.
De nieuwe tramlijn 19 zal drie rijkswegen kruisen. Rijksweg A12 wordt gekruist door middel van een tunnel welke ook onder station Den Haag-Ypenburg door loopt.

Situatie gezien vanaf de wijk Ypenburg
(Foto: www.digitaletram.nl)

Situatie richting Leidschenveen
(Foto: www.digitaletram.nl)

Viaduct over rijksweg A4
(Foto: www.digitaletram.nl)

Trace naar de Sijtwende tunnel
(Foto: www.digitaletram.nl)
De eerste twee foto's laten de situatie zien bij de tunnel onder Rijksweg A12. De andere foto's zijn gemaakt aan het einde van het viaduct over Rijksweg A4, gezien vanaf Leidschenveen. Vanaf het viaduct gaat tramlijn 19 via een vrije baan naar de ingang van de Sijtwende tunnel. Het tunneltraject onder Leidschendam-Voorburg is 1,1 kilometer lang.


(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)
Het tunneltraject is zeer interessant om te zien. Er komt ook een ondergrondse halte ter hoogte van het Oosteinde.
In ruwbouw is deze halte al bijna helemaal klaar, zelfs de trappen naar de bewoonde wereld zijn al aanwezig.

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

RandstadRail voertuig 4006 naar Remise Lijsterbesstraat     (13 april 2006)
Bij de halte Azaleaplein een fotostop ingelast. Voor het eerst stond er een RandstadRail-voertuig bij een speciaal voor dit doel aangepaste halte.
Op donderdagochtend werd ter hoogte van het De Savornin Lohmanplein de 4006 afgeladen. De 4006 is naar de Lijsterbesstraat gekomen om de werkplaats kennis te laten maken met dit nieuwe type voertuig. Het afladen ging zeer voorspoedig en de tram reed op eigen kracht naar de Lijsterbesstraat. De 4006 is het vierde RSR-voertuig.

Bij de 'Chinese muur'
Foto: © www.digitaletram.nl

Wachten op de laatste lijn 3
Foto: © www.digitaletram.nl

Lossen op de kruising
Foto: © www.digitaletram.nl

Bijna op Haagse rails
Foto: © www.digitaletram.nl

Uiteindelijk op Haagse rails
Foto: © www.digitaletram.nl

Fotosessie halte Azaleaplein
Foto: © www.digitaletram.nl

Voor de Lijsterbesstraat
Foto: © www.digitaletram.nl

In de werkplaats
Foto: © www.digitaletram.nl

Omleidingen bij Den Haag Centraal     (8 april 2006)
Omdat er een groot aantal dagen verschillende werkzaamheden plaats vinden bij het Haagse Centraal Station kunnen de tramlijnen 2, 3 en 6 niet op CS-hoog komen. Gedurende deze dagen worden er sporen gelegd en aangesloten.

Een tijdelijke bushalte voor lijn 6
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 6 rijdt beneden langs
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tram 3 ook. Tram 2 rijdt andersom
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tijdelijke bussen voor lijn 2 en 6
(Foto: © www.digitaletram.nl)
Op het tramplatform (CS-hoog) komen op de twee buitenste tramsporen tijdelijk GTL's te rijden. Vanaf september stopt hier RandstadRail.

Vrachtwagen trekt bovenleiding tramlijn 3 kapot     (5 april 2006)
Op woensdagmiddag 5 april 2006 reed een vrachtwagen de bovenleidingen kapot van tramlijn 3 in beide richtingen.
Dit gebeurde tijdens het oversteken van de Laan van Meerdervoort, ter hoogte van de Aaltje Noorderwierstraat.
Er werden bussen ingezet en de haltes werden voorzien van informatie. De stremming duurde tot ver in de avond.

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

Aankomst van de 4005 bij remise Zichtenburg     (5 april 2006)
Voordat de 4005 op De Werf arriveerde werden in de nieuwe hal de sporen geslepen door PCC slijpwagen 1139.
De 4004 werd daarna naar buiten gereden en op een ander spoor in de hal gezet.
Na het afladen reed de 4005 zelf naar binnen en vond zijn plaats tussen de 4002 en de 4004.

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

Tram 15 bij Ypenburg ontspoord     (1 april 2006)
Halverwege de middag ontspoorde de 3123 van tramlijn 15 even na de halte Plesmanweg richting Nootdorp. De oorzaak moet waarschijnlijk gezocht worden in het feit dat de harde wind de tramsporen vol zand had gewaaid.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)


Laatste liggers "Netkous" viaduct op hun plaats getild     (1 april 2006)

De laatste ligger wordt omhoog naar zijn plek gehesen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Met deze laatste ligger is het viaduct een feit geworden
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op 1 april werden de allerlaatste liggers van het "Netkous"-viaduct ter hoogte van Siemens ingehesen. Met dit inhijsen kwam er een einde aan het vervoer van betonnen liggers in deze omgeving. Vanaf nu zal het viaduct worden afgewerkt en worden er rails gelegd. Volgens planning rijden op 3 september de eerste RandstadRail-trams over het viaduct.

Aansluiting bij het talud van de NS
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De laatste ligger gaat op reis...
(Foto: © www.digitaletram.nl)

...naar de definitieve ligplaats
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het past allemaal perfect
(Foto: © www.digitaletram.nl)