RandstadRail voertuig 4004 gearriveerd (31 maart 2006) |
In de vroege morgen van 31 maart arriveerde in Den Haag op De Werf het tweede RandstadRail voertuig.
De 4004 reed na het afladen op eigen kracht de remise Zichtenburg in.
Daar werd het voertuig naast de 4002 geplaatst.
|
Steken bij de Escamplaan Foto: © www.digitaletram.nl |
Het gaat allemaal net Foto: © www.digitaletram.nl |
Inrukker lijn 2 wacht Foto: © www.digitaletram.nl |
Losplaats op De Werf Foto: © www.digitaletram.nl |
Het afrijden begint Foto: © www.digitaletram.nl |
Op Haagse rails Foto: © www.digitaletram.nl |
De stroom gaat erop Foto: © www.digitaletram.nl |
Het frontje ontbreekt Foto: © www.digitaletram.nl |
Langs de Meppelweg Foto: © www.digitaletram.nl |
Op het remiseterrein Foto: © www.digitaletram.nl |
Foto: © www.digitaletram.nl |
Foto: © www.digitaletram.nl |
Foto: © www.digitaletram.nl |
Foto: © www.digitaletram.nl |
Dit actuele item kon tot stand komen dankzij de medewerking en gastvrijheid van diverse HTM medewerkers.
|
Meettram 1315 in de Centrale werkplaats (29 maart 2006) |
Op 29 maart werd er weer volop gewerkt aan de 1315 in de Centrale werkplaats van de HTM aan de Lijsterbesstraat.
Het voorste draaistel was verwijderd en stond op het spoor achter de tram.
|
Test met twee-richting meettram PCC 1315 (26 maart 2006) |
Meettram 1315 op het De Savornin Lohmanplein.
Er klopt iets niet met deze foto.
Kunt u zien wat er niet klopt? |
Op 26 maart reed de 1315 een testrit.
De Meettram wordt geschikt gemaakt voor RandstadRail en moet dus ook van de kopeindpunten gebruik kunnen maken.
Om die reden werd de testrit vandaag dan ook achteruit gereden.
De tram bracht ook een bezoek aan de Frans Halsstraat.
PCC's staan daar normaliter met de kop richting het museum.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De 1315 en de 215 (Foto: © www.digitaletram.nl) |
Met PCC 1304 erbij (Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De echte kopzijde (Foto: © www.digitaletram.nl) |
Overzicht deurenkant (Foto: © www.digitaletram.nl) |
Vorderingen verlenging tramlijn 16 op de Dedemsvaartweg (26 maart 2006) |
Op de Dedemsvaartweg is men voortvarend bezig met de werkzaamheden voor tramlijn 16 naar Essellanden.
|
Foto: © www.digitaletram.nl |
Foto: © www.digitaletram.nl |
Foto: © www.digitaletram.nl |
Foto: © www.digitaletram.nl |
Rangeren bij remise Lijsterbesstraat (25 maart 2006) |
Op zaterdagochtend 25 maart werd er veel gerangeerd op de Laan van Meerdervoort voor de remise aan de Lijsterbesstraat.
PCC 1321 werd achter Partytram 1302 overgebracht vanaf het museum naar de Lijsterbesstraat.
Vervolgens kwamen er diverse PCC's even naar buiten, waaronder ook de slijptram 1139.
Het museumtramstel 810+769 ging na een verblijf in de werkplaats weer retour naar het museum.
Het museum is op 2 april weer open.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Partytram 1302 met de 1321 (Foto: © www.digitaletram.nl) |
PCC 1321 achter de partytram 1302 (Foto: © www.digitaletram.nl) |
Achteruit de remise in... (Foto: © www.digitaletram.nl) |
...voorlopig op spoortje 5 (Foto: © www.digitaletram.nl) |
Op weg naar het HOVM (Foto: © www.digitaletram.nl) |
Passage met de slijptram 1139 (Foto: © www.digitaletram.nl) |
PCC 1321 kwam nog even solo (Foto: © www.digitaletram.nl) |
Partytram 1302 bij Bohemen (Foto: © www.digitaletram.nl) |
Een wandeling van Oosterheem naar Seghwaert (23 maart 2006) |
Er komen steeds meer rails op het viaduct in de wijk Oosterheem (Foto: © www.digitaletram.nl) |
Net voorbij halte Seghwaert liggen inmiddels overloopwissels (Foto: © www.digitaletram.nl) |
De toekomstige halte ....... (Foto: © www.digitaletram.nl) |
Nog even en dan ligt ook hier rails (Foto: © www.digitaletram.nl) |
Op het viaduct ligt de rails al (Foto: © www.digitaletram.nl) |
Een kijkje richting Seghwaert (Foto: © www.digitaletram.nl) |
In een paar dagen tijd is er veel rails gelegd net voorbij halte Seghwaert.
De wisselstraat is inmiddels ook aangelegd.
In juni gaat RandstadRail proefrijden op dit traject en zal op deze plek keren.
Op 3 september gaat lijn 4 echt rijden.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Feestelijke onthulling eerste GRS station in Oosterheem (23 maart 2006) |
Op 23 maart werd in de buurt van de toekomstige eindhalte Javalaan in Zoetermeer de eerste van de in totaal
veertien stroomvoorzieningsstations onthuld.
Met deze stroomvoorzieningsstations (GRS-stations) wordt wisselstroom omgezet in gelijkstroom.
Voor eind mei zullen alle 14 GRS-stations, gebouwd door de Franse firma Cegelec, zijn geplaatst.
|
Het eerste GRS station was netjes verpakt met een heuse strik (Foto: © www.digitaletram.nl) |
Na het officiële gedeelte werd er vuurwerk afgestoken (Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Na een aantal toespraken werd onder muzikale begeleiding door het gezelschap koers gezet naar het GRS-station.
Na het doorknippen van de strik werd het vuurwerk ontstoken.
Geinteresseerden konden vervolgens de unit van binnen bekijken.
In de unit staat veel elektronica opgesteld om RandstadRail in de toekomst veilig te laten functioneren.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Meer informatie over de firma Cegelic kunt u lezen op de (franstalige)
website
|
De RandstadRail-bouwput van Pijnacker vanuit de trein (23 maart 2006) |
In Pijnacker wordt nog hard gewerkt aan het nieuwe verlaagde station.
Vanuit de trein is al duidelijk waar te nemen hoe het gaat worden.
Vanaf 3 september 2006 zullen de Metro voertuigen van RandstadRail (RET) hier halteren.
|
Foto: © www.digitaletram.nl |
Foto: © www.digitaletram.nl |
Foto: © www.digitaletram.nl |
Foto: © www.digitaletram.nl |
Foto: © www.digitaletram.nl |
Wandelen langs het traject van tramlijn 19, deel 1 (22 maart 2005) |
Vanaf eind volgend jaar rijdt tramlijn 19 tussen Leidschendam-Voorburg en de Delftse TU-wijk.
Tramlijn 19 wordt nu de eerste tramlijn welke niet in de buurt van het Haagse centrum komt.
Vandaag namen wij HTM-tramlijn 1 en wandelden vanaf de halte Vrijenbanselaan in 19 minuten naar tramlijn 15
bij de Plesmanlaan in de nieuwe Vinex-lokatie Ypenburg.
|
Het nieuw aan te leggen traject is voor een groot deel afgezet met hekken.
Deze foto is gemaakt aan de rand van Ypenburg, net over de Rijksweg A13 |
Hier takt tramlijn 19 af (Foto: www.digitaletram.nl) |
Via de Vrijenbanselaan... (Foto: www.digitaletram.nl) |
...en over de Rijksweg A13... (Foto: www.digitaletram.nl) |
...waar het traject afgezet is... (Foto: www.digitaletram.nl) |
...naar Ypenburg (Foto: www.digitaletram.nl) |
In de wijk Ypenburg... (Foto: www.digitaletram.nl) |
...rijdt lijn 19 naar... (Foto: www.digitaletram.nl) |
...de sporen van lijn 15 (Foto: www.digitaletram.nl) |
De 3137 richting CS (Foto: www.digitaletram.nl) |
Nog niet aangesloten (Foto: www.digitaletram.nl) |
De Zoetermeerlijn nader bekeken: Station Palenstein (18 maart 2006) |
Tussen station Stadhuis en station Seghwaert ligt station Palenstein.
Bij de start van RandstadRail zal deze halte een hoge frequentie kennen.
De halte zal vanaf dat moment worden aangedaan door de RandstadRail-lijnen 3 en 4.
|
Toevallige passage van twee Sprinters bij station Zoetermeer Palestein.
De Sprinter links gaat straks richting Stadhuis, de Sprinter rechts rijdt richting Seghwaert.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Achter het station Palenstein ligt de huisstijl van de NS letterlijk op straat.
Niet zo vreemd als je bedenkt dat na de ombouw alle stations op de Zoetermeerlijn
en de Hofpleinlijn uiteindelijk een eigen huisstijl zullen krijgen.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Rails gesignaleerd tussen Seghwaert en Oosterheem (18 maart 2006) |
De voorbereidingen van RandstadRail beperken zich zeker niet tot binnen de Haagse stadsgrenzen.
Het is interessant om zo af en toe eens te kijken buiten deze grenzen.
Tussen station Seghwaert en Oosterheem zijn de eerste sporen gelegd waar alleen maar een tram gebruik van zal gaan maken.
Hier rijdt vanaf 3 september 2006 RandstadRail lijn 4.
|
Vanaf station Seghwaert gaan de lijnen 3 en 4 elk hun eigen weg.
De nieuwe aftakking naar de wijk oosterheem ligt geheel op talud en viaduct |
Een kaartje met een overzicht van RandstadRail-lijnen.
Rechts ligt Seghwaert. |
Net voorbij Seghwaert begint het nieuwe traject.
|
(Foto: www.digitaletram.nl) |
(Foto: www.digitaletram.nl) |
(Foto: www.digitaletram.nl) |
(Foto: www.digitaletram.nl) |
Bijzondere tramcombinatie op het Haagse tramnet (15 maart 2006) |
Sinds gisteren rijdt GTL 3099 met een meetvoertuig uit Bremen over het HTM net.
Deze bijzondere tramcombinatie vertrok vanavond uit de Lijsterbesstraat.
Meer informatie over het meetrijtuig van de BSAG vindt u op deze website
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
|