Powered by "www.digitaletram.nl"
Home  Actueel  06-2006  11-2005  10-2005  09-2005  08-2005  07-2005  06-2005  12-2004  06-2004  Register


De onderwerpen van december 2005

- 31/12 - Oudejaarsdag in Wateringse Veld (HTM)
- 30/12 - Trams met totaalreklame in een winters Den Haag (HTM)
- 29/12 - Haagse traditionele 'Oliebollenrit' met een NZH-tramstel (TS)
- 28/12 - Ontspoorde tram van lijn 12 zorgt voor enige overlast (HTM)
- 27/12 - Aanleg RandstadRail-halte op de Apeldoornselaan (RSR)
- 25/12 - Nieuwe en oude sporen bij remise Zichtenburg (HTM)
- 24/12 - Aangepaste halte Brouwersgracht in gebruik genomen (HTM)
- 22/12 - Betonstorten en werken aan de liggers CS-hoog (HTM)
- 20/12 - Inhijsen liggers tramviaduct Den Haag Centraal (RSR)
- 19/12 - Kerst- en Nieuwjaarswensen van "De Digitale Tram"
- 18/12 - Ontwikkelingen remise Zichtenburg & eindpunt "De Uithof"
- 17/12 - De Zoetermeerlijn nader bekeken: Station Dorp (NS)
- 17/12 - Winter in Hannover (Üstra)
- 17/12 - De Zoetermeerlijn nader bekeken: Station Seghwaert (NS)
- 14/12 - Terug in de tijd, 14-12-2002: Start TW6000-en op HTM-lijn 11
- 10/12 - Kerstsfeer op de Haagse "Netkous" (RSR)
- 10/12 - TW6000 trams op het remiseterrein in Scheveningen (HTM)
- 10/12 - De laatste dag van HTM buslijn 5 (HTM)
- 07/12 - Wandelen in de Haagse "Netkous" (RSR)
- 04/12 - Presentatie jaarboek "Trams 2006" in Amsterdam (GVBA)


Oudejaarsdag in Wateringse Veld     (31 december 2005)
De 3015 van lijn 17 rijdt op Oudejaarsdag naar het eindpunt op de Laan van Wateringse veld.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op 16 januari gaan de werkzaamheden van start voor de verlenging van tramlijn 16 vanaf Moerwijk naar de wijk Essellanden. Deze tramlijn zal dan vanaf augustus 2007 de tweede tramlijn worden in Wateringse Veld. Ook de route van lijn 17 zal worden gewijzigd. Het eindpunt van de lijnen 16 en 17 komt te liggen in de gemeente Westland naast het bedrijventerrein aan de de Dorpskade. Meer info kunt u vinden u op deze thema pagina.


Tram 17: Nu nog de hoek om
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Parijsplein is eigenlijk een noodhalte
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tram 17 rijdt in 2007 rechtdoor
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De laatste foto van 2005
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Trams met totaalreklame in een winters Den Haag     (30 december 2005)
De laatste jaren rijden er in Den Haag niet zo erg veel trams rond met een totaalreklame. Op dit moment zijn er 11 trams in Den Haag welke rond rijden met wervende teksten. Op 30 december zagen we er 6 rijden in de sneeuw.

GTL 3079, lijn 2 - Randstad
(Foto: © www.digitaletram.nl)

GTL 3056, lijn 6 - G-star
(Foto: © www.digitaletram.nl)

GTL 3101, lijn 9 - G-star
(Foto: © www.digitaletram.nl)

GTL 3024, lijn 17 - Residentie Orkest
(Foto: © www.digitaletram.nl)

GTL 3063, lijn 3 - Dominicaanse Republiek
(Foto: © www.digitaletram.nl)

GTL 3082, lijn 6 - Sunday's (De Heemstraat)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

GTL 3101, lijn 9 - G-star (Riouwstraat)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Haagse traditionele 'Oliebollenrit' met een NZH-tramstel     (29 december 2005)
De NVBS organiseerde in samenwerking met de TS weer de jaarlijkse Oliebollenrit. De tramcombinatie (A327+B303+C32) berijdt hier de keerlus bij De Uithof.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

NZH-tramstel naast een GTL van lijn 6
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Toch weer een blauwe tram
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het berijden van de keerlus
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Onderweg naar Vrederust
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Ontspoorde tram van lijn 12 zorgt voor enige overlast     (28 december 2005)

Rond de klok van 14:00 uur op woensdagmiddag 28 december ontspoorde de 3044 van lijn 12 op het wissel richting de eindhalte. Het eerste draaistel volgde het goede spoor maar het tweede draaistel ging rechtdoor over de route van tramlijn 17. De eerste geleding raakte behoorlijk beschadigd. Door voorzichtig achteruit te rijden stond de tram rond 15:15 uur weer in zijn geheel op de rails. Alle tramlijnen vanaf het Zieken reden via de Stationsweg. In de andere richting werd omgereden via de tramtunnel onder Station HS.

Fotograferen met tegenlicht is niet makkelijk. Toch geeft dit een aardig beeld van de situatie
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De A-bak volgde wel de goede richting
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Behoorlijk schade aan de geleding
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Lijn 12 keerde via het andere spoor
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Achteruit werd de 3044 herspoord
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Deze foto's konden worden gemaakt met medewerking van www.haagstramnieuws.org

Aanleg RandstadRail-halte op de Apeldoornselaan     (27 december 2005)
De werkzaamheden op de Apeldoornselaan liggen voorlopig stil. Eerst wordt de parkeergarage gebouwd. De afgelopen weken is er wel een nieuwe halte aangelegd.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nieuwe halte RandstadRail lijn 4
Foto: © www.digitaletram.nl)

Achter deze halte nog even geen rails
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Eerst moet de parkeergarage af zijn
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Links een tijdelijke rail voor de kraan
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nieuwe en oude sporen bij remise Zichtenburg     (25 december 2005)
Op 1e Kerstdag lag remise Zichtenburg er verlaten bij. Veel nieuwe spoorsecties liggen klaar om de komende weken aangelegd te worden. Het vanaf 1983 gebruikte inrukspoor op de Nikkelwerf zal binnenkort verleden tijd zijn.

Spoorsecties Tinwerf-kant
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De toekomstige werkplaats
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Er komen veel nieuw sporen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Er wordt even niet gewerkt
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het oude inrukspoor op de Nikkelwerf
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het verdwenen tijdelijke wissel
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het nieuwe inrukspoor
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het wordt tevens een omloopspoor
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aangepaste halte Brouwersgracht in gebruik genomen     (24 december 2005)
In de loop van vrijdag 23 december is de halte Brouwersgracht voor de lijnen 2 (Kraaijenstein) en 3 (Loosduinen) weer in gebruik genomen. Het halteperron aan de andere kant zal naar verwachting in de loop van 2006 worden aangepast.
Halte Brouwersgracht moet nog even wennen aan de passagiers. De passeertijden zijn nog niet aangebracht. Na de zomer van 2006 stoppen hier de lijnen 2, 3 en 4
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Betonstorten en werken aan de liggers CS-hoog     (22 december 2005)
Op 22 december werd er beton gestort voor het nieuwe perron op CS-hoog en werd er gewerkt aan de nieuwe liggers.

Foto: © Kees Verhulst

Foto: © Kees Verhulst

Foto: © Kees Verhulst

Foto: © Kees Verhulst

Foto: © Kees Verhulst

Inhijsen liggers tramviaduct Den Haag Centraal     (20 december 2005)
Het inhijsen van nieuwe viaductdelen duurde de gehele ochtend en een deel van de middag.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op 20 december werd al vroeg in de ochtend begonnen met het inhijsen van 10 viaductdelen voor het tramviaduct bij de Anna van Buerenstraat. De delen werden gewoon over de weg aangevoerd en met een grote kraan over de restanten van de half gesloopte parkeergarage op hun plek getild. Het ligt in de bedoeling dat vanaf april 2006 de twee buitenste sporen van CS-hoog in gebruik worden genomen. Aansluitend worden dan de twee middelste sporen worden aangepast. De RandstadRail voertuigen zullen gebruik gaan maken van de twee buitenste sporen.


Omhoog hijsen bij Babylon
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Boven de oude parkeergarage
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Bijna boven de definitieve plek
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Langzaam laten zakken....
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De "ligger" ligt bijna goed
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Na deze komen er nog twee liggers
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De ligging wordt gecontroleerd
(Foto: © www.digitaletram.nl)

In 2006 gaan de trams naar de zijkant
(Foto: © www.digitaletram.nl)
Deze fotoreportage kwam tot stand met de vriendelijke medewerking van het Projectbureau RandstadRail.

Kerst- en Nieuwjaarswensen van "De Digitale Tram"     (19 december 2005)

(Ontwerp: © www.digitaletram.nl)

(Ontwerp: © www.digitaletram.nl)

Ontwikkelingen remise Zichtenburg & eindpunt "De Uithof"    (18 december 2005)

De omgeving van remise Zichtenburg is nog steeds aan verandering onderhevig. De huidige sporen op de Nikkelwerf zullen worden verplaatst naar een plek op het remiseterrein. Op het remiseterrein is de wissel al aangebracht. Het wachten is nog op de verplaatsing van het huidige depot van de gemeentereiniging.


Wissel gezien vanaf de Nikkelwerf
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een nieuwe werkplaats....
(Foto: © www.digitaletram.nl)

...vereist ook nieuwe sporen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Stapels rails op de Nikkelwerf
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aan het eindpunt van lijn 6 bij "De Uithof" wordt verder gebouwd aan de twee kopsporen van toekomstige eindhalte.
Nu al is te zien dat er hier een zogenaamd eilandperron komt. Kunnen GTL's hier in de toekomst niet meer keren?

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

De Zoetermeerlijn nader bekeken: Station Dorp     (17 december 2005)
Station Dorp van de Zoetermeerlijn ligt ingeklemd tussen station Centrum West en station Delftsewallen.
Het station doet zijn naam eer aan want ondanks de flats oogt het vrij landelijk.
Op de achtergrond ligt het station Delftsewallen. De City-pendel is zojuist vertrokken en gaat via station Centrum-West richting Den Haag Centraal.
(Foto: © Gerard van Buuren)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Winter in Hannover     (17 december 2005)
In Hannover is het volop winter. Het eindpunt van lijn 10 in Ahlem is gehuld in een dik pak sneeuw.
(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

De Zoetermeerlijn nader bekeken: Station Seghwaert     (17 december 2005)
Op dit moment wordt de Zoetermeerlijn in twee verschillende richtingen bereden. Vanaf de start van RandstadRail zal dat veranderen. De lijnen 3 en 4 gaan dan vanaf station Centrum-West allebei linksom rijden. Vanaf station Seghwaert gaat lijn 4 naar Oosterheem en rijdt lijn 3 de krakeling verder tot het nieuwe kopspoor bij station Centrum-West.
Vanaf station Seghwaert rijdt vanaf september 2006 RandstadRaillijn 4 naar Oosterheem. Op de achtergrond zijn de contouren van het nieuwe traject zichtbaar.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Terug in de tijd, 14-12-2002: Start TW6000-en op HTM-lijn 11     (14-12-2005)
Soms is het wel eens leuk om eens terug te gaan in het verleden en je af te vragen wat toen erg actueel was.
Om die reden zullen we zo af en toe een aantal jaren terug gaan en een specifiek onderwerp belichten.
Vandaag, 14 december, is het precies 3 jaar geleden dat de TW6000 trams werden geintroduceerd op lijn 11.
Op 14 december 2002 werd aan Scheveningen Haven met de TW6099 op officiële wijze de TW6000-tram geintroduceerd op tramlijn 11

De TW6099 met bloemen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Remise Scheveningen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Richting Scheveningen Haven
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Officiële presentatie
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Line-up Rijswijkseplein
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De eerste rit met passagiers
(Foto: © www.digitaletram.nl)

TW6037 op eerste dag exploitatie
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Avondopname van de TW6064
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Kerstsfeer op de Haagse "Netkous"     (10 december 2005)
Op de Prinses Beatrixlaan is bovenop de toekomstige halte een kunst-kerstboompje geplaatst. Bij avond geeft dat een gezellige sfeer!

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

TW6000 trams op het remiseterrein in Scheveningen     (10 december 2005)
Op 10 december stonden op het achterterrein van remise Scheveningen nog steeds de TW's 6037 en 6057

© www.digitaletram.nl

De meeste TW's staan in remise Scheveningen. De 6037 en 6057 staan al enige tijd buiten op het achterterrein van de remise.

© www.digitaletram.nl

© www.digitaletram.nl

De laatste dag van HTM buslijn 5     (10 december 2005)
Op 10 december 2005 reed buslijn 5 voor het laatst. Deze lijn gaat op in buslijn 22 welke nu een U-vorm krijgt.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op 10 december kwam in Den Haag een einde aan buslijn 5. Buslijn 5 reed tot 31 augustus 1974 nog van Duinzigt naar Vrederust. Vanaf 1 september 1974 reed tramlijn 9 echter door naar Vrederust. Vanaf dat moment reed bus 5 niet verder dan Station HS. Later werd CS de eindbestemming. Bus 5 heeft de afgelopen jaren een kwijnend bestaan gekend. De route wordt gekoppeld aan buslijn 22. Met het verdwijnen van het lijnnummer 5 op de bus is ook dit cijfer vrij voor een tramlijn.


Voor het laatst bus 5 op het dak
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De bus wacht hier zijn tijd af
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Deze halte is voorgoed verdwenen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Buslijn 5 komt terug als tramlijn 5
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tot slot een paar dia's uit de historie van HTM buslijn 5.

Buslijn 5 in omleiding op het Noordeinde
(Dia: © www.digitaletram.nl)

Bus 5 passeert de aanleg van tramlijn 9, 1973
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een Neoplan van buslijn 5 op de Hofweg
(Dia: © www.digitaletram.nl)

Wandelen in de Haagse "Netkous"     (7 december 2005)
De realisatie van de "Netkous" gaat voorspoedig. De betonnen liggers worden via een metalen geleiderail op hun plaats geschoven.

De "Netkous" op de Prinses Beatrixlaan begint zo langzamerhand het straatbeeld aardig te domineren.
Op 6 december is er achter de montagehal (Ternoot-zijde) wederom een element op zijn plaats gezet.
Medio januari zal de montagehal afgebroken worden zodat ook op deze plek de Netkous gebouwd kan worden.

Wederom een nieuw element
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De betonnen liggers worden...
(Foto: © www.digitaletram.nl)

...via een geleiderail aangevoerd
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Deze plek is nu aan de beurt
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een doorkijkje richting Ternoot
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De Netkous begint bij de Schenkkade
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Dreigende luchten boven de Netkous
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een kijkje richting Voorburg
(Foto: © www.digitaletram.nl)
Deze fotoreportage kwam tot stand met de vriendelijke medewerking van het Projectbureau RandstadRail.

Presentatie jaarboek "Trams 2006" in Amsterdam     (4 december 2005)
Het jaarboek "Trams 2006" werd dit jaar gepresenteerd in Amsterdam. Na een rit over de dit jaar geopende IJtramlijn 26 werd koers gezet naar het voormalige Haarlemmermeerstation. Bij de EMA vond de officiële presentatie plaats. Vervolgens werd koers gezet naar 'De Aker'. Via het Leidseplein werd de rit bij het Centraal Station afgesloten.

Aan het begin van de tramtunnel
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Voorlopig eindpunt in IJburg
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Combino 2150 vanaf kniehoogte
(Foto: © www.digitaletram.nl)

3 Combino's in IJburg
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aankomst bij de Havenstraat (EMA)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De officiële presentatie bij de EMA
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Weense tram vanwege Sinterklaas
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Via 'De Aker' weer terug naar CS
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Meer info over het jaarboek 'Trams 2006' kunt u vinden op de website van uitgeverij De Alk