Op 16 januari gaan de werkzaamheden van start voor de verlenging van tramlijn 16 vanaf Moerwijk naar de wijk Essellanden.
Deze tramlijn zal dan vanaf augustus 2007 de tweede tramlijn worden in Wateringse Veld.
Ook de route van lijn 17 zal worden gewijzigd.
Het eindpunt van de lijnen 16 en 17 komt te liggen in de gemeente Westland
naast het bedrijventerrein aan de de Dorpskade.
Meer info kunt u vinden u op deze thema pagina.
Trams met totaalreklame in een winters Den Haag (30 december 2005)
De laatste jaren rijden er in Den Haag niet zo erg veel trams rond met een totaalreklame.
Op dit moment zijn er 11 trams in Den Haag welke rond rijden met wervende teksten.
Op 30 december zagen we er 6 rijden in de sneeuw.
Ontspoorde tram van lijn 12 zorgt voor enige overlast (28 december 2005)
Rond de klok van 14:00 uur op woensdagmiddag 28 december ontspoorde de 3044 van lijn 12 op het wissel richting de eindhalte.
Het eerste draaistel volgde het goede spoor maar het tweede draaistel ging rechtdoor over de route van tramlijn 17.
De eerste geleding raakte behoorlijk beschadigd.
Door voorzichtig achteruit te rijden stond de tram rond 15:15 uur weer in zijn geheel op de rails.
Alle tramlijnen vanaf het Zieken reden via de Stationsweg.
In de andere richting werd omgereden via de tramtunnel onder Station HS.
Nieuwe en oude sporen bij remise Zichtenburg (25 december 2005)
Op 1e Kerstdag lag remise Zichtenburg er verlaten bij.
Veel nieuwe spoorsecties liggen klaar om de komende weken aangelegd te worden.
Het vanaf 1983 gebruikte inrukspoor op de Nikkelwerf zal binnenkort verleden tijd zijn.
Aangepaste halte Brouwersgracht in gebruik genomen (24 december 2005)
In de loop van vrijdag 23 december is de halte Brouwersgracht voor de lijnen 2 (Kraaijenstein) en 3 (Loosduinen)
weer in gebruik genomen.
Het halteperron aan de andere kant zal naar verwachting in de loop van 2006 worden aangepast.
Op 20 december werd al vroeg in de ochtend begonnen met het inhijsen van 10 viaductdelen voor
het tramviaduct bij de Anna van Buerenstraat.
De delen werden gewoon over de weg aangevoerd en met een grote kraan over de restanten van
de half gesloopte parkeergarage op hun plek getild.
Het ligt in de bedoeling dat vanaf april 2006 de twee buitenste sporen van CS-hoog in gebruik worden genomen.
Aansluitend worden dan de twee middelste sporen worden aangepast.
De RandstadRail voertuigen zullen gebruik gaan maken van de twee buitenste sporen.
Ontwikkelingen remise Zichtenburg & eindpunt "De Uithof"
(18 december 2005)
De omgeving van remise Zichtenburg is nog steeds aan verandering onderhevig.
De huidige sporen op de Nikkelwerf zullen worden verplaatst naar een plek op het remiseterrein.
Op het remiseterrein is de wissel al aangebracht.
Het wachten is nog op de verplaatsing van het huidige depot van de gemeentereiniging.
Aan het eindpunt van lijn 6 bij "De Uithof" wordt verder gebouwd aan de twee kopsporen van toekomstige eindhalte.
Nu al is te zien dat er hier een zogenaamd eilandperron komt. Kunnen GTL's hier in de toekomst niet meer keren?
De Zoetermeerlijn nader bekeken: Station Dorp (17 december 2005)
Station Dorp van de Zoetermeerlijn ligt ingeklemd tussen station Centrum West en station Delftsewallen.
Het station doet zijn naam eer aan want ondanks de flats oogt het vrij landelijk.
De Zoetermeerlijn nader bekeken: Station Seghwaert (17 december 2005)
Op dit moment wordt de Zoetermeerlijn in twee verschillende richtingen bereden. Vanaf de start van
RandstadRail zal dat veranderen. De lijnen 3 en 4 gaan dan vanaf station Centrum-West allebei linksom rijden.
Vanaf station Seghwaert gaat lijn 4 naar Oosterheem en rijdt lijn 3 de krakeling verder tot het nieuwe kopspoor
bij station Centrum-West.
Terug in de tijd, 14-12-2002: Start TW6000-en op HTM-lijn 11 (14-12-2005)
Soms is het wel eens leuk om eens terug te gaan in het verleden en je af te vragen wat toen erg actueel was.
Om die reden zullen we zo af en toe een aantal jaren terug gaan en een specifiek onderwerp belichten.
Vandaag, 14 december, is het precies 3 jaar geleden dat de TW6000 trams werden geintroduceerd op lijn 11.
Op 14 december 2002 werd aan Scheveningen Haven met de TW6099 op officiële wijze de TW6000-tram geintroduceerd op tramlijn 11
Op 10 december kwam in Den Haag een einde aan buslijn 5.
Buslijn 5 reed tot 31 augustus 1974 nog van Duinzigt naar Vrederust.
Vanaf 1 september 1974 reed tramlijn 9 echter door naar Vrederust.
Vanaf dat moment reed bus 5 niet verder dan Station HS.
Later werd CS de eindbestemming.
Bus 5 heeft de afgelopen jaren een kwijnend bestaan gekend.
De route wordt gekoppeld aan buslijn 22.
Met het verdwijnen van het lijnnummer 5 op de bus is ook dit cijfer vrij voor een tramlijn.
De realisatie van de "Netkous" gaat voorspoedig.
De betonnen liggers worden via een metalen geleiderail op hun plaats geschoven.
De "Netkous" op de Prinses Beatrixlaan begint zo langzamerhand het straatbeeld aardig te domineren.
Op 6 december is er achter de montagehal (Ternoot-zijde) wederom een element op zijn plaats gezet.
Medio januari zal de montagehal afgebroken worden zodat ook op deze plek de Netkous gebouwd kan worden.
Deze fotoreportage kwam tot stand met de vriendelijke medewerking van het Projectbureau RandstadRail.
Presentatie jaarboek "Trams 2006" in Amsterdam (4 december 2005)
Het jaarboek "Trams 2006" werd dit jaar gepresenteerd in Amsterdam.
Na een rit over de dit jaar geopende IJtramlijn 26 werd koers gezet naar het voormalige Haarlemmermeerstation.
Bij de EMA vond de officiële presentatie plaats.
Vervolgens werd koers gezet naar 'De Aker'.
Via het Leidseplein werd de rit bij het Centraal Station afgesloten.