Op zondag 27 november was men al aardig gevorderd met het leggen van tramsporen op CS-hoog richting Ternoot.
De trams op dit spoor zullen links halteren zodat alleen de RandstadRail voertuigen hier kunnen stoppen.
Het lijkt inmiddels normaal, maar op 29 november werd er wederom hard gewerkt aan de "Netkous".
Op 30 november maakt de toekomstige halte op de Prinses Beatrixlaan ook deel uit van de "Netkous".
Op de Nikkelwerf bij remise Zichtenburg is de begin dit jaar gemaakte verbinding tussen de in- en uitruk-
sporen naar Kraayenstein niet meer te berijden.
Het wissel op de Nikkelwerf is eruit gehaald.
Op de Prinsegracht vordert men gestaag met het ombouwen van de halte Brouwersgracht.
Slopen en bouwen bij remise Zichtenburg (26 november 2005)
Bij remise Zichtenburg wordt hard gewerkt aan de bouw van een nieuwe werkplaats.
De oude werkplaats uit 1983 is binnen geheel verwijderd.
Binnenkort zal de verhuizing van de gemeentereiniging een feit zijn.
De fundering aan de kant van de Nikkelwerf is al aanwezig evenals stapels rails op de Werf.
Een werkbezoek aan de 'Spoorzone Schenkstrook' (23 november 2005)
Om een ongelijkvloerse kruising te realiseren vinden er omvangrijke werkzaamheden plaats.
Nu rijden er nog City-pendels, het traditionele materieel.
De 'Spoorzone Schenkstrook' is het gebied tussen het station Laan van NOI en de spooraansluitingen richting
Station Voorburg 't Loo en Station Mariahoeve.
Omdat RandstadRail vanaf volgend jaar ongelijkvloers de sporen van de NS moet kruisen wordt er in dit
gebied een tunnel gebouwd. Deze tunnel zorgt ervoor dat de sporen van RandstadRail uiteindelijk de Netkous
op de Prinses Beatrixlaan kunnen bereiken.
Uiteindelijk zullen sneltram en trein ieder een apart spoor hebben.
Omloopspoor bij de Lekstraat tijdelijk opgebroken (23 november 2005)
In verband met werkzaamheden in de Lekstraat was het noodzakelijk om het omloopspoor ter plaatse tijdelijk te verwijderen.
Het omloopspoor is nu opgebroken en tijdelijk buiten dienst van 14 november 2005 tot 1 februari 2006.
Werkzaamheden voor tramlijn 19 in Leidschenveen (22 november 2005)
In Leidschenveen wordt op veel lokaties gewerkt aan de aanleg van tramlijn 19.
Deze tramlijn zal de TU-wijk in Delft in 2008 gaan verbinden met Leidsenhage.
Op 22 november werd in de vroege ochtend een betonlaag gestort op het viaduct over de A4.
Kees Verhulst was in de buurt en maakte daar een paar foto's.
De metamorfose van tramhalte Brouwersgracht (20 november 2005)
De halte Brouwersgracht van tramlijn 2 richting Kraayenstein en tramlijn 3 richting Loosduinen
is al een tijdje buiten dienst.
Deze halte wordt aangepast voor RandstadRail.
Een noodhalte bevindt zich even verderop ter hoogte van de Warmoezierstraat.
Met dank aan Wolfgang Mönch uit Hannover voor het beschikbaar stellen van de foto's.
Avondrit met de T3001 door Brussel (19 november 2005)
Op zaterdag 19 november organiseerde het Brusselse Trammuseum een bezoek aan de fabriek in Brugge.
In deze fabriek worden 2 nieuwe series voor de STIB gebouwd.
Aansluitend reed de 3001 een avondrit door Brussel.
Om 16:00 uur stond de gloednieuwe 3001 voor station Schaarbeek te wachten voor de avondrit.
Links de 2010 van tramlijn 92.
900 Kuub beton gestort in Zoetermeer-Oosterheem (16 november 2005)
Op woensdag 16 november is er 900 kuub beton gestort voor het 120 meter lange viaduct aan de Olof Palmelaan.
Dit viaduct is onderdeel van de Oosterheemlijn.
Een kaartje met een overzicht van RandstadRail-lijnen.
Helemaal rechts ligt Oosterheem.
Met deze hoeveelheid beton is de helft van een
Olympisch zwembad te vullen!
Het nieuwe traject door Zoetermeer Oosterheem krijgt drie haltes.
Elke halte krijgt 2 liften.
Medio september 2006 moet alles klaar zijn en zal RandstadRail hier zijn opwachting maken.
Op 12 november kwam Sinterklaas weer aan in Scheveningen.
Zoals ieder jaar werd er aansluitend een rijtoer door Den Haag gereden,
waarbij zoveel mogelijk winkelstraten werden bezocht.
De HTM had een aantal kortdurende omleidingen ingesteld.
Tramlijn 17 driehoekte een tijdje op de Frederik Hendriklaan.
Ook andere tramlijnen hadden korte tijdelijke omleidingen.
Tramlijn 3 reed korte tijd via de Loosduinseweg naar Loosduinen.
Op 9 november namen we een kijkje bij bij het kale grasveld aan de Dorpskade.
Op deze plek zal binnenkort een dubbelsporige eindlus voor de lijnen 16 en 17 worden aangelegd.
Van enige activiteit met betrekking tot de komst van de tram is nu nog geen sprake.
Ook hier is rekening gehouden met de komst van de tram.
De nieuwe wijk Essellanden ligt tussen de toekomstige keerlus en Wateringen.
Deze wijk nadert zijn voltooiing.
Ontsporing TW6055 in Hannover te Leinhausen (7 november 2005)
Op 7 november werd de TW 6055 officieel overgedragen aan de HTM.
Helaas verliep het niet allemaal vlekkeloos.
Op het remiseterrein van Btf. Leinhausen ontspoorde de 6055 op een wisseltong en raakte een bovenleidingsmast.
De 6055 liep schade op aan de voorste instaptreden en werd door de TW6240 achter de TW6021 gerangeerd.
(Foto: Copyright HTM)
(Foto: Copyright HTM)
(Foto: Copyright HTM)
(Foto: Copyright HTM)
Wederom betonnen liggers geplaatst voor RandstadRail (5 november 2005)
Ter hoogte van het Siemens-gebouw zijn zaterdagmorgen 5 november 6 betonnen liggers voor het viaduct van RandstadRail ingehesen.
De liggers werden wederom met behulp van zogenaamde platformwagens vanaf de Binckhorst over de weg door Voorburg vervoerd.
Het vervoer van de liggers (2 per keer) nam ongeveer een uur in beslag en werden met 2 kranen op hun plaats gehesen.
De RandstadRail-bouwput van Pijnacker (5 november 2005)
Pijnacker maakt zich op voor de komst van RandstadRail.
Het gebied bij het voormalige pittoreske stationnetje ligt danig op de schop.
Er komt een verdiepte halte zodat het drukke wegverkeer
in de toekomst niet meer gelijkvloers gekruist hoeft te worden.
De treindienst wordt momenteel uitgevoerd over een tijdelijk enkel spoor.
In de loop van volgend jaar zal Pijnacker dit verdiept aangelegen RandstadRail-halte in gebruik gaan nemen.
Bij de firma Alstom in Salzgitter is men bezig met de bouw van de Regio-Citadis.
Dit is een tram-trein met een 70% lage vloer en een breedte van 2,65 m.
De HTM heeft inmiddels 50 trams van dit type besteld.
De eerste Regio-Citadis zal begin 2006 worden geleverd en gebruikt gaan worden voor de lijnen naar Zoetermeer.
Vooralsnog zullen ze worden ingezet op lijn 3 (Loosduinen - Zoetermeer centrum) en
lijn 4 (De Uithof - Oosterheem).
Het vervoerbedrijf van Kassel bestelde al eerder de Regio-Citadis.
Op 3 en 4 november maakte een delegatie uit Haaglanden een studiereis naar de fabriek in Salzgitter en Kassel.
Speciaal voor deze studiereis reed een Regio-Citadis door de stad.